Matematik-jeg bliver sindsyg

#1| 0

Hjælp, jeg kan ikke hjælpe min datter, så PN må træde til. 

opgaven lyder:et radioaktivt præparat indeholder 10opløftet i 20 atomer af et radioaktivt stof. 

 

Hver dag henfalder 0.5% af kernerne. 

Angiv det tilbageværende antal atomkerner som funktion af tiden. 

 

HJÆLP

18-12-2022 21:37 #2| 3

X = 10^20 * 0,995^t

Atomer gange 0.5 % skrevet som decimal opløftet i tid (t)

18-12-2022 21:37 #3| 2

X = 10^20 * 0,995^d

Hvor x er tilbageværende kerner og d er dage.

18-12-2022 21:39 #4| 0

5 min. Godt gået PN!

 

Af ren nysgerrighed hvilket klassetrin?

18-12-2022 21:40 #5| 0
coolkjaer skrev:

5 min. Godt gået PN!

 

Af ren nysgerrighed hvilket klassetrin?

 

 Skyder på 2.g :)

18-12-2022 21:44 #6| 0

Er det to ens svar, eller betyder det noget det der med t kontra d som det sidste i svaret?

 

Edit, note til mig.

ffs, Læs nu ordentligt før du skriver.  

 

 

Redigeret af grovfil d. 18-12-2022 21:45
18-12-2022 21:50 #7| 0
OP

Hold kæft I er gode. TAKKER. Det er btw 1.g..

19-12-2022 19:58 #8| 0

Hidsigt niveau i 1. g… Håber ikke hun skal have Mat A, hvis det er niveauet :-)

20-12-2022 07:44 #9| 0
Sanderhey skrev:

Hidsigt niveau i 1. g… Håber ikke hun skal have Mat A, hvis det er niveauet :-)

 

 Når du kunne kan hun vel også ;)

20-12-2022 08:01 #10| 0

Tillader mig at kommentere, at den slags bør man også snuse til i folkeskolen, og det så vidt jeg ved er pensum på matC? (her er jeg ikke skråsikker, så jeg kan tåle at blive rettet)

20-12-2022 08:23 #11| 4
Jake591 skrev:

Hjælp, jeg kan ikke hjælpe min datter, så PN må træde til. 

opgaven lyder:et radioaktivt præparat indeholder 10opløftet i 20 atomer af et radioaktivt stof. 

 

Hver dag henfalder 0.5% af kernerne. 

Angiv det tilbageværende antal atomkerner som funktion af tiden. 

 

HJÆLP

 

 De andre har allerede givet gode løsninger, men jeg vil godt lige vise vejen frem til løsningen. 

Opgaven din datter arbejder med tager udgangspunkt i kapitalfremskrivning. Den bruges typisk under renters rente, men kan også bruges til negativ fremskrivning som det er tilfældet i jeres opgave.


Kapitalfremskrivningsformlen skrives:

Kn=k0*(1+r)^n

Nu ændrer vi lidt på funktionen, for at kunne skrive ind i feks geogebra:

f(x)=10^20*(1-0.005)^x
Da der ikke sker en stigning, men et fald, skal de 0,5% trækkes fra.


moktar skrev:

Tillader mig at kommentere, at den slags bør man også snuse til i folkeskolen, og det så vidt jeg ved er pensum på matC? (her er jeg ikke skråsikker, så jeg kan tåle at blive rettet)

 

 Som du rigtig nok skriver, så snuser man til det i folkeskolen. Jeg har 10. Klasse, og der snuser vi også til det, omend opgaven er skrevet en smule kryptisk. 

Men rigtigt nok, så er kapitalfremskrivning/renters rente en del af det økonomiske “pensum” (læringsmål) i 9-10. Klasse.



20-12-2022 09:33 #12| 1
moktar skrev:

Tillader mig at kommentere, at den slags bør man også snuse til i folkeskolen, og det så vidt jeg ved er pensum på matC? (her er jeg ikke skråsikker, så jeg kan tåle at blive rettet)

 

 Det er netop matC, som jeg hjalp datteren med for få år siden.

I det hele taget er hele matematikområdet imo alt for fokuseret på en masse formler og hjælpeværktøjer, uden eleverne får den grundlæggende forståelse på plads, medmindre de selv har en indgående interesse i det. Jeg kan se, det går igen på nogle (enkelte?) af de videregående uddannelser.

20-12-2022 09:36 #13| 0
stens888 skrev:

 

 De andre har allerede givet gode løsninger, men jeg vil godt lige vise vejen frem til løsningen. 

Opgaven din datter arbejder med tager udgangspunkt i kapitalfremskrivning. Den bruges typisk under renters rente, men kan også bruges til negativ fremskrivning som det er tilfældet i jeres opgave.

 

Kapitalfremskrivningsformlen skrives:

Kn=k0*(1+r)^n

Nu ændrer vi lidt på funktionen, for at kunne skrive ind i feks geogebra:

f(x)=10^20*(1-0.005)^x
Da der ikke sker en stigning, men et fald, skal de 0,5% trækkes fra.

 

 

 Som du rigtig nok skriver, så snuser man til det i folkeskolen. Jeg har 10. Klasse, og der snuser vi også til det, omend opgaven er skrevet en smule kryptisk. 

Men rigtigt nok, så er kapitalfremskrivning/renters rente en del af det økonomiske “pensum” (læringsmål) i 9-10. Klasse.



 

 

ja. Man kunne også være fræk og svare 10^20, da antallet af kerner er uændret. Vil nok enten resultere i 12 eller -3:)
20-12-2022 09:41 #14| 0
Ohep1 skrev:

 

 Det er netop matC, som jeg hjalp datteren med for få år siden.

I det hele taget er hele matematikområdet imo alt for fokuseret på en masse formler og hjælpeværktøjer, uden eleverne får den grundlæggende forståelse på plads, medmindre de selv har en indgående interesse i det. Jeg kan se, det går igen på nogle (enkelte?) af de videregående uddannelser.

 

 Du rammer ned i en kæmpe debat, for uden at kende til alle gymnasierne, så er mit indtryk, at de selv synes, de har lavet vildt meget om, men i bund og grund kører det hele stort set, som da jeg selv gik der i midt-90'erne. Og så er det ikke så mystisk, at det går galt, når eleverne kommer fra folkeskolen, hvor de forhåbentlig har klippet trekanter og vinkler, spillet med skolepenge, lavet projekter m.m. (eller bare ikke rigtig har lært så meget, men det er så igen en helt anden snak)

21-12-2022 19:02 #15| 1
moktar skrev:

 

 Du rammer ned i en kæmpe debat, for uden at kende til alle gymnasierne, så er mit indtryk, at de selv synes, de har lavet vildt meget om, men i bund og grund kører det hele stort set, som da jeg selv gik der i midt-90'erne. Og så er det ikke så mystisk, at det går galt, når eleverne kommer fra folkeskolen, hvor de forhåbentlig har klippet trekanter og vinkler, spillet med skolepenge, lavet projekter m.m. (eller bare ikke rigtig har lært så meget, men det er så igen en helt anden snak)

 

 Ja, enig. Har haft både datter og søn i gymnasiet indenfor de seneste 6-8 år. Jeg er selv gammel Mat-Fys student med en rimelig interesse for matematik, som jeg også har brugt på min kandidatuddannelse, og jeg kan se, at det er blevet ren formellære og værktøjsbrug, også på nogle af de videregående uddannelser. Jeg er godt med på, man ikke behøver sidde med mm-papir, og enkelt- og dobbeltlogaritmisk papir 50-100 gange for at forstå principperne bag. Men måske kunne 1-5 gange hjælpe. Plus en langt bedre forståelse af regnereglerne, og hvordan man reducerer udtryk, løser ligninger mm.

22-12-2022 12:40 #16| 0
Ohep1 skrev:

 

jeg kan se, at det er blevet ren formellære og værktøjsbrug, også på nogle af de videregående uddannelser

 

 Sådan noget er ikke matematik. Det er regning.

22-12-2022 16:51 #17| 0

Det kommer vel an på læren der underviser. Jeg har lige taget matematik på c niveau. Der var min lære ligeglad om, vi regnede stykket rigtig, han var mere interesseret i at vi fik forståelsen for, hvordan formlen virkede og hvordan udregningen forgår. 

23-12-2022 00:09 #18| 1
henry skrev:

 

 Sådan noget er ikke matematik. Det er regning.

 

 De kalder det jo matematik, uanset hvad det er. Tror de færreste skelner i dag.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar