NL600 5-handed (50bb min bord)
Jeg har fundet to hænder frem fra marts måned, som har en del til fælles. Begge hænder er til analyse.
Hænderne har følgende fællestræk:
1. Hero raiser preflop og bliver kun callet af big blind.
2. Hero er i position, flopper et flushdraw, c-better og bliver callet af villain.
3. Turn parrer bordets laveste kort og hero vælger at checke bag.
4. Hero rammer sin flush på river og bliver nu bettet ind i.
5. Hero raiser riverbettet med sin flush og får så et push i hovedet.
Det er ikke den samme villain i de to hænder, ligesom stacksizes også er væsentligt forskellige. Den ene hånd er 100BB og den anden er med 200BB (ca)
I begge hænder kan der argumenteres for at bette turn - disse argumenter tager jeg gerne imod. Aktuelt checkede jeg fordi jeg ikke syntes det var nogle specielt gode 2nd barrel cards og fordi villains var ukendte og jeg derfor gerne ville til showdown for at bygge reads.
Jeg søger primært svar på følgende i begge hænder:
- Er turn check godt eller skidt?
- Er river raise fint og hvad med raisets størrelse?
- Caller vi river pushet?
Hvis villains i hænderne har info på hero er det ssv. noget semi-lag 25/20/3,7 flop/turn/river agg 4/4/2, WTSD 27%
Hånd 1 til analyse:
Som sagt er villains ukendte indtil hænderne udspiller sig, og vi har derfor kun lidt sparsomme stats at gå efter.
Villain i denne hånd er 10-tabler og spiller 21/15/2.8 over 250 hænder. 3better 2,5 %, WTSD 21%. Stats som river aggresion osv. er ssv over en for lille sample til at betyde noget.
Seat 1 is the button
Seat 1: aaaaaaa ( $763.90 USD )
Seat 3: bbbbbb ( $594.00 USD )
Seat 5: villain ( $600.00 USD )
Seat 6: hero ( $582.00 USD )
Seat 10: ccccccc ( $970.52 USD )
bbbbbb posts small blind [$3.00 USD].
villain posts big blind [$6.00 USD].
Dealt to hero [ T♣ K♣ ]
hero raises [$18.00 USD]
ccccccc folds
aaaaaaa folds
bbbbbb folds
villain calls [$12.00 USD]
** Dealing Flop ** [ 5♣, 2♦, 9♣ ] Pot 39
villain checks
hero bets [$24.00 USD]
villain calls [$24.00 USD]
** Dealing Turn ** [ 2♠ ] Pot 87
villain checks
hero checks
** Dealing River ** [ 7♣ ] Pot 87
villain bets [$66.00 USD]
hero raises [$186.00 USD]
villain raises [$492.00 USD]
1a. Er turn check godt eller skidt?
1b. Er river raise fint og hvad med raisets størrelse?
1c. Caller vi river pushet?
Hånd 2 til analyse:
Villain spiller 8 borde og har virket passiv. Villain spiller 23/12/1,3 over 145 hænder, 3-better 3,4%, WTSD 24%.
Seat 10 is the button
Seat 1: xxxxxx ( $677.00 USD )
Seat 3: villain ( $1393.00 USD )
Seat 5: yyyyyy ( $401.00 USD )
Seat 6: hero ( $1282.50 USD )
Seat 10: zzzzzzz ( $636.62 USD )
xxxxxx posts small blind [$3.00 USD].
villain posts big blind [$6.00 USD].
Dealt to hero [ A♠ 9♠ ]
yyyyyy folds
hero raises [$18.00 USD]
zzzzzzz folds
xxxxxx folds
villain calls [$12.00 USD]
** Dealing Flop ** [ 3♠, Q♠, 4♦ ] Pot 39
villain checks
hero bets [$28.00 USD]
villain calls [$28.00 USD]
** Dealing Turn ** [ 3♦ ] Pot 95
villain checks
hero checks
** Dealing River ** [ 7♠ ] Pot 95
villain bets [$78.00 USD]
hero raises [$246.00 USD]
villain raises [$1269.00 USD]
2a. Er turn check godt eller skidt?
2b. Er river raise fint og hvad med raisets størrelse?
2c. Caller vi river pushet?
NL600: Flush reraised på paired board
I begge hænder better jeg turn hver gang. Masser af equity og får helt klart en stor bunke folds. 1'eren snapper jeg. Der er voldsomt mange draws, så hvis han har taget linjen med et set må jeg bøje mig i støvet. Tror oftest du ser en anden flush, og båden en sjælden gang imellem.
2'eren er tough. Som sagt better jeg turn, og så synes jeg måske dit river raise er i den hårde ende. Selvom han kan spille flushdraws sådan her når han er passiv, er det måske ikke den største del af hans range, og nok en Qx hånd du skal ud og hive value fra. Ved ikke om jeg synes et stort raise når alle draws rammer er det helt rigtige. Jeg folder til hans shove, specielt hvis han er lidt passiv. Nasty spot, men nok desværre ikke så meget andet at gøre. 77 er klart i hans range her, samt de andre sets. Langt mindre draws at spille mod, så muligheden for at han slowplayer settet er større her imo. Han skubber ikke 65 her heller, og med 8 borde, ja så folder jeg sku =)
hånd 1:
Jeg synes egentlig linjen er fin. Du kommer ud og c-better dit flushdraw og får et kald.
Villian kan på ingen måde tro at 2'eren på turn improver os, så hvis han han kunne bruge flop så kalder han nok også vores turn bet. Derfor synes jeg det er fint at checke her.
Når han moser ind over med de sidste skillinger, har jeg i praksis svært ved at folde da der ligger mange af mine kontanter derude, så ender nok med et call som spillet.
Men i teorien bliver det nok et fold. Hvilke hænder skulle han ellers gøre det med? Hvis han har ramt top par på flop eller ramt sin farve vil han 99/100 bare calle dit raise. Så et godt bud er at han sidder med en dejlig båd.
Jeg har siddet på nøjagtig samme måde og man sidder og koger indeni fordi man ikke bare fik kaldt det bud og så kom til showdown. Derfor har jeg givet mig selv den regel at hvis jeg rammer flush eller str8 med paired board så er jeg ikke ude at rr.
Hånd 2:
Ser den egentlig meget som hånden ovenfor, men som du også selv nævner er der her to meget gode grunde til at det her bliver et lidt lettere fold:
- passiv spiller der begynder at lave numre for hele stacken
- i er væsentlig dybere end ovenstående hånd og du har ikke %-vis så meget af din stack ude at flyve
DOG :) Hvis han er en dygtig og tænkende passiv spiller og har sat dig til en flush vil han måske kunne lave et move her, meeeeen jeg tvivler meget på at han vil risikere så meget for at vinde en forholdsvis lille pot.
Nå det blev en længere smøre. Skriv endelig hvis du/i er uenige, det er det der udvikler os :)
Ps:
Er det enkeltstående tilfælde at dine to flushdraws er spillet sådan her. eller er der en tendens til at det er linjen, altså bette flop, checke turn når missed og så skyde hvis du rammer. For så skulle du måske overveje at begynde at skyde 2. barrel lidt oftere.
Barrel begge hænder på turn og formentlig 3 barrel en række overkort i 1'eren.
Du får ham til at folde en del mellempar type hænder, får value fra dårligere draws, bygger pots til når du rammer og er desuden vigtigt for balancering af din range.
River raises er også fint begge steder da du stadig får value fra mange hænder.
2'eren er nok et fold på river medmindre du har set ham overspille hænder tidligere.
1'eren er lidt mere close end jeg troede til at starte med. Der er spærret for stort set alle de dårligere flushes han har.
Hans range er vel:
Hænder vi er bagud til:
- A♣ Q♣, A♣ J♣ spiller han ofte sådan med en 3bet% på 2,5.
- 77 spiller han nok sådan næsten hver gang
- Han kan have slowspillet et set en sjælden gang i mellem. Dog ret usandsynligt når han 10-tabler og det er så drawy
- 6♣ 8♣ spiller han nok sådan pænt tit. Ved ikke med PF.
Dvs. vi er bagud til ca. 6-7 kombinationer
Hænder vi er foran mod:
- Q♣ J♣ spiller han nok sådan tit.
- Der er ingen J,T,9,8,7 høj flushes i hans range pga. PF stats.
- Han overspiller måske 6♣ 4♣ eller 4♣ 3♣ en gang i mellem.
- Bluff
Afhængig af bluff-frekvens som nok er ca. 0 mod ovenstående modstander, samt muligheder for at han overspiller kan vi måske skrabe 2 kombinationer sammen.
Vi skal bruge ca. 33% for at kunne calle profitabelt og det tror jeg egentlig ikke vi har mod ovenstående modstander, så vi har nok et fold.
Dog er det super-exploitable og de skal ikke have særligt høj bluff-frekvens/overspil tendenser før den svinger over i et stort call.
Enig med SteenV.
Især synes jeg det er en vigtig pointe at for at kunne bette turn for value er det en god idé at have en eller anden form for draw/air i sin range.
1'eren er klam fordi vi får så gode odds, men jeg ser ikke en 10-tablene nit (jvf. 3bet%) lave et move her, og hans valuerange har os knust.
2'eren synes jeg er et relativt nemt fold. Jeg synes ikke folk laver den slags deep bluffs uden videre dynamik, og især ikke en 8-tablene midstakes reg.
For begge hænder gælder dog at det er lidt klamt fordi vi (når vi checker turn) aldrig rigtig kan have en båd, og ofte heller ikke en flush (i villains øjne i hvert fald).