Hejsa PN. Matematik har ikke rigtig været min stærke side, er mere sproglig.
De ser rimelig lette ud og nogen af opgaverne har jeg også prøvet at lave, så poster bare alle.
Opg. 1)
Udregn udtrykkene
a) (x+3) i anden
b) (x-4) * (x+4)
Opg. 2
Reducer udtrykkene:
a) (s-2t) (-5) - (10t-6s)
b) a(b-2)-(a-2)b
c) 4a(i anden) + ab
----------------- (<- divideret)
4a + b
Opg. 3
Løs ligningerne:
a) 2(8x + 9) = 3 + 16x + 15
b) 2x + 5y = -11 og 5x - y = 13
Opg. 4
Indtegn linjen 5x- y = 13 i koordinatsystemet for Dm(f) = [-4,8] og angiv ved beregning Vm(f)
Opg. 5
a) Beregn Vm(f) for følgende funktioner:
For -4< x < -2 er f(x) = -2x + 2 og for -2 < x < 2 er f (x) = x(i anden) + 2
b) indtegn desuden funktionerne i koordinatsystemet.
Opgave 6.
Pr. 1 jan 1990 var folketallet i Danmark 5.135.409 og i 2004 var tallet 5.397.640
A) Udregn den &-vise stigning fra 1990-2004.
I 2004 var der 2.727.505 kvinder i DK
B) Hvad var kvindeandelen i & af folketallet?
Kvinder henholdsvis mænd udgjorde i 2004 i flg. tre kommuner: Esbjerg 42.303, 41.093 og Christiansfeld 4.741, 4860 samt Frederiksberg 48.774, 42.947.
Beregn for hver kommune den &-vise andel kvinder af indbyggertallet i kommunen.
- Håber at der er nogen venlige sjæle der ville hjælpe. Kræver ikke at i skal kunne dem alle, bare lidt hjælp ville være rart. Har skide travlt, har en tysk stil jeg er igang med også. (Alt sammen til i morgen, yeah dårlig vane)
Håber ikke det bliver et bad beat! ;o)
Matematik problemer ;o)
Må jeg også blive nødt til hvis der ingen der gider. Kunne bare være rart med lidt hjælp, imo :)
hvis du nu havde et decideret problem i en af opgaverne, kunne det være at hjælpen var større... umiddelbart er det mit gæt, at det tager længere tid at skrive den post du har lavet, end det ville tage rent faktisk at lave opgaverne... ikke just det sværeste i verden...
Pooh
Pooh - det er rigtigt nok, min idé var at poste matematikken her imens jeg lavede tysk stilen og hvis der så var kommet nogen svar, ville det være perfekt :)
Opg. 2
b) a(b-2)-(a-2)b
ab-2a-1a+2+b
ab-3a-2+b
Opg. 3
Løs ligningerne:
a) 2(8x + 9) = 3 + 16x + 15
16x + 18 = 3 + 16x + 15
16x - 16x = -18 + 3 + 15
0X = 0
Det er i hvert fald mine bud. :)
det er sku lang tid siden så jeg har tager nok fejl. Men reultatet er jo ikke nok, det er jo udregningerne du skal vise
A) X i anden+ 6X +9
B)X ianden -16
opg. 2
A) S
B)2b - 2a
C)a
opg 3.
X = 0
X = 2 og Y = -3
resten kan jeg ikke lige huske og har ingen bog
@ whatever
i opg 2.b for jeg
a(b-2)-(a-2)b = (ab-2a)-(ab-2b) = ab -2a - ab + 2b = 2b - 2a
Om det er rigtigt ved jeg ikke
Jeg tror, at der hænger et eller andet opslag på et eller andet gymnasie (med alle de matematikopgaver på det seneste):
"Gider du ikke selv at lave dine lektier, så smid dem ind på den her side: www.pokernet.dk - der er altid folk, der laver dem for dig - mindst lige så god en side som opgavecentralen var i gamle dage"
2(8x + 9) = 3 + 16x + 15 <-- kan man ikk betegne den som "uløselig"?
Det giver nemlig:
0 = 36
@SoderberG: burde den ikke bare blive 0? (evt 0x = 0)
altså 16x + 18 = 16x + 18
@KatrineW
den giver 0=0 eller sand for alle x tilhørende R
Du kan evt selv prøve at indsætte en vilkårlig værdi for x i ligningen som test (fx dit telefonnummer)
Mange tak for hjælpen.
Jeg har selv fået A1 til X i anden+ 6X +9.
Opg 2 ser meget fornuftig ud :D
Opg. 4
Indtegn linjen 5x- y = 13 i koordinatsystemet for Dm(f) = [-4,8] og angiv ved beregning Vm(f)
-------------------
Du kan indtegne linjen i graph, som kan hentes gratis på www.padowan.dk. Du skal dog lige skrive din formel om så den står som y = ax+b, hvilket bliver:
y = 5x-13
Du kan selv angive for hvilke x den skal tegne funktionen
Vm(f) er den største og mindste værdi du kan få af y. For en endelig ret linje er det endepunkterne. Derfor skal du indsætte -4 og 8 i stedet for x og udregne
Størst:
y = 5*8-13 = 27
Mindst:
y = 5*(-4)-13 = -33
Vm(f)= {-33;27} - kan ikke lige huske hvordan man stiller det op.
---------------------
Ingen der har svaret opgave 1?
Udregn udtrykkene:
a) (x+3) i anden
b) (x-4) * (x+4)
a: x^2+9+6x
b:x^2+4x-4x-16 = x^2-16
Burde være det
Ja, jeg går på 1 år HHx.
.. Ligninger og lign. er stadig ikke min stærke side.
Tak for dem som har svaret :)
Jesper - hvad har ligninger med Poker at gøre? Bare jeg kan regne outs og lign?
Sander - ah, hvad skal jeg gøre til eksamen så? :D
Prøver også at forstå udregningerne og mener da at have lært noget nyt i dag.