Monstret i Klarelven!
Okay, jeg er ingen storfisker, faktisk havde jeg kun medbragt min søns børnestang lidt flåd, kroge, spinnere og nogle blink jeg lige smed i kurven, da jeg var i Netto for at købe dåsemad.
En uge i kano, 100km ned ad Klarelven med mine to drenge og frøkenen. Selvfølgelig skulle vi have fiskegrej med, jeg havde jo fortalt den største, at vi kun skulle leve af det vi selv kunne fange..... Et fiskekort ligger i ca. 200kr (svenske) eller ihvertfald ikke et beløb, jeg husker generede mig, og det må vel siges at være billigt, da vi åbenbart skulle have til flere forskellige kommuner.
Allerede første aften, inden vi overhovedet er afsted, er der nogle knægte som fanger lidt aborrer, og jeg tænker "det her bliver ikke noget problem, hvis bare vi kan få en spinner ud, eller grave lidt orm".
Efterhånden som dagene går, siver modet bare laaaaaaangsomt men stabilt ud af kroppen. Vi fanger en ganske stor (vel omkring de 1½-2kg) brasen (orm) og en enkelt bette aborre (blink, ca. halv størrelse af aborren). OG DET ER SÅ DET! Der er ellers rigeligt med liv i vandet ved skumringstid, men til mit forsvar skal så også siges, at det er dér der skal slås telt op, laves mad, fjolles med ungerne m.m. men jeg når alligevel godt gennem grejkassen. Vi fisker endda et par timer i put&take, hvor selv de mindste smådrenge på den anden side hiver fisk i land, mens vi bare står måbende og jeg efterhånden må indse jeg bare er en ELENDIG fisker!
Sådan ser der ud, når man står ved sin camp et tilfældigt sted på elven
Og min søn skulle jo også lære at kaste og spinne ind. Det kostede ca. ½-delen af grejkassen, kombineret med de virkeligt dumme forsøg på at fiske fra kanoen, mens vi sejlede. Det kostede dog ca. så meget line med de bundbid og grenfangster, at der nok var ca. 1/3 af linen tilbage på hjulet, eller ca. så meget, at man ikke kunne kaste HELT igennem med et 15g blink.
Undervejs på vores sidste hele dag er vi i land ved en hollandsk (!?!?!) campingplads for at dumpe lidt skrald og få en glass til ungerne. Der står en fluefisker og ser rimelig prof ud, han har selvfølgelig fanget 18 (WTF?!?!) fisk aftenen inden og stod bare lidt og testede noget ny line. Da jeg kommer op til familien for at få min is tror min kæreste jeg er syg, muligvis fordi jeg fortsat er helt bleg i ansigtet over den flue-dutchman.
Fy for helvede, vi får slået lejr i en kategori 6 på den åbne 1-10 svenske myggeskala, og da det er sidste aften kan vi lige så godt få spist min nødration, som selv en vis London-bosat person nok ville passe nej på; pulvermos toppet med dåsepølser og tomatsauce. Ikke noget hit hos nogen af de 3 andre, jeg syntes egentlig den var okay, når nu der også gemte sig et par plader (smeltet) hvid chokolade i bunden af den varme køletaske.
Klokken passerer de 22, og mens ungerne puttes kan jeg jo lige så godt dyppe det sidste blink lidt i vandet, hul i den skide hollænder, som sagde det er godt 18-21, ingen grund til at sidde og drikke rødvin ved bålet og myggeskræmmedåsen, når der er så dejligt nede ved vandet.
WAMMM, var der lige en fisk som forsøgte at tage blinket godt 7-8m væk? Mens jeg gør klar til næste kast, kommer kæresten trampende ned til vandet. "Vær nu lige stille, der er fandme lige en fisk der har prøvet at tage blinket". "jamen jeg har lige skiftet lorteble, jeg skal vaske hænder", hvorefter hun plasker rundt og skummer med noget øko-helvede sæbe.
To kast efter, BAMMM, så er den der fandme. Råbe op, ungerne ud af soveposen, svinelang kamp med dyret, intet net, alt for kort line.
Men hold ferie en lækker oplevelse!
ALLE MAN AFSTED TIL KLARELVEN!
Redigeret af moktar d. 22-07-2016 21:53