Hej PN.
Har siddet og lavet opgaver hele dagen, så min hjerne er kørt rimelig død efterhånden.
Kan knap nok holde mig vågen.
Mangler hjælp til følgende matematik opgave (ingen hjælpemidler):
"Om en funktion f(x) oplyses det, at f'(x)= x^2-12x"
Vi skal bestemme monotoniforholdene for f(x).
Jeg går ud fra at vi skal finde ud af hvad f(x) er, da vi kun på den måde kan finde diskriminanten?
Jeg har fået f(x) til ((1)/(3))x^(3)-6x^(2)+/- C?
Ved ikke hvordan vi på nogen måde skal finde c, da vi intet information har om det.
Så går ud fra at denne metode ikke kan bruges alligevel, hvilken skal så bruges?
Mvh Metalby
Min hjerne er udkogt.
sæt x udenfor parantes og brug nulreglen
C er ligegyldig for monotoniforholdet det er jo bare en konstant. Du skal sætte f'(x)=0 så får du x=0 og x=12. Du har så at f(x) er stigende til x=0 faldende til x=12 og stiger så derefter igen.
Om en funktion f(x) oplyses det, at f'(x)= x^2-12x
f'(x)= x(x-12) eller som man vist også plejer at skrive, så 0 = x(x-12).
f'(x)=0 for x = 0 v x = 12
Monotoniforhold:
for x<0 er f ’(x)>0, hvorfor f(x) er monotont voksende
for 0<x<12 er f ’(x)<0, hvorfor f(x) er monotont aftagende
for x>12 er f ’(x)>0, hvorfor f(x) er monotont voksende
GusSdk skrev:
Om en funktion f(x) oplyses det, at f'(x)= x^2-12x
f'(x)= x(x-12) eller som man vist også plejer at skrive, så 0 = x(x-12).
f'(x)=0 for x = 0 v x = 12
Monotoniforhold:
for x<0 er f ’(x)>0, hvorfor f(x) er monotont voksende
for 0<x<12 er f ’(x)<0, hvorfor f(x) er monotont aftagende
for x>12 er f ’(x)>0, hvorfor f(x) er monotont voksende
Tak, nu giver det mening :)
Nej ikke helt:
f'(-1)= -1(-1-12) = 13 = Aftagende fra ]-∞;0]
f'(1)= 1(1-12) = -11 = Aftagende fra [0;12]
f'(13)= 13(13-12) = 13 = Stigende fra [12 (ikke 13);∞[
de værdier du regner ud er bare pejlepunkter for om funktionen er voksende eller aftagende i det interval du undersøger, lav dem som mellemregning og afslut med:
funktionen er voksende i intervallet ]-∞;0]
funktionen er aftagende i intervallet [0;12]
funktionen er voksende i intervallet [12;∞[
tror også det er en god idé at lave en monotonilinje oveni :) kan jeg jeg i hvert fald huske man skulle lave hvis man skulle have toppoint i sådan en opg.
funktionen er voksende i intervallet ]-∞;0]
funktionen er aftagende i intervallet [0;12]
funktionen er voksende i intervallet [12;∞[
Det er at gå i små sko, I know. Men "[]" kan vel ikke sættes som de gør her, da både 0 og 12 så er indeholdt i to intervaller? Eller er det bare længe siden jeg har haft matematik? :)
@Nuuklas
har lige kigget en gammel gynmasie opgave igennem og det er rigtigt nok skrevet altså:
funktionen er voksende i intervallet ]-∞;0]
funktionen er aftagende i intervallet [0;12]
funktionen er voksende i intervallet [12;∞[
:)
Sorry then :) Det er nok bare i andre sammenhænge, at det er sådan så.
AndyC skrev:
fuck hvor er det nerdy ! har aldrig fattet så lidt af noget før!
Det er faktisk ikke specielt nerdy det der, men derimod rimelig simpel matematik
Du tilter mig så sygt.. Er der noget jeg kan gøre, så du ikke opretter flere tråde.. please
haha hvor er det fedt at der er så mange herinde der kan huske og kan alt gymnasie mat i hovedet :O blev færdig for-2-3 år siden og kan intet huske selvom jeg fik 10 og 12 i års karakter :p
btw mrkjaer du er da en klovn at poste i op's tråde hvis han tilter dig.. hvilket i øvrigt er mærkeligt at en poster i et forum kan tilte dig.. så må den da være helt gal..
@metalby
Hvad studerer du?
Bedre at oprette en tråd på PN?
Metalby skrev:
Og da jeg har et princip om ikke at gå i lektiecafé da jeg synes at man skal kunne lære tingene i skoletiden
@MrKjaer
Du er gået fra momentær sjov (fjollede-hund kommentaren, sry Metal) til direkte patetisk hetz.
Stop.
Nu.
Drejer89 skrev:
Bedre at oprette en tråd på PN?Metalby skrev:
Og da jeg har et princip om ikke at gå i lektiecafé da jeg synes at man skal kunne lære tingene i skoletiden
Jeg var faktisk til lectiecafe i går med en ven, men da han ikke kunne koncentrere sig pga. Larmen + at vores klassekammerater hele tiden spurgte os om hjælp (så vi ikke selv fik tid til at lave dem) tog vi hjem.
Metalby skrev:liderdider skrev:
@metalby
Hvad studerer du?
Hæver (måske) fysik fra C til A i 3.g
Du kan jo ikke bare hæve fysik fra C til A i 3.g. A-niveau fag kræver, at du har haft dem i 3 år, og hvis du først vil hæve det i 3.g efter at have haft det 1 år, så bliver det til B niveau.
@KeysorSoze
Jeg siger det ikke for at være sjov. Men han tilter mig bare.. Glemte at man kunne sætte ham på ignore.. Det bliver gjort nu,
Foeller skrev:Metalby skrev:liderdider skrev:
@metalby
Hvad studerer du?
Hæver (måske) fysik fra C til A i 3.g
Du kan jo ikke bare hæve fysik fra C til A i 3.g. A-niveau fag kræver, at du har haft dem i 3 år, og hvis du først vil hæve det i 3.g efter at have haft det 1 år, så bliver det til B niveau.
Jo, jeg skal bare have det på både B og A niveau i 3.g
Har forhørt mig på skolens kontor.
@Metalby
Nå, for søren. Det lyder godt nok som et hårdt skema så. :)
Umiddelbart kunne jeg godt forestille mig, at det bliver hårdt, når du kun har Mat på b niveau, for i Fysik A er der mange ting, som kræver, at du har rigtig godt styr på matematik, og en sådan opgave som denne her, bør høre til den mere overskuelige afdeling. Desuden kan du godt være ret sikker på, at en opgave som den her ender i eksamenssættet. :)
Det har du selvfølgelig ret i, dog er jeg sikker på at jeg nok skal lære en del i 2. G. Da vi har fået en ny matematiklærer, som på 3 uger har formået at lære mig mere end min matematiklærer igennem hele 1.g
Desuden synes jeg også matematikken i fysik er lettere at lære at lære og huske.
MrKjaer skrev:
@KeysorSoze
Jeg siger det ikke for at være sjov. Men han tilter mig bare.. Glemte at man kunne sætte ham på ignore.. Det bliver gjort nu,
Jeg tror bare du er træt af det ikke er dig der er fyldt 18 år.