NL100: Hole aces mod draw, combi, set, 2 par, whatever?

#1| 0

Hej,

Jeg har lige sat mig ved bordet (40h) jeg har ingen reads på modstanderen. Det er Partypoker. Jeg har ikke helt styr på dynamikken på bordet, men umiddelbart vil jeg sige at det ikke er sket noget usædvanligt siden jeg sat mig. Jeg har i hvert fald ikke været involveret i noget (usædvanligt), men har raiset det jeg plejer. Jeg har 27k minede hænder på modstanderen.
Hans stats er 21/15/2.4, 3bet steals: 8%, 3bet 6,2%
Mine stats er 24/18/2.7, ats: 28%

Han kender måske/ måske ikke mine stats, men siden han er meget aktiv 27k hænder på 10 dage, så han han nok noget pokersoftware.

Hvad gør vi i følgende situation?

$100 USD NL Texas Hold'em - Sunday, April 18, 18:48:25 EDT 2010
Table Table 126702 (No DP) (Real Money)
Seat 2 is the button
Total number of players : 6/6
Seat 1: Hero ( $136.18 USD )
Seat 6: ImSoAlpha ( $121.08 USD )
Seat 3: Omghesback ( $101.60 USD )
Seat 4: Villain ( $132.60 USD )
Seat 2: slimster777 ( $40.01 USD )
Seat 5: zyryane ( $104.50 USD )
Omghesback posts small blind [$0.50 USD].
Villain posts big blind [$1 USD].
** Dealing down cards **
Dealt to Hero [ A A ]
zyryane folds
ImSoAlpha folds
Hero raises [$3 USD]
slimster777 calls [$3 USD]
Omghesback folds
Villain calls [$2 USD]
** Dealing Flop ** [ 9, T, 2 ]
Villain checks
Hero bets [$7 USD]
slimster777 folds
Villain raises [$23 USD]
Hero calls [$16 USD]
** Dealing Turn ** [ 4 ]
Villain bets [$33 USD]

20-04-2010 13:32 #2| 0

Hm.. det er nok et fold fordi vi har As, men jeg synes ikke et shove er direkte ringe.

20-04-2010 15:21 #3| 0

Hvis jeg kalder floppet, så folder jeg ikke denturn, for uanset om han har et set eller et draw, så kan du forvente at han følger sin aggression op på turn, og det der kort hjalp ikke nogen af hans hænder.

Føler mig fristet til at skubbe turn, dels fordi jeg gerne vil have AA med i min range for at spille sådan, dels fordi jeg ikke er interesseret i at give flere gratis kort væk og dels fordi jeg ikke ved hvilket draw jeg skal sætte ham på, og derfor ikke ved hvilke river kort jeg kan stakke af på om nogen.

20-04-2010 15:30 #4| 0

Fint spillet - jeg skubber her.

Der er simpelthen så utroligt mange hænder vi er foran og kun 4 vi er bagud til.

Jeg kan aldrig folde hverken flop eller turn her uden særdeles god grund. Hvor tit checkraiser han fx./ raiser cbet?

20-04-2010 19:08 #5| 0

Det gør det self mindre nice, at i er 130 bb dybe, men hvis du shipper turn her, synes jeg hvert fald ikke du har spillet hånden fejlagtigt. Fin linie imo. Selvfølgelig er vi bange for sets, men med en 3 bet % på 8, behøver vi ikke frygte 99/1010 mega meget, og så er vi reelt kun bange for ænderne.. Hvis han har 10-9 må vi bare suge.
Han har helt sikkert også masser af stærke combo-draws i hans range, som han nu har fået priced sig selv ind med, OG som vi nu er favorit imod = +ev. Synes et flop raise vil være horribelt medmindre villain er syg i hovedet.

20-04-2010 22:52 #6| 0
OP

Jeg synes også det bedste move er at skubbe den her. Det kan aldrig være rigtig skidt.

Jeg udelukker TT-99, da han 3better 8% over 27k som dimensiom også er inde på. Dvs. vi har 3 kombinationer af 2'er sets. 2 kombinationer af T9s. I alt 5 made hands.

Af draws og kombi draws, som jeg mener han vil spille sådan har vi 9 tilfælde: KsQs,KsJs,KsTs,QsJs,QsTs,JsTs,Ts8s,8s7s,7s6s.

Hvis vi skubber til made hands range har vi 10% af pot som er $265,7, dvs. $26,6 får vi i det tilfælde.

Hvis vi skubber til den draw range, og han kalder har vi 71,5%, dvs. vi får her $189,9.
Dvs. 5 tilfælde af $26,6, 9 tilfælde af $189,9, i gennemsnit 131,5$, altså en break even på det skub, hvis han kalder, hvilket han sandsynligvis gør, da han er priced in.

Dvs. vi er, når man regner efter, ude i en marginal situation. I situationen kaldte jeg og foldede til en 7s på river. Det var ikke videre fedt. Jeg synes at det er bedst at skubbe, da vi får vi fuld valuta for hans draws på den måde, og undgår en svær situation på river.

@knudsen
Jeg har ikke de stats i min HUD, så de kunne ikke have været brugt i situationen. Men derfor kan de godt være interessante at kigge på alligevel. cr flop: 5,5%, raise cbet:7,6%, så han bluffer nok ikke så meget her (ikke semibluff, det gør han selvfølgelig med den aggressionfaktor). Jeg har som sagt ikke selv de stats i min HUD, hvad bruger du dem til?

20-04-2010 23:29 #7| 0
"Jeg udelukker TT-99, da han 3better 8% over 27k"

Synes måske det er lige frisk nok at udelukke TT-99 helt, selvom de indgår i en 8%-range. Ifølge pokerstove udgøres top 8% af hænder 88+, QJs+, AJo+. Her indgår TT og 99, men de ligger i bunden af rangen. Derudover må vi formode, at villain som reg er klar over, at mellempar ofte har problemer med spilbarheden OOP i en 3bettet pot. Derfor er det bestemt ikke sikkert, at TT og 99 er en del af hans 3betrange, men at han i stedet har puttet noget KQo, JTs osv ind i stedet.

Derfor mener jeg ikke at TT og 99 kan udelukkes fra hans range i det her spot. Vi kan muligvis tage et par kombinationer ud, men ikke alle.
21-04-2010 00:31 #8| 0

TT/99 kan IKKE udelukkes, hvis han er sane reg. Vi har lige haft en tidligere tråd om hvorfor man som standard ikke 3b 99-JJ.

Mulige hænder er TT/99/44 og draws.

Hvorfor ikke få den ind på flop? Når turn blanker falder hans odds og EQ, caller du til river og han ikke hiver sit SD/FD hvor han har 30% ca, så dør river ud. IMO skal du ind med pengene på floppet, eller ihvertfald renakke stort med intension om at få ham ind med et draw. Folk spasser helt ud i de her pots fordi de har FD+ 2 overcards til boardet. Men overvej lige hvor meget du er foran hvis han sidder med FD+2overkort, som han gerne kommer ind med. Eneste du ikke vil se er sets/2par, også er du på en backdoor +2outer. Der er sygt mange kombi på det her flop, og det er pisse godt for han at reraise på, så få det ind på floppet. Som spiller shover jeg turn.

21-04-2010 00:51 #9| 0

@Zonki

Hvis du renakke på floppet, så kan du folde en masse svage draws ud, og tilbage i hans range har du top to, sets og multi draws. Det vil sige at du kommer ind som 25% underhund til hans range.

Ved at vente på et sikkert turn kort, sikrer du at du i det mindste kommer godt ind imod hans draws, samt hvis han c-better turn, så kan du få ham til at committe sig med nogle af de draws, han ellers kunne have foldet på floppet. Samtidig har du mulighed for at slippe væk fra esserne hvis en falder på turn.

Der er modstandere og situationer hvor jeg vil være mere end glad for at komme ind på floppet med et over par, men her er det ikke tilfældet. Faktisk er det lidt nasty overhovedet at kalde hans flop C/R, fordi han er en tænkende reg og fordi han gør det i en tre-vejs pot på et flop hvor han ikke kan forvente at have ret meget FE.

21-04-2010 11:43 #10| 0

det er ligefør jeg folder floppet. hans bet size skriger af value og ikke bluff. samtidig er det langt mere oplagt at donke draws på det flop. jeg folder turn.

21-04-2010 12:34 #11| 0
OP

Zonki, vi kan ikke bare auto stake af med et overpar 130BB dyb mod et 4bet AI, SteelChicken argumenterer fint herfor. Hvis vi havde en historie med ham, hvor vi havde "provokeret" hinanden, og han var lidt mere aggro, så fint, men ikke her.

Zonki og Orty: Lige for at vi er på bølgelængde, så kan vi selvfølgelig ikke udelukke noget andet end de 5 kort vi kan se. Når jeg udelukker TT-99, så er det selvfølgelig simplificerede antagelser. Mod en loose stealer som mig, så er TT med i hans 3 bet range, den vil jeg simpelthen ikke have med i hans range, ikke engang en kombination af den, hvis han har den må jeg betale. Jeg kan evt. gå med til at tage 2 ud af 3 kombinationer af 9 med, men vi har jo heller ikke de enkelte bluffs han også laver med i rangen. Så enten skal man tage to kombinationer af 9 med, og 3 kombinationer af bluffs, ellers kan man bare udelade dem helt fra beregningen. Det gør ikke den store forskel overall.

Jeg glæder mig i øvrigt til at læse tråden om hvorfor man som standard ikke 3better 99-JJ. I min bog er det alt alt for tight ikke at 3bette JJ. Jeg vil mene at det gør ens 3bet range alt for letlæselig ikke at 3bette JJ. Jeg er helt med på at 99-TT ikke er standard. Men det gør ikke at det ikke kan være profitabelt mod folk der folder nok til 3bets. Ofte laver man 3bets for at de skal være direkte profitable i sig selv!, simpelthen fordi folk folder tilstrækkeligt meget til dem. Den er en meget vigtig pointe i 3betting. Yderligere irriterer det folk, og får urutinerede spiller til at stakke let af mod en. De fleste spillere raiser 15-20% af deres hænder, så er man altså også foran med JJ. Især mod loose stealers skal JJ 3bettes, der er vi oppe i mod en range der hedder 30%, og hvis folk folder pænt til 3bets, så er det altså dybt godnat ikke at raise f.eks. TT-99. Ikke at man altid er glad når de kalder mod 99, men hvis 3better falder på det rigtige tidspunkt, hvor det er direkte profitablet i sig selv, så er der heller ikke krav om at komme flere penge i potten efter floppet. Så må man spille den efter situationen. Det er klart at det er svært at spille 99 oop, og også til dels TT, det kræver lidt erfaring. Er man oppe mod en aggro spiller der kalder 3bets utroligt meget, og som byder ind ved passivitet, så gør det sagen særlig svær, og det er mest profitabelt at lade være. Det er en justering efter modstanderen. Men nok om det, jeg vil læse tråden, der er formentlig en masse god ifo i den.

21-04-2010 12:59 #12| 0
OP

Jeg kan ikke finde den tråd om 3bets (af 99-JJ). Jeg vil gerne læse den. Er der nogen der kan finde den?

21-04-2010 15:54 #13| 0

Mener det var keysor der oprettede tråden. Jamen ganske enkelt at der er bedre at flatte sådan en hånd, med mindre vi 3b dem for at komme ind til et 4b, ellers har vi lavet vores hånd om til bluff, og mistet value. 3b vi TT og han folder, skubbede vi hans lort ud, caller han har du svær beslutning, for du er som regl at a flip or worse. De gange han 4b står du med en hånd du oftes må folde, med mindre du er glad for at komme ind med den PF. Så kan du lige så godt finde SC og Axs hænder som skrammel og 3b stjæle med.

Mod en loose stealer spiller TT/99 da super godt. Der kommer self også an på om hvor meget du folder til 3bs.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar