Villain er TAG og regular og spiller 23/20/4 over 2K hænder. W$aSD er 58%.
Der har indtil videre ikke været nævneværdig dynamik på dette bord.
Vi rammer TP på flop og et par draws, så det må være standard at kalde villans CR.
Turn giver os flere outs, men villain viser pæn stor interesse i potten.
Jeg var ret usikker i valget mellem call og raise AI på turn, men efterfølgende mener jeg at følgende faktorer taler for et call på turn:
-Hero har pos. og det vil give os nogle informationer om villains styrke senere i hånden.
-villain viser meget aggresion og tydelig interesse, så FE ved skub er givetvis ikke så stor endda.
-Begge vores draws er rigtig gode mht. at vride et sidste AI bet ud af villain. Med dette mener jeg at flush er nuts og i visse sjældne tilfælde får vi betalingen fra en dårligere flush. Derudover er flushen runner-runner. Villain sætter os derfor sjældnere på denne hånd=betaling.
Straight-drawet ser villain først når vi vender kortene=fuld betaling.
-any ♥ giver os muligheden for skubbe villain af en bedre hånd. Vores linie ved call er i den forbindelse rimelig troværdig.
Hvilken linie tager I på turn og er river-kortet tilpas skræmmende til at det er +EV at bluffe villain af en bedre hånd?
- goooollo sitting in seat 1 with $469.50
- Villain sitting in seat 2 with $621.00---------villain
- Globas sitting in seat 3 with $496.88
- assforce sitting in seat 4 with $437.00
- Hero sitting in seat 5 with $646.20----------hero
- dinky3 sitting in seat 6 with $392.00 [Dealer]
goooollo posted the small blind - $2.00
Villain posted the big blind - $4.00
** Dealing card to Hero: A♠, 5♠
Globas folded
assforce folded
Hero raised - $16.00
dinky3 folded
goooollo folded
Villain called - $16.00
** Dealing the flop: A♥, 3♥, 4♠ Pot=34
Villain checked
Hero bet - $24.00
Villain raised - $72.00
Hero called - $72.00
** Dealing the turn: 8♠ Pot=178
Villain bet - $142.00
Hero called - $142.00
** Dealing the river: 9♥ Pot=462 (eff.stack er 395)
Villain checked
Hero went all-in - $416.20
NL400 semideep, combo-draw på turn
Jeg vil meget hellere skubbe turn. tror meget ofte at han folder alle TP's og sku du blive kaldt har du stadig en del outs.
"er river-kortet tilpas skræmmende til at det er +EV at bluffe villain af en bedre hånd?"
Du påstår vel med din river action at river har hjulpet dig.
Men kunne han overveje:
Kalder du hans turn bet på dette bord med et farvetræk i hjerter eller 99 ?
Moser du med denne river med AK eller A9 eller et set ?
Hvilken hånd passer på din linie ? (Hva sir du selv?)
Hvis der skal spilles videre på turn mener jeg helt klart at du må til midten. Med turn-call får du 1/3 stack ind - og med både TP, gutter og nut farvetræk, mener jeg bestemt at du skal have det hele til midten med det samme. Eneste alternativ i mine øjne er et lidt weak fold (og i så fald kunne du måske overveje om du overhovedet vil raise denne villain med A5s preflop).
River som spillet:
Villains linie t.o.m. turn passer vel på enten 52, set, Ax, hjertertræk og diverse (semish)bluffs.
Riverchecket ville jeg tolke som Ax eller bluffet der har givet op, og da vi slår bluffet og jeg ikke ser ham folde Ax her, mener jeg ikke vi får value ud af et bet...
WP, jeg er ikke stor fan af turn skub her, om end det da ikke er ligefrem spew. Jeg synes dine argumenter omkring hånden er gode, og tror den linje du tager maksimere din Ev.
KLONK han rammer den hjerter der gør han ikke?
Jeg ville check bag på river her.
Villian spiller den ihvertfald som jeg nogen gange spiller Ax hjerter Kx hjerter eller 33, 44, 99.
Kadinsky er os inde på det. Tror ikke han ser sig slået her på nogen måde.
Du ligner ihvertfald UTROLIGT meget et semibluff her.
Preflop: Min standard er 3xbb preflop raise, men det betyder ikke det store. Jeg raiser også med A5s i det spot. Villain er 23/20 preflop, men vælger altså at calle ude af position omend til lidt billgere pris i BB.
Rangewise bør vi tage de store Aer fra, men eller er alle suited Aer med. De store par reraiser oftest, men mon ikke han caller med mellem-små par. Udover mellem-små + semi-Aer har vi så SCer og 2-high-card combos.
Flop: Der er A på floppet. Standard check til raiser fra en aggro fætter og du repræsenterer fint Aet. Han giver på check-raise-nakken. Hvis det er for value er det sandsynligvis med 2 par eller semi-bluff flushtræk. Mellem par vil måske calle på A-flop, men med en AF på 4 smider han nok disse - så alt i alt har vi 33, 44, A3, A4, A5-AT og 43s der slår dig. (EDIT: Og ca. flip vis han har like 5♥4♥) Man kunne smide en 52s ind, men den er meget usandsynlig pga. hans stats. Af hænder der ikke slå dig er semibluffs ala 65s og KJs.
Med en AF på 4 er der fint at tage et turn A imo., men med det forbehold at du nok er bagud til mange hænder og hvis han byder igen, må du trække dig. Tanken bag dette er at han sandsynligvis "tester" med semi-bluffs om du har Aet, men sandsynligvis vil slow-down og håbe på billigt eller free-card på turn, hvis du caller check-raise (EDIT: Medmindre du har set han er notorious 2-barrel-guy naturligvis).
Turn: For ham at se er dette nok en blank, men du picker dit flushtræk op, men uanset hvad VED han her at du minimum har Aet. Og det fortæller hans 142 bet at han kan slå.
Hvis han er god til at balancere sine (semi)-bluffs med valuebets her er der bare ikke meget at gøre, end på et tidspunkt at shove for at fortælle han ikke kan køre dig over hver gang. Jeg er uenig i at der ikke er FE på turn. Det er da masser af, hvis han er ude i hans semi-bluffs - har han dig slået så er der selvfølgelig ikke, men så har du en del outs og han ved alligevel at du ikke er bange for at stikke skilingerne ind... :)
River: Som spillet checker jeg bare bag ved. Du får ingen calls af dårligere hænder - så du laver din hånd om til et bluff her for at repræsentere flushen, men flushtræk havde du skubbet senest på turn, så han check-caller dig rimelig light her imo. Hans hånd er jo netop blevet en bluffcatcher på river, hvis han har semi-AX eller 2 par.
damster
@xschultz92
"KLONK han rammer den hjerter der gør han ikke? "
Skal han ikke bette river så da ? (for ikke at give gratis showdown til Ax). Som nævnt ser jeg kun Ax og det opgivede bluff checke river. Og vi får kun value fra A2 ved at bette...
@Sakii: Din standard her er 3bb PFR - ikke sandt ? Hvorfor variationen ? Den ekstra bb er i hvert fald medvirkende til at potten imo bliver for stor til din hånd.
@kandinsky
Kalder du hans turn bet på dette bord med et farvetræk i hjerter eller 99 ?
Farvetrækket er ikke slet ikke usandsynligt af mange kalder med her. Der findes mange spillere som vurderer de implied odds fine her, ca 6:1.
99, ikke en mulighed.
Moser du med denne river med AK eller A9 eller et set ?
Nej, ikke når 99 ikke er en option.
Hvilken hånd passer på din linie ? (Hva sir du selv?)
Primære hænder:
pre, flop, turn.: TP og fl.draw.
river: fl.draw.
Din standard her er 3bb PFR - ikke sandt ? Hvorfor variationen ? Den ekstra bb er i hvert fald medvirkende til at potten imo bliver for stor til din hånd.
Veksler lidt mellem 3-4bb. I late er det dog altid 3bb, men early er oftest 4bb på Ladbrokes. Ikke noget fast mønster overhovedet, men nogle gange får drawing hands (små par/sc) kun 3bb, da et 3bet sommetider kan kaldes. Afhænger af villains postflop tendenser og stacksizes.
Villains som kalder for meget pre og folder for ofte post får hyppigst 4bb raise.
For det første, så tror jeg næppe at villain checker en made flush på river, da han opgiver så fucking meget EV.
@damster
Forklar mig lige hvorfor han ville have skubbet et flushtræk senest på turn? Altså hvis du er HERO her og du sidder med KQhh, så jammer du turn?
@sakii
Gode tanker omkring hånden. Jeg bryder mig slet ikke om et jam på denne turn, så wp.
Jeg jammer ikke turn som spillet - slet ikke endda. Han caller alligevel ikke sine semibluffs, og skulle vi ramme river, er vores hånd i særdeleshed godt skjult - dette er en af de få combies, hvor vi rent faktisk har en 5'er i vores range, og bagdørsfarven er altid godt skjult.
Riveraction - jeg kan sq ærlig talt ikke lide det. Jeg skal have et virkelig godt kendskab til villain, før jeg tør pushe river, for prøver vi jo at få ham til at folde en virkelig stærk hånd, ved kun at reppe farven.
Jeg checker bag.
@Sakii
"Der findes mange spillere som vurderer de implied odds fine her, ca 6:1."
Jeg får (178+532):142 eller præcis 5:1 (pudsigt tilfælde!?).
Med ca 6:1 på et uparret hit og mange chips der ikke har nået midten endnu, så skal man da være mere optimistisk end sundt er for at kalde her med 2 hjerter... Det er muligt at mange fisk kalder for value her - men du gør da ikke vel m8 ? ;-)
@Mancini
"Han caller alligevel ikke sine semibluffs"
Hvorfor mener du at dette tæller imod et turn-skub ?
Det er da et scoop at skubbe ham af en evt. farvetræks equity når potten er så stor her...
@ChrisJ
Havde lige skrevet længere forklaring på min bærbare men DC'ede. Så her er en forkortet forklaring:
1. Jeg jammer ikke turn med any flushtræk. Specielt ikke K♥Q♥ da den jo crippled the deck i forhold til hans træk med A♥ derude, men jeg 3better gerne AI på flop med 45♥, 46♥, 56♥,57♥ osv. Specifikt K♥Q♥ folder jeg på turn på en sort 8er, hvis han leader hårdt...
2. Mht. turn jam så gør jeg det med hænder som 8♥7♥ og 9♥8♥ og helst hvis han 2nd barreler meget. Der er jo en del træk, som han må folde her og hvis han sku calle med K♥Q♥-like hands er det jo fint da vi har ramt parret og blocker hans ♥-træk + at vi taber meget lidt, hvis han har like A9-AJ, hvor vi har små 32% til en slightly bedre 2-1 proposition og 25%, hvis han har 2 par som A♣3♣ etc.
damster
EDIT:Stav
Turn call er klart bedst. Hans range er nok rimeligt polariseret. Der findes nok ikke nogen made hands du kan presse ham af på turn. Så lad ham skyde løs og høst når du rammer og han er stor.
Kan ikke lide river mos når du ikke ved mere om specifikke tendenser. Folk er ikke glade for at folde 2par/set. Ved du om han kan calle PF med AJ/AQ for at check/raise og barrelle? Hvis ja er der måske større chance for river skub kan komme i nærheden af at være godt. River mos er sikkert fint hvis du har 65s da du kan presse bedre missede draws af. Tror dog ikke du får ham til at folde mange ting som er bedre end A5s på river.
@kandinsky
Nej, jeg caller næppe her med et draw alene.
Jeg har medregnet mit eget turnbet, er det en fejl?
@Sakii
"Jeg har medregnet mit eget turnbet, er det en fejl?"
mjaarj - man skal bare sørge for kun at medregne den 1 gang :-)
Den gevinst du kan vinde for 142$ er potten inden turnbetting (178$) plus eff. stacks inden turn betting (532$).
Denne beregning er ikke mindst vigtig når du som better vil tilordne odds: Du lægger pot til eff stacks og better 1/n af summen når du vil give ham n:1 odds.
Jeg bruger den ofte selv - fx hvis jeg på turn er committed og vil afskære en evt flush draw fra odds - så better vi bare (pot + eff stack)/3.
[Edit: 1/(n-1) rettet til 1/n!!]
Ok, det lader til at turn-action er meget close mellem call og raise. Det viser vel bare at der ikke er meget forskel i EV for de to forskellige aktioner.
River er der ikke så meget tilslutning til at bluffe.
I situationen tolkede jeg villans linie som værende en hånd der havde mig slået langt de fleste gange. Her tænker jeg minimum 2 par og oftest set med 22 eller 33.
Villain går i time-banken på river og timer næsten helt ud inden han folder. Jeg er meget overbevist om at det lykkedes at folde en bedre hånd i dette tilfælde.
Jeg tror ikke altid det er nok kun at tale om pot-odds, da disse meget store bets ganske ofte rykker spillerne ud af den komfortable zone. Her er det trods alt et enkelt bet på et helt BI der skal kaldes. Havde villain skulle kalde 60 ind i 120 var sandsynligheden for et vellykket bluff noget mindre IMO.
/sakii
Personligt ville jeg snapcalle dig dig meget ligth her, ville slet ikke overveje hj flush som en del af din range.
Du er oftest det som du repper, og her ville jeg mest tro du sad med noget A10 til AK - men nok mest nok i stil med A10 eller AJ.
Stærke hands ville du kommer over toppen flop eller turn, så din linie imo giver ingen mening i forhold til flushtræk - specielt ikke hvis han ser dig som en god vindende agro spiller, så ville du aldrig tage denne passive linie normalt.
Som sagt personligt ville jeg calle dig light, tja har du ramt så må vi reloade og skrive note.
Sugeren
@Sugeren
Hvis du alligevel har tænkt dig at calle light her, hvorfor vil du så ikke hellere jamme selv?
Aaah ro på Sugeren, nemt at være herocaller med en åben hand history hva? :)
@ sakii
Jeg synes det er fint, og jeg kan gode lidt turn callet, vi har mange outs og har til og med tit den bedste hånd. Jeg er lidt delt på river, da det er en hjerter. Mest af alt synes jeg villain ligner et hovedløst bluff som bare giver op. Jeg tror det er close at vi har showdown value nok til at checke bag ved. Meh, kan ikke helt bestemme mig. Hvad mener du hans range er for den her linje er?
@ Sakii
Jeg elsker det. Jeg fucking elsker det.... Hvis du naturligvis også engang imellem gør det med farven på river, og måske et set i 333 eller 444.
Jeg tænkte egentlig først, at du skule shove turn som de andre, men så slog det mig jo, at du blot kan calle og vinde på ca. halvdelen af dækket.
Det superfede ved hånden er jo, at hvis river rammer en H, så stopper villain formegentlig op, og du får chancen for at skubbe stakken til midten, og vippe ham af.
Hvis river slår spar eller 2 måske 5, ja så får du med meget stor sandsynlighed hele stakken, da din hånd er meget skjult.
Jeg tror jeg ville have skubbet turn, men når man sidder her i analysen, så er jeg faktisk vildt forelsket i dit turn-call.
MVH Skod
@Sakii
"Jeg er meget overbevist om at det lykkedes at folde en bedre hånd i dette tilfælde."
Grats m8 - så lykkedes det dig jo endnu engang at finde det rigtige flyt til pletten :-D Det var dig der var der, så jeg skal være den sidste til at betvivle at du faktisk fik ham til at folde en bedre hånd.
God pointe med comfort zonen - jeg ville dog foretrække at kende villain som weak før jeg satsede 1:1 på ideen. Jeg ville ikke køre den mod en ukendt NL 400 23/20/4'er.
For at bluffet skal virke skal mindst 1 af følgende være opfyldt:
1) Han kører ikke en kompetent 1st level (din linie hænger ikke sammen...)
2) Han kører en kompetent 1st level, MEN et kald rykker ham ud af sin comfort-zone OG han er for weak til rykke sig ud af sin comfort-zone.
Men det er jo modvind at argumentere mod en succefuldt move! :o)
"Jeg er uenig i at der ikke er FE på turn. Det er da masser af, hvis han er ude i hans semi-bluffs - har han dig slået så er der selvfølgelig ikke,"
Priceless.
Er det virkelig en generel holdning, at Heros linie er utroværdig hvis han rent faktisk sidder med et farveladetræk i ♥ og på baggrund af dette er villige til at calle (semi) light for 1½ buyin?