Poster lige en hånd, som indeholder en problemstilling som jeg finder interessant, og derfor kunne være basis for en god diskussion.
Det handler om hvordan et stort draw skal spilles, når man får modstand og er dyb eller i det mindste relativt dyb.
Hvor stort skal man raise tilbage og skal man overhovedet raise tilbage??
Villain i den konkrete hånd er en dygtig regular, har dog ingen stats på ham, men vil betegne ham som TAG der ikke laver nogle numre.
Jeg flopper altså nut flush drawet med gutshot str8 draw samt overcards, laver mit std cont. bet og får så på nakken. jeg vil derfor gerne sætte et 3-bet ind, men hvor stort skal det være? skal jeg sige til 200 og efterlade mig selv med 384? eller skal jeg skubbe det hele ind med det samme?
Problemet med at sige til 200 og villain caller er at jeg har en svær beslutning hvis turn falder blank. Skal jeg så skubbe de sidste 384 ind i en 434 pot eller give hånden op?
Problemet med at skubbe det hele ind er at det er et stort overbet, så jeg kun kan forvente at blive callet af et set eller en floppet str8. Spørgsmålet er så bare hvor stor sandsynlighed der er for at villain har en af disse hænder, altså om jeg opnår tilstrækkelig FE til at retfærdiggøre sådan et play?
Alternativt kunne man vælge et flatcall for at holde potten nede, for så at folde til et udstik hvis turn er blank eller håbe på at få det hele ind hvis turn rammer.
Hvad har i af kommentarer??
Game #4611518014: Hold'em NL ($2/$5) - 2007/06/08 - 09:20:22 (CET)
Table "Immediately" Seat 2 is the button.
Seat 1: kick_nutz ($924.15 in chips)
Seat 2: airhorce ($61 in chips)
Seat 3: Hero ($603 in chips)
Seat 4: Villain ($803.25 in chips)
Seat 5: mymaximus ($402.80 in chips)
Seat 6: Ward001 sits out
upquark: posts small blind $2
EAP: posts big blind $5
----- HOLE CARDS -----
dealt to Hero [8♠ A♠]
mymaximus: folds
kick_nutz: folds
airhorce: folds
Hero: raises to $17
Villain: calls $12
----- FLOP ----- [5♠ 2♥ 3♠]
Hero: bets $23
Villain: raises to $70
Hero: ????
NL500 Draw i Blindkrig
hmm egentlig ganske interresandt(staveplade??) situation... Umiddelbart er problemet som jeg ser det at hvis en 4'er falder på turn får du ikke action af noget som helst du kan slå, og vel formodentlig også hvis en spar falder...
nu det er en blindbattle, så kan villain vel raise dig med any two når et så lavt flop falder, så ja et 3-bet må være vejen frem, ville nok sige 200 og så formodentlig(med mindre jeg havde lyst til at gamble...) ligge mig til et skub.
Hæv også en smule mere preflop så du undgår at skodhænder som f.eks 4,6 caller dig her..
@djoffer
Jeg raiser altid 3.5*BB, det kunne vi sikkert få en lang diskussion om, men tænk ikke på det :)
Kan i øvrigt ikke lide at ligge mig til et skub. Det har jeg simpelthen for gode odds til.
Mod et set har jeg 32% og mod 64 har jeg 36%, og da jeg kun skal calle 386 for at vinde 1206 hvis jeg har raiset til 200 kan jeg altså ikke finde et fold frem.
@rif
Det var derfor jeg skrev: "eller i det mindste relativt dybe" :) for ved godt at 120bb ikke er noget særligt. Posten skulle i øvrigt ikke forstås super hånd-specifik, men mere et diskussionsoplæg til hvordan man spiller lignende draws når man sidder med +100bb.
Jeg 3-better også.
Ved et 3-bet til $200 så får vi pot odds 400:800 eller 1:2 hvis villain skubber, så der har vi formentlig et marginalt kald/fold beslutning (jeg hader den slags marginale beslutninger).
Ved et 3-bet til $250 så får vi pot odds 350:850 eller ~1:2,5 hvis villain skubber, så der har vi et nemt kald (jeg elsker nemme beslutninger).
Omvendt så er stacksizes bedre til et turn skub hvis vi kun raiser til $200, i det vi pusher $400 ind i en pot på 440, hvorimod et raise til $250 gør at vi pusher 350 ind i 540.
Jeg vil tro jeg ender med at 3-bette til $225.
Selvfølgelig kan villain have et set eller en straight, men han kan også have overpar, draw (en løs 4'er, to spar, 66, 44, etc), air mv., så vi har masser af folding equity. Det kræver selvfølgelig at du spiller andre hænder på samme måde (flopped str8, set) ellers er det for tydeligt at du er på træk.
Jørn
@ Djoffer
"Hæv også en smule mere preflop så du undgår at skodhænder som f.eks 4,6 caller dig her.."
Vil du da kun have action fra gode hænder? 3,5 bbs PF er std, omend det er her grænsen går.
@ Thyssen
Vi tager beslutningen postflop. Vi må ikke sidde og overveje det, blive i tvivl etc. Jeg siger også 225 og kalder et skub.
Nu siger i alle re raise til omkring 225, hvilket jeg er helt enig i. Hvis turn er blank, hvad så? smider resten i? eller check og håbe på et gratis kort, som man nok ikke får.
@Mancini
Min pointe var blot at size flop-raiset således at vi dels har en nem beslutning hvis villain pusher og dels så stacksizes passer med et skub på turn.
@MrMvp
Jeg skubber any turn -- hvis vi ikke skubber, så gør villain det sikkert. Jeg vil hellere lade ham ha' en svær beslutning end mig.
Jørn
Det gode ved at lave et raise til 200-225 ift. at raise AI er at man sandsynlivis får lavere flushdraws med, som vi er stort foran. Måske vil vi endda inducere et over-toppen spil fra disse hænder.
Det dårlig er at vi sandsynligvis også får overpairs (99-KK) med, som altså kan opnå en +EV situation ved at betale 130-155 og så folde hvis en spar eller 4'er falder, men calle et AI på alle andre turn-kort. Ligeledes vil vi måske inducere et AI-raise på floppet og så har vi roughly en 50/50 situation altså en EV neutral situation.
Ligeledes med hænder som 54 og 43 o.lign. kan de betale raiset og vælge action udfra turn-kortet. Her er der dog færre kort som rammer. Eller igen komme over toppen direkte.
Jeg gik selv AI i situationen, og tror nok det er +EV, men kan ikke finde ud af om det er mere +EV at lave det mindre raise. Der er sandsynligvis ikke så stor forskel endda. I virkeligheden er den største EV måske at hente ved bare at calle, hvis man efterfølgende kan spille hånden godt. Her risikerer man et mindre tab, mens man stadig har chance for at vinde hele villains stack.