Jeg er igen kommet til at sige ja til at hjælpe en pige med 1.g mat.aflevering, som burde være let stof... Der er dog en bestemt type opgaver jeg ikke kan knække... Nogen der har koden???
Opgaverne
Reduce følgende:
a^3-a^2b / a^2-2ab+b^2 skal reduceres til a^2 / (a-b)
5a^3-25a^2b /3a^2-15ab skal reduceres til 5 / 3a
2x - 6y / x^2 - 6xy + 9y^2 skal reduceres til 2 / (x-3y)
4(x-y)^2+2x(4y-2x) skal reduceres til 4y^2
Håber der sidder en kloge åge derude og keder sig som kunne tænke at fortælle mig, vad det er jeg ikke kan huske, så jeg kan få hjulpet hende med nogle mellemregninger :-)
På forhånd tak!
Mat. hjælp (1.g) - reducer brøker
overvej lige om du ikke har glemt nogle parenteser.
Skal det ikke se sådan ud: (a^3-a^2b) / (a^2-2ab+b^2) ?
evt. upload på en lidt mere læsevenlig måde.. Jeg kan i hvert fald ikk lige overskue det der :D
Yarx skrev:
overvej lige om du ikke har glemt nogle parenteser.
Skal det ikke se sådan ud: (a^3-a^2b) / (a^2-2ab+b^2) ?
Jo, det er muligt det er mere korrekt at skrive det sådan... Det står skrevet som tæller og nævner i en brøk og der står det ikke i patenteser.
Ved ikke hvordan jeg ellers skulle uploade det :-(
Hehe... Nice, at du har sagt ja til at hjælpe med 1.g-opgaver og jvf dit indlæg #4 ikke ved, hvad forskellen er på:
a^3-a^2b / a^2-2ab+b^2
og
(a^3-a^2b) / (a^2-2ab+b^2)
:)
EDIT: Sorry for trolling... Tilbage til emnet, folkens...
ZorroDk skrev:
Hehe... Nice, at du har sagt ja til at hjælpe med 1.g-opgaver og jvf dit indlæg #4 ikke ved, hvad forskellen er på:
a^3-a^2b / a^2-2ab+b^2
og
(a^3-a^2b) / (a^2-2ab+b^2)
:)
Det er jeg da klar over, men jeg ville aldrig skrive det op på den måde hvis jeg havde andre muligheder...
Du kan få et hint til metoden til den første. Så må du selv komme med et forsøg på de næste.
Hvis du gider skrive brøkerne pænt op (altså ikke bare ^3 osv.) og uploade et billede af det, så skal jeg nok hjælpe dig med nogle af dem.
los_champ skrev:Yarx skrev:
overvej lige om du ikke har glemt nogle parenteser.
Skal det ikke se sådan ud: (a^3-a^2b) / (a^2-2ab+b^2) ?
Jo, det er muligt det er mere korrekt at skrive det sådan... Det står skrevet som tæller og nævner i en brøk og der står det ikke i patenteser.
Ved ikke hvordan jeg ellers skulle uploade det :-(
Et generelt råd: Der er ikke noget der hedder mere rigtigt i matematik. Matematik er bygget på ren logik, og der er ikke noget at diskutere.
Hvis der ikke er noget at diskutere er der da netop noget det hedder rigtigt, og omvendt. =)
@OP - hvorfor kryber du ikke bare til korset, og indrømmer du har glemt hvordan man gør? Hvis hun får andre til at lave sine afleveringer efter kun tre måneder, skal hun nok kigge på sin indstilling alligevel, så du gør hende på alle måder en bjørnetjeneste, ved at give hende facit med udregninger.
Tak Rezga... Det giver mening...
Jeg har ikke noget problem med at indrømme at jeg ikke kan huske det... Selvom jeg engang var en ørn til mat. og har haft det på langt højere niveau, så er det 10 - 15 år siden... Det er min kærestes datter jeg forsøger at hjælpe, så jeg synes det er svært ikke at give det et forsøg... Jeg regner dem ikke bare for hende, men føler jeg er nødt til at regne det igennem for at kunne hjælpe hende med at forstå det....
Men jeg er helt på linie med buub... Selvom det kan være godt at få hjælp, så har jeg altid lært tingene ved at knokle med det og få aha-oplevelser... Men prøv at forklare en 16 årig pige, at det ikke kan hjælpe noget at gemme 3 afleveringer til dage før deadline, hvis man ikke er sikker på man kan løse det :-s
Mange fag kan man tage på rutinen - læse lidt her og der og følge nogenlunde... Men mat. og andre naturvidenskabelige fag er efter min mening lerning by doing. Er ikke sikke på piger, hverken er vandt til eller har interesse i at det er sådan man kommer igennem de mere praktiske og akademiske fag...
Anyway - thanks guys!
Jeg må se om jeg kan tvinge hende i arbejdshansken noget før næste gang...
Nb. Det med
16, hmm, hvis hun er køn skal jeg gerne give en hånd med til lektie hjælp når det er nødvendigt^^ Matematik og Psykologi er dog det eneste jeg vil stå inde for :P
Men generelt hjælper det ikke at 'tvinge' nogen til lektier, gør det sjovt, lav det til en konkurrence hvor hun kan få en præmie af en art (shopping wise sikker) efter x 10 / 12 taller i afleveringer etc. Så medmindre hun er forkælet på den grumme klinge, vil det jo være en god motivation for at give skolen en skalle.
Buub skrev:
Hvis der ikke er noget at diskutere er der da netop noget det hedder rigtigt, og omvendt. =)
Ja, netop. Men der er ikke noget der hedder mere rigtigt.
Hvis det bare er for punani kan du vel bare tage dit CAS-værktøj og reducere dem med den =)
a^3-a^2b / a^2-2ab+b^2 ->
a^2(a-b)/(a-b)(a-b) -> a^2/(a-b)
5a^3-25a^2b /3a^2-15ab ->
5a(a^2-5ab)/3(a^2-5ab) ->
5a/3 (og ikke 5/3a som du selv skriver)
2x - 6y / x^2 - 6xy + 9y^2 ->
2(x-3y)/(x-3y)(x-3y) ->
2/(x-3y)
4(x-y)^2+2x(4y-2x) ->
4(x-y)(x-y)+2x(4y-2x) ->
4x^2-8xy+4y^2+8xy-4x^2 ->
4y^2
End of story - beklager hvis det kom lidt sent :p