Hero ses nok som 23/18/3 3b 6, dog har Hero lært at det er +ev at stjæle med arme og ben, så Hero er begyndt at åbne like 80% på btn, + en masse i CO da donken stadig var der. Hero faktisk været ret aktiv ved dette bord og spillet noget der ligner 31/28/5 3b 10. Om det har nogen indflydelse ved jeg ikke.
**Szuper** ses som 25/21/3,5 3b 7% med 3b på 10% fra btn over 73mulige, steal 35% og 50% på btn, wtsd 22%, w$sd 61%, cbet 64%/64%/43% med en sample på 1,2k hænder
Jeg har ikke så meget lyst til at 4b, da jeg regner med langt de fleste hænder han 3b på BTN er i bluff. Flop synes jeg er fint, og turn har jeg ikk så meget at beskytte mod ud over max 6outs. Qx/fds skyder han vel videre på 2t board på turn, Planen var egentlig river at skyde lille VB med call af Ahøj, eller calle de fleste riverbets. Men hans overbet river havde jeg ikk lige set komme.
Hvad gør PN? Kommentar til alle streets er self velkommen :)
NL100
Seat 1 is the button
Seat 1: **Szuper** ( $161.00 USD )
Seat 2: Vasily'ok ( $115.05 USD )
Seat 3: UNKNOWN ( $0.00 USD )
Seat 4: magkes2 ( $17.54 USD )
Seat 5: Hero ( $116.80 USD )
**Szuper** posts small blind [$0.50 USD].
Vasily'ok posts big blind [$1.00 USD].
** Dealing down cards **
Dealt to Hero [ T♦ T♣ ]
magkes2 calls [$1.00 USD]
Hero raises [$4.00 USD]
**Szuper** raises [$13.50 USD]
Vasily'ok folds
magkes2 folds
Hero calls [$10.00 USD]
** Dealing Flop ** [ 5♦, Q♦, Q♥ ] pot 30
**Szuper** bets [$17.00 USD]
Hero calls [$17.00 USD]
** Dealing Turn ** [ 6♣ ] pot 64
**Szuper** checks
Hero checks
** Dealing River ** [ 5♣ ] pot 64
**Szuper** bets [$130.00 USD] All-in
Hero har 85 bag and wtd?
NL100 TT i 3b pot faces overbet river
Ved ikk lige helt hvad der sker da det ligner Szuper er btn, men han acter alligevel først. Ved ikk om det har noget at gøre med at fisken som lige er gået sad mellem os.
Til info så 3b han 8% fra sb ud af 75 mulige. Steal SB 28%.
Men lad os lege Hero har den magtfulde BTN og Szuper sidder i SB.
Synes W$SD ville være en god stat at vide..
Har spillet en del mod Szuper og hans linje med check turn + overbet på river er ekstrem stærk hånd, AQ er mit bud..
Stadig lidt klamt spot at folde i, FD missed og er ellers et semi dødt board :)
Hvis han bluffer her er det muligvis verdenshistoriens mærkeligste spil - og han må vel også selv være klar over, at det virker helt voldsomt mærkeligt at checke turn for at overbet-bluffe river. Derudover tror jeg, at hvis han bluffer, better han også turn.
Du spiller din hånd rimelig face up, og taget i mente, at han ved, at din range her sagtens kan tyre ( indeholder mange PP's og få gode A high's) giver det ok mening for ham at overbette for value.
@Kagekat
Hvad er tanken så bag at checke turn hvis han har Qx?
Faceup? Så du mener jeg har PP her hver gang?
Jeg better aldrig Qx på turn som spillet i dette spot. Alt andet ville være en kæmpe fejl imo! Jeg kan lige så godt sidde med Qx som jeg kan sidde med 22 eller AA.
Jeg har ikke så meget lyst til at 4b, da jeg regner med langt de fleste hænder han 3b på BTN er i bluff
Det afhænger selvfølgelig af hvordan villain har sammensat sin 3bet-range og hvor likely han er til at 5betshove små par, men umiddelbart virker det som om, der normalt vil blive opbygget en dynamik mellem jer to, hvor TT er bedst at 4betcalle på btn vs sb.
@istvan
True, men jeg må ærligt sige at jeg endnu ikke har set nogen regs 5shove PPs mindre end TT pf på NL100 5max. At det så kan være godt at gøre er noget helt andet.
Det er svært at sige, men jeg tror egentligt han 3b AJ+/TT+/små PPs samt Ax rags ind i mellem. Meget af det er jeg i god form mod, men hvis jeg begynder at 4b TT her IP, er jeg vel nød til at calle 5shovet, hvilket jeg ikke har gode erfaringer mod i tiden, da jeg ofte kun ser en range af QQ-AA, enkelte gange AK. Så tror flere og flere er begyndt at have en 5b shove range med absolut nut hænder. Og det må kunne udnyttes somehow.
Om det er ren varians skal jeg ikke kunne sige, men det føles sådan lige i tiden.
@Alle
Hvad opnår Villian ved turn check? For mig virker det underligt at checke Qx med så mange draws på turn. Det ser week ud i min bog. Men river overbetshove fra regs er næsten altid styrke.
jeg ofte kun ser en range af QQ-AA, enkelte gange AK. Så tror flere og flere er begyndt at have en 5b shove range med absolut nut hænder. Og det må kunne udnyttes somehow.
4betbluff en masse air :)
Hvis du ikke kan 4bet-calle ham her med TT med god smag i munden i sådan et spot, så er det fordi, han har et kæmpe exploiteable gab mellem sin 3bet og 5betrange, som du endnu ikke har udnyttet, eller som han ikke fatter at rette op på, hvis du har udnyttet det. Det er næsten en skam ikke at udnytte ham, ik ;) gogo!
Hvis han så begynder at rejustere ved at shove små pocketpairs indover, så re-rejusterer du ved at 4betcalle din TT. One step ahead! Easy game :)
@Istvan
Yderst interessant tanke!
Så vil du mene min 4b bluf range består af alle Ax rags hvor jeg clicker hans 3b? Vil du også tilføje Kx hænder? Jeg går ud fra at vi så også gør det med AK/TT+ som vores value range?
Jeg må indrømme jeg har tænkt tanken, og et ofte begyndt at 4b clicke 3bs i disse spots med Ax rags, men det er ikke hver gang. Men kunne være man skulle prøve at gøre det hver gang med Ax rag. Her tænker jeg fra AJ og ned? Men bliver det så ikke svært at få en ok calling range, som ikke bare består af SC og suited gabbers + divs små PPs når vi er dybe nok?
Må egentlig indrømme at jeg selv har strammet lidt op på min range så der egentligt er et lidt større gab mellem 3b og 5b range, som så ville kunne udnyttes af de dygtige regs, men tror ikke folk er klar over det. Det var jeg heller ikke selv indtil du nævner det, eller jeg har ihvertfald ikke tænkt sådan sygt meget over det.
Hvilken type spiller vil du 4b bluffe som std hver gang i disse spots, og evt i andre spots? Jeg er også begyndt at gøre det lidt i sb vs bb, men det bliver bare hurtigt for nemt for dem at tage et flop af IP, men ofte virker det nu meget godt, især når man flopper Axx flop, så er der næsten altid garent for et bet på et street som de gladeligt caller :).
Ser frem til at høre mere om din 4b tankegang!
zonki:
Det er ret let at regne ud. Hvis Villain kun 5-better AK og QQ+ (for letheds skyld siger vi at han aldrig kalder 4-bets), 5-better han kun 2.56%.
Hvis fx du raiser i CO til 3, han 3-better til 9, og du 4-better til 21 skal han folde 57% før dit 4-bet er neutral EV. Ergo skal han 3-bette 5.95% før dit 4-bet bluff er neutral EV. Hvis du så oplever en gut der 3-better 9% men kun kommer ind med AK og QQ+ - ja så kan du nok se, at du printer penge mod ham :)
Hvor ofte du skal 4-bette? Tja, hvis han er exploitable så laver du penge så længe han ikke 1) opdager, at du er out of line og 2) kan justere til det.
Generelt kan du få en temmelig balanceret range ved at bruge lidt matematik:
Hvis vi igen tager udgangspunkt i, at han 3-better til 9 BTN vs CO, så skal hans 3-bet virke 67% af gangene (hvis vi ser bort fra, at blinds kan dukke op med en handske de har lyst at spille). Hvis han altså prøver på at exploite dig, skal du folde mere end 67% af gangene. Med andre ord bør du defende minimum 33% af den range du åbner fra CO - men igen, hvis han folder alt for meget til 4-bets, kan du teoretisk defende 100%, det sker nok bare ikke i praksis :)
Hvis vi siger, at du åbner 25% i CO, skal du altså defende med en range der hedder 8.33% (hvis vi ydermere medtager, at blinds 5% af gangene cold 4-better, skal du defende med en 7% range). Hvis du åbner 20% fra CO skal du defende med en 6.67% range (5.6% hvis blinds er medregnet). Hvor meget du skal defende afhænger altså logisk nok af, hvor light du selv åbner, og hvordan du sammensætter din 4-bet range, afhænger så af modstanderen og hvilke hænder han 5-better etc.
Det er selvfølgelig en smule forsimplet, men det giver dig en idé om, hvordan og hvor meget du bør defende.
Edit: glemte helt at sige, at de 2.56% fx, selvfølgelig kun er af den samlede range. Han vil selvfølgelig 5-bette mere end 2.56%, da han jo ikke 3-better 100%.
En gut der 4-better 10%, vil fx kun have en 2.5% 4-bet range, hvis han åbner 25%, så den mest korrekte stat at bruge er "4-bet range".
SørenSnegl +1
Hvis modstanderen 3better meget, men folder så meget til 4bets, så er det btw lidt et spild at 4bette KK, AA og AK. Så hellere call med dem og 4bet dine junky hænder - du nævner selv helt rigtigt Ax og Kx pga blockers.
Mener Thyssen har lavet en artikel der breaker matematikken ned omkring det her. Ellers er der også en del videoer, der forklarer det. I bund og grund er det bare et spørgsmål om at have godt styr på folks 3bet-stats fra forskellige positioner mod forskellige positioner (og huske dynamik og eget image selvfølgelig) krydret med noget basic matematik, som SørenSnegl nævner.