I forbindelse med min kommende bacheloropgave har jeg tænkt mig at sammenligne marketingsstrategier for to (eller flere) forskellige pokerrooms.
Jeg har bl.a. overvejet noget a la:
"Stort/etableret" site (fx PokerStars) med massiv markedsføring, mange added'e turneringer m.v.
---------- vs. -------------
"Nyt/mindre" site med rakeback (& stort set ingen markedsføring - om ikke andet, så anderledes i hvert fald), som tilbyder de bedste aftaler og gennem affiliates prøver at tiltrække nye spillere.
Nogle ideer til et "mindre" site (gerne dansk/skandinavisk, da de måske er mere åbne overfor at "samarbejde" med mig)??
Andre forslag, ideer, meninger m.v. til projektet modtages i øvrigt også gerne...
N.B. Jeg har også overvejet Fulltilt, som jo markedsfører sig enormt (og med stor succes), men da de også tilbyder rakeback, vil jeg derfor "gå glip af" den sammeligningsmulighed.
Marketingsstrategier for pokorrooms
I forbindelse med rake back hos fx full tilt, er det vigtigt at bemærke, at det faktisk er affiliate, som betaler rakeback.. Store affiliates får 35% af det overskud, som spillerne genererer, hvorfor de kan give noget tilbage til spillerne (Full Tilt har sat et loft på 27%). Bare hvis du ikke var klar over det..
Pokernordica.com passer vist meget godt på den profil du beskriver. Markedsfører sig meget igennem affiliates med gode afiliateaftaler og kører nogle gode spillerpromotions. Tror også de er begyndt med rake back
jeg ville også foreslå pokernordica.. Det er da vist egentlig os dansk ejet?!
Wauw er da også dansk... Jeg har også fået lidt hjælp derfra til den opgave jeg lige har lavet
Men er det ikke lidt let bare at fravælge Full Tilt fordi det gør opgaven lettere???
@Mazter81
Hvis man fokuserer på poker, så kan det mudre billedet lidt, at Wauw også er en book, men det kommer selvfølgelig an på opgavens udformning.
Men jeg giver dig ret i, at det er et problem bare at fravælge Full Tilt. Jeg er meget overbevist om, at Full Tilt har den rigtige model for poker markedsføring i dag. Det er dog et problem at deres support praktisk talt er ikke eksisterende, men det er en anden diskussion.
/Mikael
Har faktisk engang skrevet en lignende opgave.
Emnet var markedsføring af egen virksomhed. Jeg valgte dog 3 bookies (med tilhørende pokerrooms). Det var meget interessant og fik også fat i nogle af de høje, danske, koncern chefer.
Gav et 11 tal (På den gamle :))
/Jono
@DTM
Med mindre OP i sin problemformulering decideret skriver at de pågældende rooms udelukkende skal beskæftige sig med poker, er jeg godt nok lidt uenig i at det mudrer billedet lidt, med mindre jeg misforstår dig.
At wauw er en bookie ved siden af pokeren indgår vel blot som en del af markedsføringen forstået på den måde at wauw så tilbyder deres kunder mere end f.eks. PokerStars.
F.eks. - et tænkt eksempel
2 pokersites som er fuldstændig ens (rakeback, netværk, bonus osv), men den ene har også bookmaking tilknyttet - hvem vil have flest kunder? Mit bud er helt sikkert den som har bookmaking tilknyttet
Derudover:
Pokernordica har f.eks. også casino-spil, og om det er betting eller casino som tilbydes gør vel ikke den store forskel???
Men hvorom alting er så synes jeg da at OP skulle forsøge sig med alle de sites som er foreslået - det kan være svært nok at få hjælp fra nogen... Hvis det har betydning at der er betting/casino tilknyttet så er det vel bare lige at skrive i afgrænsningen at man vælger at se bort fra dette...
@Mazter81
"At wauw er en bookie ved siden af pokeren indgår vel blot som en del af markedsføringen forstået på den måde at wauw så tilbyder deres kunder mere end f.eks. PokerStars."
At være bookie er ikke en del af markedsføringen af pokerforretningen og det er her det mudrer billedet. De to ting kan selvfølgelig markedsføres sammen, men de skal optimeres hver for sig. Det er anderledes at sælge poker end det er at sælge booken. Min pointe er, at skal du undersøge markedsføringen af en pokerforretning, så mudrer det billedet, at noget af markedsføringen har til formål at promovere booken.
"Pokernordica har f.eks. også casino-spil, og om det er betting eller casino som tilbydes gør vel ikke den store forskel???"
Jo, der er en ret stor forskel. Casino forretningen (som wauw vidst også har igennem B2B) er en integreret del af pokerklienten og markedsføres overhovedet ikke. Man markedsfører pokerforretningen og tager de ekstra procenter, som det giver at integrere casino games.
Booken er noget helt tredje, som for manges vedkommende er mere værd en poker. Så skal man endelig lave en opgave omkring wauw, bør man måske fokusere på bettingen og ikke pokeren (jeg ved dog ikke om dette er korrekt).
/Mikael
@ alle
Det skal for god ordens skyld siges, at opgaven primært vil beskæftige sig med markedskommunikationsdelen indenfor marketing
@Jonomi
Evt PM så jeg kan stille yderligere spm?
@Mazter81 & DTM
Jeg regner stærkt med at afgrænse problemstillingen til udelukkende omhandlende pokerklienter, da jeg er bange for, at emnet ellers vil blive for omfattende. Jeg ser - som Mazter81 - ikke det store problem i, at et af de analyserede pokerrooms også beskæftiger sig med alm. betting, casino m.v. Dog vil dette ikke blive medregnet i opgaven.
Som skrevet har jeg tænkt mig "to (eller flere)" pokerrooms, og ligesom DTM er jeg også ret overbevist om, at det Full Tilt foretager sig er vejen frem. Af selv samme grund ville det selvf være oplagt at medtage denne (evt. som et tredje pokerroom og som et slags "løsningsforslag/gylden middelvej") - takker for forslagene!
@alle
Mange tak for jeres gode respons - please keep em coming :-)
Den mest interessante case på et i forvejen ret mættet marked er uden tvivl Everest Poker.
Kunne være et oplagt room at kigge nærmere på. PokerStars er ikke så interessante igen, da de i stor stil skylder deres store markedsandel til first mover advantage samt softwareudvikling. Ikke så meget markedsføring, selvom de selvfølgelig ikke er helt skidte på den front.
/Mikael
Stor81
Jeg kigger li nærmere på den gamle pc, for eventuelle kontaktpersoner og noter jeg har taget under forløbet.
Dog var opgaven udelukkende omhandlende hvordan de markedsførede sig selv. Interresant hvis jeg kan finde interviews'ne. Hvis du kan bruge, så sig lige til. Da det udelukkende handler om hvorvidt og hvordan bookie'sne markedførte sig selv.
@stor81
I det du vil beskæftige dig med markedskommunikationen, kan jeg anbefale dig at få fat på "Markedskommunikasjon" af Otto Ottesen. Tror du vil kunne hente meget inspiration og teori som du kan bygge opgaven op omkring. Derudover er Otto Ottesen meget anerkendt for sin forskning og generelt meget anvendt når der tales om markedskommunikation. Har selv haft ham som cencor :)