Målsætning for marathon efterår 2014

#1| 0

Hej PN,

Det er måske et sjovt spørgsmål, men jeg søger en realistisk målsætning for et marathonløb i slutningen af september eller starten af oktober i år. Jeg har siden august 2013 tabt mig 40 kg og er de sidste 8 uger begyndt at løbe. Jeg startede helt fra bunden og løb 3 km på omkring 20 min, hvilket resulterede i noget der minder om maksimalpuls! ;-) Jeg skal løbe halvmarathon i slutningen af april og jeg er efterhånden godt på vej. Det har også medført at jeg har fået smag for løb og jeg vil gerne udfordre mig selv på marathondistancen. I får lige facts om mig og mit løb, så I har en chance for at hjælpe med en realistisk målsætning:

Alder: 22 år
Højde: 191 cm
Vægt: 87
5 km: 24:09
10 km: 51:28
15 km: 1:19:10 (Det længste jeg har løbet indtil videre)

Jeg håber på at løbe et halvmarathon om 6 uger, på omkring 1:50.

Derfra er der cirka 20 uger til jeg vil løbe marathon for første gang, men der er også en sommerferie, hvor jeg skal have det LIDT sjovt - dermed ikke sagt at jeg ikke skal løbetræne, men et par øl og lidt rødvin skal også have sin ret!
Lige nu kan jeg godt se at ambitionen ikke bør være meget mere end at se om jeg kan komme under 4 timer, men jeg har et spinkelt håb der hedder 3,5 time og synes også til dels at det er realistisk taget i betragtning af at jeg er en ny løber.

Jeg har set i andre tråde er der en masse venlige mennesker herinde, som rent faktisk har erfaring og viden indenfor løb, som jeg håber vil bidrage i tråden.

Mvh JSomze

13-03-2014 07:59 #2| 0

Velkommen til og godt gået med vægttabet.

Umiddelbart vil en tid på omkring de 4 timer være et realistisk mål.

For at komme det nærmere er det nødvendigt at du oplyser lidt om
træningsmængde, intensitet etc.

Med din halvmarathon vel gennemført, kan du evaluere og justere på målsætningen.

Husk at lytte til din krop under hele træningsforløbet, så (overbelastnings) skader undgåes.

13-03-2014 08:02 #3| 1

Hej-dav

Det er fedt at have målsætninger, men din er desværre ikke realistisk!
Jeg skal selv løbe Amsterdam marathon 14. oktober, så måske ses vi dér?
Jeg har løbet halvmarathon-distance i 4 år og ét marathon i Berlin 30. september 2012 på 4.01.59. Mine mål til Amsterdam i år er:
1) gennemføre (da det ikke er noget man bare gør)
2) gennemføre på 3.30
3) gennemføre uden smerter i fødder, lægge, lår, mave

Jeg er i min bedste form nogensinde og har netop justeret min målsætning til VM i halvmarathon om 16 dage og forventer at løbe 1.33, men jeg forventer / håber stadig på 3.30 på marathon.

Du kan ikke forvente at løbe halvmarathon på 1.50 og så 20-22 uger senere løbe et helt marathon på 3.30. Du skal tænke på flere ting. Du er ny løber, og dine led og muskler er derfor ikke vant til at løbe langt. Jeg vurderer dog, at du har tid nok til at træne dig op til marathondistancen.

Du løber 5.17 pr km på 15 km. For at gennemgøre marathon på 3.30, skal du løbe 4.58 pr km, hvis du kunne løbe den optimale rute. Det er dog umuligt pga sving, og du skal også tage højde for tiden, du bruger ved vanddepoterne, så din løbehastighed skal nærmere være 4.50 pr km for løbe på 3.30. Jeg vurderer, at du skal satse på 4 timer, som svarer til 5.41 pr km dvs du skal reelt løbe på 5.30-5.35 hele vejen.

Det er vigtigt, at du lægger et program eller finder et på nettet. I programmet skal du tage højde for, at du skal løbe en lang tur én gang om ugen samt yderligere 2-3 ture hver uge. Den lange tur skal du øge med 1-2 km hver uge og en gang i mellem gøre den f.eks. 50% kortere end ugen før. For mig virkede det sidst at have en restitutionsuge hver 5. uge, hvor jeg kun løb 3 gange 7-8 km dvs ingen lang tur og ingen intervaltræning. Det var godt at få slappet af i kroppen og hovedet på den måde.

Husk at lytte til kroppene og tag pause, hvis du mærker ømhed. Du må ikke have ondt efter træning. Det er bedre at holde en uges pause end at risikere en skade.

Pøj pøj og håber vi ses i Amsterdam

Kaj

13-03-2014 08:09 #4| 0
OP
europaio skrev:
Velkommen til og godt gået med vægttabet.

Umiddelbart vil en tid på omkring de 4 timer være et realistisk mål.

For at komme det nærmere er det nødvendigt at du oplyser lidt om
træningsmængde, intensitet etc.

Med din halvmarathon vel gennemført, kan du evaluere og justere på målsætningen.

Husk at lytte til din krop under hele træningsforløbet, så (overbelastnings) skader undgåes.

Mange tak. Jeg kører pt. efter denne træningsplan, hvor jeg hoppede direkte ind i uge 6. (http://www.motionslob.dk/sites/default/files/Halvmarathon_1.pdf) Jeg vil gerne holde mig på 3-4 ture i ugen, hvoraf den ene - ligesom nu - skal være en længere tur. :)
Redigeret af JSOMZE d. 13-03-2014 08:24
13-03-2014 08:23 #5| 0
OP
kaj666 skrev:
Hej-dav

Det er fedt at have målsætninger, men din er desværre ikke realistisk!
Jeg skal selv løbe Amsterdam marathon 14. oktober, så måske ses vi dér?
Jeg har løbet halvmarathon-distance i 4 år og ét marathon i Berlin 30. september 2012 på 4.01.59. Mine mål til Amsterdam i år er:
1) gennemføre (da det ikke er noget man bare gør)
2) gennemføre på 3.30
3) gennemføre uden smerter i fødder, lægge, lår, mave

Jeg er i min bedste form nogensinde og har netop justeret min målsætning til VM i halvmarathon om 16 dage og forventer at løbe 1.33, men jeg forventer / håber stadig på 3.30 på marathon.

Du kan ikke forvente at løbe halvmarathon på 1.50 og så 20-22 uger senere løbe et helt marathon på 3.30. Du skal tænke på flere ting. Du er ny løber, og dine led og muskler er derfor ikke vant til at løbe langt. Jeg vurderer dog, at du har tid nok til at træne dig op til marathondistancen.

Du løber 5.17 pr km på 15 km. For at gennemgøre marathon på 3.30, skal du løbe 4.58 pr km, hvis du kunne løbe den optimale rute. Det er dog umuligt pga sving, og du skal også tage højde for tiden, du bruger ved vanddepoterne, så din løbehastighed skal nærmere være 4.50 pr km for løbe på 3.30. Jeg vurderer, at du skal satse på 4 timer, som svarer til 5.41 pr km dvs du skal reelt løbe på 5.30-5.35 hele vejen.

Det er vigtigt, at du lægger et program eller finder et på nettet. I programmet skal du tage højde for, at du skal løbe en lang tur én gang om ugen samt yderligere 2-3 ture hver uge. Den lange tur skal du øge med 1-2 km hver uge og en gang i mellem gøre den f.eks. 50% kortere end ugen før. For mig virkede det sidst at have en restitutionsuge hver 5. uge, hvor jeg kun løb 3 gange 7-8 km dvs ingen lang tur og ingen intervaltræning. Det var godt at få slappet af i kroppen og hovedet på den måde.

Husk at lytte til kroppene og tag pause, hvis du mærker ømhed. Du må ikke have ondt efter træning. Det er bedre at holde en uges pause end at risikere en skade.

Pøj pøj og håber vi ses i Amsterdam

Kaj

Hej Kaj,

Tak for rådene. Jeg havde mere set på München eller Amsterdam, så det kunne da godt være!

Jeg er godt klar over at 3:30 vil være utroligt svært og det vil heller aldrig blive mit "officielle mål" for mit første marathon, da det 100 % bare skal være at gennemføre. Men mit konkurrencegen gør altid, at jeg skal stile efter en tid.

Jeg skal helt sikkert følge et program og det gør jeg også nu, så jeg er vant til at løbe 3-4 gange i ugen, hvoraf den ene er en længere tur og den anden er en interval tur. (http://www.motionslob.dk/sites/default/files/Halvmarathon_1.pdf) Jeg har fundet et par 12/16-ugers programmer på nettet, som jeg overvejer at starte på 12 uger før løbet og i ugerne indtil vil jeg "blot" holde mig til at 20-25 km som den lange tur og forsøge at øge hastigheden en smule - og samtidig vænne min krop til at løbe. Lyder det helt dumt? ;-)
Redigeret af JSOMZE d. 13-03-2014 08:28
13-03-2014 08:54 #6| 0
www.loebesiden.dk/loebeprogrammer.php

Her er link til et printselv-program. Programmerne har fået utrolig meget positiv feedback, hvad jeg kan forstå. Men omdrejningspunktet er, som Kaj nævner, at have en ugentlig langtur, krydret med forskellige andre typer løb. "Kvalitet" indgår 1-2 gange om ugen, og slet ikke omkring hver fjerde uge. Når målet er MT, så ville jeg have fokus på en god mængde udholdenhedstræning (roligt løb), som iflg. beregneren på siden siger 6.19 min/km. Mix det med et tempoløb, lidt 30-50m bakkesprint i dine roligløbsdage, fartleg (op og ned i tempo), og sluttelige intervaller fra omkring 1,5 måned inden MT, så burde du være godt udrustet.

GL!
13-03-2014 09:03 #7| 0
OP
Dalle skrev:
www.loebesiden.dk/loebeprogrammer.php

Her er link til et printselv-program. Programmerne har fået utrolig meget positiv feedback, hvad jeg kan forstå. Men omdrejningspunktet er, som Kaj nævner, at have en ugentlig langtur, krydret med forskellige andre typer løb. "Kvalitet" indgår 1-2 gange om ugen, og slet ikke omkring hver fjerde uge. Når målet er MT, så ville jeg have fokus på en god mængde udholdenhedstræning (roligt løb), som iflg. beregneren på siden siger 6.19 min/km. Mix det med et tempoløb, lidt 30-50m bakkesprint i dine roligløbsdage, fartleg (op og ned i tempo), og sluttelige intervaller fra omkring 1,5 måned inden MT, så burde du være godt udrustet.

GL!

Jo tak - jeg har set derinde, men det er selvfølgelig først et program jeg kan lave 16 uger før, da jeg skal bruge min aktuelle VDOT. Det eneste som generer mig lidt ved det program er, at jeg ikke rigtig føler at jeg kommer til at træne mit marathonpace. Og jeg håber at min VDOT er på omkring 43-44 når jeg kommer til 16 uger før marathonet, så 6:17 bliver forhåbentlig ikke aktuelt som træningstempo. ;-)
Redigeret af JSOMZE d. 13-03-2014 09:03
13-03-2014 09:16 #8| 0

Du kommer med det program til at træne masser af MP-pace, men det er ikke nødvendigt før du kommer tættere på.

Det vigtige når vi snakker marathon er udholdenhed - og det hverken kan eller skal undervurderes. Hvor mange km løber du om ugen?

Det er vigtigt, at du i ugerne op til dit specialprogram (der laves 12-16 uger før Marathon), altså fra NU af øger din ugentlige mængde - 10% om ugen).

Det vil sige at hvis du på nuværende tidspunkt løber 40 km om ugen (uge 1), skal du i næste uge (2) løbe 44 km. Dernæst 49 i uge 3. I uge 4 rester du og løber omkring de 30 igen. Kvalitetstræning på nuværende tidspunkt er overvurderet.

Herefter starter du forfra ugen efter hvor du så tager din mængde i uge 3 og pålægger 10% altså 54 km - det gør du indtil du når det ønskede antal km om ugen. Jo højere jo bedre. Men aldrig må du stige mere end 10% om ugen. Desuden er den en dødssynd både at stige i mængde og kvalitet. Lad vær med det.

Nu skriver du, at du har tabt 40 kg (well done), men du kan tabe dig endnu mere og det vil have en fantastisk effekt ikke bare for dine led og scener, der bliver belastet mindre, men også for tiden.

Man snakker om 3-5 sekunder pr kg pr kilometer. Så hvis du kan tabe dig bare 5 kg, så vil du alene på det løbe 4*5*42 = 840 sekunder = 14 minutter hurtigere på en marathon.

Mine råd er derfor til dig:

Kom ud og få en mase (langsomme) km i benene og tab dig nogle kilo.

13-03-2014 09:27 #9| 0
OP
Nilsson skrev:
Du kommer med det program til at træne masser af MP-pace, men det er ikke nødvendigt før du kommer tættere på.

Det vigtige når vi snakker marathon er udholdenhed - og det hverken kan eller skal undervurderes. Hvor mange km løber du om ugen?

Det er vigtigt, at du i ugerne op til dit specialprogram (der laves 12-16 uger før Marathon), altså fra NU af øger din ugentlige mængde - 10% om ugen).

Det vil sige at hvis du på nuværende tidspunkt løber 40 km om ugen (uge 1), skal du i næste uge (2) løbe 44 km. Dernæst 49 i uge 3. I uge 4 rester du og løber omkring de 30 igen. Kvalitetstræning på nuværende tidspunkt er overvurderet.

Herefter starter du forfra ugen efter hvor du så tager din mængde i uge 3 og pålægger 10% altså 54 km - det gør du indtil du når det ønskede antal km om ugen. Jo højere jo bedre. Men aldrig må du stige mere end 10% om ugen. Desuden er den en dødssynd både at stige i mængde og kvalitet. Lad vær med det.

Nu skriver du, at du har tabt 40 kg (well done), men du kan tabe dig endnu mere og det vil have en fantastisk effekt ikke bare for dine led og scener, der bliver belastet mindre, men også for tiden.

Man snakker om 3-5 sekunder pr kg pr kilometer. Så hvis du kan tabe dig bare 5 kg, så vil du alene på det løbe 4*5*42 = 840 sekunder = 14 minutter hurtigere på en marathon.

Mine råd er derfor til dig:

Kom ud og få en mase (langsomme) km i benene og tab dig nogle kilo.

I øjeblikket følger jeg som sagt et træningsprogram på vej mod halvmarathonet og derefter er der stadig 25 uger til marathon, hvor jeg de første 9 uger vil holde mig på 40-50 km i ugen og en ugentlig langtur på 20-25 km, for netop at få styrket mine ben og så 16 uger før marathon starte på et program. Ifl. Løbesiden, så kommer jeg "kun" til at løbe marathon på meget korte distancer og har svært ved at tro at jeg kan holde en fart over 42 km, hvis jeg kun har trænet denne hastighed på så korte distancer.

Og ja, at tabe sig lidt yderligere vil helst sikkert gøre godt ift. min marathontid og med 40-50 km i ugen, så tror jeg også at det kommer til at ske helt automatisk, hvis jeg bibeholder mit nuværende kcal-indtag. :-)
Redigeret af JSOMZE d. 13-03-2014 09:30
13-03-2014 09:55 #10| 0

Prøv at læse lidt inde på loebesiden.dk, så vil du finde ud af hvorfor det er konstrueret som det er. Det er ikke et eller andet tilfældigt iform-træningsprogram.

Der er RIGELIGT med kvalitet i det program til at du kan udnytte dit maksimale potentiale. Det nytter ingenting at være hurtig, hvis du rammer muren efter 32 km.

13-03-2014 09:57 #11| 0

40-50 km er for mig at se også useriøst, når du gerne vil ned at løbe en marathontid på under 3.30, og vejer 87 kg.

13-03-2014 10:00 #12| 0
OP
Nilsson skrev:
Prøv at læse lidt inde på loebesiden.dk, så vil du finde ud af hvorfor det er konstrueret som det er. Det er ikke et eller andet tilfældigt iform-træningsprogram.

Der er RIGELIGT med kvalitet i det program til at du kan udnytte dit maksimale potentiale. Det nytter ingenting at være hurtig, hvis du rammer muren efter 32 km.

Det vil jeg gøre. Tak for tippet! :-)
13-03-2014 10:02 #13| 0
OP
Nilsson skrev:
40-50 km er for mig at se også useriøst, når du gerne vil ned at løbe en marathontid på under 3.30, og vejer 87 kg.

Jeg siger ikke at jeg nødvendigvis skal under 3:30. Derimod spørger jeg ind til hvad en realistisk målsætning er? Men nu når du snakker 3:30, hvad mener du så er useriøst ved 40-50 km/ugen? Jeg vil jo ikke blive ved 40-50 km/ugen hele vejen op til marathonet, men kun indtil 16 uger før løbet.
13-03-2014 10:03 #14| 0

Nu vi snakker maratonløb, så kunne jeg godt bruge en at træne med (i Aarhus).

Jeg skal løbe New York Maraton til efteråret og løber pt bare alene, hvilket hurtigt kan blive lidt kedeligt...

Lidt om mig:
34 år
183 cm
78 kg (men går ned omkring de 73 kg i løbet af træningsperioden)

Løber omkring 5:15 min/km, så er bestemt ikke en af de hurtige. Det har dog heller aldrig tidligere været mit mål at træne hurtigheden, så der er masser af plads til forbedring.

Har løbet Berlin Maraton i 2012 i tiden 4:45. Derudover en del halvmaratons lige under de 2 timer.

13-03-2014 10:08 #15| 0
OP
ZorroDk skrev:
Nu vi snakker maratonløb, så kunne jeg godt bruge en at træne med (i Aarhus).

Jeg skal løbe New York Maraton til efteråret og løber pt bare alene, hvilket hurtigt kan blive lidt kedeligt...

Lidt om mig:
34 år
183 cm
78 kg (men går ned omkring de 73 kg i løbet af træningsperioden)

Løber omkring 5:15 min/km, så er bestemt ikke en af de hurtige. Det har dog heller aldrig tidligere været mit mål at træne hurtigheden, så der er masser af plads til forbedring.

Har løbet Berlin Maraton i 2012 i tiden 4:45. Derudover en del halvmaratons lige under de 2 timer.

Jeg bor i Esbjerg, men hvis alt går efter planen så rykker jeg til Aarhus til juli eller august, så det kan være det kan blive aktuelt der. ;-) Men ellers skal du have held og lykke! NY lyder fedt, men som fattig studerende så er det desværre ikke en mulighed.
13-03-2014 10:10 #16| 0

"Men nu når du snakker 3:30, hvad mener du så er useriøst ved 40-50 km/ugen? Jeg vil jo ikke blive ved 40-50 km/ugen hele vejen op til marathonet, men kun indtil 16 uger før løbet."

Din udholdenhed vil simpelthen ikke være god nok til at du kan holde pace over 42 km, når du kun løber 40-50 km om ugen, derfor mit råd om at stige roligt i antal kilometer frem mod dit specialprograms start.

Du kan ikke stige i km i de sidste 16 uger, jf. min påstand i min første post om at stige i kvalitet og kvantitet er en dødssynd. Det vil utvivlsomt koste dig en skade - især når man tager din vægt med i betragtningen.

13-03-2014 10:11 #17| 0

@JSOMZE

Jeg er desværre selv fattig studerende, så det er svært at få råd til turen...

Men jeg har været på venteliste siden 2011, så nu hvor chancen endelig byder sig (det gør den jo ikke igen, da de har afskaffet systemet med "ventelisterne" med virkning fra 2012 - jeg var dermed sidste årgang, der fik mulighed for adgang den vej), så er jeg NØDT til at få råd på en eller anden måde :)

Redigeret af ZorroDk d. 13-03-2014 10:12
13-03-2014 10:14 #18| 0

Loebesiden.dk --> viden om løb --> kompleks løbetræning. Læs alle de artikler + opbygning af træningsprogram - marathon specialtræning, så burde du være godt kørende.

13-03-2014 10:54 #19| 0
OP
Nilsson skrev:
"Men nu når du snakker 3:30, hvad mener du så er useriøst ved 40-50 km/ugen? Jeg vil jo ikke blive ved 40-50 km/ugen hele vejen op til marathonet, men kun indtil 16 uger før løbet."

Din udholdenhed vil simpelthen ikke være god nok til at du kan holde pace over 42 km, når du kun løber 40-50 km om ugen, derfor mit råd om at stige roligt i antal kilometer frem mod dit specialprograms start.

Du kan ikke stige i km i de sidste 16 uger, jf. min påstand i min første post om at stige i kvalitet og kvantitet er en dødssynd. Det vil utvivlsomt koste dig en skade - især når man tager din vægt med i betragtningen.

Når jeg laver et løbeprogram til mig selv derinde, så starter jeg på 40,5 km/ugen og rammer så 60 km/ugen i uge 11 og 13, så ifl. programmet derinde, så vil jeg stige. Men jeg løber jo heller ikke 40-50 km/ugen nu, så jeg vil også stige indtil jeg starter programmet. Men jeg vil overveje dine ord og se om jeg kan ramme 50-60 km/ugen inden jeg starter de sidste 16 uger.

Du går meget op i den vægt, men jeg tror nu ikke det er den som vil være skyld i eventuelle skader. Til oktober vil jeg have løbet 10 måneder og 6 af dem vil være med +40 km/ugen og alt derover bliver øget progressivt. Derudover så er mine led vant til at slæbe på 40 kg mere, så de kan vel klare lidt. ;-)
13-03-2014 10:54 #20| 0
OP
ZorroDk skrev:
@JSOMZE

Jeg er desværre selv fattig studerende, så det er svært at få råd til turen...

Men jeg har været på venteliste siden 2011, så nu hvor chancen endelig byder sig (det gør den jo ikke igen, da de har afskaffet systemet med "ventelisterne" med virkning fra 2012 - jeg var dermed sidste årgang, der fik mulighed for adgang den vej), så er jeg NØDT til at få råd på en eller anden måde :)

Det er forståeligt! Bliver en fed oplevelse. :-)
13-03-2014 11:03 #21| 0

Selvfølgelig går jeg op i vægt. Det er næsten 3 minutter pr. kg du smider du sparer på et marathon. Det er vel værd at tage med?

Når jeg siger du ikke må stige i de sidste 16 uger betyder det naturligvis, at du skal være stabilt løbende med 60km/ugen, hvis du vælger 40-60 km-programmet. Ellers kommer du netop til at stige både i mængde og i kvalitet. Og det er dér man får skaderne oftest.

Det er altså helt elementært at du skal op og løbe 60 km/ugen.

Lige hvis du ikke har læst det på siden - det er ikke noget jeg finder på:

"Grundregler
Det er nemt at være ambitiøs, når træningsprogrammet skal sammensættes. Pas dog på ikke at køre dig selv for hårdt. Den bedste måde at forbedre sig på er ikke ved at overtræne og være hyppigt ramt af skader, men derimod at træne stabilt og målrettet i en længere sammenhængdende periode. Følgende regler er gode at benytte sig af, når programmet skal sammensættes:
Forøgelse af træningsmængden må maksimalt ske med 5-10% om ugen.
En forøgelse af intensiteten i træningen bør ikke ske sammen med en forøgelse af træningsmængden.
Sættes antallet af ugentlige træningsdage op, bør træningen ikke intensitiveres sideløbende.
Hver 4. uge under grundtræningen bør være hvileuge, hvor træningsmængden reduceres (fx. 20%), og der spares på den intensive træning, som eventuelt helt kan udelades. Det er i pauserne, man bliver god!
Sørg for at inkludere nok restitutionstid i programmet. Find perioderne i skemaet under Krop og træning » Restitution."

13-03-2014 11:34 #22| 0
OP
Nilsson skrev:
Selvfølgelig går jeg op i vægt. Det er næsten 3 minutter pr. kg du smider du sparer på et marathon. Det er vel værd at tage med?

Når jeg siger du ikke må stige i de sidste 16 uger betyder det naturligvis, at du skal være stabilt løbende med 60km/ugen, hvis du vælger 40-60 km-programmet. Ellers kommer du netop til at stige både i mængde og i kvalitet. Og det er dér man får skaderne oftest.

Det er altså helt elementært at du skal op og løbe 60 km/ugen.

Lige hvis du ikke har læst det på siden - det er ikke noget jeg finder på:

"Grundregler
Det er nemt at være ambitiøs, når træningsprogrammet skal sammensættes. Pas dog på ikke at køre dig selv for hårdt. Den bedste måde at forbedre sig på er ikke ved at overtræne og være hyppigt ramt af skader, men derimod at træne stabilt og målrettet i en længere sammenhængdende periode. Følgende regler er gode at benytte sig af, når programmet skal sammensættes:
Forøgelse af træningsmængden må maksimalt ske med 5-10% om ugen.
En forøgelse af intensiteten i træningen bør ikke ske sammen med en forøgelse af træningsmængden.
Sættes antallet af ugentlige træningsdage op, bør træningen ikke intensitiveres sideløbende.
Hver 4. uge under grundtræningen bør være hvileuge, hvor træningsmængden reduceres (fx. 20%), og der spares på den intensive træning, som eventuelt helt kan udelades. Det er i pauserne, man bliver god!
Sørg for at inkludere nok restitutionstid i programmet. Find perioderne i skemaet under Krop og træning » Restitution."

Du må ikke misforstå mig: Jeg tror bestemt på det du siger. :-)
Og selvfølgelig spiller vægten en rolle og hvis ikke der sker et automatisk vægttab på 4-5 kg, så er det klart noget jeg vil overveje.

Jeg har på ingen måde tænkt mig at ramme 40 km/ugen en enkelt gang inden træningen, havde nærmere tænkt mig at ligge på omkring 50 km/ugen omkring 10 uger op til, men jeg vil helt sikkert se om jeg ikke kan ramme 55-60 km/ugen de sidste 4-5 uger inden jeg starter på 16-ugers programmet. :)
13-03-2014 11:41 #23| 0

Det lyder fornuftigt. Men husk nu at restituere hver fjerde uge. Det er næsten det vigtigste.

13-03-2014 11:43 #24| 0

Og omkring vægttabet, så kommer der helt sikkert noget automatisk, men jo mere jo bedre - set fra et løbeperspektiv. Jeg vejer selv 70 kg og er 187 høj, men jeg kan også sagtens tabe et par kilo :-)

13-03-2014 11:48 #25| 0
OP
Nilsson skrev:
Det lyder fornuftigt. Men husk nu at restituere hver fjerde uge. Det er næsten det vigtigste.

Det vil jeg gøre, tak! :)

Nilsson skrev:
Og omkring vægttabet, så kommer der helt sikkert noget automatisk, men jo mere jo bedre - set fra et løbeperspektiv. Jeg vejer selv 70 kg og er 187 høj, men jeg kan også sagtens tabe et par kilo :-)

Ja okay. 70 kg rammer jeg ALDRIG - dertil er jeg for "stort" bygget. Men jeg kunne måske ramme 80-82 kg, men så ville jeg også blive meget spinkel at se på. Men 83 kg kunne da godt være et mål til et marathon. Men nu er det jo bare motionsløb og tiden er ikke altafgørende, så selvom "jo mere jo bedre" er sandt, så bliver det ikke for en hver pris. ;-)
13-03-2014 11:51 #26| 0
Nilsson skrev:

Det lyder usundt, hvis du taber flere kg! Hvor gammel er du Nilsson?

Da jeg begyndte i Forsvaret, da jeg var 19 år var jeg nede på 66 kg, og fik af vide, at jeg skulle tage minimum 10 kg på. I dag er jeg 29 og vejer 83 kg. Jeg løbetræner 4 gange om ugen (40-50km om ugen pt.) med ca. 4 min og 20 sek. pr. km.

^^ Jeg træner til Copenhagen Marathon efter følgende program:
Marathonprogram
Redigeret af Bch84 d. 13-03-2014 11:54
13-03-2014 12:03 #27| 0

Jeg kan kun anbefale at bruge løbesidens programmer. De er lige en smule mere avancerede og giver (det er mine erfaringer) bedre resultater.

Jeg er 25 år. Jeg satser på at løbe sub3 til efteråret og løber i øjeblikket 70-80 km om ugen.

13-03-2014 13:32 #28| 0

Har en billet til Berlin maraton som jeg højt sandsynlig ikke får brugt, hvis det har interesse for nogle ? :)

14-03-2014 15:17 #29| 0
OP
RekiB skrev:
Har en billet til Berlin maraton som jeg højt sandsynlig ikke får brugt, hvis det har interesse for nogle ? :)

Muligvis. Hvad er prisen?
14-03-2014 18:47 #30| 0

@OP
Bare så du ikke kommer galt afsted - det er ikke tilladt, eller muligt, at overdrage sit startnummer til Berlin Marathon. Nummeret er strengt personligt og kan kun afhentes personligt i Berlin ved fremvisning af billed-ID. Det har heller ikke været tilladt tidligere (dog muligt, da man kunne lade andre samle sit nummer op for sig), men efter begivenhederne ved Boston M. sidste år er der skruet kraftigt op for sikkerheden. Eneste undtagelse til muligheden for at give sit nummer videre er (vist stadig), hvis startnummer er købt gennem rejsearrangør.

Gå alternativt efter Amsterdam i stedet - og held og lykke med projektet!

14-03-2014 18:56 #31| 0
OP
Tiltchamp skrev:
@OP
Bare så du ikke kommer galt afsted - det er ikke tilladt, eller muligt, at overdrage sit startnummer til Berlin Marathon. Nummeret er strengt personligt og kan kun afhentes personligt i Berlin ved fremvisning af billed-ID. Det har heller ikke været tilladt tidligere (dog muligt, da man kunne lade andre samle sit nummer op for sig), men efter begivenhederne ved Boston M. sidste år er der skruet kraftigt op for sikkerheden. Eneste undtagelse til muligheden for at give sit nummer videre er (vist stadig), hvis startnummer er købt gennem rejsearrangør.

Gå alternativt efter Amsterdam i stedet - og held og lykke med projektet!

Tak for tippet. Jeg har også kigget meget på Amsterdam. Har du nogle erfaringer?
14-03-2014 19:44 #32| 0

Har ikke erfaringer med Amsterdam, desværre. Men ved dog, at det er anerkendt som et internationalt løb af høj klasse, som er rigtigt godt arrangeret mv., så er sikker på, du nok skal få en god oplevelse.

Havde jeg ikke fået startnummer til Berlin igen, ville Amsterdam være mit alternativ. Af øvrige løb i den termin (i rimelig afstand fra DK) som jeg ville overveje er Frankfurt M, der dog ligger lidt senere i oktober.

Selvom det måske lyder mærkeligt, så handler marathonløb også om løbserfaring og ikke kun råtræning... Man lærer hver gang. Så, hvis du holder ved, vil jeg mene, at det slet ikke er urealistisk at gå efter sub 3:30 på et tidspunkt.

Når du efterhånden får flere kortere og længere løb under bæltet, kan du bruge denne beregner (http://www.loebesiden.dk/beregn_tid.php) til at sjusse dig ind på et realistisk marathonpace (beregneren kan dog være en kende optimistisk - specielt hvis man er forholdsvis ny på MT-distancen).

Hvis du får en god oplevelse til efteråret og vil fortsætte træningen mod et forårsmarathon, kan jeg anbefale Hamburg M., som også er super godt arrangeret, god opbakning og med kort afstand fra DK.

14-03-2014 21:05 #33| 0
OP
Tiltchamp skrev:
Har ikke erfaringer med Amsterdam, desværre. Men ved dog, at det er anerkendt som et internationalt løb af høj klasse, som er rigtigt godt arrangeret mv., så er sikker på, du nok skal få en god oplevelse.

Havde jeg ikke fået startnummer til Berlin igen, ville Amsterdam være mit alternativ. Af øvrige løb i den termin (i rimelig afstand fra DK) som jeg ville overveje er Frankfurt M, der dog ligger lidt senere i oktober.

Selvom det måske lyder mærkeligt, så handler marathonløb også om løbserfaring og ikke kun råtræning... Man lærer hver gang. Så, hvis du holder ved, vil jeg mene, at det slet ikke er urealistisk at gå efter sub 3:30 på et tidspunkt.

Når du efterhånden får flere kortere og længere løb under bæltet, kan du bruge denne beregner (http://www.loebesiden.dk/beregn_tid.php) til at sjusse dig ind på et realistisk marathonpace (beregneren kan dog være en kende optimistisk - specielt hvis man er forholdsvis ny på MT-distancen).

Hvis du får en god oplevelse til efteråret og vil fortsætte træningen mod et forårsmarathon, kan jeg anbefale Hamburg M., som også er super godt arrangeret, god opbakning og med kort afstand fra DK.

Jeg håber helt sikkert at løbe sub 3:30 på et tidspunkt i takt med erfaring og selvfølgelig træning. Hamborg Marathon har jeg også hørt godt om og vil helt sikkert overveje det som værende mit næste mål efter Amsterdam. :)
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar