Beklager det MEGET OT indlæg.
Er der nogen af de mange selvstændige, jurastuderende mv. der kan fortælle mig, hvilke muligheder der er for at afskære et salg af et specifikt produkt på nettet ?
Specifikt drejer det sig om et luksusprodukt af et bestemt mærke, der forhandles via nethandel (imod producentens ønske) samt normal detailhandel.
Hvilke muligheder er der for at stoppe dette ?
Jeg erindrer en overgang at have set Marlboro tøj i Føtex, hvilket gav et gamaskrig hos producenten, og jeg har ikke set det siden.
Nogen der ligger inde med en genial løsning, eller kan linke til et bedre forum ??
Luksusprod. afskåret fra nethandel
kan du konkretisere en anelse hvilket område det handler om ?
eller søger du et generelt svar vedr internetsalg ?
prøv herinde oami.europa.eu/en/default.htm har stødt på siden engang imellem grundet brud på patenter
Jeg er ikke jurist, men hvis nogle har ejerskab af et produkt er de vel frit for at sælge det på deres måde medmindre der er en videresalgsklausul betinget af købet. Er der det? Ellers er der vel frit slag!!!!
en distributør har ret til kun at sælge til den/dem de ønsker.
ofte fravælger de netop at sælge til netbutikker fordi de ikke ønsker en prisdumpning.
@openpsuh
Jeg er ikke så vild med at konkretisere, hvilket produkt det drejer sig om (af åbenlyse årsager) ;)
@Odin
Jf. producenten ønsker de ikke dette internetsalg.
Min interesse er faktisk lige så meget, om det faktisk er muligt at afskære internetsalg, hvis man ønsker det - for i det tilfælde binder de mig en historie på ærmet ved at sige, de ikke kan forhindre det. Mit problem er naturligvis at det sælges billigere på nettet end hos mig. Kan man kræve en vis udsalgspris, eller nægte at sælge til specefikke kunder ?
@Live
Tusind tak for linket - det er tung læsning en fredag aften, tjekker op på det i morgen :)
@kage
og det er sikkert og vist....??
Min gamle barndomslærdom siger mig, jeg ikke selv kan bestemme, hvilke kunder jeg ønsker i butikken....
Kris ja det er tungt, og latterlig opbygning af siden. uden at vide hvilket slags produkt det er, kan disse sider være behjælpelige.
www.dkpto.dk/ Patent- og Varemærkestyrelsen
www.oami.europa.eu/en/default.htm Den europæiske varemærkemyndighed
www.wipo.int/ World Intellectual Property Organization
www.european-patent-office.org/ Den europæiske patentmyndighed
Undskyld jeg lige sjæler tråden et øjeblik!
et andet jura spørgsmål...
Hvis en funktionær siger op og har en opsigelse på 1 mdr men hun holder øjeblikkeligt har firmaet så ret til at tilbageholde feriepenge fra hende?
Hvordan er situationen når grunden til opsigelsen er at hun føler sig direkte chikaneret af chefen... ikke sex chikane men general psykologiske angreb gennem en længere periode... Hvordan er hun så stillet i forhold til dette?
Kris_rem
Ikke umiddelbart.
hvis vi tager eksemplet med højttalere, og vi vælger at give dig eneret på salget i USA, af omveje bliver de så solgt på nettet netop i USA hvor du har salgsrettighederne.
du kan ikke gøre noget ved det som distributør, det er udelukkende fabrikken der skal finde ud af hvilken distributør der sælger højttalerne videre til en mellemmand der så vælger at sælge dem på dit marked.
fabrikken vil dog ofte være ligeglad medmindre der er prestige involveret, feks ved at det er mærkevarer hvis pris er baseret netop herpå.
dette er ikke ulovligt, det er bare et spørgsmål om at stoppe den distributør der sælger dem videre.
der er dog nogle garantispørgsmål ved varer der ikke bliver solgt af officielle distributører
for at stoppe det så køb et af de produkter på hjemmesiden og bed fabrikken undersøge hvem der i første omgang har købt netop det varenummer
Du kan ikke gå efter nethandleren. Denne kan sælge hvad man vil, sålænge der ikke er tale om en ulovlig aktivitet.
Ud fra de forholdsvis sparsomme oplysninger tyder det på at du i den pågældende sag må du undersøge hvilken aftale producenten har med sin distributør/importør af sin vare, og se om distributøren/importøren har handlet i strid med denne, hvilket det godt kunne tyde på i denne sag.
Fsva. Føtex sagen var denne at der var tale om 2.sorteringsvarer som Føtex forsøgte at sælge som værende af normal kvalitet. Der var således tale om en overtrædelse af markedsføringlovens regler, hvorfor sagerne, som udgangspunkt, ikke vedrører samme problemstilling.
@Rasmus
Er det tilfældet med Føtex, har du jo fuldstændig ret i, at den intet har med dette at gøre.
M.h.t. din første bemærkning. Kan man lave en aftale med en distributør om, at udsalgsprisen min. skal være x kr. (det være sig både på nethandel/alm detailhandel ??
Mit problem er jo netop at distributøren videresælger det til lad os sige 50 kr. og angiver vejl. udsalgspris til 100 kr. hvilket jeg følger. Nethandlen (amerikansk) siger i stedet 65 (+moms) kr. hvilket kan lade sig gøre af åbenlyse årsager. Dette er kun et eksempel, og ikke nødvendigvis et udtryk for de aktuellet prisforskelle....
Det jeg er ude efter, er argumenter for, at jeg enten får en væsentlig prisnedslag eller at indsatsen for at stoppe internethandlen intensiveres.
producenten må ikke diktere prisen ! det er tilgengæld ulovligt.
de må gerne give forskellige forhandlere forskellige priser, men aldrig bestemme hvad de skal sælge dem for
1. En "price-lock" fra producentens side overfor en distributør vil være i strid med konkurrenceretten, hvorfor producenten ikke kan dikterer en pris overfor distributøren.
Såfremt producenten finder ud af at en importør ikke følger den vejl. pris som producenten ønsker, kan producenten dog blot lade være med at levere til den pågældende.
2. Det eneste valide argument du i denne sammenhæng kan bruge er at overbevise producenten om at denne bør finde en anden distributør af hans varer, da distributøren udhuler hans varemærke ved at sælge det billigt.
@Live og rasmus
Som jeg tolker det er i lodret uenige omkring lovligheden ved differentiereing af priser afhængig af aftager.
@Rasmus
Er du sikker på man lovligt kan afslå at levere til en specifik distributør ? Tag eksemplet med købmanden der afslår bestemte kunder i døren uden egentlig grund - er dette loveligt ??
Kris.
nej det er fuldt lovligt for producenten at give forskellige kunder forskellige priser, hvis Puma ikke kan lide at føtex sælger deres produkter kan de vælge to løsninger.
1: vi sælger ikke til føtex, det er de i deres fulde ret til.
2: vi vil godt sælge til føtex, men så skal de betale dobbelt så meget som alle andre.
føtex kan så vælge at finde en grådig distributør i polen der gerne vil sælge dem puma produkter.
så nu har føtex et kæmpe lager puma trøjer som de går i gang med at sælge under vejledende pris, dette kan puma intet gøre ved, udover at finde ud af hvor de har fået deres produkter fra og stoppe det.
går udfra det ca er det der er sket for dig ?
1. Nej, Live har ret i det han skriver: En sælger/producent kan helt selv vælge hvad han sælger sine varer for til forskellige importøren.
Producenten må dog ikke diktere hvad importøren/forhandleren skal tage for vareren når den skal sælges til forbrugen.
Så vi er ikke uenige...
2. Vi er ude i en gråzone her, idet det nægtede samarbejde med distributøren grunder i dennes manglede vilje til at benytte sig af den af producenten ønskede pris (hvilket jf. ovenstående er ulovligt.) Det er dog til en hver tid distributøren der må løfte bevisbyrden, hvilket vil være umådeligt svært.
En sælger må for så vidt selv bestemme hvem han vil sælge til sålænge dette har en saglig begrundelse, og hermed sagt at hans begrundelse ikke strider i mod diskriminationsforbudet.
For nogle år siden ville Bilka sælge B&O hvilket B&O ikke ville have. De kunne dog ikke afvise dem med en begrundelse om at bilka konceptet ikke stemte overens med B&O's. Derimod opstillede de nogle meget specifikke retningslinjer for hvor stor en del B&O skulle fylde hos en forhandler samt krav om produktuddannelse. Dette var netop noget de vidste Bilka ikke på nogen måder kunne opfylde, og derfor måtte droppe ideen om at have B&O inde.
Jeg er ret sikker på at en distributør/producent ikke vil kunne afvise en potentiel forhandler, med mindre der er indgået en særlig aftale om eksklusivret i en vist område, men man kan sagtens opsætte noget forhandlerkrav, som ville kunne forhindre nethandel med produkter, f.eks krav om specifik fysisk display af produkter med videre.
NoahEmil.
nogle gængse regler
Levering kan ikke nægtes hvis producentens produkt er af væsenlig betydning for den der ønsker leverencerne
hvis Leverandøren har en dominerende stilling på markedet, og Leverandøren ikke har givet en objektiv, saglig og rimelig begrundelse for leveringsnægtelsen, der administreres konsekvent af den pågældende.
dvs Arla kan feks ikke nægte at levere til kvickly fordi de ikke kan lide dem, netop pga deres markeds position, men B&O kan nemt gøre det selv hvis bilka opfyldte alle deres krav, fordi de ikke har en dominerende stilling på markedet.
men udover det så er det meget lettere bare at give højere priser, eller et krav om de skal købe for x antal kroner før de vil sælge til dem man ikke vil have som forhandlere.
INTET sted står der at fordi expert kan købe systemaudio højttalere til 3000 kr pr sæt skal Fona os have lov til det, men eftersom produkter har en vejledende udsalgspris er der selvfølgelig top på hvad de kan tage for dem.
Tak for jeres meget brugbare svar.
Jeg går til producenten og fortæller, han overfor distributør/forhandler må stille nogle krav der afskærer muligheden for nethandel.
Så må vi se, om han er enig i antagelsen om, at dette kunne være en mulighed :)
@kris
Er du seriøs ?
Du vil bede din leverandør stoppe nethandel med hans produkt ?
Reelt har han ikke en jordisk chance for dette.
Du har åbenbart en fysisk butik og er træt af at nethandlen slår dig.
Du kan gøre flere ting.
Sørge for at folk køber hos dig. pga. service og ikke pga. prisen.
Lukke din butik :)
At side og tude over at nogle sælger billigere end dig fordi du overholder den "vejledende" pris er sgu ikke ok.
Du er derved med til at opretholde en ulovlig kunstig pris på produktet da du "overholder" den vejledende pris.
Der er noget der hedder fri konkurrence, kan du ikke klare dig i denne så luk butikken.
Skulle lige til at skrive stort set det samme som Panther. At kæmpe mod nethandel er som at kæmpe mod vindmøller - se bare hvad det er endt med for pladebranchen som har forsøgt at kontrollere det.
Man er nødt til istedet at tilpasse sig den nye virkelighed - de distributører og producenter som ikke er i stand til det tror jeg slet ikke på overlever.
@panter
Tak for din respons - tænkte nok jeg ville få respons fra dig.
Jo, jeg er fuldstændig seriøs. Og jeg synes ikke jeg tuder i mine indlæg - derfor synes jeg også tonen i dit indlæg er lidt malplaceret.
Selvfølgelig er jeg interesseret i at få mest for mine produkter - det er klart.
Jeg går udfra, du har læst mine indlæg, og derfor ved, jeg ikke nødvendigvis vil have lukket handlen. Jeg vil være yderst tilfreds med at jeg istedet får et prisnedslag fra min leverandør :)
Mit problem er ret beset, at min leverandør påstår han gør alt for at stoppe denne handel - og jeg hørte blot til mulighederne herfor, for at finde ud af om det er en reel mulighed, hvis han vil og ikke blot er en standardrespons.
@kris
Du angriber det forkert efter min menning.
Nethandel og alm. handel kan leve i bedste velgående ihvertfald pt.
Nethandel er generalt = ingen god service/rådgivning.
Kan ikke se hvorfor han skal give dig en bedre pris, for det er jo ikke hans problem er du ikke kan tjene nok på dine produkter.
Du har umildbart ingen rettigheder over for leverandøren med mindre du har en eller anden kontrakt som giver dig disse rettigheder.
Du skrev selv
"Jeg går til producenten og fortæller, han overfor distributør/forhandler må stille nogle krav der afskærer muligheden for nethandel."
Så gik jeg helt sikker ud fra du ville have stoppet nethandlen.
@ NoahEmil
Det er korrekt, at der for mange år siden var en sag mellem Bilka og B&O. Det er også korrekt at monopoltilsynet pålagde B&O at levere til Bilka, såfremt Bilka oprettede særlige showrum og ansatte specielle folk med ekspertise.
Det er dog hører med til historien er, at Monopolankenævnet senere ophæver dette påbud - Netop med henvisning til, at folk selv kan bestemme hvem de vil handle med.
Monopolankenævnets afgørelse bliver tilmed stadfæstet af domstolene.
Så den nævnte sag taler faktisk for retten til selv at bestemme hvem man vil handle med.
@KasperS
Tak for opdateringen, endnu et bevis på at man ikke skal hente aviser i pausen i forelæsninger :-)
@panter
Producenten har en klar fordel ved at få sit produkt ud til mig.
Det er LIDT lige som kontaktlinser og optikere. Findes der ingen optikere findes der heller ingen kontaktlinser (lidt hårdt ridset op), da man for at få kontaktlinser skal kende sin styrke, evt. bygningsfejl m.m.
Mit produkt har en smule af ovennævnte i sig. Typisk kræver produktet, at man har været igennem mig først - derefter vælger mange så at fortsætte sit køb over nettet.
Jeg kan godt se min afsluttende bemærkning manglede......."eller give mig en kompenserende pris".
Hvis han skider højt og flot på det, påtænker jeg selv at åbne nethandel.