Jeg ved godt det er forskelligt fra bil til bil, men hvor meget kan man regne med, at en ny bil taber i værdi de første par år. Er der ikke noget med at man rent regnskabsmæssigt nedskriver en bil med 10% om året, men det er vel ikke det samme i forhold til køb/salg? Lad os bare sige en ny fabia til små 150K smid nogle pocenter efter mig.
Køb contra leasing af bil
jeg sidder med samme problem.
Vil gætte på du kan sige -10000, og ca 15% af resten det første år.
I den prisklasse!! og ved at du sælger tilbage til en forhandler.
Så er der alt det med flåderabat, og andre rabatter at tage i betragtning.
Men det er muligvis pesimistisk sat?
Køb/Leasing
Jeg skal også ud og købe ny bil. Har kigget på en bestemt mærke. Min pris ville blive ca. 300000 ude hos forhandleren. Jeg har en kammerat der arbejder ved et stort finans/leasing selskab. Han kan skaffe mig den samme bil til en pris på ca. 220000, ved at jeg bliver en del af deres flåderabat
Der har vi forklaringen på at det i mange tilfælde kan være billigere at lease, end at købe... (leasingselskabet kan købe bilen til en billigere pris end dig)
Så noget i Rabatten på DR1 for en måneds tid siden angående leasing af bil i Tyskland... Måske værd at undersøge - kan oplyse at det var Fleggaard Leasing, de havde fokus på.
Har købt bil for nylig og kiggede også lidt på leasing. Indenfor den prisklasse bil jeg købte (130-170k, samme som OP efterspørger), kan det helt sikkert IKKE betale sig at lease. Belånes den 100% er det rimeligt close, men tvivler på der er mange der går den vej. Derudover, skal man også tænke på at man typisk vil kunne forhandle sig frem til en lavere pris hos forhandleren, end de opførte listepriser, hvilket bare gør leasing endnu mere ufavorabelt.
Jeg har kigget på Fleggaard og Terminalen vedr. leasing.
Det er også det jeg er kommet frem til, har regnet en del på det og det virker ikke som det kan betale sig. Kommer meget an på hvad der sker når garantien udløber?
som jeg kan regne mig frem til, bliver leasing mere attraktivt, jo dyrere bilen er.?
Kiggede på leasing af en bmw 320, og det kunne godt betale sig syntes jeg.
@sevelius
kender en der leaser gennem www.terminalen.dk/ og er ret glad for det, de er stærke i BMW
Jeg står selv og overvejer at lease en BMW, er kommet frem til at det nok er det der bedst kan betale sig når man alligevel skulle ud og låne alle pengene.
Jeg har overvejet en BMW 318i eller BMW 318d, kan ikk helt finde ud af om jeg vil give de 500 kr mere om måneden for diesel modellen?
Nogen der ved noget om forsikring på disse biler.
jeg har nemlig kun haft egen bil i 1 år= monster høj præmie!
Irriterende når jeg har kørt bil on/off i snart 8 år.
Lurer lidt på et sted hvor man kan få forsikring oveni lidt på samme måde, som de firmaer der kører med "ny bil+3 års forsikring uanset alder og ancienitet"
Jeg ved at BMWs egen leasing: BMW Financial Services tilbyder forsikringer, men man skal være over 28 år og der går lige et par år endnu for mig :(
Nogle der kender noget leasing sjov på BMW, hvor man kan få forsikring til en ordentlig pris? Ideen går jo lidt af hvis jeg skal op og give 25000 kr om året i forsikring UDOVER leasing ydelsen hver måned. ;)
Nogle input? pft
/Rock
Om leasing kan betale sig kommer helt an på "setuppet" og hvilket mærke der er tale om.
Privat bil:
Hvis det er privat du skal have bilen, er problemet som udgangspunkt, at det bliver lidt for dyrt, fordi der skal ligges moms på leasing og ikke på købet. Dvs. som udgangspunkt skal du betale 25% mere for leasing.
Det der kan opveje ovenstående, er som der er nævnt at:
- På standardbiler kan leasingselskaberne ofte få meget store flåderabatter (på en mondeo er det eks. ofte omkring tkr. 90-100)
- Specifikt mærker som BMW og Mercedes er ekstremt billige på leasing, da koncernen har eget leasing/finansieringsselskab.
Eks. er en SLK 350, som hos Mercedes koster ca. 1,1 mio. Hvis du leaser den gennem Mercedes får du den til tkr. 714!!! På er 2 årig leasingkontrakt betaler du 100.000 i udbetaling (kan godt ændres til tkr. 50) og 5,7 i mdl. leasingydelse. Efter 2 år afleverer du bilen tilbage og hvis den ikke er slidt mere end en normal 2 årig bil skal du ikke betale en krone mere og du slipper for besvær med at skulle ud og sælge bilen mv.
Altså har du i alt betalt tkr. 236 incl. service og rep. (efter skat ca. tkr. 165) for en ny bil til 1,1 mio. i 2 år..... hvis du skal ud og købe en ny bil til 1,1 mio. vil den alene i værditab det første år tabe deromkring. Samtidig er dit private beskatningsgrundlag ca. tkr. 400 lavere, hvilket bestemt ikke er uvæsentligt.
Selskab:
Så begynder det at blive spændende, for uanset om du kun bruger den i selskabet eller som firmabil, kan du trække momsen fra (meget komplicerede regler men i sidste ende, bliver det ofte til, at du kan trække hele momsen fra også selvom du bruger den som firmabil)
Det gode er så, at nu kan du udnytte "flåderabatten" hos leasingselskabet, eller den store rabat Mercedes eller BMW giver, uden samtidig at blive straffet på at du skal betale moms.
Ulempen er at du nu skal beskattes af fri bil, så her må man sætte sig ned og regne på det (men du skal beskattes uanset om du køber eller leaser og da beskatningsgrundlaget pga. ovenstående, ofte vil være en del lavere ved leasing er det sådan set et + sammenlignet med køb).
Så det kommer altså meget an på "setup" og hvilke bil der er tale om!
@Sevelius
Mener det var 4400/måned med 20000km om året.
Jeg kører omkring 30, og så blev det lige dyrt nok syntes jeg.
Desuden er forsikring ikke helt billig på såadan en fætter, hvis man parkerer på offentlige steder, og ikke er husejer.
@laur
Præcis. Godt formuleret.
@ laur
Du skriver:
Altså har du i alt betalt tkr. 236 incl. service og rep. (efter skat ca. tkr. 165) for en ny bil til 1,1 mio. i 2 år..... hvis du skal ud og købe en ny bil til 1,1 mio. vil den alene i værditab det første år tabe deromkring. Samtidig er dit private beskatningsgrundlag ca. tkr. 400 lavere, hvilket bestemt ikke er uvæsentligt.
-Hvor kommer SKAT ind i billedet når det drejer sig om privatleasing ? -Kender nok ikke reglerne godt nok, men kan ikke se hvordan man får et skattefradrag ved at lease privat?
Problemet med Leasing er næsten altid at det er med et begrænset antal km og km. prisen ud over det aftalte koster kassen.
Jeg regnede meget på de da jeg købte bil og hvis dit årlige forbrug er meget over 15.000 km har jeg svært ved at finde et sted hvor det kan blive en fornuftig handel.
Jeg kører omkring 50.000 om året og har endnu ikke fundet et sted hvor det kan betale sig at lease, men er der nogen der kender et sted er jeg interesseret.
@Lardes
Ja det skrev jeg så ikke, men jeg køber min via mit selskab og bruger den som firmabil. Derved skal jeg beskattes privat i forhold til bilens købspris (man opfatter det som en alm. lønindkomst og beregner det som 25% af bilens værdi op til tkr. 300 og 20% af resten).
Altså får jeg:
- Lov at trække momsen fra i selskabet (skal altså netto ikke betale moms)
-Trække leasingydelsen fra inden beregning af selskabsskat (derved netto-prisen)
- Jeg får bliver privat beskattet af tkr. 80 mindre (400X20%)
- Min ekstra fordel er så, at poker udgører langt hovedparten af min indkomst og grundet private renteomk. betaler jeg stort set ikke noget i privat skat af firmabilen.
Men nej hvis det er privat du leaser, kan du hverken trække moms eller leasingydelsen fra, så skal (hvor du sammenlignet med at købe den, slipper for at betale moms og kan trække renteomk. fra i skat). Så her er det p.t. kun BMW og Mercedes hvor det formodentlig kan betal hvis du ikke kører for mange km. om året (af de årsager jeg nævnte tidligere)
@Mamborn
Ja det var en af dem jeg glemte, jeg kører kun omkring 12k om året, men hvis du kører over de der 15-20k begynder det at gøre ondt
Fleggaard Leasing virker som en god deal på deres faste bil mærker.
F.eks. peugeot 207 1,6 Xr.
Hvis man regner nærmere på tallene, betaler man dog lidt for at slippe for usikkerheden ved prisen, når man skal af med bilen igen.
Nypris omkring kr. 186.000 incl levering.
Sælger man den efter 4 år og kørt 60.000 km, får man vel mellem 50-60% af nyprisen, så max 111.000. Dvs. den har kostet 75.000 + renter af (186.000 + etablering 3.500) i 4 år, ca. 55.000 ialt efter skattefradrag. Dertil kommer service på bilen, der jo er inkluderet ved leasing. Omkring 9.000 for 3 serviceeftersyn.
Altså har den kostet 139.000 for 4 år ved køb.
Fleggaard har samme bil til 2.334 om måneden + 28.000 i indskud, ialt kr. 140.000 for 4 år. Dertil skal lægges renter af de 28.000 som kan afdrages ved banklån over 4 år, ca. 9.000 incl gebyr = 149.000 ialt ved leasing.
Alt i alt ikke den helt store forskel når man tager usikkerheden af salgsprisen ved gensalg i betragtning.
Som forbruger bør man dog overveje om man ikke er bedre stillet ved at købe hos en dansk forhandler frem for at lease i Tyskland.
Har netop været i samme situation omkring køb af audi A3. Her kan leasing langt fra betale sig! Den største forskel er at på et alm. billån f.eks fra banken, kan renterne trækkes fra i skat. Dvs. ca. 1/3 af renteomkostningerne på et lån.
Har lavet regnestykket sammen med min flinke bankdame på både BMW'en og A3'en, og her sparer man mellem 1000-1500 pr. mdr. ved at købe. Surprise...havde selv forventet det var omvendt inden jeg var i banken.
Alt andet lige er leasing, penge ud af vinduet og kender et par stykker der er blevet ret så overrasket, når de har fået regningen for "småskader", når bilen returneres igen.
Har også selv kigget meget på leasing og umiddelbart er jeg kommet til den konklusion at for mig må det enten blive Mercedes el. BMW, hvis jeg skal lease en bil. Ellers er det for dyrt og/eller bilen er uinteressant. Papegøjer er ikke noget for mig :)
--
verndroid
www.schougunvald.dk
@Digger
Jeg vil garanterer dig, at skal du have en ny BMW vil det være langt billigere at lease via BMW end at købe. BMW og Mercedes har meget billige leasingaftaler, som svare til man får ca. 30-40% i rabat på nyvognsprisen (som nævn fik jeg tkr. 400 i rabat på min SLK).
Var det ikke bankens leasingselskab i sad og regnede på?
Jeg har lige læst en artikel vedr. tab på salg af ny bil, hvor procenten lå på gennemsnitlig et tab på ca. 30% over tre år, det vil sige at det slet ikke kan betale sig at lease de billige biler (jævnfør mine regne egenskaber)