Hej
Jeg har et mindre problem jeg godt kunne tænke mig at høre jeres mening om.
I forbindelse med at Davidsen overtog XL-byg i Fredericia var jeg til noget værktøjsudsalg og købte en girafsliber til 1250 kr (vejledende normalpris 5500kr). Sliberen var en demo-model men blev solgt med fuld garanti osv.
Da jeg her 10 mdr senere skulle bruge den for første gang virkede den ikke. Jeg gik derefter til Davidsen der sendte maskinen til reparation hos et firma i KBH. De lover at reparere den hurtigt da jeg skal bruge den, men intet sker. Jeg tager kontakt til Davidsen der rykker efter maskinen, hvorefter jeg får den melding at maskinens fejl er konstateret og repareret, men at de har opdaget at motoren på maskinen er flækket i mellemtiden. Da de ikke kan få originale dele fra producenten i Grækenland var problemet derfor ret stort. Jeg blev tilbudt en kreditnota på 1250 kr, men da maskinen er langt mere værd sagde jeg selvfølgelig nej (foreslog dem selvfølgelig at sælge mig en festool planex til 1250, men fik nej). Davidsen fandt i mellemtiden en anden maskine på deres lager, hvor motoren var intakt og sendte den over til KBH. Herefter gik der 14 dage hvor intet skete. Jeg tog ned i butikken igen og snakkede med min kontaktperson, der med det samme tog kontakt til KBH. De havde end ikke pakket maskinen ud, men lovede at jeg ville have den retur i uge 17.
Her 2-3 mdr. efter indleveringenhar jeg stadig ikke fået den tilbage fra reparation og jeg er ved at miste tålmodigheden.
Hvad er mine rettigheder? Kan jeg forlange noget kompensation? Overvejede kort at melde firmaet i KBH for tyveri, men opgav hurtigt.
Det skal siges at kontaktpersonen fra Davidsen har været meget imødekommende og venlig (det kniber dog lidt med at overholde vores aftaler om telefonisk kontakt).
Manglende reparation ved reklamation
Du har krav på at lade handlen gå tilbage, ligesom du er blevet tilbudt tidligere.
Det er jo ikke nogen gavebod, hvor du kan få flere penge retur end du har givet for varen, eller få en vare der repræsenterer en højere værdi. Med mindre butikken har lyst til at tilbyde dig dette, det har de tydeligvis ikke (forståeligt nok). Hvis du ikke har lyst til at vente længere, så er du efter min overbevisning berettiget til at lade købet gå retur med ovenstående forløb.
Du skal gøre op med dig selv om du vil have værktøjet, og så må du vente. Ellers må du tage dine penge retur.
Helt enig med lolAI
Tak for svar... Jeg tænkte nok det var sådan det forholdt sig. Davidsen har dog lovet at jeg ikke bliver spist af med 1250 kr lige meget hvad der sker (kan iøvrig sælge maskinen på DBA for 3000 så let som ingenting). Jeg ville bare høre om der var nogen specielle regler i forbindelse med reparationstider osv.
Tror jeg må ned og have fat i dem i morgen - så kan de som plaster på såret give mig en anden maskine til indkøbspris ;-)
der står i købeloven , at forretningen har ret til at sende en defekt vare til rep og at de skal være færdige inden for "rimelig tid"...
At de har tilbudt dig pengene tilbage er fin service , så du må enten vente eller
tage imod pengene , Mvh Søren
Lilibabs du er en nederen person, der intet andet fortjener, end en prut at pille i.
Håber din girafsliber (wtf!) kommer tilbage i god stand. Et råd. Næste gang du køber en demomodel er det en god ide at teste din girafsliber tidligere end 10 mdr efter købet..
Tag dog dine 1250kr tilbage, så slipper du for at have ondt af dig selv.
Som jeg ser det:
a) vente på varen bliver repareret.
b) lade handelen gå tilbage og få de 1.250 kr.
c) få din defekte girafsliber retur.
Forretningen forpligter sig ikke til at sælge andre varer billigt til dig, bare fordi de har gjort det med den her.
Men vil du ikke have den, så kan du ophæve købet, da der er gået lang tid... Helt standard...
Du har ikke krav på flere penge end du selv har givet, nej... Det kan jeg umuligt forestille dig... Det lyder ret forrykt...
Ja, du skal ud at give 5.500 kr. Det koster sådan en bandit åbenbart. Det har forretningen jo så lov til at tage for den. At den specifikke, du købte, ikke kostede 5.500 kr, det var så dit held. Men de andre koster 5.500 kr... Da du aldrig har betalt 5.500 kr, så kan du heller ikke få 5.500 kr retur... Eller en vare til den pris.
------------------------
Forestil dig Føtex, der har kampagne:
Diesel bukser, før 400 kr, nu 100 kr. Men KUN i denne uge...
En mand går ind og køber 400 par. Betaler 40.000 kr.
En uge efter står bukserne til normalpris igen, så manden går ind i butikken og vil have pengene for dem. Føtex udbetaler selvfølgelig manden de 160.000 kr.... Nej vel?... Han får kun det beløb tilbage, som han selv har givet for bukserne... Uanset at de måske er "mere værd".
Hvis man kunne det, så tror jeg, at mange ville spekulere i ovennævnte :)
nej, jeg er helt med... Men sagen er jo lidt en anden - jeg har jo for det første ikke købt maskinen for at tjene på den, men fordi det er et pisselækkert stykke værktøj (når det virker). For det andet er det jo blevet ødelagt i deres varetægt.
Men jeg er helt med på dit Føtex-eksempel, var bare i tvivl om hvorvidt det kunne sidestilles med min sag. Det mener flertallet det kan og det er så det jeg retter mig efter. Men tak for hjælpen...
Jf. købelovens § 78, stk. 1, nr. 2, kan du vælge omlevering, som én af i alt 4 mangelsbeføjelser.
Omlevering = genstand der stemmer overens med aftalen.
Dvs en girafsliber med de samme specifikationer til samme pris.
@lilbabs
Nej du er en crybaby.
Pak sammen og hold dine udbrud i ro, anmeldt.
Er jeg den eneste der ikke har nogen anelse om hvad en girafsliber er ??
Mvh Søren
@SBRO.DK
Sådan en karl her:
promaling.dk/udlejning.php?gclid=COedndXL1agCFdUy3wodTV22_A
En sliber med forlænger på, så man kan nå besværlige steder, gætter jeg på. Men nej, jeg kender den heller ikke. Jeg tror dog, at det er irrelevant for problemstillingen, hvilket produkt, det er :)
(...)jeg har jo for det første ikke købt maskinen for at tjene på den,(...)
Nå det har du ikke? :-)
www.pokernet.dk/forum/show.asp?tid=226056
@ PBaek
Godt spottet.
Nok her problemet ligger, at den er solgt med fortjeneste ( med garantien ), og nu ønsker den nye kunde vel varen repareret, eller den pris som han/hun har givet for den :-)
@Mino: Det er jo en meget fin bestemmelse at hive frem, man bør dog også lige læse stk. 2 af samme bestemmelse. Denne siger at køberen ikke kan kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger.
I dette tilfælde hvor de skal omlevere en maskine købt for 1.500kr. med en til en værdi af 5.500kr. vil det med sikkerhed betragtes som en uforholdsmæssig omkostning, og således kan køber ikke kræve denne beføjelse opfyldt. Hvis sælgeren selv tilbyder det, er det selvfølgeligt en anden sag.
@OP: At de overhovedet vælger at udføre reparationen uden først at stille spørgsmålstegn ved hvorvidt manglen forelå ved risikoens overgang bør du bare finde prisværdigt.
Du kan selvfølgeligt ikke melde firmaet i Kbh. for tyveri
Lilbabs, fik du solgt din girafsliber? Hvad fik du for den? Hvorfor satte du din boremaskine og girafsliber til salg lige efter købet? Ville du tjene på dem? Gjorde du dét?
@Pbeak
Det er korrekt jeg har solgt en girafsliber magen til, idet jeg købte 2 til det værktøjsudsalg, men det har intet med denne sag at gøre. Meningen var jo netop at jeg kunne få et proff. stykke værktøj til få penge, som jeg så kunne bruge fremover og låne ud til venner og bekendte. I må desuden meget gerne se en kvittering såfremt i stadig ikke stoler på historien!
@hawkeye
Når man sælger privat er varen jo købt som beset medmindre andet er aftalt så det kan jo ikke være tilfældet. Hold dine konspirationsteorier for dig selv.
@TheGreatPete
Ja, 3000, for at tjene en skilling, ja og ja.
I det hele taget tror jeg folk misforstår. Der er ingen uoverenstemmelser mellem byggemarkedet og undertegnede, tværtimod. Vi er bare begge trætte af reparationstiden og jeg ville så høre hvordan jeg stod i forhold til det.
I det hele taget er det også imponerende så negative og "smarte" folk herinde er. Postede nøjagtig samme tråd på et andet forum og her har jeg kun modtaget sobre og pæne svar.
@Lilbabs: Udgangspunktet ved civilkøb er ikke at varen er købt som beset. Der er selvfølgeligt ingen garanti på varen, men mangler der må antages at have foreligget ved risikoens overgang, og som køber ikke var, eller burde have været bevidst med, hæfter sælger selvfølgeligt for.
@ Lilbabs
@hawkeye
Når man sælger privat er varen jo købt som beset medmindre andet er aftalt så det kan jo ikke være tilfældet. Hold dine konspirationsteorier for dig selv.
Hvad er så pointen med at skrive, der stadig er garanti på, hvis varen sælges som beset, og du dermed er ude over alle problemer senere hen, hvis maskinen går istykker i garantiperioden.
Hej
Har ryddet op og sat ovenstående til salg. Ingen af maskinerne fejler noget og der er stadig garanti på...
www.dba.dk/brugerens-annoncer/brugerid(...)/
Afgiv bud på dba da jeg ikke er herinde hver dag
mvh Henrik
Det er iorden at du bliver tøsefornærmet over tonen og nogle af svarene herinde, meeen du kender vel PN godt nok til vide, hvad du kunne forvente, når du mere eller mindre stiller et tåbeligt spørgsmål....skåret ud i pap :
Jeg køber en vare til x pris, varen går istykker og kan muligvis ikke repareres, har jeg krav at få det tre,fire- eller femdobbelte i "erstatning"
Kan du have en god "Mors Dag"
Pointen med at skrive der er garanti på er rimelig enkel. Det burde tiltrække købere da de netop ved evt fejl ikke skal slås med mig, men en butik, hvor der gælder helt andre regler og forbrugeren er bedre stillet.
Er skam ikke fornærmet, er bare træt af folks negative tilgang til tingene herinde. Men det skyldes nok at de fleste herinde er teenagere og ikke helt har lært at snakke pænt (og inden du citerer mine tidligere posts, så kan jeg bare sige at man høster som man sår)
Hvis jeg syntes at spørgsmålet var tåbeligt havde jeg nok ikke spurgt. Det kunne jo sagtens være at maskinen ved rep. ville være nyværdi-forsikret idet den udgør en værdi på langt over 1250 for mig.
Pointen med at skrive der er garanti på er rimelig enkel. Det burde tiltrække købere da de netopved evt fejl ikke skal slås med mig, men en butik, hvor der gælder helt andre regler og forbrugeren er bedre stillet.
Er skam ikke fornærmet, er bare træt af folks negative tilgang til tingene herinde. Men det skyldes nok at de fleste herinde er teenagere og ikke helt har lært at snakke pænt (og inden du citerer mine tidligere posts, så kan jeg bare sige at man høster som man sår)
Hvis jeg syntes at spørgsmålet var tåbeligt havde jeg nok ikke spurgt. Det kunne jo sagtens være at maskinen ved rep. ville være nyværdi-forsikret idet den udgør en værdi på langt over 1250 for mig.
@Cunego
Det er selvfølgelig en meget fin konklusion at komme med. Hvis den ellers var korrekt.
I en vurdering af uforholdsmæssigheden vil det være indkøbsprisen for sælger og ikke salgspris, som er relevant. Dit regnestykke har derfor ligegyldigt i denne sammenhæng.
Men I kommer sikkert til det på et senere tidspunk i semesteret. Du er undskyldt..