Hey boys,
Jeg håber på at fange en mekker eller 2, som har forvildet sig ind på PN :)
Sagen er den, at jeg for tiden låner mine forældres Ford Focus 1.6 TDCi fra 2009. Efter at have kørt i den i 3 dage, skulle jeg så ud og køre i dag, og pludselig mangler den trækkraft i forhold til tidligere. Det ændrede sig ikke da den kom op på rette temperatur, og det er både ved lave og høje omdrejninger. Det er igennem hele spektret at der mangler kraft. Der kommer ingen mislyde (som jeg kan identificere anyways) eller lignende. Der er ingen advarselslamper der lyser.
Er der nogen, som har nogen ide om, hvad der kan være galt? Mener at have hørt, at det ville give en mislyd, hvis der gik et tændrør f.eks., og det samme hvis turboen stod af. Så jeg er lidt lost her :(
Help plz!
Manglende trækkraft i Ford Focus
farvel turbo lyder det til..... nu er jeg ikke en mek eller noget, men klassik... eller en dejlig dyr pakning.....ja nu bliver jeg jo nok haglet af de kloge, men skide værd med det, den står på pils imorgen, så jeg kan klare det.... :)
Nu nævner Howahkan, at en reparation evnt kan blive dyr. I så fald vil en smadret turbo/pakning/whatever vel falde ind under garantien, når bilen er købt i starten af året hos en Fordforhandler?
@sild
Har kigget lidt derinde, men det ser ikke ud som om, at der er noget info, som passer på lige mit problem. Det koster 300 kr. at blive medlem og benytte deres forum, så jeg tænkte at jeg lige ville prøve herinde først :)
1. Åben motorhjelmen
2. Kig om alle benzinslanger osv slutter tæt
3. Tag tændrørene ud, åben instr. bogen. Slå op under tændrør, du kan diagnosticiere om en pakning ved at så på tændrørerne. (Fx hvis de er helt sorte eller våde)
Mine inputs
Hvis turboen er defekt så plejer der at komme lyde... Skurrelyde eller hvæsen.
Der er ikke tændrør så lad være med at lede efter dem.
Tjek håndbremsen :) He he
Jeg havde smidt bilen hos Ford den skal de bare fixe...
@kdal123
Så tager vi den en gang til for idioten.
DU KAN FINDE UD AF OM DIN PAKNING ER GÅET OG MANGE ANDRE TING VED AT TAGE DIT TÆNDRØR UD, SLÅ OP I MANUALEN UNDER TÆNDRØR OG SE HVAD DER ER GALT HVIS TÆNDRØRER SER UNORMALT UD.
Det tager 5 min at gøre...
@kdal
Der kommer ikke nogen lyde, så det tegner jo godt for turboen... Ingen tændrør? Er det fordi det er en diesel? (Yes, i am a complete car-n00b)
Lyder også til, at den skal en tur til mekkeren, men ville jo gerne have kunnet afhjælpe problemet inden de gamle kom hjem fra ferie, hvis det bare var en minor ting, som kunne klares enkelt :)
EDIT: Og håndbremsen var obv det første jeg kontrollerede :D
Hej orty. Tror ikke det nytter at tjekke tændrør hvis det er en diesel :-) Så er det jo dyser. Dem skal man ik pille ved selv
Det nok nærmere brændstoffilter der stoppet eller en indsugnings slange der revnet/hoppet af så den mister turbo tryk..
Ship den lokale mekker et par lapper små smider han testeren på den billigere end og selv begynde at rode for meget med den..
LOl Flemo det er en Diesel hvis han finder tændrørene bliver jeg sku imponeret
Ok - så har jeg lært noget nyt i dag :)
(Lækkert at jeg ikke blev dagens joke på værkstedet ved at stå og rode mig ud i snak om tændrør på en dieselbil :))
Vil det være farligt for motoren at køre videre med indtil Fordværkstederne åbner igen? Går ud fra alle har lukket her i påsken...
Og afsted til Ford med den når den er så ny, det skal de bare lave og ingen grund til selv at rodet med det når det er under garantien.
Surt det så lige er påske.
En del fejl kan være skyld i problemet med den manglende trækkraft, nogle alvorlige andre ikke, du bør lade bilen stå indtil den kan komme på værkstedet, du risikerer ellers helt at tage livet af motoren. En ødelagt turbo kan og ødelægge motoren.
@_Orty_
Jeg arbejder til dagligt med turboladere og det lyder meget som om det er den der er røget.
Mener der sidder en elektrisk actuator på den turbolader som er monteret på dine forældres bil. Det er sandsynligvis den som er røget. Desværre betyder det at du skal have en ny turbolader, men glæd dig over at det går under garantien.
Det er rigtigt at en turbolader kan sige lyde hvis den er gået i stykker, dette sker dog oftest hvis der har været et fremmelegme i selv turboladeren, altså ned der hvor kompressorhjulet sidder (fra luftfilterkassen). Men da du siger den kun magler kraft og ikke siger lyde tro jeg som sagt det er den elektrisk actuator.
Har selv en firma C-Max 2.0 hvor turboen stod af efter kun 30.000 km, ser ud som om at du oplever det samme.
Ingen advarselslamper eller lignende blinkede eller indikerede at noget var galt inden det skete.
PS, min C-Max var 2 år og 1 måned da det skete, Ford gav nada garanti på udskiftningen, så fin kundeservice der.....