Ladestander - hybrid - WTD?

#1| 0

Jeg får en plug-in hybrid fra Volvo til februar.
Jeg skal have mulighed for at lade den i huset derhjemme, men kan ikke finde ud af hvad der er rigtig at vælge som løsning på ladestander.

Jeg har kraftstik på egen gruppe i min garage, men min bil står i carporten ved siden af.

1. Skal jeg trække fra kraftstikket eller etablere nyt?
2. Hvad skal jeg vælge af abbo, hvis noget ?
3. Hvad overser jeg ellers?

30-12-2021 21:18 #2| 0

Måtte du have mod på at investere i egen ladeboks, hvilket jeg ikke tror, at du vil fortryde, så lyder fremgangsmåden.

1. Køb ladeboks fx Zeptec Go eller Easee Home

2. Installer Monta 

3. Tilkøb serviceaftale med elrefusion til 69dkk pr. måned gennem Monta, hvis du lader over 65 kW om måneden

4. Drop punkt 3, hvis du ikke er berettiget til elrefusion

5. Brug Smart Charge funktion for billig og/eller grøn strøm. 

6. Del med venner og familie (evt. til kostprisen på strøm)

7. Få ren elbil ;-)

 

edit: Har ikke styr på installationen...

Redigeret af Shadowwarrior d. 30-12-2021 21:20
30-12-2021 23:47 #3| 0
Shadowwarrior skrev:

Måtte du have mod på at investere i egen ladeboks, hvilket jeg ikke tror, at du vil fortryde, så lyder fremgangsmåden.

1. Køb ladeboks fx Zeptec Go eller Easee Home

2. Installer Monta 

3. Tilkøb serviceaftale med elrefusion til 69dkk pr. måned gennem Monta, hvis du lader over 65 kW om måneden

4. Drop punkt 3, hvis du ikke er berettiget til elrefusion

5. Brug Smart Charge funktion for billig og/eller grøn strøm. 

6. Del med venner og familie (evt. til kostprisen på strøm)

7. Få ren elbil ;-)

 

edit: Har ikke styr på installationen...

 Og hvorfor er clever så dårlig en løsning? Det jo den alle forhandlere har.. 

 


Jeg er selv i samme situation med en id3 til marts. Total pas hvad jeg skal vælge 

 

31-12-2021 09:06 #4| 0
zybr skrev:

 Og hvorfor er clever så dårlig en løsning? Det jo den alle forhandlere har.. 

 

 

Jeg er selv i samme situation med en id3 til marts. Total pas hvad jeg skal vælge 

 

 

 Først og fremmest handler det om forbrug kontra deres pris. Nu er jeg ikke inde i plug in, men du skal alligevel lade en del på en fuld elbil, for at ramme deres månedlige fee. 

Herudover er den store forskel at hos Clever, og sikkert også nogle andre udbydere, der lejer du boksen af dem. Dette betyder du bla skal betale 1500-2500kr ved opsigelse for at aflevere den tilbage igen, samt at du ikke kan skifte udbydere undervejs, som du vil kunne hvis du ejer boksen selv. 

31-12-2021 10:27 #5| 0

Vær meget sikker i dit ladeforbrug. For vores vedkommende kan det ikke betale sig med en serviceaftale, cleveraftale eller lignende. Der er det faktisk billigst bare at lade direkte fra vores egen løsning og betale direkte selv.

31-12-2021 10:33 #6| 0

Jeg har netop købt boks ved Evdk.dk. Vi har købt en Passat hybrid og kører cirka 12-15.000 km/året.

Jf. Baltzer.eu/ladepriser er det umiddelbart den billigste og bedste løsning for os.

02-01-2022 06:43 #7| 0
zybr skrev:

 Og hvorfor er clever så dårlig en løsning? Det jo den alle forhandlere har.. 

 

 

Jeg er selv i samme situation med en id3 til marts. Total pas hvad jeg skal vælge 

 

Clever er ikke nødvendigvis dårlig for dig. Kører du 35.000 km og lader meget på offentlige standere, så er det en fin løsning for dig. Regnestykket er anderledes med hybrid, men tror sjældent Clever er god forretning med hybrid, med mindre man lader meget offentligt. Clever taber penge på de kunder, der kører langt og lader meget ude, mens de omvendt tjener på de kunder, som ikke lader meget. Det er en tåbelig forretningsmodel i min optik, og når de samtidig bondefanger deres kunder (ikke mindst erhvervskunder), så står jeg af.

Clever har ikke de store softwareudviklingskompetencer, og de står fast på en rigid model. Det får mig til at tænke, at de falder bagud konkurrencen rigtig hurtigt fra nu af. Så kan et 10 års forsspring (med over 100.000.000dkk underskud) ikke redde dem. 

Bilforhandlere har ikke vist bedre, men det ændrer sig hastigt nu. Den her all inclusive model findes også kun i DK, og er netop et udtryk for den monopole situation, som har været indtil for et års tid siden. 

Hver eneste måned spiser andre operatører markedsandele (Monta suverænt flest), og jeg tror ikke, at Clever er den største spiller om 6 måneder. 

Det sagt, så skal Clever have stor respekt for at etablere en infrastruktur inden markedet var modnet, hvilket det stadig ikke er. 

Ovenstående er unuanceret,  men beskriver nogenlunde situationen.

 

Få dig din egen ladeboks :-)

02-01-2022 10:36 #8| 1

Der er pænt mange faktorer, der skal tages i spil, hvis du skal finde den "billigste" løsning. Og når jeg sætter billigste i citationstegns, så er det fordi, at du udelukkende kan tage en beslutning ud fra et øjebliksbillede.

 

Herhjemme har vi en Ford Kuga med et ca. 15 KWH batteri. Vi valgte oprindeligt et abonnement fra Clever, da det ville være billigst (dengang!) ved 14/15 fulde opladninger pr. måned på vores hjemmeadresse, hvilket ca. matcher vores kørsels behov. Jeg er ikke sikker på, at det er det billigste længere ...

 

Men hvis du kigger efter andre abonnementer og andre udbydere, så er der tre nøgle faktorer at kigge efter:

 

1) Den månedlige pris for abonnementet

2) Elprisen pr. KWH i det område, hvor du bor

3) Tilbagebetalings strukturen i abonnementet

 

Specielt 3) tror jeg kan være lidt af en joker. Hos Clever er tilbagebetalingen i 1. kvartal af 2022 eksempelvis 2,22kr/KWH. 

 

Tilbagebetaling (clever.dk)

Jeg ved ikke hvor hurtige andre udbydere er til at justere denne sats, hvis/når elprisen stiger. Jeg ved faktisk heller ikke hvor hurtig Clever er til det :-)

 

Hvad der taler for et abonnement: Høj pris på el - og lille spænd mellem elpris og tilbagebetaling.

Hvad der taler imod et abonnement: Lav pris på el - og stort spænd mellem elpris og tilbagebetaling

 

Nedenfor er "verden lige nu og her". Vi betaler ca. 2,75/KWH i Måløv. Og tilbagebetalingen er 2,22/KWH. Det betyder, at knæk punktet for os lige nu er ved 10/11 fulde opladninger pr. måned. Så lige nu er vi glade for vores abonnement. 

 

 

Hvis tallene var eksempelvis 2 kroner/KWH i rå elpris og 1 kroner/KWH i tilbagebetaling, så ville vi være kede af det, da knæk punktet så ligger ved 24/25 ladninger, der er et stykke over vores behov.

Edit: Det ligner umiddelbart, at Monta generelt er en bedre løsning :-)

Redigeret af rickrick d. 02-01-2022 11:47
02-01-2022 11:12 #9| 0
rickrick skrev:

Der er pænt mange faktorer, der skal tages i spil, hvis du skal finde den "billigste" løsning. Og når jeg sætter billigste i citationstegns, så er det fordi, at du udelukkende kan tage en beslutning ud fra et øjebliksbillede.

 

Herhjemme har vi en Ford Kuga med et ca. 15 KWH batteri. Vi valgte oprindeligt et abonnement fra Clever, da det ville være billigst (dengang!) ved 14/15 fulde opladninger pr. måned på vores hjemmeadresse, hvilket ca. matcher vores kørsels behov. Jeg er ikke sikker på, at det er det billigste længere ...

 

Men hvis du kigger efter andre abonnementer og andre udbydere, så er der tre nøgle faktorer at kigge efter:

 

1) Den månedlige pris for abonnementet

2) Elprisen pr. KWH i det område, hvor du bor

3) Tilbagebetalings strukturen i abonnementet

 

Specielt 3) tror jeg kan være lidt af en joker. Hos Clever er tilbagebetalingen i 1. kvartal af 2022 eksempelvis 2,22kr/KWH. 

 

Tilbagebetaling (clever.dk)

Jeg ved ikke hvor hurtige andre udbydere er til at justere denne sats, hvis/når elprisen stiger. Jeg ved faktisk heller ikke hvor hurtig Clever er til det :-)

 

Hvad der taler for et abonnement: Høj pris på el - og lille spænd mellem elpris og tilbagebetaling.

Hvad der taler imod et abonnement: Lav pris på el - og stort spænd mellem elpris og tilbagebetaling

 

Nedenfor er "verden lige nu og her". Vi betaler ca. 2,75/KWH i Måløv. Og tilbagebetalingen er 2,22/KWH. Det betyder, at knæk punktet for os lige nu er ved 10/11 fulde opladninger pr. måned. Så lige nu er vi glade for vores abonnement. 

 

Hvis tallene var eksempelvis 2 kroner/KWH i rå elpris og 1 kroner/KWH i tilbagebetaling, så ville vi være kede af det, da knæk punktet så ligger ved 24/25 ladninger, der er et stykke over vores behov.

 

Jeg skrev netop en længere besked, som jeg beklageligvis kom til at slette.

Jeg ville blot tilføje et punkt 4.: Fremtidssikret løsning.

Mange ting er og bliver mulige med andre operatører end Clever, da de som sagt er langt bagud på udvikling.

Eksempelvis firmaløsninger, vouchers og rabatkuponer til indkøbssteder og butikker, deling af ladere, roaming og meget mere. 

 

Hvad betaler du om måneden hos Clever? 

edit. 369dkk..

 

Hvis kWt er 2,75dkk, og du har et abonnement til 69dkk gennem Monta, så vil du for 170 kWt om måneden betale 346dkk om måneden. 170x2,75-170x1,12+69.

 

Sidder på strandbar på femte time, så ikke sikkert, at jeg regner rigtigt

 

Redigeret af Shadowwarrior d. 02-01-2022 11:22
02-01-2022 11:28 #10| 0

@Shadowwarrior

 

Men hvordan skal man som "ikke eksepert" forbruger forholde sig til punkt 4). Jeg tænker det er tæt på umuligt at regne ud, hvilken udbyder, der vil vinde kapløbet - ja måske er denne udbyder ikke engang på markedet endnu ...

 

Er det ikke altid sådan, at hvis man er med i starten (mens teknologien udvikler sig), så må man forvente visse bump på vejen. Eksempelvis suttede det pænt meget, da vi skulle køre på benzin i et halvt år indtil vi fik skiftet det der varmeaflednings legeme på vores Kuga. 

 

I forhold til din oprindelige post punkt 2) og 3). Kan du se hvad tilbagebetalings prisen er for et Monta abonnement med elrefusion i Q1 2022, så kan jeg tilføje en søjle til mit ark med den løsning.

 

P.S. Tror du ikke bare et dinosaur som Clever på et eller andet tidspunkt bare bliver opkøbt af en anden spiller på markedet?

 

Edit: Du fandt nogle af prisene i din post overfor, skål :-)

 

Edit 2: På den hjemmeside jeg finder, så kan jeg ikke finde noget om reguleringen af tilbagebetalings satsen. Jeg har tilføjet 2 søjler i min oprindelige post baseret på en tilbagebetaling på 1,1 kroner/KWH og et månedligt abonnent på 69 kroner hos Monta. Og markeret hvornår det ene kontra det andet kontra det tredje abonnement er billigst.

El refusion – Sådan udbetaler du selv el refusion, når du vil | Monta

Redigeret af rickrick d. 02-01-2022 11:42
02-01-2022 11:49 #11| 0
rickrick skrev:

@Shadowwarrior

 

Men hvordan skal man som "ikke eksepert" forbruger forholde sig til punkt 4). Jeg tænker det er tæt på umuligt at regne ud, hvilken udbyder, der vil vinde kapløbet - ja måske er denne udbyder ikke engang på markedet endnu ...

 

Er det ikke altid sådan, at hvis man er med i starten (mens teknologien udvikler sig), så må man forvente visse bump på vejen. Eksempelvis suttede det pænt meget, da vi skulle køre på benzin i et halvt år indtil vi fik skiftet det der varmeaflednings legeme på vores Kuga. 

 

I forhold til din oprindelige post punkt 2) og 3). Kan du se hvad tilbagebetalings prisen er for et Monta abonnement med elrefusion i Q1 2022, så kan jeg tilføje en søjle til mit ark med den løsning.

 

P.S. Tror du ikke bare et dinosaur som Clever på et eller andet tidspunkt bare bliver opkøbt af en anden spiller på markedet?

 

Edit: Du fandt nogle af prisene i din post overfor, skål :-)

 

Edit 2: På den hjemmeside jeg finder, så kan jeg ikke finde noget om reguleringen af tilbagebetalings satsen. Jeg har tilføjet 2 søjler i min oprindelige post baseret på en tilbagebetaling på 1,1 kroner/KWH og et månedligt abonnent på 69 kroner hos Monta. Og markeret hvornår det ene kontra det andet kontra det tredje abonnement er billigst.

El refusion – Sådan udbetaler du selv el refusion, når du vil | Monta

Tak for skål.

Udbydere bestemmer selv tilbagebetalingssatsen gennem Monta. Fra staten udbetales 1,12dkk pr. kWt, hvilket derfor er standarden. Clever eksempelvis udbetaler ikke elrefusion, da de modtager denne selv. De tilbagebetaler en sats, de selv har regnet sig frem til. 

 

Du har helt ret, forbrugere ved på nuværende ikke så meget om punkt 4. Til gengæld vil der formentlig være rigtig mange udbydere, som kommer til at levere det, da Monta eksempelvis "blot" er et styresystem, som rigtig mange udbydere benytter, da det er på forkant med udviklingen trods blot ét år på bagen. 

 

Clever bliver ikke opkøbt, da de bl.a. er ejet af flere elselskaber, men deres ejere vil måske også kigge andre veje for at helgardere sig, fordi de ved at et åbent ladenetværk er fremtiden ;,) 

Clever, tror jeg, forsøger at få så mange kunder som muligt pt., da de snart får svært ved for alvor at konkurrere. 

 

02-01-2022 11:54 #12| 0

Fed tabel forresten!

Redigeret af Shadowwarrior d. 02-01-2022 11:54
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar