Hej PN,
Jeg skal have udregnet mine merudgifter ved at køre 50.000 km om året i stedet for 20.000 km.
Min bil er en Ford Mondeo 2,0 140 HK Titanium fra 2010.
Hvis jeg finder en lignende bil på bilbasen, så vil værditabet være omkring 20k om året ved 20.000 km og ca. 26k om året ved 50.000 km, så her ligger altså en merudgift på ca. 6k om året. Lyder det ikke meget rigtigt?
Men hvad med service/vedligehold, reparationer og dæk? Hvad vil I skyde på at det koster ekstra om året? Bare sådan ca?
Bilen skal serviceres ved 20.000 km, så det vil være 1,5 serviceeftersyn mere om året.
Kørsel i bil omkostninger
Omkostninger 20.000 km
Værdiforringelse 20.000 kr.
Benzinforbrug 15 km pr. liter 1.333 Total liter
15.333 kr. 11,50 kr. pr. liter
Vægtafgift 1.500 kr. et gæt, omkostninger er ens ligemeget km
Forsikring 8.000 kr. et gæt
Service 1.500 1 eftersyn
Vedligeholdelse 5.000 kr.
Total omk. 20.000 km 51.333 kr.
Omkostninger 50.000 km
Værdiforringelse 26.000 kr.
Benzinforbrug 15 km pr. liter 3.333 Total liter
38.333 kr. 11,50 kr. pr. liter
Vægtafgift 1.500 kr. et gæt, omkostninger er ens ligemeget km
Forsikring 12.000 kr. et gæt lagt flere km på
Service 2.250 1,5 eftersyn
Vedligeholdelse 12.500 kr.
Total omk. 50.000 km 92.583 kr.
Så kan du jo selv skrue lidt på de forskellige forhold.
Jeg tænker bare at vedligeholdelse bliver 2,5 gange dyrere i snit v. 50.000 km. frem for v. 20.000 km.
Samtidig stiger omkostningerne til forsikring, service og selvfølgelig benzin.
Det lyder meget forkert med de 6000 om året for 30000 ekstra km...
Diesel udgiften er jo lige til at regne ud. Du stiger højst sandsynlig i forsikring. Så er der dæk og bremser der skal skiftes hvert år. Partikel filteret skal udskiftes langt hurtigere.
Et hurtigt skud 45000 ekstra
20000 til diesel
12000/15000 til afskrivning
Og så resten til forsikring og service.
Men den taber mere end 6000 ekstra på 30000 km det er sikkert
ellers så gå på bilpriser.dk Og få bilen vurderet med de forskellige km
@Roedroed
Om dæk og bremser skal skiftes afhænger da fuldstændig af hvordan man kører.
Jeg har kørt omkring 100.000 på mine dæk. Bremserne er muligvis skiftet. Det kan jeg ikke huske.
Og min forskring rykker sig ikke ud af flækken om jeg kører 1 eller 200.000 km. om året.
clrawe skrev:
@Roedroed
Om dæk og bremser skal skiftes afhænger da fuldstændig af hvordan man kører.
Jeg har kørt omkring 100.000 på mine dæk. Bremserne er muligvis skiftet. Det kan jeg ikke huske.
Og min forskring rykker sig ikke ud af flækken om jeg kører 1 eller 200.000 km. om året.
Ja kørsel mønstre har indflydelse på dæk skifte. Men selvom han køre som en Nonne så stiger hans forbrug med 150% ergo også hans dæk skifte. Bremser og dæk plejer normalt at blive skiftet omkring 60000 km afhængig af mange faktorer. AT du har kørt 100000 det lyder ret vildt, faktisk så lyder det som om at du er dybt uansvarlig. Jeg ved godt at der er nogle forsikringer hvor man betaler for fri km, men de fleste spørger om du køre 5/15/30000 km eller der over
Jeg arbejder med bilforsikring og dit km forbrug vil have en betydning hos de fleste selskaber.
Tjek evt www.forsikringsguiden.dk/ for at se om du kan skifte til en billigere.
Tast data ind her og få svar på det meste:
www.fdm.dk/biloekonomi/bilbudget
roedroed skrev:clrawe skrev:
@Roedroed
Om dæk og bremser skal skiftes afhænger da fuldstændig af hvordan man kører.
Jeg har kørt omkring 100.000 på mine dæk. Bremserne er muligvis skiftet. Det kan jeg ikke huske.
Og min forskring rykker sig ikke ud af flækken om jeg kører 1 eller 200.000 km. om året.
Ja kørsel mønstre har indflydelse på dæk skifte. Men selvom han køre som en Nonne så stiger hans forbrug med 150% ergo også hans dæk skifte. Bremser og dæk plejer normalt at blive skiftet omkring 60000 km afhængig af mange faktorer. AT du har kørt 100000 det lyder ret vildt, faktisk så lyder det som om at du er dybt uansvarlig. Jeg ved godt at der er nogle forsikringer hvor man betaler for fri km, men de fleste spørger om du køre 5/15/30000 km eller der over
Hvis man kører lange ture uden konstante accelerationer og decelerationer, er der stort set intet slid på dæk og bremser da de bare "triller med rundt".
Hvordan kan det være uansvarligt at jeg har kørt langt på mine dæk?
clrawe skrev:roedroed skrev:clrawe skrev:
@Roedroed
Om dæk og bremser skal skiftes afhænger da fuldstændig af hvordan man kører.
Jeg har kørt omkring 100.000 på mine dæk. Bremserne er muligvis skiftet. Det kan jeg ikke huske.
Og min forskring rykker sig ikke ud af flækken om jeg kører 1 eller 200.000 km. om året.
Ja kørsel mønstre har indflydelse på dæk skifte. Men selvom han køre som en Nonne så stiger hans forbrug med 150% ergo også hans dæk skifte. Bremser og dæk plejer normalt at blive skiftet omkring 60000 km afhængig af mange faktorer. AT du har kørt 100000 det lyder ret vildt, faktisk så lyder det som om at du er dybt uansvarlig. Jeg ved godt at der er nogle forsikringer hvor man betaler for fri km, men de fleste spørger om du køre 5/15/30000 km eller der over
Hvis man kører lange ture uden konstante accelerationer og decelerationer, er der stort set intet slid på dæk og bremser da de bare "triller med rundt".
Hvordan kan det være uansvarligt at jeg har kørt langt på mine dæk?
Uden at vide det helt præcis så mener jeg at den gennemsnitlige km leve tid for dæk er omkring 35000/40000 i følge FDM. Altså FDM anbefaler ca 35000/40000 km. De gode mærker holder længere og de dårlige kortere. Det er ikke kun dæk mønster der afgør om et dæk er ¨sundt¨, ved for lang tids brug bliver de også ¨høje¨ og skæve så de ikke bremser så godt..
Men ellers så ring du rundt i morgen og spørg om der er nogen der kan anbefale dig at smide 3 børn ind i en bil der har kørt 100000 på samme dæk
Hvad Michelin skriver om deres dæk:
"Dæk har ikke en forudsigelig levetid. Det spiller ingen rolle, hvornår dækkene fabrikeres. Dæk ældes, selv når de ikke bruges, eller hvis de kun bruges sjældent. Der er mange faktorer, som påvirker dækkets levetid: temperatur, vedligeholdelse, opbevaringsforhold, belastning, hastighed, lufttryk og kørestil. Alle disse faktorer har en betydelig indvirkning på, hvor lang levetid du kan forvente af dine dæk.
Hold regelmæssigt øje med dine dæk
Michelin anbefaler, af alle kørere regelmæssigt kontrollerer dækkene for at opdage tydelige tegn på ældning eller slitage. Led efter krakeleringer i gummiet, deformation osv.
Michelin anbefaler også, at alle dæk - inklusive reservedæk - ses efter regelmæssigt at en dækspecialist. Dækspecialisten kan afgøre, om dine dæk skal udskiftes eller ej.
Hvor gammelt er for gammelt? Femårstesten
Når dækket har været i brug i fem år eller mere bør dine dæk ses grundigt efter mindst en gang om året. Hvis behovet opstår, skal du følge køretøjsfabrikantens anbefalinger, hvad angår udskiftning af de originalmonterede dæk. Hvis dækkene er mere end 10 år gamle (fra fabrikationsdatoen, tjek DOT-koden), anbefaler Michelin, at du udskifter dem, selv om de ser ud til at være i brugbar stand og ikke er slidt ned til slidindikatorerne."
Den artikel du henviser til, det er en tidsramme og ikke antal km. Du ved ligesom nogle bilmærker giver en tids garanti men der er km loft..
Men ja muligvis kan dæk godt holde til 100000 km, hvis man tjekker dæktryk regelmæssigt, spore bilen hver måned, ikke køre med skævt tungt læs, og en masse andre ting, og så alligevel ikke.
Og nej jeg gider ikke finde dokumentation frem, det er din og din families sikkerhed der står på spil. Så med mindre du er uddannet inden for faget og er 1000% sikker i din sag, synes du så ikke, at du lige selv burde finde ud af om der var noget om snakken.
Men lad mig stille det op for dig:
Du har kørt 100000 km hvad der nogenlunde svare til 2.5 gange rundt om jorden.
Du har kørt under forskellige vejrforhold, dækket har været udsat for temperatur svingninger.
Med mindre du kun har kørt på Nardo ringen så har du kørt over bump, kørt i salt om vinteren, og du har højst sandsynlig også ramt nogen huller og sten i vejen.
Det er en ret stor belastning for dækkene.
Og lad mig da så lige spørge til sidst, hvornår mener du selv at de skal skiftes?
Som udgangspunkt skal du nok regne med 30-50 øre pr. ekstra km i afskrivning - det er i hvert fald brugtvognshandlernes tommelfingerregel - eller var! ;-)
Hvor længe vil du køre i bilen?
Vedr. vedligeholdelse vil der komme ekstra omkostninger i forbindelse med 50000 km/år simpelt hen fordi du kommer til at skifte ting, som måske med 20000 km/år kunne holde hele din ejertid.
Så koster den 20 øre/km nu så regn med et lidt højere tal/km.
Så meromkostningen excl. brændstof er så niveau 7-10000 til værksted og 9-12000 til afskrivning. Hertil kommer vel så det samme til brændstof.
Om din forsikring bliver dyrere afhænger af din aftale - mit forsikringsselskab har ikke spurgt, så de er åbenbart ligeglade hvor langt bilen kører.
roedroed skrev:
Den artikel du henviser til, det er en tidsramme og ikke antal km. Du ved ligesom nogle bilmærker giver en tids garanti men der er km loft..
Men ja muligvis kan dæk godt holde til 100000 km, hvis man tjekker dæktryk regelmæssigt, spore bilen hver måned, ikke køre med skævt tungt læs, og en masse andre ting, og så alligevel ikke.
Og nej jeg gider ikke finde dokumentation frem, det er din og din families sikkerhed der står på spil.
He he, ja jeg fandt noget der åbenbart dokumenterer det modsatte, og så skal JEG finde noget der giver DIG ret?
Jeg ved ikke, om du kan bruge det til noget, men jeg har kørt 340.000 i min bil, og den havde kørt 210.000, da jeg købte den. Min omkostning har gennem årene været 2,25 pr. km. Det er en Peugeot 406 st.car. Jeg ville derfor undre mig, hvis du slipper billigere end kr. 2,- pr. ekstra km. Jeg betaler ml. 4-5.000 årligt i bilforsikring afhængigt af skadesregnskab og med fri km. Det kan man ikke få på nytegnede forsikringer, i hvert fald ikke hos GF.
Så må jeg jo lige nævne min 2002 Punto JTD. Købt i 2006 med 118000 på klokken. Solgt i 2013 med 364000 km på uret.
Totalt stod den i 1.35 kr/km incl brændstof, vedligehold, forsikring, ejerafgift!
Stik den!
Clrawe@
For din egen skyld ring nu ned til et værksted, Agl eller lign.
Ipm 1957@
Man kan sidde i en sprit ny Vw Polo diesel for 1.53 pr km over 3 år med 150000 km, det er dog uden dæk som det eneste.
Og man kan sidde i en ny Golf for 1.84 pr kørt km over 3 år med 150000 km uden dæk.
Så behold du bare din Punto :)
clrawe skrev:
Hvad Michelin skriver om deres dæk:
"Dæk har ikke en forudsigelig levetid. Det spiller ingen rolle, hvornår dækkene fabrikeres. Dæk ældes, selv når de ikke bruges, eller hvis de kun bruges sjældent. Der er mange faktorer, som påvirker dækkets levetid: temperatur, vedligeholdelse, opbevaringsforhold, belastning, hastighed, lufttryk og kørestil. Alle disse faktorer har en betydelig indvirkning på, hvor lang levetid du kan forvente af dine dæk.
Hold regelmæssigt øje med dine dæk
Michelin anbefaler, af alle kørere regelmæssigt kontrollerer dækkene for at opdage tydelige tegn på ældning eller slitage. Led efter krakeleringer i gummiet, deformation osv.
Michelin anbefaler også, at alle dæk - inklusive reservedæk - ses efter regelmæssigt at en dækspecialist. Dækspecialisten kan afgøre, om dine dæk skal udskiftes eller ej.
Hvor gammelt er for gammelt? Femårstesten
Når dækket har været i brug i fem år eller mere bør dine dæk ses grundigt efter mindst en gang om året. Hvis behovet opstår, skal du følge køretøjsfabrikantens anbefalinger, hvad angår udskiftning af de originalmonterede dæk. Hvis dækkene er mere end 10 år gamle (fra fabrikationsdatoen, tjek DOT-koden), anbefaler Michelin, at du udskifter dem, selv om de ser ud til at være i brugbar stand og ikke er slidt ned til slidindikatorerne."
Så sødt at folk vælger at citere noget, der er skrevet og formuleret af en marketingafdeling. <3
Derudover nævner flere af jer, uafhængigt af hinanden mange rigtige faktorer, men ipm_1957 er spot-on omkring, at der vil komme udgifter til vedligehold, som formentlig ville holde hele din ejertid af bilen, når du begynder at spole så mange ekstra km på om året. Alle ophæng, tandrem, starter, generator, stabilisatorstænger, elektroniske fejl, klimaanlægget, udstødning, osv osv osv.. Det er IKKE bare at gange din nuværende udgift op med x-antal km og så tro det forslår. I så fald bliver du meget negativt overrasket.
I øvrigt, faktisk brændstofforbrug findes bedst her: www.spritmonitor.de/
Og faktiske forsikringspriser findes her: www.comparo.dk
Til sidst, lad nu være med at lade det ende med en "hvem pisser længst" konkurrence, bare fordi en stiller et konkret spørgsmål.
Du har ret en Mondeo 2.0 145 hk køre ikke i nærheden af 15 km på literen. Men en 2.0 140 hk som OP skriver om, som er opgivet til 18 km ltr. Den køre omkring de 14/15 stykker :)
@roedroed
Du har ret, så er det redigeret. ;)
Fra Continental:
"Levetiden for et dæk afhænger af opbevaring, stakning, rotation og driftsbetingelser, som dækket udsættes for i hele dets levetid (belastning, hastighed, dæktryk, vejforhold, etc.). Da service og vedligeholdelse varierer meget, er det ikke muligt at forudsige levetiden for et bestemt dæk.
Du kan selv kontrollere, hvornår dækket er produceret, da alle de store dækproducenter bruger ét fælles kodesystem. Du vil finde produktionskoden på siden af dine dæk. Koden består af 4 cifre, og de vil være at finde på dæk der er fremstillet efter 1999. De første to af disse 4 cifre identificerer produktionsugen. De sidste to numre identificerer produktionsåret. For eksempel vil et dæk der er markeret med cifrene 3509 være produceret i uge 35 i år 2009.
Vi anbefaler:
Alle dæk (også reservehjulet) der blev fremstillet for mere end ti år siden, bør erstattes med nye dæk, også selv om de synes at være brugbare ud fra deres udseende, og mønsterdybden ikke har nået den lovpligtige dybde på 1,6 mm."
Jeg har selvfølgelig spurgt hver gang jeg har fået skiftet til vinterdæk, og bl.a. AGL har sagt god.
...men I ved selvfølgelig bedst. Kan I derfor ikke give mig noget konkret så jeg ikke slår mig selv ihjel?
Er det 37.000, 57.000 eller 2.000 km jeg må køre?
@clrawe
Det er jo komplet umuligt at svare dig på? For det første, så har din måde at køre på kæmpe indflydelse på holdbarheden, men også om det er et blødt/hårdt dæk har meget at sige.
GrimGladGris skrev:
@clrawe
Det er jo komplet umuligt at svare dig på? For det første, så har din måde at køre på kæmpe indflydelse på holdbarheden, men også om det er et blødt/hårdt dæk har meget at sige.
Det er jo præcis det jeg mener...
Clrawe@
Det er jo kørt af sporet det her :), men har du husket og sige at du har kørt 100000 på dækkene nede hos Agl :). Men det er også bedøvende lige meget. For selv om du har passet super godt på dine dæk og de har været fine nok til at køre på, så har du alligevel presset citronen så meget at du er nød til at skifte dine dæk, eller det ville jeg i hvert fald gøre.
Men må jeg ikke have lov til at spørge om hvilke dæk du køre på.