Nut flush draw og megapot 5/10

#1| 0

Jeg er for nyligt rykket op på 5/10 FL og er blevet mere eller mindre chokeret over så mange fisk der findes på dette niveau.
Fre-lør og søndag mellem 23.00 og 03.00 er der ganske mange dårlige til middelmådige spillere, og derfor er de første 2K hænder gået rigtigt godt.

Nu til hånden:
Bordet er meget loose, 8 ud af 10 spillere har en VP$P på mere end 40%, heraf to spillere på 80% og 100%.
Da potten med sikkerhed er multiway vælger jeg at calle med mit suitede es.
Pga. den store pot er jeg usikker på om hånden bliver spillet rigtigt. Jeg er i hvert fald meget i tvivl om jeg burde reraiset turn første gang og have synet helt til bund pga. pottens størrelse.

$5/$10 Texas Hold''em - Sunday, July 16, 18:14:28 ET 2006
Table Bad Beat Jackpot #1271344 (Real Money)
Seat 1 is the button
Total number of players : 10
Seat 2: strato12 ( $348.50 )
Seat 3: tuckerhaley ( $277.50 )
Seat 5: going_gone ( $188.25 )
Seat 8: Ftchnc ( $490.88 )
Seat 10: skibby25 ( $58.11 )
Seat 7: Raklev1 ( $446.50 )
Seat 1: vytob ( $436 )
Seat 6: I_ATTRACT_CASH ( $566.50 )
Seat 4: g_bear_99 ( $150 )
Seat 9: JoeBlack____ ( $291.50 )
strato12 posts small blind [$2].
tuckerhaley posts big blind [$5].
** Dealing down cards **
Dealt to Raklev1 [ 8h Ah ]
g_bear_99 calls [$5].
going_gone folds.
I_ATTRACT_CASH folds.
Raklev1 calls [$5].
Ftchnc folds.
JoeBlack____ calls [$5].
skibby25 folds.
vytob calls [$5].
strato12 raises [$8].
tuckerhaley calls [$5].
g_bear_99 calls [$5].
Raklev1 calls [$5].
JoeBlack____ calls [$5].
vytob calls [$5].
** Dealing Flop ** [ 4h, Ac, 2c ]
strato12 bets [$5].
tuckerhaley calls [$5].
g_bear_99 raises [$10].
Raklev1 raises [$15].
JoeBlack____ folds.
vytob folds.
strato12 raises [$15].
tuckerhaley calls [$15].
g_bear_99 calls [$10].
Raklev1 calls [$5].
** Dealing Turn ** [ Kh ]
strato12 bets [$10].
tuckerhaley calls [$10].
g_bear_99 raises [$20].
Raklev1 calls [$20].
strato12 raises [$20].
tuckerhaley calls [$20].
g_bear_99 calls [$10].
Raklev1 raises [$20].
strato12 calls [$10].
tuckerhaley calls [$10].
g_bear_99 calls [$10].
** Dealing River ** [ 5d ]
strato12 checks.
tuckerhaley checks.
g_bear_99 bets [$10].
Raklev1 folds.
strato12 calls [$10].
tuckerhaley raises [$20].
g_bear_99 calls [$10].
strato12 calls [$10].

tuckerhaley shows [ 3c, Jc ] a straight, ace to five.
g_bear_99 doesn''t show [ 2s, 2d ] three of a kind, twos.
strato12 doesn''t show [ Ad, As ] three of a kind, aces.
tuckerhaley wins $356.50 from the main pot with a straight, ace to five.

17-07-2006 12:55 #2| 0

Jeg tror jeg spiller den som dig her med din beskrivelse af bordet.

Din kritiske beslutning er på floppet, hvor du imo enten bør folde eller raise, og du vælger så at raise her. Det kan sagtens forsvares imo.

Turn - Bum bum - bum bum

Du trækker vel til mellem 5-12 outs

(kun 5, hvis vi har sets ude og 12 hvis både og 8''erne er outs)

Du skal skyde 20$ i en 185$ pot, hvilket er OK odds selv til 5 outs.

Jeg raiser helt sikkert ikke turn, hvis jeg er med her. Du risikerer et re-raise fra top two + sets + du egentlig gerne vil holde potten multiway til farvetrækket og ikke ønsker at isolere.

River er et ret klart fold uanset odds.

17-07-2006 14:08 #3| 0

Hvad er begrundelsen for et raise på floppet ?

Du kan ikke være foran, og hasr kun et bagdørs draw !

17-07-2006 14:50 #4| 0
OP

I situationen på floppet har jeg toppair og og et vigtigt backdoor flush draw i en stor pot og jeg kan derfor ikke folde. Uden flush-drawet havde jeg foldet hånden pga. min medium kicker og et ret koordineret flop samt aggresionen fra de to øvrige spillere.
Jeg vurderede at der var større sandsynlighed for at de efterfølgende to spillere ville folde hvis de skal calle 3 bets, og måske kan SB (flopbetteren) også drives ud af potten på det reraise. ¦
Derudover øges min chance også for et free card på turn.

Teoretisk set vil de med et call fra min side få potodds 9:1, og vil måske nok fortsætte hvis de har ramt et lavt par såsom toeren eller fireren.
Ved et reraise er de nede på potodds 6,3:1.
Det skal siges at jeg ikke udregnede deres pot-odds i selve hånden.

17-07-2006 14:52 #5| 0

"og et vigtigt backdoor flush draw i en stor pot"

Du har 1-1¢ out til nuts, og kan ikke folde.

17-07-2006 15:05 #6| 0

Jeg synes dit raise på floppet er helt forfærdeligt.

Grunden til at spille A8s er vel at ramme farvetrækket på floppet? Det gør du ikke, og så er det et nemt fold oop. Turn og river er ok, når du nu vælger at spille, som du gør.

17-07-2006 15:06 #7| 0

Jeg vil også oftest folde floppet her, men hvis hånden skal spilles er et raise det bedste play

Som jeg forstår bordet vil Hero godt kunne være marginalt foran på floppet.

17-07-2006 15:07 #8| 0

"Du har 1-1¢ out til nuts, og kan ikke folde."

Han har da mere end 1-1¢ out? :-/

17-07-2006 15:14 #9| 0

Et raise på floppet giver dig mulighed for at isolere initial raiser, der meget vel kan sidde med 99-TT-JJ-QQ-KK

Samtidig giver det dig position til evt. at kunne free-carde turn.

Nu går raise-strategien så helt galt i hånden her, men det er stadig det korrekte play på floppet, HVIS hånden skal spilles

(Læg mærke til, at det er den oprindelige limper, der pludselig vågner op til dåd på floppet. Dvs. han sidder efter al sandsynlighed enten på klør-trækket eller med et halvsvagt A - i hvert fald ikke AK,AQ,AJ)

17-07-2006 15:22 #10| 0

Som jeg ser det raiser du ikke bare floppet, du trebetter det, er det ikke korrekt. Dvs du trebetter en fyr der har raiset preflopraiseren (en masse raisen) og dermed må have en rimelig god hånd.

Det mener jeg ikke på nogen måde den hånd her kan bære. Toppair med en dårlig kicker med et bagdørstræk vil jeg smide 100/100 med et bet og et raise foran mig.

17-07-2006 15:22 #11| 0

Man skal imo have en meget optimistisk tilgang til tingene for at tro, man kan være foran her i en raised 6-mands pot, der eksploderer med action så snart floppet er slået. Og som bordet er beskrevet kalder folk jo alligevel med alt.

17-07-2006 15:24 #12| 0
OP

"Du har 1-1¢ out til nuts, og kan ikke folde."

Isoleret set er det er rigtigt med 1 - 1,5 out til nuts. Lad os sige 1,25 out på flush-trækket og 4 outs for at forbedre hånden til to par eller trips.
Det giver estimeret 5,25 outs og måske endda mere rigtigt kun 5 outs, og potodds skal derfor være større end 9,4:1. Mine pot-odds på floppet er kun 8:1, og bør derfor folde.
Jeg vil dog mene at de implied odds som er betydelige, kombineret bordets meget loose spillere som går laaangt med deres dårlige hænder, betyder at hånden skal spilles videre.

Jeg er glad for kritikken og får selv gået hånden godt igennem mange gange, da jeg er ret utrænet i at udregne odds, så ret mig endelig hvis den er regnet forkert ud.
Som sagt ved jeg heller ikke om den er korrekt spillet.

17-07-2006 15:24 #13| 0

Enig med Puma. Modspillerens handrange er enorm med de stats sakii forelægger. Typisk vil mange par have svært ved at lægge sig her, når det er sådanne callingstations.
Så limp preflop, raise flop, call turn og fold river medmindre du forbedrer til flush.

EDIT : Majaline har ret, floppet skal raise/calles - IKKE tre-bettes... Jeg så det heller ikke lige.

17-07-2006 15:31 #14| 0

Husk at der er betting både på flop, turn og river, hvorfor din betragtning om 5 outs og krav 9,4:1 er helt i skoven !

17-07-2006 15:40 #15| 0
OP

Ikke forstået, kan du uddybe?

17-07-2006 15:42 #16| 0

Jeg må nok også indrømme at 3-bettet på floppet giver mig kvalme. Easy fold med mindre du bevidst går efter en bagdørs farve udsugning for tiltværdi.

17-07-2006 16:27 #17| 0

Jeg folder også på floppet, ihverttilfælde ved et løst 5-10 bord. Hvis en eller anden kunne garantere mig, at der ikke kom en masse mere betting på turn ville jeg spille. Hvis jeg spiller skal jeg tro på, at der er en god chance for, at min hånd er størst.

@saki: Hostrup mener, at de effektive odds bliver mindre end dine direkte pot odds på floppet, fordi du skal calle et turnbet, hvis dit træk kommer.

Endnu værre er det, at hvis du rammer en otter eller et es risikerer du at putte en masse penge ind på de dyre streets hvor du er oppe mod set, tre esser med højere kicker eller sthraight (reverse implied odds). (Måske ser jeg spøgelser).

@Puma: Tror du virkelig et klørtræk ville forhøje i den position. Okay, man fik masser af call, så det er måske korrekt ved det bord.

17-07-2006 16:29 #18| 0

Forresten, er det her på Party? Måske skal jeg til at opgive min modvilje mod at spille der.

17-07-2006 17:42 #19| 0
OP

Ja, det er på Party. Oceaner af fisk på badbeat-Jackpot bordene.
Var forøvrigt i en pot på disse borde, hvor 4 esser tabte til en straight-flush. Gutten, som var nybegynder, kunne ikke rigtig se at netop han havde fået jackpotten, for hans saldo på bordet havde ikke ændret sig.
Da han langt om længe blev guidet ud i lobbyen og ind på sin konto var der kortvarigt stille hvoefter han skrev
"Oh my God"
Gutten nappede lige $60K, vinderen af potten fik ca. det halve. De øvrige i potten på bordet, ja vi fik hver $3100.

17-07-2006 20:35 #20| 0

Nice sakii.... aka edb tekniker i IBP..??

Rart at høre at du stadig spiller. Ang. badbeat jackpot bordene, så får jeg dig nok ikke til at skifte væk fra det nu hvor du lige har caset 3100$ på den konto, men prøv lige at regne på hvor meget ekstra potentiel winrate der ryger i jackpotten istedet.

det er lang tid siden jeg selv regnede på det, men det er ret så meget endda. Måske er spillerne så dårlige plus muligheden for jackpot at det godt kan betale sig, men som udgangspunkt tror jeg der er bedre games derude.

Mvh Lasse X-IBP ansat.

PS. Majaline er spot on med at din hånd ikke kan 3-bette dette flop. For stor chance for yderligere raise plus at du drawer tyndt mod bedre esser/sets.

17-07-2006 22:30 #21| 0
OP

@MrNielsen: super at høre fra dig, du forsvandt jo lige pludselig fra JC, men hørte at du vist var gået til en anden bygning. Jeg er stadig taknemmelig for din coaching for nogen tid siden.
Også rart at høre at du stadig er aktiv, kunne være meget sjovt at høre hvordan det går dig, er du gået over til SH eller forblev du på FT?

Angående hånden har jeg spillet den i PT en del gange, og læst de gode kommentarer, og argumentet fra Majaline lyder yderst fornuftigt.

Ja, der er nok en god grund til at jackpot bordene ikke er overrendt med hajer, men indtil videre har jeg svært ved at slippe bordene. Der er næsten altid garanti for nogle loose spillere, hvis jeg ikke lige kan finde et godt bord på de almindelige limit-borde.

17-07-2006 23:14 #22| 0

Jeg mener KimNs analyse er spot on. Vi har med reverse implied odds at gøre, et relativt passivt bord, der nu har vist en hel del aggression på trods af at prf har ledt på et es flop, og derfor mener jeg ikke du kan tælle mere end 3 outs (1,5 for bd flush, 1,5 for en 8''er, 0 for es) og det er nok en anelse generøst.

Der er en lille chance for at du er foran, men jeg tvivler på, at den er mere end 10-15%, så alt i alt et fold på floppet IMO.

Turn og river spiller jeg på samme måde.

Det kan i øvrigt være en god idÚ lige at skrive pottens størrelse efter hver street. Det gør det lettere for alle at diskutere hånden.

17-07-2006 23:19 #23| 0

Fold floppet. Når du er bagud, du har omkring 2-3 outs her i snit når du er badud, hvilket du er det meste af tiden og de andre har en del til sammen hvis du skulle være foran, så du vil ofte trække ud inden showdown..

18-07-2006 13:08 #24| 0
OP

Tak for de mange gode argumenter til denne hånd.
Jeg er blevet overbevist om at den skal foldes på floppet.
Sidste del af hånden er nu tilføjet, og det viste sig at det var klør tre som gjorde udfaldet, da han vinder på straight.
Alle de øvrige havde stærke hænder og ramte på floppet 2xsets og straigt+flush-draw.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar