NL100 - Underreppet QQ i vildrede

#1| 0

Dette er formodentlig en standard situation, men jeg havde en lousy session i går, hvorfor jeg lige må have nogle spots på plads.

Villain er en udmærket TAG, der spiller 21/17/1.6 over 62 hænder. Indtil videre har jeg ikke set ham være ude i noget snavs overhovedet.

Nu jeg kigger tilbage på hånden, fortryder jeg, jeg ikke "bare" 3bettede preflop. Jeg valgte at spille den en kende mere tricky for afvekslingens skyld, nu jeg havde position.

Texas Hold'em $0.5-$1 NL (5 max) (real money), hand #P4-89285382-60
Table Tanga, 18 Feb 2009 4:43 PM

Seat 1: cazeux ($100.60 in chips)
Seat 2: takemetobed ($122.85 in chips)
Seat 3: VILLAIN ($98.50 in chips)
Seat 5: HERO [ Q,Q ] ($106 in chips)
Seat 10: sssbat ($111.50 in chips)
ANTES/BLINDS
cazeux posts blind ($0.50), takemetobed posts blind ($1).

PRE-FLOP
VILLAIN bets $3.50, HERO calls $3.50, sssbat folds, cazeux folds, takemetobed folds.

FLOP [board cards K,7,2 ] - POT: $8 ca.
VILLAIN bets $6, HERO calls $6.

TURN [board cards K,7,2,9 ] - POT: $20 ca.
VILLAIN checks, HERO checks.

RIVER [board cards K,7,2,9,2 ] - POT: $20 ca.
VILLAIN bets $13, HERO gør hvad?

Hvad synes I om min linje so far? Og hvad ville I gøre på river?

Det klamme er imo, at han virker mere eller mindre ligeglad med, at farven rammer på turn, så han vbetter på river it seems (ulækker størrelse imo). Han vbetter nok ikke 7x eller 9x her.

Well, mine egne tanker:

Preflop er for variationens skyld, og det er langt fra mit default play tbh. På floppet caller jeg bare, da jeg ikke kan se, hvad jeg skulle kunne hente value fra ved at raise, mens et fold er (for) weakt. Turn checker jeg bag, da min hånd har fin showdown-value og formodentlig ikke kan hente value fra noget nu; slet ikke, når flushen kommer ind.

Dog har jeg underreppet min hånd a fair bit.

Likes/dislikes?

19-02-2009 17:47 #2| 0

Tja du har hvert fald ikke rigtig nogen ide om han har kongen eller bare bluffer med A high.

Jeg ville nok vælge at skyde turn da vi på den måde får info om han har kongen, og hvis ikke har det men stadig kalder checker han rigtig tit river og vi får showdown.

River er en øv beslutning og vi må sikkert tit folde.

19-02-2009 17:48 #3| 0

Jeg synes det er fint spillet (når du vælger en alternativ pf linje, som kan være ganske fint for variation), og betaler nok river.

19-02-2009 18:06 #4| 0

forstår slet ikke man veksler sit spil her mod en du har 62 hænder på?? Hvis det havde været 500+ hænder så kan jeg forstå at flatte her, men her skal du imo raise pf.

Som spillet så folder jeg river, da han nok ikke valuer 7x eller 9x her. som du selv siger. så det eneste du slår her er et bluff, og tvivler stærk på et TAG bluffer nok her.

19-02-2009 18:15 #5| 0

@03b16hag:

Jeg er helt enig. Jeg burde have 3bettet preflop.

19-02-2009 19:14 #6| 0

Jeg 3-better pf.

Ellers synes jeg du spiller den fint, når du nu kun vælger at coldcalle. River snapper jeg.

19-02-2009 19:59 #7| 0

farvekoder for hele hånden i VIP kategorier pls

19-02-2009 20:38 #8| 0

@MichaelS "Jeg ville nok vælge at skyde turn da vi på den måde får info om han har kongen"

Okay så. HVOR MEGET ville du skyde på turn? Hvis vi skal skyde der, så ville $13 lyde som et rimeligt beløb. Sjovt nok det samme beløb, som vi skal betale på river. Hvis du kalder river for $13, så finder du jo med sikkerhed ud af om han har kongen eller ej :-)

Hvis du better $13 på turn, og han folder, så vinder du potten. Hvis han kalder,eller raiser, så taber du de $13.

Lad os sige at villain's raise range UTG er top 10%. Så er vores equity på turn ca. 61%:

equity win tie pots won pots tied
Hand 0: 38.220% 37.78% 00.44% 1496 17.50 { 88+, A9s+, KTs+, QTs+, AJo+, KQo }
Hand 1: 61.780% 61.34% 00.44% 2429 17.50 { QdQh }

Det vil sige at hvis du skyder turn, og villain folder alt hvad vi er bagud til, så er
EV = 0,61*(20) - 0,38*13 = 7,26

Lad os så sige at grundet vores turn check vil villain skyde 100% af tiden. Her er vores equity ca. 57%

equity win tie pots won pots tied
Hand 0: 42.778% 42.22% 00.56% 38 0.50 { 88+, A9s+, KTs+, QTs+, AJo+, KQo }
Hand 1: 57.222% 56.67% 00.56% 51 0.50 { QdQh }

Så bliver EV ved et kald

EV = 0.57*(20+13) - 0.43*13 = 12,65

Det er væsentligt bedre end at skyde turn, MEN det er under antagelse af at villain vil skyde uanset om han har ramt eller ej. Han skal ikke holde sig tilbage særlig ofte, før det er -EV at kalde. Det hele afhænger således af hvor ofte han vil bluffe på river.

20-02-2009 02:48 #9| 0

@Steelchicken

Der er dog en forskel, og det er, at det bliver os der tager initiativet, og villain der får det "klamme spot".

Jeg ville nok bette mere end 13 på turn, da vores QQ er underreppet, og vi meget troværdigt kan reppe farven... Skyder vi 20 på turn, så skal villain altså tage en beslutning for stakken OOP mod en semiukendt, allerede på turn, hvor farven klonker. Det er ikke just et lækkert spot for villain.
Derfor vil jeg nok bette 20 på turn, og muligvis all-in på river afhængig af om jeg mener han kan smide den konge, som han unægteligt ligner.

Når du ikke 3-better pre, så er det nok smart at nuppe iniativet på et andet tidspunkt i potten, og turn er det bedste sted her IMO.

Som spillet mucker jeg river. 100% sikkert han har kongen. Hvad skulle han ellers v-bette der? Og med det turn-check så ligner det ikke bluff.

For øvrigt er jeg MEGET enig med 03b16hag.
Der er ingen grund til at spille fancy mod en ukendt. Det er ofte sværere for en selv, end det er for ham :)

MVH Skod

20-02-2009 03:20 #10| 0

Skod

Hvorfor er det vigtigt at tage initiativ?

20-02-2009 03:22 #11| 0

rimelig enig med skod på nær evt shove på river.
han skal nok finde en undskyldning for at kalde her med top par. generelt bliver den ikke foldet på nl100 imo. han vil også finde det ekstra underligt at du better så hårdt igennem, da de fleste på nl100 prøver at betsize udelukkende efter odds og ikke modstanders range. imo vil han med river-shove enten sætte dig på nuts eller bluff, men vil nok lade hans nysgerrighed gå af med ham og kalde uden reads på dig.

som spillet også muck river 100% da han på ingen måde better andet end K her, med mindre han har prøvet at slowplayet flush. no matter what you lose
igen enig med skod - turn check eliminerer de fleste af hans bluffs

20-02-2009 04:51 #12| 0

Skod,
Din plan med at bluff med QQ i det her spot er off. Hvilken bedre hånd skal folde? Vores hånd er underrepped? Ok super, så tag ham til valuetown med alle hans mid-PPs og andet der indeholder en

1) Preflop er rigtigt godt og burde næsten være default. jeg 3better hellere rags / scs / små par / suited esser vs en Tag der åbner UTG, når jeg er UTG+1.
2) QQ har fin SD value. Du kan bette turn for value, såfremt du har en ret præcis ide om hvad du gør til et CR. Ved du ikke det, check turn bag og spil en river IP.
3) Jeg betaler river, da jeg ville forvente villain better en K ofte nok til at hans riverbet indeholder nok spazz til at det er +EV at betale.

20-02-2009 05:14 #13| 0

@SC

Jeg ville ikke skyde 13 på turn, men derimod nærmere 18-20. Samtidigt tror jeg også din range for villain er alt for lille, han raiser ikke kun top 10% preflop.

Mange af grundene til jeg hellere vil skyde turn end bare at kalde et riverbet er allerede nævnt af andre. Desuden giver vi ham mulighed for at spille perfekt mod os ved ikke at skyde turn, hvilket vel aldrig er optimalt.

/Michael

20-02-2009 11:53 #14| 0

@MichaelS "Desuden giver vi ham mulighed for at spille perfekt mod os ved ikke at skyde turn, hvilket vel aldrig er optimalt."

Øhh... Nej, vi gør ej. Vi giver ham mulighed for at bluffe river, hvilket IKKE vil være perfekt, i fald at vi kalder. Hvis vi skyder turn til gengæld, tager vi alle chancer for at bluffe fra ham, og giver ham anledning til at kalde eller raise med alt hvad der slår os, og somme tider også raise med ting vi slår. DET ville være at give ham mulighed for at spille perfekt!

Vi mangler information om hvor tyndt vi tror villain vil value bette river. I og med at farven completer, vil mange nok være utilbøjelige til at skyde med en hånd som har show down value, så som KJ, KT el. lign. Derfor må vi se villains range på river værende polariseret mod AK og bedre, eller rene bluffs. Der er trods alt flere bluffs i villains range end der er monster hænder, så jeg kalder de $13 på river.

20-02-2009 13:08 #15| 0

Lige lidt flere tanker:

"Jeg ville ikke skyde 13 på turn, men derimod nærmere 18-20"

Hvorfor så stort? Hvis han har et flush draw, er det jo stadig en fejl at kalde $13, med kun eet kort endnu. Ved at bette større, mister du mere, når du er bagud, og ifølge den EV beregning jeg lavede tidligere, vil din EV blive lavere, jo større dit bet er. Selvfølgelig så skal der jo tages højde for at vi måske kan bluffe ham af en konge med et stort bet, hvilket igen påvirker EV beregningen, men vi regner jo med at være foran de fleste gange, så hvorfor lave sin hånd om til et bluff?

Jeg sad lige og fik en lidt kreativ idé. Hvad hvis vi raiser river? Hvis villain value better en konge tyndt, så må han jo have en plan for hvad han vil gøre, hvis han bliver raiset. Hvis han sidder med KJ og bliver raiset på river, vil han sikkert tænke "Der ligger en flush, og det eneste jeg kan slå er et bluff, så jeg må hellere folde". Det vil sige at vi kan vinde, BÅDE når villain value better en konge tyndt, og når han er ude i noget sjov. Vi taber stort set kun til AK, og flush, og mod visse villains vil vi sågar kunne folde AK.

20-02-2009 14:26 #16| 0

@SC

Synes det lyder lidt mærkeligt det du siger. Man giver ham muligheden for at spille perfekt mod os fordi vi giver ham muligheden for at raise?

"Hvorfor så stort?" Fordi jeg for det første synes 13 er et lidt for fesent bet, og kunne lugte og vi derved kunne få et raise i hovedet. For det andet strømligner jeg med mit bet på 18-20, da jeg ville bette det med alle andre hænder også.

Nu har jeg ikke lige lavet nogle fine beregninger på det, men du glemte jo så at være villians range.

Desuden vil jeg ikke mene der på river er flere bluffs i hans range end der er monsters.

20-02-2009 14:53 #17| 0

"Desuden vil jeg ikke mene der på river er flere bluffs i hans range end der er monsters."

Hvis villain for eksempel har A i sin hånd, så ved han jo at vi ikke har nut flush, hvorfor han med nogen rimelighed kan bluffe med den viden.

20-02-2009 15:49 #18| 0

Hvis du better stort for at strømline, så har du nok et leak. Generelt behøver du ikke bette så stort på turn som på floppet, fordi der kun er et kort tilbage som kan hjælpe et draw.

Du vil gerne have at modstanderen kalder med marginalt uprofitable pot odds, og hvis du konsekvent better tæt på fuld pot på turn, så gør du alle draw hænder til nemme folds. Det kan være fint mod donks som gerne betaler helt vildt meget for meget med draws, men mod en fornuftig spiller, som vi formoder vi er oppe imod her, er det altså over kill. Specielt når din hånd er så svag som den er.

Du må gøre dig klart hvorfor du better. Er det for value, information eller bluff?

Hvis det er for value, vil du gerne have kald fra draws og mindre pocket pairs, og så er et stort bet forkert, da det får alle disse hænder til at folde.

Hvis det er for information, hvad lærer du mere af ved at lave et stort bet frem for et lille? Er den information du får virkelig et bet værd?

Hvis det er et bluff, så skal du bette nok til at få jobbet gjort, og ikke mere. Her kan du have ret i at et større bet nok bedre vil kunne få en hånd som vi slår til at folde, men som sagt så syntes jeg vores hånd er for god til at lave om til et bluff.

[EDIT] Vold mod grammatik og kommaer fjernet

20-02-2009 16:04 #19| 0

Enig med hilberado. Udover jeg nok ofte 3-better preflop.
Postflop er der ikke noget at komme efter og der spiller jeg den på samme måde.
Og jeg betaler river.

20-02-2009 17:35 #20| 0

En ting er sikkert, som spillet automucker jeg river - vi har 62 hænder på villain, ergo er han ukendt, vi bør ikke konkludere noget ud fra de stats vi har, ikke endnu.

En bet-check-bet linie fra en ukendt NL100 spiller, fra UTG, på dette board er ALDRIG ringere end QQ. Jeg 3better bare QQ pf. Vi får meget sjældent et spot fra villain, da folk ganske enkelt bare folder, eller synes de skal ud og lege fancy, og kalde med en masse skrammel.

20-02-2009 22:18 #21| 0

@ Steelchicken

Jeg synes lidt du modsiger dig selv.
Jeg synes jo netop det er vigtigt indimellem at lave made hands om til bluffs, da det gør det meget sværere for villain, da vores range så ikke "kun" er bluff og farven.

Og hvis vi better turn stort, og evt. jammer river, så (ud fra hvad du siger, så er vores range meget stærk - eller bluff. Det må det forventes at villain ved dette, og kan derfor i mange tilfælde calle med væsentligt mere marginale hænder end en konge...

Hvis han (som du går ud fra) tror vi har skum en stor del af gangene, og aldrig bluffer en made hand, så kan han nemt betale med JJ, TT, A9, og måske endda helt ned til A high.
Dette er naturligvis væsentlig mere relevant mod en kendt villain end mod en ukendt, og det kommer meget an på ens egen spillestil.

MVH Skod

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar