Når stjernemedarbejderen ikke nødvendigvis er en god leder

#1| 0

Så er den gal igen. Jeg har tidligere haft stor succes, med at rådføre mig her, så den får lige et skud igen.


Er der nogen, der kender til teori om problemstillingen i, at en medarbejder/tekniker, der er rigtig god til praktiske opgaver i dagligdagen, og derfor får en lederrolle i en vækstperiode med et øget antal medarbejdere - men ikke nødvendigvis er en god leder/kan håndtere en lederrolle, bare fordi denne er god til de praktiske opgaver?


08-05-2018 11:38 #2| 0
Moderator

Et meget ofte set fænomen i min branche (IT)

08-05-2018 12:19 #3| 0
NanoQ skrev:Et meget ofte set fænomen i min branche (IT)

Sjovt jeg arbejder også i IT branchen og der er supersælgerne netop blev salgschef, det går ikke så godt :P

08-05-2018 12:24 #4| 0

Kender ikke til teori/undersøgelser, men den situation du beskriver er også normen i både detailhandlen og restaurationsbranchen.


Her er manglende opkvalificering og manglende tid til ledelsesopgaven dog begge mindst lige så store problemer som om de pågældende ledere egentlig er i stand til at varetage den nye rolle.

08-05-2018 12:29 #5| 0

Det kan være ekstremt svært at indfinde sig i en lederrolle, hvis det er ens tidligere kolleger og venner, man skal lede. Manglende autoritet og respekt kan være udfordringer, når forfremmelser sker og personen bliver i samme team/afdeling.

08-05-2018 12:33 #6| 3

Professionelt kaldes det Level of incompetence eller Peter-princippet. En google søgning burde give noget baggrund.


Redigeret af thebouncer d. 08-05-2018 12:33
08-05-2018 13:57 #7| 2

Helt generelt er det fint med en “doer” som leder i en række roller. Alternativet i den helt anden grøft med 100 % teori / modeller og ingen branchekendskab er heller ikke nædvendigvis en succes.


Husk det er en ny rolle for jer begge.

Som i alt andet jobmæssigt er det vigtigt at være proaktiv og stille gode spørgsmål.

Så til en start hvordan hjælper jeg den nye leder godt igang?


Vær tydelig på hvordan du ideelt arbejder, opgaver du trives med, udviklingsplaner mv. Book selv kaffe / frokost / sparring / kvalitetsgennemgang / coaching eller hvad der er behov for.

Du nævner selv det med vækst og mange nye; kom med konstruktive råd / spørgsmål til lederen ala “har du tænkt på hvem der kunne være buddy for at få X godt igang? Y er altid god til de nye”

“Z er ny og for fokuseret i en lidt forkert retning, skal jeg bruge lidt tid på at forklare vores kultur med mere tillid og mindre kontrol”


Og ellers hjælp med at booke noget team arrangement mv, det meste socialt giver noget plus på kontoen.

08-05-2018 15:54 #8| 0
OP

Mange tak for jeres svar!
Det var lige præcis noget ala Peter princippet, jeg var på udkig efter. Derfor særlig stor tak til thebouncer!

08-05-2018 17:47 #9| 0
Willum skrev:Helt generelt er det fint med en “doer” som leder i en række roller. Alternativet i den helt anden grøft med 100 % teori / modeller og ingen branchekendskab er heller ikke nædvendigvis en succes.

Husk det er en ny rolle for jer begge.
Som i alt andet jobmæssigt er det vigtigt at være proaktiv og stille gode spørgsmål.
Så til en start hvordan hjælper jeg den nye leder godt igang?

Vær tydelig på hvordan du ideelt arbejder, opgaver du trives med, udviklingsplaner mv. Book selv kaffe / frokost / sparring / kvalitetsgennemgang / coaching eller hvad der er behov for.
Du nævner selv det med vækst og mange nye; kom med konstruktive råd / spørgsmål til lederen ala “har du tænkt på hvem der kunne være buddy for at få X godt igang? Y er altid god til de nye”
“Z er ny og for fokuseret i en lidt forkert retning, skal jeg bruge lidt tid på at forklare vores kultur med mere tillid og mindre kontrol”

Og ellers hjælp med at booke noget team arrangement mv, det meste socialt giver noget plus på kontoen.

Tak for gode input!

Står selv i en måske lignende situation, med en ny chef jeg ikke er helt enig med ;)

Rigtig gode pointer, til en som mig der aldrig har fået alle de kurser chefen tydeligvis har, og som jeg ikke er sikker på direktøren er helt enig i, han ved det bare ikke..

Det skal præsenteres ordentligt 🙂

09-05-2018 08:16 #10| 0

Det er en klassik problemstilling i ingeniørbranchen. Jeg plejer at kalde det annicenitetshelvedet.

10-05-2018 01:19 #11| 0
N-V-M skrev: Sjovt jeg arbejder også i IT branchen og der er supersælgerne netop blev salgschef, det går ikke så godt :P


Så standard i IT Branchen at det gør helt ondt :-D

10-05-2018 13:30 #12| 1
Moderator

Jeg er i princippet selv ramt af Peter princippet... Startede helt nede fra i biksen for snart 12 år siden, og sidder nu i en lederstilling. Jeg sagde så godt nok fra, da jeg for nylig blev tilbudt et hop længere op i organisationen. Her ville jeg dø, da det er mere politisk og økonomisk arbejde end det jeg synes er sjovt og føler mig tryg ved 😀

10-05-2018 21:21 #13| 0

Som udgangspunkt tager vi aldrig medarbejdere internt og gør dem til Leder/afd. Leder på stedet hvor de arbejder.
Man kan tilgengælg blive sat andet sted i virksomheden.
Hvad er holdningen til dette og erfaringer?.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar