Hello PN
Jeg sidder og læser til eksamen, og det går sgu udemærket.
Der dog lige nogle begreber jeg har lidt svært ved at skelne mellem.
Markedsdominans
Markedsmagt
Jeg har lidt svært ved at skelne disse to begreber, og ville høre om der var en enkelt eller 2 økonomer blandt PN's brugere der kunne være behjælpelig med dette.
Desuden vil jeg gerne lige havde klarlagt følgende: Det er vel ikke muligt at være monopolist uden at havde markedsmagt, men man kan godt være monopolist uden at misbruge denne markedsmagt.
Markedsdominans vs. markedsmagt
Monopol og markedsmagt hænger sammen. Hvis man har monopol har man markedsmagt, fordi man kan bestemme over markedet. Hvor vidt man (mis)bruger sit monopol til at forhøje priserne på sit produkt eller ej, er op til virksomheden selv.
Misbrug af monopol: se Danske Spil
Markedsmagt og markedsdominans er for mig at se to ord af samme betydning.
Markedsmagt forekommer i monopol og oligopol, hvor det er muligt at sætte prisen gennem udbuddet.
Markedsdominans har jeg ikke umiddelbart hørt før, men hvad jeg kan se af en googling bliver firmaer som Apple, Intel og diverse elselskaber. Altså firmaer med stor markedsmagt!
Til det sidste spørgsmål. Nej, det er ikke muligt, og et monopol vil, hvis det ellers ønsker at profitoptimere, altid udnytte monopolstatus, indtil en eventuel regulator træder til.
Nogle år siden jeg har haft med det at gøre, så det var bare lige et par skud fra leveren.
Tak for de hurtige svar, og jeg er som sådan meget enig, og det giver også god mening.
Grundet til at jeg spørger skyldes blot at lærebøgerne benytter markedsmagt og markedsdominans forskelligt. Som jeg kan læse mig frem til knytter markedsdominans sig utrolig meget til virksomhedens antallet af markedsandele.
Men som sagt regner jeg ligeledes med at det er to sider af samme sag.
@nothing878
Well, de misbruger det jo ikke. Den nette sum de sal ligge i statskassen, samt diverse andre regler gør bare at de ikke kan tilbyde deres spillere mere favorable odds fx.
DSB er imho et bedre eksempel, på trods af man kan diskutere om det er et duopolistisk marked, da arriva trods alt har en minimal strækning et sted i midtjylland og desuden er ved at forhandle igennem at få lov at køre strækning mellem odense og aalborg på weekendbasis. (her har jeg set helt bort fra et meget lille stykke privatejet jernbane i nordjylland)
MrFrank: Du kan jo have stor magt over noget eller knap så stor magt over noget, dvs. der er forskellige grader af indflydelse, hvorimod hvis du dominerer det, så er du jo the boss.
@Samuel
Vil du være træt af at komme med en lidt længere forklaring?
Overhovedet ikke. Nokia har en stor del af det globale mobilmarked, så vidt jeg husker en markedsandel på ca. 40%. Det betyder at de på mange markeder er markedsledere og dermed har en dominerende rolle på markederne. Det betyder at markedsudfordrer og markedsfølger hele tiden må lave gensidige hensyn til Nokia i både deres markedsføring men også f.eks. i deres distributionskanaler.
Apple er niche på mobilmarkedet men de besidder en magt pga. deres brand, design, forbruger kultstatus i visse kredse og hvor de bliver set som pioneer på mobilmarkedet. En af deres største konkurrencefordele er deres Apple Istore der binder hele deres produktportefølje sammen og giver mulighed for omsætning eftersalgs.
Man køber altså ikke en telefon af Apple. Du køber en Icommunicator (Det kunne de så bare ikke kalde den da Nokia havde lavet en Nokia Communicator som flagskib for nogle år siden)
Hvis du tjekker nettet, så genererer Apple ca. ½-delen af overskuddet af det totale overskud på mobilmarkedet, hvilket er meget mere end deres markedsandel berettiger til. Heri består Apples markedsmagt.
Markedsmagt har en simpel definition. Hvis et firma kan haeve prisen paa sine varer uden at tabe kunder paa det har firmaet markedsmagt.
Markedsdominans er blot markedsmagt paa steroider og kraever som regel minimum 50% markedsandel samt betydelige adgangsbarrierer til markedet.
som pokerheh,
Marketpower = evnen til at sætte pris på ens produkt uden at miste alle kunder(hvilket er den teoretiske konsekvens, hvis et firma uden markedsmagt gør dette.)
Det vil sige at den individuelle efterspørgselskurve for et firma med markedsmagt har en negativ hældning, mens den for et firma i et fuldt konkurrencemarked og uden markedsmagt er vandret med P = markedsprisen.
Derudover er der generelt 5 årsager til markedsmagt:
1)patenter, copyrights
2)licenser fra regeringer
3)kontrol over vigtige resourcer
4)Network economis(f.eks Software fra microsoft eller facebook)
5)Economies of scale, som forårsages af enten increasing returns to scale eller omkostningsstrukturen ved constant returns to scale(høj fixed cost). Denne type monopol kaldes også naturligt monopol..
Fortsat go' tirsdag.