Har siddet ved bordet en 70-100 hænder her. Jeg har selv åbnet en del hænder og villain1 et har givet mig nogle problemer med at 3bette mig i pos. Jeg har 4bettet en enkelt gang.
Stats:
Villain1: 22/18/4,5, 3b% er 14,1, over 146 hænder
Villain2: 36/33/10, 3b% er 21,2 over 91 hænder.
Hånd:
***** Hand History for Game 54200271117 ***** (On Game)
$200.00 USD NL Texas Hold\'em - Saturday, September 05, 05:24:12 ET 2009
Table Feldkirch (Real Money)
Seat 8 is the button
Seat 9: Bukkake Bear ( $201.00 USD )
Seat 2: wilisback ( $116.20 USD )
Seat 3: Hero ( $276.80 USD )
Seat 4: Villain1 ( $206.35 USD )
Seat 8: Villain2 ( $306.00 USD )
Bukkake Bear posts small blind [$1.00 USD].
wilisback posts big blind [$2.00 USD].
** Dealing down cards **
Dealt to Hero [ 5♠ A♠ ]
Hero raises [$7.00 USD]
Villain1 raises [$20.00 USD]
Villain2 calls [$20.00 USD]
Bukkake Bear folds
wilisback folds
Hero calls [$13.00 USD]
** Dealing Flop ** [ 2♥, 6♥, A♣ ] - 63$
Hero checks
Villain1 bets [$35.00 USD]
Villain2 folds
Hero calls [$35.00 USD]
** Dealing Turn ** [ A♦ ] - 133$
Hero checks
Villain1 checks
** Dealing River ** [ 7♠ ] - 133$
Hero?
Pre:
Jeg forventer at villain1 umiddelbart har mere air end value i sin range. Dette bygger jeg mere på en general antagelse, at når han ser jeg folder en del oop til 3b, da vil han justere sin betsize ned. Kan selvfølgelig også være et missclick :P Any ways, min spiller godt multiway for 13bb, så jeg caller pre.
Flop:
Min plan er at ch/f hvis villain2 caller, men caller klart når den bliver HU imod pfr villain1.
Turn:
Std.
River:
Måske hip som hap, men jeg var lidt i tvivl om, hvad jeg skulle gøre her. Hvis jeg better føler jeg, at det er svært for mig at reppe et bluf. Villain caller måske med KK-QQ, men dem regner jeg ikke med at han cbetter specielt ofte på floppet.
Men samtidigt føler jeg ikke, at villain vil syntes, at det er det bedste spot for ham at bluffe riv...
Obv er jeg også meget sikkert på, at min hånder er god ekstremt ofte!
Måske marginalt....men hvad siger i?
nl200, sqz pot, value riv, bet eller ch/c?
Først vil jeg sige at din table- og især seatselection er rigtig skidt her. Disse to spillere på din venstre side er næsten det værste spot du kan sætte dig selv i. Find et bedre bord/sæde.
Når sandsynligheden for at 3bet er så stor, så skal A5s helt klart foldes preflop. Dernæst er det heller ikke i orden at calle når du 3bettes.
Jeg vil tro at du er bedre tjent med at 4bette end at calle.
Du overvurderer dine implied odds IMO. Du kan regne med, at en villain der 3better mere end 10% stadigvæk strammer sin range op når du sidder UTG.
Data viser, at 3bets fra MP (og når initial better er UTG) udgør 60% af den normale samlede range. Derfor er vi vel nede omkring 8% af villains samlede range. HU er du derfor ca. 35% underdog.
Hvis vi antager at villain kun spiller 22-TT, er din equity helt nede på 25%.
Meget skidt åbning.
River: Du skal helt klart extracte value fra 10-KK, så der skal valuebettes her.
Synes din hånd spiller rigtig skidt pre, og jeg bryder mig ikke om det. Du er OOP 3 vejs i en 3bettet med A5s? Nævn lige hvilke scenarier du synes den spiller godt i. Hvis du er den mindste i tvivl om et vb, bliver det nok dobbelt så skidt. Fair nok hvis du valueowner dig mod et bedre A, men det bad du jo også om :)
lille note først: Kan se jeg har skrevet "sqz pot" obv ikke sandt
River:
Jeg laver VB på river og jeg kan også afsløre, at jeg tager potten ned :P
Jeg blev bare i tvivl bagefter. Jeg tror nemlig ikke villain har TT-KK
særligt ofte og hvis han bare kan lave lidt handreading, så caller han ikke med disse, når han har dem. Måske KK som tror, at jeg laver vb med TT-QQ, men det er også lidt usandsynligt call. Jeg tror også, at det er mere sandsynligt, at villain har TT-JJ her end KK-QQ, da der er større grund til at bette TT-JJ på floppet end KK-QQ.
Pre:
Jeg kan godt se, at denne hånd skal foldes i første omgang. Jeg var mere obs på den svage spiller i bb og "overså" de to lags.
Dog mener jeg stadigvæk, at jeg kan calle 3bettet profitabelt. Jeg får direkte næsten 1:4. Yderligere forventer jeg også, at disse to spilleres ranges er noget bredere end normalt. Dette går måske imod implied odds, men gør min hånd bedre at spille generalt, da jeg fx tager potten ned i sådan et spot som her. Yderligere rammer jeg min flushdraw 1/9 gange. Kan også ramme gutter/draw, som dog nok bliver noget svære at spille og så de få gange jeg rammer noget 3ens eller 2 par.
Samtidigt regner jeg også med, at villains spiller pænt straight forward i en stor pot multiway, hvilket gør mir positionelle handicap mindre....igen ligesom det skete her.
Muligvis marginalt, men +EV
4 bet pre fordi :
Han 3 better en bred range her som du siger
Villain 2 4 better alle hans superstærke hænder, som man må formode han stacker af med til 130 bb.
Du kommer til at se super stærk ud, og får på dette niveau credit for en stor hånd.
Potten er stor og din hånd er suited :)
@Ncoa
Når jeg skriver din equity er 35% er alle dine mulige super hænder altså medregnet. Det vil aldrig være et +EV at calle her, især ikke mod de modstandere.
No offense, men din post viser desuden at du ikke er opmærksom på spillet generelt når du kan overse disse to spillere. At du så samtidig ikke ved om du skal maksimere din value med trips, så bliver fejlen endnu større. Selv spillere med langt større postflop skills end dig vil formodentlig ikke være i stand til at profitere at sådanne spots med A5s.
@sakii
Sry, sakii, men kan vi ikke præve at være lidt saglige.
Du har sikkert også nogle gange fortrudt et raise, fordi du var optaget på andet bord og derfor kom til at køre autopilot på de andre borde.
Tro mig...når jeg bliver 3b får hånden min fulde opmærksomhed ;)
Lad og glemme pre. Vi kan blive enige om at A5s skulle foldes i første omgang. Til 3b tror jeg personlig, at det tæt i EV om det er et 4b/f/c, dog tror jeg at c eller 4b er marginalt +EV. I situation var jeg dog ikke til 4b, idet jeg på tidspunktet opfattede villain2 som semidårlig-lag.
Men lad os glemme dette....her bliver vi ikke enige.
"At du så samtidig ikke ved om du skal maksimere din value med trips", netop her jeg prøver at finde ud af, "hvordan" jeg gør det. Mit problem her er, at jeg ikke kan se hvad villain skal calle mig med?
Nogle af de spørgsmål jeg stiller mig selv:
Hvor ofte cbetter villain1 dette flop med KK-TT?
Umiddelbart forventer jeg, at villian1 vil checke KK-QQ oftere end TT-JJ, da han kan forvente at få bedre hænder til at folde med med TT-JJ, hvilket han ikke kan med KK-QQ. Hvad siger i?
Checker villain1 A turn ever med et A selv?
Tror jeg ikke...umiddelbart tror jeg villain her oftest vil bette småt for at få KK-TT eller dårligere A til at calle og så kunne shippe riv. Også fordi turn ikke er et scare card, men det gør det mere sandsynligt for mig at calle med KK-TT.
Hvad kan villain calle med og hvad kan han bette med på river?
Hvis jeg better river, så mener jeg, at villain gør mest korrekt i at folde alt pånær trips eller bedre. Han kan umuligt sætte mig på en draw, da jeg instashipper flushdrawen på floppet (regner jeg også med villain ved). Jeg kan have KK-TT, men tror han jeg valuebetter jeg det på riv?...måske KK og måske QQ, men ikke JJ-TT. Så hvis jeg checker repper jeg umiddelbart en svagere range med JJ og TT som prøver at komme til showdown, hvilket måske gør det mere sandsynligt at jeg får value fra en marginal hånd han tyndt valuebetter?....hvad siger i? Med andre ord...jeg tror der er større sandsynlig hed for at jeg får value fra KK-QQ, hvis jeg checker? Som jeg dog ikke tror, at han har så mange af igen i sin range....så jeg er lidt delt her :P
@OP
Hvor mener du jeg er usaglig?
Den nye bog af Ed Miller om 6max games på NL200 er jeg i gang med at læse. Jeg kom faktisk forbi nedenstående her til aften, som egenligt forklarer meget godt, hvorfor A5 er skidt OOP mod gode spillere.
Ja, du har sagt det var en fejl at åbne. Men nedenståede er også gældende i rr pots.
Om barreling:
This strategy leverages position and the no-limit structure to full
effect. It makes it very difficult for your opponent to play modest
made hands profitably. For instance, say your opponent has A5 on an
A96 flop. If you play a decent range of hands preflop, your opponent
will be the favorite to have the best hand. Unfortunately for him, he
wont be able to convert that advantage to profit by the end of the
hand, because he will have to run a gauntlet of three betting rounds
where your betting ranges narrow progressively. So when your
opponent has the best hand, you may bet the flop and check the turn
and river. But when he has the worst hand, you may bet all three
streets. He cant respond to this strategy by simply folding to the
larger bets, because you bluff weak hands often enough to force him
to choose between paying you off or abandoning hands with value. So
even though he has the best hand on the flop more often than not, he
tends to win small pots and lose big if he tries to get to showdown.
Thats the power of this generic optimal strategy
Preflop er et marginalt open pga de to LAGs i hhv cutoff og knappen.
Vi vil gerne spille A5s mod fisken i SB, men vi bliver 3-bettet for ofte til at det er profitabelt. Som andre er inde på, så er det skidt table selection når der sidder to LAGs mellem os og fisken: luk bordet ned og find et andet!
Det eneste positive der kan siges om dit preflop call er at du har god relativ position, så du kan se hver villain2 gør efter villain1 har c-bettet (præcis som hånden forløber i dette tilfælde).
Uanset hvad der dog sker, så har du dårlig absolut position.
En hånd som A5s har to værdier i en rr pot:
- "bluff catcher" værdi når vi flopper et A
- semi-bluff værdi når vi flopper straight eller flush draw
Begge delle er sværere at udnytte når vi
- er OOP
- potten er større end normalt pga cold-calleren
- potten er multi-way
Alt i alt ret easy muck preflop (med mindre vi 4-bet-bluffer hvilket kan være ok)
Postflop er vores hånd rimelig faceup efter vores flop call, så de færreste vil betale et stor bet af på river, så jeg byder 1/3 - 1/2 pot.
Jørn