Efter en længere lettere sjov diskussion omkring alt fra det moderne til det senmoderne samfund kom vi til, at snakke om dagen idag og terrorangrebet på New York. Det førte til sjove historier fra dagen, da alle virker til at kunne huske den dag. Min dag gik med at jeg var 14 og ude og købe tøj på mors dankort, hvorefter jeg modtager et opkald fra min mor om at jeg skal sørge for at komme til et fjernsyn hurtigt. Alternativet med bukser lød mere fristende, så spurgte hvorfor, hvorefter hun udbryder at New York er under angreb. For en knægt som er 14 og spillede Counter Strike meget betød det tanks, jægerfly og skibe som skød indover, så var lettere frustreret da jeg så de to fly og var faktisk ret skuffet. Hvordan oplevede i dagen?
Mindedag for 9/11 - Hvad lavede du på dagen?
Var en 10 år og kan huske jeg lige var kommet ind af døren da min far sagde jeg skulle komme og se fjersynet. Det var på hans fødselsdag, og min fødselsdag var dagen efter (i morgen), og det tiltede mig dengang folk var care på min fødselsdag :D.
Det var så sick - jeg var i på arbejde i Føtex og så det LIVE på tv, så fly nr 2 flyve ind i det andet tårn. Hele butikken gik i stå og alle stod og så på det i 30-45min, kunderne drønede til radio/tv afdelingen for at se det og folk troede det var løgn:/ Dér, og så da kvinderne i damehåndbold spillede OL finale, har jeg aldrig set så stille en butik.
var i Thailand, og hen under aften sad vi på en udendørs bar i Chiang Mai, hvor de vist viste noget sport på storskærm, men pludselig skruede de om på CNN, men mener ikke der var lyd på, så vi fattede ikke helt at det var fly, der var fløjet ind i dem i første omgang.
Jeg boede i USA og var på vej på arbejde. Hørte det første fly ramte i radioen og ringede hjem til konen som tændte TV'et.
På jobbet stod vi alle et par timer og bare så TV, så blev i enige om at tage hjem. Vi tog på bar og drak en øl, og så kørte jeg hjem ad en motorvej som normalt er pakket med biler, men hvor jeg nu kørte alene.
På lysskiltene hvor der plejer at stå forsinkelser og køadvarsler stod nu bare "National emergency. All Airports Closed"
Var 12 år gammel, jeg var lige kommet hjem fra skole, da begge mine forældre sad inde i stuen og så tv (undrer mig stadig i dag over de som hhv. læge og direktør begge var hjemme), hvor de bad mig komme ind og se på det. Fangede på ingen måde alvoren, kunne godt se det var en ulykke og noget var galt, men mentalt tog jeg det, som var det en stor trafikulykke.
Husker episoden så tydeligt, minder mig om hvordan folk siger, at de kan huske præcis hvad de lavede og hvor de var da tyskerne kom, da Kennedy blev skudt, da Palme blev myrdet osv.
var 18 og havde huset for mig selv sammen med den daværende kæreste, hørte først der var sket noget relativt sent.
Din gris, live! ;-)
Gik i 6. klasse - kom ind ad døren, smed skoletasken og kastede mig sækkestolen og tændte fjernsynet.. Så et eller andet random tvprogram, hvorefter de så afbrød og stillede om til billederne..
Dengang vidste jeg ikke hvad WTC var - før de var væk..
Well. 19/09/90 - Så var meget tæt på 11 år :)
Kan ikke huske så meget fra selve tidspunktet, andet end jeg om aftenen var til FDF, og var helt i chok, og troede Danmark var involveret - og min hverdag for altid ville være ændret. :/
Jeg var 19 dengang og jeg sad ved computeren og havde spillet Counter-Strike. Så fik jeg at vide via ICQ (Ja så gammel er jeg) at jeg skulle tænde for fjernsynet.
Havde en kammerat med hjem fra skole, var vel 10 år dengang. Vi sad i stuen med tv'et tændt og spiste mad, da vi så det ske og begyndte at grine, da vi obv. troede det var en film. Vi grinte dog ikke, da mutti sagde, at det ikke var en film.
Jeg var på arbejde i en spillekiosk (JackPot). Der var hestevæddeløb, men 2 af fjernsynene bruger kunderne ikke så meget og man kan se dem fra disken af. Jeg fulgte med i udsendelsen (og var på den forkerte side af disken, fordi man ikke kunne skrue fjernsynet helt op)... En af kunderne kommer løbende i sidste sekund for at spille 10 kr på en hest. Det nåede han ikke, fordi jeg var på den forkerte side af disken. Hesten vandt, og han kunne have vundet 30 kr, hvilket han var sur over resten af dagen, og jeg modtog min første klage (ud af de 2, jeg nåede at få i de 11 år, jeg arbejdede der)...
Modsat alle andre i denne tråd, så husker jeg ikke kunderne følge med i det overhovedet... De blev ved de andre tv og så hestevæddeløb.
Jeg var 15 og var lige kommet hjem fra skole. Havde smidt tasken og sat mig foran TV'et for at se Beverly Hills 90210 (wuuu!) men i stedet var der en dokumentar om et fly der fløj ind i en bygning (troede jeg). Jeg gik ud i køkkenet for at smøre lidt mad, da min mor ringede i bilen på vej hjem fra arbejde og sagde jeg skulle tænde for tv2, da der var sket en fly-ulykke i New York.
Lige da hun kom ind af døren fløj fly nr. 2 ind i WTC.. Kan huske det var en vild fornemmelse da det gik op for mig at det var med vilje!
Jeg arbejdede på et pakkefirmas distributionslager. Kan huske vi hørte om to fly der var fløjet ind i World Trade Center og så nogle meldinger om to andre fly.
Kl. 16 (mener jeg) da radioavisen så var gået i luften, sagde speakeren at vi var i krig, da handlinger måtte betragtes som et angreb på Nato.... Det var så surrealistisk ingen billeder at få fra de tragiske begivenheder, men kun have beretningerne fra radioen. Hjernen var slet ikke i stand til at forstå, hvor tragisk det var. Og så var vi i krig....
Den dag i dag hænger der et sort/hvid billede af Manhattens Skyline i min stue, hvor Twin Towers er i centrum.
Var netop landet i cph lufthavn og skulle med bussen. Mens vi så køre høre man det over radioen, de andre passagere og mig selv inkl. kunne ikke helt fatte hvor alvorligt det var. Men skal love for man fandt ud af det da man var hjemme lidt efter og tændte for fjernsynet og ser endnu et fly flyve ind i det andet tårn. Sgu en sørgelig dag
Var på arbejde i Brugsen, hvor nogle kunder godt begyndte at snakke om det og jeg skal lige love for det blev en stille dag, der var absolut ingen mennesker ude og handle, og der stod vi som personale og kunne ikke komme til et TV. Meget frustrende kan jeg huske.
Mikk og jeg lå og sov da min fætter (boede 2 huse væk) kom og bankede helt vildt på soveværelsesvinduet.
Mikk og jeg vågnede fuldstændig skrækslagne over larmen .. især fordi min fætter (på det tidspunkt ca. 14 år gl.) råbte og skreg om 3. verdenskrig og at nogen bombede hele USA.
Vi gik selvfølgelig straks ind og så tv resten af dén dag og nat.
Min mor "hang i et fly" på vej til Grækenland mens begge fly ramte WTC og det var en noget mærkelig følelse ikke at kunne kontakte hende.
Jeg husker tydeligt min skræk og medfølelse for de mennesker, der var fanget i tårnene og de, der valgte at kaste sig ud fra vinduerne.
Da tårnene styrtede sammen kan jeg huske, at jeg tænkte, at dét kan ingen overleve... stakkels mennesker.
Alligevel var det først da jeg blev mor i september året efter, at jeg begyndte at tænke over risikoen for terror i Danmark.
Steder som Tivoli, Bonbonland, Legoland osv.. hvor især børnefamilier og turister fra mange nationer "samles i store mængder" er jo oplagte terrormål og dét har jeg altid i baghovedet når vi er sådanne steder. Jeg har en form for "indbygget checkpointrader", der registrerer brandslukkere, nødudgange og eventuelle alternative flugtveje, HVIS der skulle ske noget der udsætter mine børn for fare. Jeg ved ikke om det havde været på samme måde, hvis ikke WTC var blevet udsat for terror, men jeg tror det ikke.
Var til bordtennis, blev tvunget til at se det med holdet, på trods jeg hellere ville spille bordtennis.
Forstod vidst ikke helt situationen.
Jeg var 10 år gammel dagen det skete. Som et par af jer andre forstod jeg slet ikke hvad der var sket. Jeg kom hjem fra skole, smed mine ting og så tv som jeg plejede, sammen med en kammerat. Vi undrede os over at der var den samme film på alle kanaler. Min mor ringede så hjem kort efter og spurgte om vi havde set tv. Hun forklarede det så, og vi fattede snart alvoren af det.
Sørgelig episode :(
Må alle der døde i ulykken og/eller i efterarbejdet hvile i fred!♥
/MagnusF
Min mor og jeg var til 40 års fødselsdag hos en af mine fars venners kone og TVet kørte hele eftermiddagen vi var der. For mig betød det ikke det store, da de sagde det var New York, jeg håbede bare det ikke var Kosovo, hvor min far var udsendt på daværende tidspunkt. Var 9 år, så forstod selvfølgelig heller ikke situationens alvor, før jeg blev lidt ældre.
Men egentlig ret sick man tydeligt husker den dag. :)
Jeg var 10 år gammel og var lige kommet hjem fra skole, hvor jeg var alene hjemme. Sad tilfældigvis også tv2, da de lige pludseligt afbrød udsendelsen og hoppede over på nyheder. Også sad jeg ellers og så det hele derfra.
Da min mor kom hjem, råbte jeg "MOOOR 3. VERDENSKRIG ER IGANG" :)
R.I.P
Var 14 og sad og spillede CS. Kan endda huske at mappet var cs_thunder og at jeg sad i en skakt somewhere da nogen skrev det i chatten.
Jeg husker det helt tydeligt. Vi var ved at få lavet ny stue, så vi sad på klapstole i en stue uden gulvtæppe og så tv hele dagen.
Serverede Bic Macs for Helmuth Lotti på McDonalds i Kastrup Lufthavn.
True story.
jeg stod i abegrotten og var ved at købe en klump hash, da jeg kiggede op på fjernsynene.. til at starte med fattede jeg ikke helt hvad som var sket, det gik dog hurtigt op for en:)
Jeg var 9 år på det tidspunkt og havde en ven med hjemme. Som mange af jer andre sad vi og spillede CS (damn, det var hot det spil dengang!)
Pludselig kommer min mor ind og siger til os at vi skal se tv2 nyhederne. Fattede ikke rigtig situationen, og tror jeg vekslede mellem at spille CS og kigge på fjernsynet.
Var på arbejde og hørte om det i radioen. Fortalte min noget yngre kollega at det nok var Osama Bin Laden der stod bag. Ham havde han aldrig hørt om LOL
skodko skrev:
Var 14 og sad og spillede CS. Kan endda huske at mappet var cs_thunder og at jeg sad i en skakt somewhere da nogen skrev det i chatten.
statluder.
Skulle til at spille fodbold mod en af andre gymnasieklasser. Nogen nævnte det, men vi kunne ikke helt forstå det, så forstod først alvoren da vi kom hjem efter kampen og så det i TV.
Jeg lige kommet hjem fra skole, fra 8 år og det tiltede mig voldsomt at der ikke var andet i fjerneren, fattede det obv ikke rigtigt.
11 år. Sad i en fritidsklub og chattede på jubii-chatten :D da nogle kom hen og ville låne computeren kort, fordi der var sket noget forfærdeligt. Ikke at jeg fattede, hvorfor et billede af 2 tårne med en masse røg var SÅ interessant.
Var til fodboldtraening da jeg hoerte nogle snakke om det foerste gang, kom hjem og saa det...var ikke saa gammel, men husker godt hvor alvorlig stemningen var.
Gik på uni i USA. UT of San Antonio. Hørte i radioen på vej i skolebussen, at de første fly havde ramt WTC. Folk troede det var en dårlig joke.
Da nr. fly ramte, sad jeg sammen med ca. 100 amerikanere og så det på storskærm i et forlæsnings lokale. Det er til dagsdato en af de mest ubehagelige oplevelser jeg har været ude for i mit liv.
Var 19 og stenede tv2, skulle afsted på arbejde som kokkeelev på saltlaget i Jomfru anegade.
Jeg var på lejrtur på Bornholm med min klasse. Vi havde været i Brændegårdshaven og på vej hjem i bussen fortæller buschaufføren så, at der var fløjet to fly ind i WTC. Der var én fra klassen der vidste hvad det var, da han havde været der. Han blev ved med at tale om hvor sygt det var, mens resten af os nok ikke rigtigt fattede hvad det lige var. Det har nok været i 7. klasse. Da vi kommer hjem på hotellet og vores lærer insisterede på, at vi satte os ned og så det, så fattede de fleste hvor alvorligt det var. Gad vide om man kan finde den obligatoriske dagbogsskrivning fra den tur...
Kan huske at jeg var gårdvagt og en af forældrene kom og fortalte mig at der var et fly der var fløjet ind i WTC. Kan huske at jeg frygtede atomkrig og tog hjem og tændte for fjernsynet.
Var på lejrskole i 7. klasse, skulle hjem et kort smut da jeg hørte om det - kan huske jeg tiltede helt vildt over at resten af lejrskolen blev aflyst!
jeg havde på daværende tidspunkt lige været i new york 3 uger inden, og tænkte WTF?? Det sker bare ikke.