Udgangspunktet for denne analyse er, at man fra tid til anden møder fjolser som mener, at 4bets kan calles. Dette kan give nogle trælse flop-situationer. Følgende er et eksempel på dette.
6max. Villain er reg, omend dårlig og callish. Effektive stacks er 100bb
Hero åbner fra co til 30 med A♥K♣. Villain gør det til 100 fra SB. Hero siger 265. Villain caller....
Flop: 6♥J♣Q♦
Villain checks.
Hero??
NL1000 4bettet pot
Jeg b/c for halv pot med store made hands samt Qx, oesd og AK samt noget JT(eller andet med løbestrit) suited ♦.
Underpar som 99-ish checker jeg bag, da vi har formodet sd-value, men b/c er klamt.
Pure air kan jeg nok godt b/f for halv pot.
Mit indlæg er helt og aldeles uden hensyntagen til hvilken range du 4-better i dette spot.
Eller er det en generel betragtning af hvad vi gør i 4-bettede pots hvor villain caller? I så fald kræver det vel din 4-bet range, da flop action nok bør være rimelig forskellig fra PNer til PNer taget i betragtning at folk 4-better meget forskelligt.
@Rooger
Fin betragtning, men som jeg læser Haarbys indlæg er dette en tendens hos en eller flere spillere: At de caller ikke-committende 4-bets med lidt svagere hænder "fordi de får gode odds", samt at de måske også gør det med stærke hænder.
Hvis bare de caller i stedet for at pushe for value med noget JJ+/AQ+ish værk er denne hånd jo ikke særlig svær: Check!
Potten er ~550 og eff. stacks er 725 og vi har to overkort + gutshot --> butikken!
Afhængig af villain shover jeg enten floppet eller better 250 og kalder et shove.
Jørn
Lige en forlængelse af ovenstående indlæg..
Kan det nogensinde være fornuftigt, at calle et 4bet?
"Kan det nogensinde være fornuftigt, at calle et 4bet?"
For 100 bb's? Hvis det er det du mener, så kan det da det, ligesom næsten alt andet i poker kan være fornuftigt, såfremt modstanderne er til det.
@Haarby: Der er mange situationer, hvor det kan være aldeles fordelagtigt at calle 4bets.
Bare skub floppet i ovenstående hånd.
- AB
@AB
Vil du give et par eksempler på, hvornår det kan være fordelagtigt at calle et pf 4-bet?
Hvis man er tilpas dybe, er det meget ofte fordelagtigt at kalde i position ;)
I HU kan man gøre det oop, men det er ikke specielt fordelagtigt udover det giver en initiativet og man er first to act/shove.
Jeg skubber btw også ovenstående flop i den pågældende situation, men jeg ville ikke skubbe floppet 120bbs+ dybe.
@Haarby: Hvis villains 4b frekvens er meget høj og han c-better en meget stor andel af de gange, han 4better, og hans cbet-mønster samtidig er marginalt polariseret.
- AB
@ AB
Ja det er klart. Men hvilke hænder vælger du så, at calle 4bettet med(dumt spørgsmål, men vil blot gerne høre dig sige det)?
4bets kan sagtens calles, og er ofte den bedre option.
- Du kan calle 4bets hvis du er næsten sikker på villian har AK, det kan man faktisk men en del villians. Og de putter også en masse penge, hvis ikke alle ind på floppet, så med f.eks. 88 mener jeg det er ok at se efter et flop uden A eller K. Hvis villians range er a la AK, AA, KK men han putter alle pengene, eller de fleste, ind anyway på any flop stiger din equity med lavere PP's også en del mod den range ved et call.
- Hvis du mener dynamikken gør det mere likely villian er i bluff er det nok bedre at calle med dine valuehænder og få de ekstra penge ind fra ham.
- Hvis er i dybe og du har en hånd der flopper godt, og villian laver et moderne lille 4-bet.
- SPEW. Hvis du er på tilt, og vil prøve at ramme noget på floppet du kan skubbe med. Nogle gange skal poker også være sjovt :) Det kommer måske tilbage i meta anyway, hvis du forstår at udnytte det.
Vil meget gerne høre andres meninger om ovenstående. Det er kun mine egne udokumenterede erfaringer vedr. call af 4bets.
Jeg har mest erfaring med pkt 4: SPEW :)
Og som du skriver så er der god meta-værdi og implied tilt odds når villain taber med ace king high mod vores 66 eller T7s der har floppet par 7.
Jeg kalder indimellem 4-bets med AA/KK for at få mere value fra villains 4-bet bluffs, men det er selvfølgelig en ubalanceret approach, men det er uhyggelig svært for villain at check/folde T8s på et QT2 eller T34 boards, så det kan være masser af værdi i at flatte AA/KK.
Jørn