Matematikhjælp handelsskole

#1| 0

Yngstesønnen er lige startet på HHX, og vi sidder lige og kæmper med en enkelt opgave i lektierne. De øvrige HAR vi regnet ud, men vi kan simpelthen ikke få denne til at gå op.


Sønnike skal beregne følgende:

3x + 4y = -12 \wedge -4x + 3y = 25

 

Ligegyldigt hvordan vi gør, ender vi med fuldstændigt åndsvagt udseende funktioner som absolut ikke virker til at kunne være det rigtige svar..

 

HELP!

13-09-2020 13:37 #2| 1

1) Gang den første ligning med 4,
2) Gang den anden ligning med 3,
3) Læg de to ligninger sammen
så går x'erne ud og I har så én ligning med én ubekendt

 

13-09-2020 13:45 #3| 0

Hvad mener du med at lægge de 2 ligninger sammen?

 

Vi HAR prøvet at forlænge m. Henholdsvis 4 og 3, det giver ikke mening. 

 

Vi ender med 

16y = -48-12x og 9y = -12x+75

 

og så er vi lige vidt. 

 

Vi kan ikke komme videre før vi får isoleret y .. og det får vi kun ved at dividere, og ender med fucked up værdier for x

 

Redigeret af tuznelda d. 13-09-2020 13:47
13-09-2020 13:52 #4| 0

1) Gang den første ligning med 4    ..... 12x + 16y = -48
2) Gang den anden ligning med 3 ......   -12x + 9y = 75
3) Læg de to ligninger sammen .....      12x+16y -12x+9y = -48+75
så går x'erne ud og I har så én ligning med én ubekendt ..... 25y = 27  ....  y = 27/25

så indsætter man den værdi for y ind i én af de to oprindelige ligninger og regner x ud

13-09-2020 13:56 #5| 0

Grunden til at vi forlænger med 4 og 3 er så der kommer lige mange x'er, derfor fucker det op når I så også isolere for y.

Man kunne også have ganget op med 3 og 4 (i stedet for 4 og 3), så havde der været lige mange y'er, så ville det kunne give mening at isolere for y

 

13-09-2020 14:02 #6| 0
Razmux skrev:

1) Gang den første ligning med 4    ..... 12x + 16y = -48
2) Gang den anden ligning med 3 ......   -12x + 9y = 75
3) Læg de to ligninger sammen .....      12x+16y -12x+9y = -48+75
så går x'erne ud og I har så én ligning med én ubekendt ..... 25y = 27  ....  y = 27/25

så indsætter man den værdi for y ind i én af de to oprindelige ligninger og regner x ud

 

 Tak .. dét gav mening. Nu fattede jeg hvad du mente med "læg de 2 ligninger sammen"...

 

Du mente "sæt alt på den ene side af = sammen, og alt på den anden side af = sammen".

 

Vi får y til at være 1,08 så nu prøver vi at beregne X

 

 

3x + 4,32 = -12

3X = -16,32

X = - 5,44

 

?

Redigeret af tuznelda d. 13-09-2020 14:04
13-09-2020 15:59 #7| 0

Ja det er helt rigtigt

y = 1,08 og x = -5,44

13-09-2020 16:28 #8| 1
Razmux skrev:

Ja det er helt rigtigt

y = 1,08 og x = -5,44


Tak for hjælpen. Det var virkelig en god og illustrativ hjælp.

 

Tænk, at man kan sidde og føle sig så dum og hjælpeløs bare pga. et matematikstykke, hvor vi nemt kunne løse de 5 forudgående. 

13-09-2020 17:39 #9| 1

Hvad faaaaen bruger man sådan noget til i real life.  
der skal nok være nogen? But What???? 

13-09-2020 18:51 #10| 18
JinXXX skrev:

Hvad faaaaen bruger man sådan noget til i real life.  
der skal nok være nogen? But What???? 

 
personligt bruger jeg heller ikke fotosyntese eller  høvdingebold ret ofte, men synes det er fint at gymnasielle uddannelser er alment dannende. 

13-09-2020 19:00 #11| 3
Buub skrev:

 
personligt bruger jeg heller ikke fotosyntese eller  høvdingebold ret ofte, men synes det er fint at gymnasielle uddannelser er alment dannende. 

 

 Det besvarer stadig ikk spørgsmålet :) 

de 2 ting du nævner gir da ok mening ;) 


But why sådan en ligning? 

13-09-2020 19:57 #12| 0
JinXXX skrev:

 

 Det besvarer stadig ikk spørgsmålet :) 

de 2 ting du nævner gir da ok mening ;) 


But why sådan en ligning? 

 

 Tænker du denne ligning specifikt, eller ligninger med 2 ubekendte 

13-09-2020 21:10 #13| 0
peller skrev:

 

 Tænker du denne ligning specifikt, eller ligninger med 2 ubekendte 

 

 Tænker bare sådan nogen opgaver som ovenstående og lignende.  

13-09-2020 21:22 #14| 1
JinXXX skrev:

 

 Tænker bare sådan nogen opgaver som ovenstående og lignende.  

Det bruges meget i udbud og efterspørgsel beregninger i supply chains. 

Inde for engineering bruges det også til beregning af tømningstider imellem tanke og lignende. 

13-09-2020 21:49 #15| 0
JinXXX skrev:

Hvad faaaaen bruger man sådan noget til i real life.  
der skal nok være nogen? But What???? 

 

 

bruges også i poker f.eks. ev beregninger
13-09-2020 22:00 #16| 0
JinXXX skrev:

 

 Det besvarer stadig ikk spørgsmålet :) 

de 2 ting du nævner gir da ok mening ;) 


But why sådan en ligning? 

 

 Matematik handler jo lige så meget om at få forståelse for den tankegang, der ligger bag. Jeg har ikke brugt skide meget matematik i min uddannelse - lidt har der været brug for - men den logiske tanke og forståelse har jeg haft ret god gavn af.

 

Ligningen som denne skal til, fordi teorien skal kunne omsættes til praksis. 

14-09-2020 07:51 #17| 1

Man snakker dit om modellering inden for matematik.

At omsætte virkelighedsproblem, til et matematisk problem, som man så kan regne på.

Et enkelt eksempel kunne f.eks være: “Jeg har 20 æbler, men der er 35 børn der skal have, hvor mange mangler jeg?”

Det omsætter man til denne ligning: 20 + x = 35, hvor det så handler om at isolere x.

Overstående er et enkelt eksempel, men jeg har elever i 10. Klasse, som ikke ville vide at de skulle stille det op som en ligning, mens de sagtens kan regne “35-20” hvis det stod som et simpelt regnestykke.

Så selvom folk siger at de ofte ikke bruger et bestemt matematisk emne ude i den virkelig verden, så gør vi det faktisk lidt alligevel.

14-09-2020 08:20 #18| 0

https://ekstrabladet.dk/nyheder/videnskab_og_teknik/matematiker-vinder-20-millioner/8286785

Tak for jeres svar.  Er ganske interessant.  

14-09-2020 13:38 #19| 0
JinXXX skrev:

 

 Det besvarer stadig ikk spørgsmålet :) 

de 2 ting du nævner gir da ok mening ;) 


But why sådan en ligning? 

 

 Min søn skal fx bruge det til at beregne skæringspunkter på 2 grafer -- så de kan opstille grafer over fx. indtægter/ udgifter ..... underskud/ overskud osv... og ved aflæsning vurdere marketingsstrategier eller lignende. 

14-09-2020 13:53 #20| 0

Jeg har aldrig lært det med ligninger, det er virkelig svært og finde logikken i for mig. Har i kendskab til hvor msn kan finde hjælp til selvlæring for, at kunne løse sådan nogle regnestykker?

14-09-2020 14:02 #21| 1
Johen88 skrev:

Jeg har aldrig lært det med ligninger, det er virkelig svært og finde logikken i for mig. Har i kendskab til hvor msn kan finde hjælp til selvlæring for, at kunne løse sådan nogle regnestykker?

 

 

Find et 1.g matematikkompendium og så bare i gang

 

edit: Karsten Juuls "2 ligninger med 2 ubekendte" har mine (dygtige) folkeskoleelever selvstuderet, det er ret godt.

Redigeret af moktar d. 14-09-2020 14:04
14-09-2020 15:21 #22| 0

Der findes også rigtig mange gode, illustrative videoer - på dansk - på youtube. Søg fx på "ligninger med 1 ubekendt", "Ligninger med 2 ubekendte".

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar