Villain er 22/20/4,1 med en 3bet på 8,66 og en fold to 3bet på 78,3 over ca 350 hænder. Han er regular, men ikke der får mig til at forlade bordet i rædsel. Jeg er nyankommet til bordet, og har kun siddet her i ca et orbit. Han ser mig sandsynligvis som 21/18ish.
I know .. PF er ikke verdens fedeste idé jeg får. På den anden side synes jeg generelt folk åbner sygt light, hvis der er foldet til dem i SB, og vi har trods alt et A. Jeg regner med ofte at tage den ned PF, grundet hans fold to 3bet og også fordi jeg er ny ved bordet.
Hvad gør I PF? Jeg synes hverken fold, call eller raise er håbløst, men jeg ville være glad, hvis I gad opsætte det procentmæssig, for hvad I gør.
Seat 1: Manuel100B ($211.25 in chips)
Seat 3: Hero ($203.00 in chips)
Seat 6: khcgrw ($200.00 in chips)
Seat 8: felisLynx ($253.95 in chips)
Seat 10: McLobster ($187.00 in chips) DEALER
Manuel100B: Post SB $1.00
Hero: Post BB $2.00
*** HOLE CARDS ***
Dealt to Hero A ♠ 5 ♥
khcgrw: Fold
felisLynx: Fold
McLobster: Fold
Manuel100B: Raise (NF) $6.00
Hero: Raise (NF) $20.00
Manuel100B: Call $14.00
*** FLOP *** A ♣ J ♦ Q ♣ (40)
Manuel100B: Check
Hero: Check
*** TURN *** [Q ♠ (40)
Manuel100B: Bet $30.00
Hero: Call $30.00
*** RIVER *** [6 ♦ (100)
Manuel100B: Bet $64.00
1. Hvor tit bør vi cbette dette flop?
2. Hvad gør vi til et evt CR, hvis vi cbetter?
3. Caller vi river, som spillet?
Jeg peeler utrolig light i dette spot PF. Jeg 3better, som I kan se, også rimelig light. Jeg synes det er nogle af de spots, hvor man kan have en edge over rigtig mange modstandere, fordi deres OOP play i en blind battle simpelthen ikke er specielt godt. Mange åbner for light PF, folder for meget til 3bets, giver for nemt op til floats, ect.
Hvad siger I?
NL200$ A5o i rr
PF er standard synes jeg.
Fint til river, som er ret meh. Jeg caller dog da det kun er AK(den har han aldrig) som outkicker os.
"Jeg caller dog da det kun er AK(den har han aldrig) som outkicker os."
Er ikke helt enig i den betragtning. Det er blindfight, så vi kan formode at villains range er en smule bredere. Vil mene at hænder som KQ, KT, QJ + self AQ er i hans range.
Hvis jeg ikke folder turn, er river et instamuck.
@GunsPats
Ax er vel den mindste del af hans range overhovedet, og AK er han nok en del gladere for pre.
@OP
Meh, præcis de her spots er hvorfor det er svært at 3bette Ax hænder. Din linje er egentlig fin, men det er bare så forbandet transparent og nemt at spille mod for en nogenlunde sane villain. Jeg vil tro du stirrer ind i KQ næsten hver gang her. For noget tid siden klikkede jeg turn i de her spots for at købe et showdown/valuetowne noget i drømmeland, det virkede fortrinligt, men er sku ikke verdens bedste poker overall.
Jeg tror jeg better flop istedet for ikke at gøre min range så obvious. (Han har ikke mange CR hænder på det her board heller)
PF synes jeg er fint og hvis jeg lige har sat mig 3-better jeg ham nok 75% af gangene. De resterende 25% af gangene folder jeg, jeg caller aldrig.
River tror jeg aldrig du er foran. Selvom du spiller din haand nogenlunde faceup bluff villain super sjaeldent da han godt ved du alligevel sjaeldent folder. Forvent at se JJ/AQ/KQ 95% af gangene.
Caller aldrig, da A5o simpelthen er for svag en hånd. Jeg syntes 3bet er ok. Jeg kan bedst lide det, hvis du i pos uden blinds, fx btn vs CO og ikke som her i bvb. Modstandere forsvarer ofte lettere i bvb og personligt caller jeg selv med AQ-AJ, KQ og sådanne hænder i bvb, hvor jeg mere smider, hvis det er btn vs co.
postflop:
flop:
Hvis du better dette flop 100% med air (hvilket du nok ikke gør), så burde du nok også skyde her, men jeg checker HELT KLART!
Turn: Føler jeg bliver nød til at calle nu da jeg checker flop, men jeg er bestemt ikke glad for det, da villains "call 3bet range" her vel er noget like: JJ-88,AQs-AJs,KQs,AQo-AJo,KQo (ved ikke om villain 4better JJ og måske AQ, hvis i har MEGET historie.)
Så vi håber faktsik på, at villain bluffer med TT-88 for at få dig til at folde KK :P....det er sku rimeligt unlikely...hmmm....okay...faktsik...så tror jeg, at det er bedst at smide turn!
River:
Bestemt FOLD. Ville være rimeligt vildt, hvis villain laver det her med TT-88!
@ Mancini
Hvis du tænker lidt over hvor godt floppet faktisk rammer din range, så kan jeg slet ikke forstå du ikke skyder det flop. Som der også nævnes, så skyder du sikkert air hver gang på flop som dette, og derfor skal A5 naturligvis også bydes.
Turn bryder jeg mig ikke om. Du har position, og det mener jeg du udnytter bedst med at reraise, hvis du absolut vil fortsætte.
Det lægger maksimalt pres på modstanderen og IMO, så kan du sagtens reppe både en dame, og en slowet monster.
Det har yderligere den fordel, at du får klar besked omkring om han har en dame.
Sidder han selv med et svagt es, så er det ham der får det svære spot, og ikke dig. Du kan desuden 9/10 gange få lov at tjekke river ned, hvis han caller turn.
Jeg synes du spiller meget passivt ift. det er en 3-bettet pot. Som spillet af hængig af historik, så har jeg svært ved ikke at calle. AK er det ikke. AQ næppe. En random Q måske, men når du selv viser så stor svaghed, så vil han ofte forsøge at skyde dig af med ren air, eller en form for draw. måske JTc, som han ville ha CR floppet med.
Jeg folder i hvert fald sjældent river her, da kickeren bliver sat ud af spil.
Angående postflop, så kommer det an på hans % to steal. Jeg synes bestemt ikke call er skidt, hvis han ligger i den høje ende, som 35+-ish for en type som ham. Men det kommer jo an på din spillestil. Hvis du spiller lige så passivt, som her, så er call-pre ikke nogen god ide.
Fold er vel ok. A5o er noget af det arveste **** i poker. Den ligger ok i all-in rangen, men den har ligesom alle andre små esser meget lille post-flop værdi, og store negative implied odds. Jeg caller/3-better hellere T9o, da man alligevel altid kan reppe esset.
Som du selv siger. Preflop er ingen af de 3 løsninger katastrofalt, medmindre han ATS er lav. Jeg synes dog det er fjollet at sætte procent-satser på, da det hele afhænger af villain. mod lige præcis denne villain med så høj en fold-3-bet, så må 3-bet være rimelig standard.
MVH Skod
Ser fint ud. River er close mod mange tror jeg. Det er jævnt exploitable at folde hver gang og jeg kan godt se folk vb'e et A / bluffe her i ny og næ. Tror jeg caller før jeg ved mere om villain.
Bortset fra det er jeg uenig i næsten alt hvad skod siger :-)
@Skod
Du spiller NL400? (eller har gjort?) og vil lave et turn info-raise?
@Joonas
Jeg siger ikke at han VB'er noget A her overhovedet, da han aldrig har AK, men han VB'er heller ikke Ax. Så hans range er semi polariseret mellem luft eller JJ, AQ og KQ.
@ Skod
Jeg må sige, at jeg lige som SteenV, også må erklære mig uenig :)
Hvad gør du til et CR på floppet, hvis vi better? Altså, vi har TP i en rr på pot, på et flop hvor Ax har svært ved at have os slået. ( Meget lille del i alt fald)
Raise turn? Så kan jeg jo ligeså godt gøre det med 47o, min hånd har SDV, hvorfor gøre den om til et bluff. No way jeg ever kan være god hvis han enten shover, eller flatter. Gratis showdown, hvis han flatter, ja, men altså, det kan vi ærlig talt ikke bruge til en skid, når vi ikke er gode alligevel.
Jeg er ikke imod et flopbet, men jeg er meget i mod et turnraise. River er noget mere marginal, end du imo gør det til.
@ Mancini
Ja. Jeg vil hellere raise turn end at calle turn med plan om at calle vel ca. alle rivers.
For det er vel det du gør? Ellers skal du jo folde turn. Og nej, jeg mener ikke man laver den om til et bluff. Som jeg skriver, så kan du få value fra diverse draws, og du kan få et andet A til at folde måske. Og ja, hvis han moser ind over dig, så har du spildt et raise, men det er sgu ikke dyrere end at calle turn og river.
Hvis jeg bliver CR på det flop, ja så er det jo også et nemt fold.
Det er muligt jeg tager fejl, men....
Som jeg ser det, så har du et eller andet sted kun den plan at 3-bette pre som er profitabelt i sig selv, men ikke nogen ide om hvad der efterfølgende skal ske. Selv vil jeg C-bette det flop der 110/100 gange, og jeg fatter intet af du ikke gør det. Du gør IMO poker sværere end det er i det spot, og sætter dig selv i så svært et spot som du kan.
Nej du får ikke value fra ringere hænder vil at bette floppet, men du minimere voldsomt ofte villains Equity til 0, hvilket i mange tilfælde er ligeså godt. Du undgår også at blive "sat på klamme prøvelser, hvor du ender med selv at folde den bedste hånd. Desuden mener jeg igen du får et problem, hvis du aldrig c-better dine semi-gode made hands, men alt dit air. Jeg skal i hvert fald nok reraise dine c-bets.
"Gratis showdown, hvis han flatter, ja, men altså, det kan vi ærlig talt ikke bruge til en skid, når vi ikke er gode alligevel."
Hvis det er hvad du tror, så er det jo nemt at folde turn.
Og jo... hvis han flatter, så er du oftest god/eller split. Og så er det altså ham der indimellem ender med at folde det ringe es, og ikke dig selv.
MVH Skod
@ Skod
"Hvis jeg bliver CR på det flop, ja så er det jo også et nemt fold."
Det kan jeg altså ikke se hvorfor det er et nemt fold, så du bliver nødt til at uddybe, hvis du virkelig mener det. Jeg mener det er LODRET forkert, at turbomucke til et CR. Han CR formentlig samtlige FDs, og muligvis en T9s, som ikke er i klør. Alle disse komboer er vi komfortabelt foran, så kan du opsætte den snævre range, som har os crushed. Jeg tvivler på villain CR Ax i dette spot.
"Hvis det er hvad du tror, så er det jo nemt at folde turn."
Der er altså en verden til forskel at stikke ud i en PFR der checker floppet bag, og så stikke ud i en PFR der checker bag, OG efterfølgende raiser turn. Disse to ting kan aldrig sammenlignes, det er jeg sikker på du er enig med mig i, når du tænker lidt mere over det.
Desuden flatter han aldrig med andet end en monster her - og det er hvis han er grådig, og vil have mig til at bluffe riven. Draws, Ax, og andet gøgl, shover hver gang.
"Desuden mener jeg igen du får et problem, hvis du aldrig c-better dine semi-gode made hands, men alt dit air. Jeg skal i hvert fald nok reraise dine c-bets."
Du generaliserer denne hånd.
@skod
Mod mange er det direkte spew at c-bette dette flop hvis vi har 67s, da det klasker hans range. Derfor behøver vi ikke nødvendigvis balancere og bette alle vores semihænder.
Det er et ret stort problem hvis man enten skal vb'e eller bluffe alle hænder i ens range når floppet rammer ens modstander godt. Så bliver det nemlig profitabelt at raise-bluffe dig.
Turn-raiset for billig showdown er sådan lidt den lette udvej. Det er lidt billigere når vi er bagud, giver det samme resultat når vi splitter men gør at vi ikke kan fange bluffs fra villain på river. Mod de fleste tror jeg ikke der er så stor forskel på det lille turn raise og på at calle død.
Dog er det et hugely exploitable spil mod observante modstandere, da det afhænger af at du kan stole på at han ikke kommer over toppen med sit luft.
Er btw enig i, vi har et fold mod næsten alle hvis vi c-better og får på nakken.
@ Mancini
For fanden mester. Du er altså ikke oppe mod en kæmpetyr, men en jomfrustram gut der folder 78,3% til 3-bets. Hvis han denne ene gang for lyst til at lave ballade med T9s og flushdraws, hvis de overhovedet er i hans range, så lad ham dog. Jeg mener den fordel du får ved at balancere er større end den value du mener du kan hente fra ringere hænder i det her spot. Går også ud fra dit 3-bet pre har en ide om at sætte dynamik igang oder?
@ SteenV
God pointe, at vi nok ikke c-better 100% på det flop her, mod en semitør gut, men jeg er nu ret sikker på jeg vælger den nemme, men ikke nødvendigvis optimale løsning og c-better her. Det minimere IMO chancen for at lave større fejl senere, og det er nok også lettere når man multitabler.
Det skal selvfølgelig ikke være end undskyldning for ikke at spille 100% optimalt, men medmindre jeg føler jeg har 110% styr på min modstander, så roder jeg mig sjældent ud i den slags ballade.
"Dog er det et hugely exploitable spil mod observante modstandere, da det afhænger af at du kan stole på at han ikke kommer over toppen med sit luft."
Hvorfor mener du det er hugely exploitable? Synes jeg da ikke du kan sige... Det handler jo igen om at balancere sin range. Hvis jeg raiser hænder som A5 her, så får jeg jo også mindre kredit, når jeg raiser de store hands, som AQ AA QQ JJ KT osv.
MVH Skod
Det er exploitable på den måde, at hvis du raiser en stor del af din range, men kun går død med meget lidt af den åbner du dig op for at blive bluffraiset.
Eks. hvis man raiser alle Axo,Axs ned til A5 og kun går død med AQ,AA,JJ,KT,QJ,KQ,QT (som nok ikke skal vægtes højt da vi checkede floppet) så kan han bluffraise dig meget profitabelt.
Hvordan spiller du Jx/T9s på turn?
Jeg spiller generelt ikke noget fast som standard, så det er svært at sige, men med det indtryk jeg har af denne villain, så C-better jeg oftest floppet. Hvis jeg får call her, så kommer det an på historikken om jeg 2nd. barreler. Da der nærmest ingen historik er i 3-betted pots, så er jeg ret sikker på jeg folder turn, når han leader grundet hans lave 3-bet call og at han viser ret stor styrke... Præcis derfor bryder jeg mig ikke om at calle turn, da det er "spildte" penge, da man stort set aldrig kan betale river alligevel... Du får selvfølgelig måske en chance for at skyde scarecards på river, men jeg synes ikke et call er noget værd... Ja man får value fra bluffs, men umiddelbart, så virker villain ikke som den bluffende type i 3-bettede pots ud fra det sparsomme kendskab jeg har til ham. Der kommer bedre spots IMO.
Det er jo kun exploitable, hvis jeg konsekvent folder A5 her, og det gør jeg jo ikke, hvis villain rereraiser mig konstant. Så tilpasser man sit spil.
MVH Skod