Hej Pokernet,
Jeg har tidligere været rigtig god til at sætte mig selv nye mål og opstille mig målsætninger, som fremadrettet skulle udvikle mig som person. Det er dog noget, som jeg desværre er faldet lidt af på. Tilgengæld vil jeg bruge PN som base for, at der på den front skal ske en fremtidig forandring.
Området "Målsætning" fik for alvor min interesse, da jeg havde læst Ulrik Wilbeks to første bøger "Gør en forskel" og "Tro på dig selv". Har du ikke læst disse bøger, kan jeg varmt anbefale dig at købe dem - de vil helt sikkert hjælpe dig til at udvikle dig endnu mere, også selvom du føler dit liv er optimalt lige nu, og du er lykkeligere end nogensinde. Jeg har fundet et par teasere fra internettets verden:
www.lederweb.dk/Strategi/Organisationskultur/Artikel/80102/Ulrik-Wilbek-Vejen-til-en-vinderkultur
www.lederweb.dk/Personale/Motivation-og-fastholdelse/Artikel/79980/Ulrik-Wilbek-Motivation-er-et-redskab-til-succes
Det spændende ved mennesket er, at vi hele tiden kan udvikle. Lige meget hvad, så kan vi altid forbedre os. Og udover det, så er det skide sjovt. Det giver en fantastisk følelse, når man kan se, at livskvaliteten forbedrer sig, som følge af en udvikling på ét bestemt område i sit liv - ellers måske endda flere.
Da jeg startede min uddannelse for nogle år havde jeg den målsætning, at jeg på et eller andet tidspunkt under min uddannelsesperiode skulle tage et semester i udlandet. Det skulle jeg fordi jeg ville opleve, hvordan en anderledes kultur ville være at leve under - kunne og ville jeg begå mig i udlandet, hvis jeg senere i livet fik et jobtilbud, som ikke var indenfor landets grænser? Dette kaldes for en langsigtet målsætning, som giver mig svar på langsigtede spørgsmål.
Ulrik Wilbek nævner blandt andet i sin bog (og også i det første link), at da han overtog herre landsholdet, der var de ikke kommet i top 8 ved et VM siden 1982. Derfor lavede han med det samme den målsætning, at Danmark skulle komme i top 8 til VM - HVER eneste gang de spiller et VM. Jeg mener, at han i én af bøgerne kalder det for "stabilitetsmålsætning". For hvis den helt store drøm og målsætning skal indfries, nemlig 1. pladsen, så skal man spille sig i betragtning til det.
Det er vigtigt, at man er i stand til at sætte sig nye mål, når man indfrier de drømme og målsætninger man har opstillet i første omgang - Wilbek nævner, at Mats Wilander mistede sin motivation til tennis, da han blev nr. 1 i verden - for nu var den ultimative målsætning indfriet, han var ikke længere sulten.
Endvidere er det vigtigt, at man hele tiden er god til at forny sig. Det er en kliché, men at komme væk fra rutinerne er en af mange veje man kan, og skal tage, for at udvikle sig. De fleste mennesker lever i en rutinepræget hverdag, hvor dagene ligner hinanden. Derfor ser jeg det som utrolig vigtigt, at man hele tiden har stabilitetsmålsætninger, samt store drømme at arbejde efter.
Det er i øvrigt vigtigt, at fastslå, at det ikke er et nederlag, hvis ens målsætning ikke indfries. Man skal også turde sætte så store målsætninger, at man kan tillade sig at drømme. Og det skal være i orden, at fejle i processen - så længe man lærer, udvikler sig, og opsætter nye målsætninger. Dette betyder i øvrigt på ingen måde, at man ikke kan stræbe efter den oprindelige målsætning, som kan virke umulig, og med stor sandsynlighed aldrig indfries. Så længe man har visionerne foran sig, at det kan lade sig gøre, så vil du i processen udvikle dig.
Jeg vil udfra Ulrik Wilbeks teorier om personlig udvikling forsøge at opstille en række målsætninger - som jeg løbende vil revurdere, justere og forhåbentlig indfri. Det gælder foreløbig for 2015, men er ikke nødvendigvis fastlåst til i år - en målsætning kan sagtens blive opfyldt på et senere tidspunkt.
Life
- Blive uddannet i Sport Management (har min bacheloreksamen her i januar)
- Sætte nye målsætninger hvis/når jeg er færdiguddannet
- Læse mindst 2 bøger om selvudvikling, HVERT ÅR (stabilitetsmålsætning)
- Udvikle mine sociale evner
Poker
- Blive vindende på PLO20 og 30 med (Stabilitetsmålsætning)
- Etablere rulle nok til, at jeg kan give PLO50 skud
- Udvikle mig nok til, at jeg kan slå et avg PLO50 spil
- Rykke op på PLO100
Sport
- Holde mig skadesfri (Det betyder, at jeg skal i form)
- Tilkæmpe mig en plads på fodboldklubben 1. hold
- Spille 100 % af de kampe jeg er disponibel til
- Vinde en international turnering på C-række niveau i racketlon
- rykke op på B-niveau (racketlon)
- Blive Europamester/verdensmester i C-rækken (racketlon)
Mine målsætninger kan og skal løbende justeres - de fleste kan og skal indfries i år, men jeg har ikke være bange for at smide et par drømmemålsætninger afsted. Mest af alt, fordi jeg kan se det for mig, at det er muligt. Jeg vil forsøge at jagte drømmene, velvidende jeg har en masse andre målsætninger, som jeg undervejs kan indfri, samt mine stabilitetsmålsætninger, som jeg SKAL opfylde. Derudover forsøger jeg, at forebygge en Mats Wilander tilfredsstillelse - altså sætte målsætning, ovenpå min målsætning. Dette kunne jeg dog godt vælge at vente med, men jeg tør godt gøre det, fordi jeg tror på det. Fx skal jeg bevise mit værd på C-niveau i racketlon og vinde en turnering - derefter kan jeg rykke op og forsøge at etablere mig på B-niveau. Derved skulle jeg gerne undgå en tilfredsstillelse, da jeg fra starten ved, at jeg har flere og mere udfordrende målsætninger.
Det mest klassiske eksempel på selvtilfredshed blandt os mennesker, når vi opnår vores drømmemålsætning er skilsmisser. Man finder en kæreste, man indfrier sin drøm om, at stifte familie, og 2-3-4-5 år efter så er man skilt, og livet ligger i ruiner. Jeg har flere venner, som på min alder (27) både har haft familie og børn, men nu er skilt og står i samme situation som mig, med den forskel at de har et barn. Når de skulle forklare, hvad der gik galt, så sagde de noget forskelligt, men mente alle det samme - det var anderledes. Og det skal det naturligvis også være, men mange, specielt unge forældre oplever, at gnisten forsvinder og det hele går i rutiner. Det mener jeg personligt ofte skyldes, at man opnår en selvtilfreds med sin tilværelse. Du har jobbet, du har kæresten/konen og nu har du også stiftet familie. Der skal sættes nye målsætninger, og der skal fortsat udvikles på parforholdet og livet i al almindelighed - ellers ender drømmene i katastrofer.
Jeg håber folk vil springe på vognen, og hjælpe sig selv, mig og hinanden med motivation og udvikling. Hvis der er nogen spørgsmål, så sig endelig til. Vær ikke bange for at sætte ord på, hvad du vil!
Motivation og målsætninger for 2015 - og fremtiden!
Godt!!
Din sidste del med familie livet ramte hårdt...
Mancini:@ Grovfil
Håber ikke jeg ramte dig for hårdt!
Mig: Nej tværtimod! :-)
Har ikke yderligere indspark, men tak for grund til eftertanke :-)
Jeg er helt enig i at det er vigtigt at sætte sig mål/målsætninger.
Det vigtigste når man gør det er dog at disse målsætninger er målbare, da det ellers aldrig bliver muligt, at indfri dem. Overvej at omformulere disse målsætninger.
Sætte nye målsætninger hvis/når jeg er færdiguddannet
Udvikle mine sociale evner
Udvikle mig nok til, at jeg kan slå et avg PLO50 spil
Derudover ville jeg sætte nogle tal på følgende, da det så bliver nemmere for dig at sige "hermed" er de opnået.
- Blive vindende på PLO20 og 30 med (Stabilitetsmålsætning)
- Etablere rulle nok til, at jeg kan give PLO50 skud
bare et lille input.
@OP
Virkelig fedt med nogle mål og drømme. Jeg tror selv på at det er igennem udvikling og fokus på processen at vi som mennesker finder ind til os selv og bliver klogere på hvem vi er som personer. Hvis jeg skal komme med et råd, både som menneske og professionel coach, så er det at sætte nogle handlinger på dine mål og drømme. Hvordan skal du gøre det? Hvad er det første skridt for at nå derhen? Hvad kan du gøre idag for at tage det første skridt?
Skulle du være interesseret i en et par sessioner gratis coaching, så smid mig en PM.
@ Grovfil
Håber ikke jeg ramte dig for hårdt!
@ chrja
Ikke enig med den først part - enig i, at jeg kan komme med nogle tal, men jeg agter også at redigere i mine indlæg, når jeg føler jeg har konkretiseret mine mål med tal - det kan jeg dog ikke lige nu :-)
@ Qured
Helt sikkert gode idéer. Lidt en forlængelse af det jeg skrev til chrja, det er en stor udfordring at finde ud af, hvordan man kommer derhen, og netop derfor uddybede jeg ikke det, for det kan jeg pt ikke - men det er det fede, for det er der den store udfordring ligger.
Fedt med gratis coaching, det siger jeg selvfølgelig ikke nej til :-) Hvad spiller du selv?