Bilforsikring bør kunne gøres billigere.
Ejerafgiften er også for højt sat for de nye: den er blot 1200 kr/året, eftersom den er skrevet til over 30 km/l.
Service & vedligehold + dæk, virker for lavt sat: Det er en dieselbil, det er en renault og du kører 20-25k om året?
Værditabet kan du roligt gange med 1.5-2.0, særligt i det lys at den pågældende model kom frem i 2012 og der er en ny model på vej, lige om hjørnet.
Brændstof virker også noget optimistisk estimeret: Dieselprisen er i øjeblikket 11.29, altså er 1000 kroner 88,57 liter diesel x 20 km/l = 1771,15 km/md = 21.257 km/året, og du skriver i OP at du kører 20-25tkm om året. Skulle bilen så køre 25 km/l i snit(det gør den ikke med det kørselsmønster du har), så rækker dine dieselpenge til: 26.571 km/året, men jeg tror samtidig roligt at du kan regne med, at prisen på diesel ikke falder i fremtiden, tværtimod. ;)
Noget andet er, hvordan kan det være at du tager udgangspunkt i de høje "udbetalinger" på bilen, særligt den under 1 år gamle og den helt nye? 168.000 kroner for en Energy-model er penge lige ud af vinduet, når en fabriksny Zen-model sælges for 132.000 kroner. Det værditab kan du afskrive allerede når du kører ud over kantstenen ved forhandleren. Derfor er din pris på 125.000 for en 1-2 år gammel bil også for høj.
Tallene for den nye må se nogenlunde sådan her ud:
Udbetaling: 140.000 inkl levering og metallak.
Ejerafgift: 1200 kr/år
Forsikring: Højest 3500 kr/år
Service & vedligehold: Mindst 7.000 kr/år.
Brændstof: 15.000 kr/år.
Værditab: 25.000 kroner/år.
Dæk: 3500 kr/år.
Parkering: 1200 kr/år. <-- Dit eget, temmeligt lavt satte beløb.
Diverse:
Herunder FDM vejhjælp, vask, brobizz, vignette m.m: 4500 kr/år.
I alt 60.900 kroner/året eller 5.075 kr/md. ;)
Hvilket giver en km-pris på 2.44 kr, hvilket er ekstremt lavt sat. ;) FDM opererer med et standardbudget på 3,19 kr/km ved en bil til 150.000 kroner, i et 5 årigt ejerskab og 100.000 km. -Alene det, at du kører 25.000 km om året, vil rykke det tal noget. ;)
Dertil skal du jo så også huske den rentebyrde du har, ved at smide 140tkr upfront Vs de havde været investeret. ;)
Noget helt andet er jo, at nu er selv EU-kommisæren for området ude at give dieselbilerne dødsdommen.
https://ekstrabladet.dk/biler/eu-kommissaer-afsiger-doedsdom-dieselbiler-er-faerdige/7177337
Düsseldorf, Stuttgart, Hamborg osv har allerede indført forbud mod dieselbiler, som ikke lever op til Euro6-normen. Det er kun starten på det, der vil sprede sig som en steppebrand, efter EU-dommen fra februar gør det muligt helt at forbyde som man ønsker. ;)
Redigeret af GrimGladGris d. 31-05-2018 01:37