Ny bil

#1| 0

Jeg skal have en ny bil. Jeg kører ca. 25.000 km om året.

Jeg betragter en bil som noget der skal skaffe mig fra A til B, ikke en dyt
mere!

Men vil dog gerne have en bil der er rimelig komfortabel.
Skal være således, at når jeg kører på motorvejen, så bliver bilen ikke kastet
fra side ttil side. Har de sidste år kørt i en meget gammel Audi A4 110 tdi. (Den nye bil skal gerne være ca. samme størrelse som Audi).

En gammel spand, men har sørme været glad for den. MEN, nu koster den simpelthen
for meget, de sidste tre år har den stået mig i ca. 15-20.000 kr. på år i reparationer.
Det er altså meget når bilen sådan set ikke er noget som helst værd. Samt den er
ret dyr i grønne afgifter.


Jeg har desværre overhovedet ikke forstand på biler. Hvad er
der rimelig økonomi i, at købe? Ny bil? Næsten ny, gammel brugt?


Da jeg finder økonomi og biler utroligt kedeligt, så ved jeg
ikke engang hvad jeg Audien koster mig om måneden, men den koster mig vel en
2-3000 om måneden, uden diesel?


Hvad kan jeg få for de penge? Hvad skal jeg købe?

23-05-2018 16:14 #2| 0

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/opel/astra/16-cdti-136-sport-st-5d/3673442


Jeg linker lige selv :-)

Hvad med sådan en her? Er det en ok bil?


Eller den?

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/mazda/6/22-sky-d-150-vision-stcar-5d/3621029

Vil faktisk helst ikke betale så meget :-)


https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/toyota/auris/16-d-4d-t2-comfort-ts-5d/3286010

Redigeret af sinysnip d. 23-05-2018 16:26
23-05-2018 19:31 #3| 0

hvad tænker du, at du skal bruge på købspris?

23-05-2018 19:35 #4| 0

Ved det ikke?

Hvis jeg nu tager alle de 15-20.000 Audi har kostet i rep. Samt at det forhåbentligt bliver en markant billigere grøn afgift.

Så kan jeg vel købe en bil til 100-150k, tror jeg :-)

Men om den koster 100-150 eller lidt mere er ikke så vigtigt.

Prisen skal helst holdes nede grundet princip, gider ikke bruge penge på bil :-)

28-05-2018 13:19 #5| 0

Sorry for hijack, men hvad siger PN's bilkyndige til Renault Clio?


https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/clio-iv/15-dci-90-zen-st-5d/36857


Nogen erfaringer, noget interessant materiale eller eventuelle lignende men bedre alternativer?


Tænker den kunne være relevant for OP as well.


28-05-2018 13:47 #6| 0

Vi købte en VW Polo 1,0 95HK bluemotion i september sidste år. Den er fra september 2016 og havde gået 12.000 km. Vi er virkelig glade for den. Motoren trækker overraskende godt. Den opfylder mine minimumskrav til udstyr, dvs. aircon og fartpilot. Og så kan man bare mærke, at det er tysk kvalitet fremfor mange andre mærker. Der er bare kræset mere for kvalitet og detaljer. Og ja... Det kan man også godt mærke i en bil i den klasse.


Den stod os i 150.000 kr. inkl. vintersutter og anhængertræk og på trods af størrelsen kan jeg sagtens køre lange distancer i den. Komforten er god, og vi (fruen og vores to unger på 10 og 7) suser til Toscana i den her til sommer.


I min optik er de ekstra penge på logoet givet godt ud. De holder også prisen godt, til når den på et tidspunkt skal skiftes ud igen. Og så er den sgu da også lidt fræk at se på synes jeg.


https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/polo/10-tsi-95-bluemotion-5d/3650233

Redigeret af BimBam d. 28-05-2018 13:48
28-05-2018 14:35 #7| 3

Det er et fair nok spørgsmål du stiller op. Men at lægge kræfter i hjælpe en gut der har holdningen "Jeg betragter en bil som noget der skal skaffe mig fra A til B, ikke en dytmere!" - det er ikke specielt ophidsende. Giv op og køb en Berlingo - den praktisk og ligeså sjov at køre i som at blive bundet til en stol og skubbet ned af en trappe.

28-05-2018 15:53 #8| 0

Ja, det kan godt undre lidt at folk er så ligeglade med det, der langt oftest er familiens dyreste investering. -OP kunne lige så godt ha' skrevet, jeg er ligeglad med mine penge, bare jeg får dem brugt. ;)

28-05-2018 16:16 #9| 0


MrFrank skrev:Sorry for hijack, men hvad siger PN's bilkyndige til Renault Clio?

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/clio-iv/15-dci-90-zen-st-5d/36857

Nogen erfaringer, noget interessant materiale eller eventuelle lignende men bedre alternativer?

Tænker den kunne være relevant for OP as well.

Fin pendler bil hvis man ikke vægter komfort, benzin økonomi, plads, have familien med, kabinestøj og er lidt ligeglad med billige materiale i kabinen

28-05-2018 16:20 #10| 0
Live skrev:

Fin pendler bil hvis man ikke vægter komfort, benzin økonomi, plads, have familien med, kabinestøj og er lidt ligeglad med billige materiale i kabinen

Du er virkelig træt af din clio var live :)

28-05-2018 16:30 #11| 0
powah skrev:Det er et fair nok spørgsmål du stiller op. Men at lægge kræfter i hjælpe en gut der har holdningen "Jeg betragter en bil som noget der skal skaffe mig fra A til B, ikke en dytmere!" - det er ikke specielt ophidsende. Giv op og køb en Berlingo - den praktisk og ligeså sjov at køre i som at blive bundet til en stol og skubbet ned af en trappe.

Disagree, synes da

Live skrev:

Fin pendler bil hvis man ikke vægter komfort, benzin økonomi, plads, have familien med, kabinestøj og er lidt ligeglad med billige materiale i kabinen

Okay, hvad mener du med benzin økonomi, jeg synes eller den står til at skulle være forholdsvis okay, men det er måske ikke tilfældet?

Har du nogle erfaringer med alternativer du ville anbefale?

28-05-2018 16:46 #12| 0
MrFrank skrev: Disagree, synes da


Okay, hvad mener du med benzin økonomi, jeg synes eller den står til at skulle være forholdsvis okay, men det er måske ikke tilfældet?
Har du nogle erfaringer med alternativer du ville anbefale?

Jeg har også en clio. Jeg synes den er fin til det behov jeg har. Ca. 25km til arbejde og så hver anden måned ca. 300km t/r til familie.


Det er ikke meget plads i den, men vi kan sagtens være to voksne og to børn(i autostole). Der er dog ikke ret meget plads bag mig, på førersædet. Synes ikke støj er et kæmpe problem.


Det er en dieselmodel jeg har og mit forbrug er ca. 600-700kr månedligt på brændstof.


Regner med at skifte til en bil med mere plads (og comfort) når næste barn melder sin ankomst om en måneds tid.

28-05-2018 16:49 #13| 0

Tak for svar bimbam.

Min op skrivelse. Handlede om at vise at jeg virkelig har brug for viden. Da jeg ikke ved særligt meget om området...

28-05-2018 17:04 #14| 0
MrFrank skrev: Disagree, synes da


Okay, hvad mener du med benzin økonomi, jeg synes eller den står til at skulle være forholdsvis okay, men det er måske ikke tilfældet?
Har du nogle erfaringer med alternativer du ville anbefale?

Den kører omkring de 19-23 km/l alt efter hvor pænt man kører, opgivet til de 31. der burde kunne findes bedre alternativer, men kommer jo jævnt meget an på hvad den skal bruges til og hvor langt den skal køre

28-05-2018 17:10 #15| 0
chmpen85 skrev:
Du er virkelig træt af din clio var live :)

både og - den kører 40k pr år - og har gjort det uden brok, værdien af en dyrere bil ville falde drastisk med det kørselsmønster - men der er da ingen tvivl om at skoda octaviaen bliver valgt når vi alle skal være der, eller hvis der er varmt. de 19 km/l er så også hovedsaligt ved motrorvejskørsel der går alt for hurtigt - ved normalt forbrug med overvægt af landevej er den omkring de 4,5/100 - hvilket ikke er så ringe endda - men noget langt fra hvad den er opgivet til.


at købe den som familiebil virker dog helt sikkert som en rigtig dum ide imo

28-05-2018 17:13 #16| 3
powah skrev:Det er et fair nok spørgsmål du stiller op. Men at lægge kræfter i hjælpe en gut der har holdningen "Jeg betragter en bil som noget der skal skaffe mig fra A til B, ikke en dytmere!" - det er ikke specielt ophidsende. Giv op og køb en Berlingo - den praktisk og ligeså sjov at køre i som at blive bundet til en stol og skubbet ned af en trappe.

GrimGladGris skrev:Ja, det kan godt undre lidt at folk er så ligeglade med det, der langt oftest er familiens dyreste investering. -OP kunne lige så godt ha' skrevet, jeg er ligeglad med mine penge, bare jeg får dem brugt. ;)

Det er vildt i får det ud af det...

Jeg forsøgte, faktisk at skrive.. HJÆLP, da jeg ikke ved noget om emnet!

28-05-2018 17:20 #17| 0

Live skrev: Den kører omkring de 19-23 km/l alt efter hvor pænt man kører, opgivet til de 31. der burde kunne findes bedre alternativer, men kommer jo jævnt meget an på hvad den skal bruges til og hvor langt den skal køre

Okay, jeg får formentlig nøjagtig samme kørselsbehov som mberggreen skriver nedenfor.

Mine primære ønsker til en bil er:

- Økonomisk brændstofs forbrug

- Pålidelig bil, gider ikke en der konstant skal på værksted

- Okay med plads uden vi skal have en bus eller lignende


Hvilken version og årgang af Clio'en har du?

mberggreen skrev:
Jeg har også en clio. Jeg synes den er fin til det behov jeg har. Ca. 25km til arbejde og så hver anden måned ca. 300km t/r til familie.

Det er ikke meget plads i den, men vi kan sagtens være to voksne og to børn(i autostole). Der er dog ikke ret meget plads bag mig, på førersædet. Synes ikke støj er et kæmpe problem.

Det er en dieselmodel jeg har og mit forbrug er ca. 600-700kr månedligt på brændstof.

Regner med at skifte til en bil med mere plads (og comfort) når næste barn melder sin ankomst om en måneds tid.


Redigeret af MrFrank d. 28-05-2018 17:20
28-05-2018 17:38 #18| 0

Jeg ved ikke meget om biler, men kan berette at jeg er meget tilfreds med min Peugeot 308 stationcar, købt i november sidste år


Edit: jeg ved ikke nøjagtig hvor stor din A4 er, denne er knap 4,60 meter og har et stort bagagerum, så tænker at den kan opfylde dine behov. Ved ikke, om min model (Allure+) kan fås brugt i dit budget endnu, den var godt 100k dyrere fra ny, men den har cirka alt det lir, jeg kan tænke mig og fin komfort med gode indstillingsmulighede

Redigeret af Borge d. 28-05-2018 17:41
28-05-2018 18:01 #19| 0
MrFrank skrev:

Okay, jeg får formentlig nøjagtig samme kørselsbehov som mberggreen skriver nedenfor.

Mine primære ønsker til en bil er:

- Økonomisk brændstofs forbrug

- Pålidelig bil, gider ikke en der konstant skal på værksted

- Okay med plads uden vi skal have en bus eller lignende

Hvilken version og årgang af Clio'en har du?




2016, 1,5 dci sport tourer
28-05-2018 19:21 #20| 0

Hvis den her var 110hk så vil det være en scoop.


Men prøv en skoda fabia / combi i 110hk med 6 gear. Gerne med sportsundervogn.


Ufff..


http://www.nbcbiler.dk/biler/2146482716

28-05-2018 21:36 #21| 0

Sætter meget pris på jeres bud.. Tak

28-05-2018 21:44 #22| 2

Fælles for flere af de linkede biler her i tråden er, at de har været alt alt alt for dyre og gamle, i forhold til hvad en ny bil koster, eller for den sags skyld nyere bil.

Polo'en BimBam henviser til er næsten 3 år gammel og er faldet under 25.000 kroner fra ny af. Det er jo helt på månen, men måske det bestyrker troen på at bilen holder værdien for brugeren selv. :D Men altså, køb nu en ny i stedet for, de sidste 30k er givet godt ud: Du får en langt bedre og større bil for dine penge.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/polo/10-tsi-95-comfortline-5d/3645927


Clio'en som MrFrank linker til, er også ALT for dyr, når man nu ved at spritnye biler sælges til ca 140.000 kroner og under 130.000 kroner, hvis det ikke skal være en stationcar. Husk på, at de her modeller fra Renault er blevet paralelimporteret til landet i 1000-vis og i årevis, af blandt andet Automester-kæden, og solgt som leasingbiler/all-inklusive ydelser. De officielle listepriser på de biler, er lige til at lukke op og sk*de i, de er ALDRIG blevet solgt til de priser!

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/clio-iv/15-dci-90-zen-st-5d/3562538

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/clio-iv/15-dci-90-zen-5d/3540310


Fabia'en som Hugging Gun linker til er også voldsomt overpriced. I forhold til prisen, har bilen kørt 50.000 km for meget. :D Husk på det er en 3 år gammel bil, og som med Polo'en der blev linket til, betyder det faktisk en hel del for finansieringen, hvorfor den let kan blive dyrere at eje, end det er at købe en helt ny, i fald bilen skal finansieres. Så for ikke at linke til gamle biler, så vil jeg anbefale folk at kigge på noget helt eller næsten nyt i stedet for at betale forhandlerne 25-30k lige i lommen i avance.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/fabia/10-tsi-110-vm-edition-combi-5d/3669451


Nu var der en, som nævnte Peugeot 308: Sørg nu for at få den faceliftede version fra foråret i 2017 af, med automatisk nødbremse osv som standard og det nye infotainmentsystem og i øvrigt også for at slippe for mange af dens børnesygdomme (som stort set alle franske biler lider af).

De findes sikkert billigere, men denne er den eneste med bakkamera og en rimelig pris:

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/308/16-bluehdi-120-style-limited-sw-5d/3691842



God jagt.





28-05-2018 21:48 #23| 0

@grimgladgris


Vil det sige disse er "dårlige" køb.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/308/16-bluehdi-120-active-sw-5d/3619818


https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/308/16-bluehdi-120-style-5d/3610399

28-05-2018 21:58 #24| 0
GrimGladGris skrev:Fælles for flere af de linkede biler her i tråden er, at de har været alt alt alt for dyre og gamle, i forhold til hvad en ny bil koster, eller for den sags skyld nyere bil.
Polo'en BimBam henviser til er næsten 3 år gammel og er faldet under 25.000 kroner fra ny af. Det er jo helt på månen, men måske det bestyrker troen på at bilen holder værdien for brugeren selv. :D Men altså, køb nu en ny i stedet for, de sidste 30k er givet godt ud: Du får en langt bedre og større bil for dine penge.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/polo/10-tsi-95-comfortline-5d/3645927

Clio'en som MrFrank linker til, er også ALT for dyr, når man nu ved at spritnye biler sælges til ca 140.000 kroner og under 130.000 kroner, hvis det ikke skal være en stationcar. Husk på, at de her modeller fra Renault er blevet paralelimporteret til landet i 1000-vis og i årevis, af blandt andet Automester-kæden, og solgt som leasingbiler/all-inklusive ydelser. De officielle listepriser på de biler, er lige til at lukke op og sk*de i, de er ALDRIG blevet solgt til de priser!
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/clio-iv/15-dci-90-zen-st-5d/3562538
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/clio-iv/15-dci-90-zen-5d/3540310

Fabia'en som Hugging Gun linker til er også voldsomt overpriced. I forhold til prisen, har bilen kørt 50.000 km for meget. :D Husk på det er en 3 år gammel bil, og som med Polo'en der blev linket til, betyder det faktisk en hel del for finansieringen, hvorfor den let kan blive dyrere at eje, end det er at købe en helt ny, i fald bilen skal finansieres. Så for ikke at linke til gamle biler, så vil jeg anbefale folk at kigge på noget helt eller næsten nyt i stedet for at betale forhandlerne 25-30k lige i lommen i avance.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/fabia/10-tsi-110-vm-edition-combi-5d/3669451

Nu var der en, som nævnte Peugeot 308: Sørg nu for at få den faceliftede version fra foråret i 2017 af, med automatisk nødbremse osv som standard og det nye infotainmentsystem og i øvrigt også for at slippe for mange af dens børnesygdomme (som stort set alle franske biler lider af).
De findes sikkert billigere, men denne er den eneste med bakkamera og en rimelig pris:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/308/16-bluehdi-120-style-limited-sw-5d/3691842


God jagt.




Kunne være nice med et par forslag, eller skal vi bare hoppe på toget/bussen/cyklen ;-)

28-05-2018 22:00 #25| 0

Hm, jeg ved ikke om jeg skal spørge dig om du var glad for din Audi's mange værkstedsdage og kroner? Men altså VIL du have sådan en bil, så er den første ca 115-120k og den anden 120-125k værd. Du skal måske gøre op med dig selv om det er en stationcar eller almindelig hatchback du er ude efter, det er svært at rådgive ellers. Og hvilket udstyr du SKAL have og hvad du er ligeglad med. Den ene er en Active, den anden en Style og den som en anden bruger anbefalede dig var en Allure. ;)

28-05-2018 22:01 #26| 1
MrFrank skrev: Kunne være nice med et par forslag, eller skal vi bare hoppe på toget/bussen/cyklen ;-)

Der er intet mindre end 5 forslag i min post!

28-05-2018 22:04 #27| 0
GrimGladGris skrev: Der er intet mindre end 5 forslag i min post!

Ahh troede ikke links var nye biler, men de gamle, min fejl. Takker.

28-05-2018 22:20 #28| 0
GrimGladGris skrev:Nu var der en, som nævnte Peugeot 308: Sørg nu for at få den faceliftede version fra foråret i 2017 af, med automatisk nødbremse osv som standard og det nye infotainmentsystem og i øvrigt også for at slippe for mange af dens børnesygdomme (som stort set alle franske biler lider af).
De findes sikkert billigere, men denne er den eneste med bakkamera og en rimelig pris:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/308/16-bluehdi-120-style-limited-sw-5d/3691842


God jagt.




Min Peugeot er den nye faceliftede udgave med opdateret infotainment system. Det kører hurtigt og upåklageligt - modsat det der er i min kones ældre Citroen C4 Cactus. Den forskel kan jeg klart anbefale. Den Peugeot, du linker til, har dog den gamle front, så er ikke den samme ‘generation’ som min. Billede af min:



Den har Peugeot-logoet nede i grillen, ikke oppe på motorhjelmen. Det er i hvert fald nyeste generation af designet. Måske den anden har samme opdateringer, ved det ikke..

Redigeret af Borge d. 28-05-2018 22:28
28-05-2018 22:26 #29| 0

Listeprisen for Clio zen st. er lige nu 132000 på udvalgte lagerbiler

https://www.cdn.renault.com/content/dam/Renault/DK/pdf/renault-clio-sport-tourer-prisliste.pdf

28-05-2018 22:28 #30| 0

^^ Hvilket så bare yderligere bekræfter mit argument. Bemærk dog, at det jo også er en udgående model: Den nye kommer til at ligne den nyeste Nissan Micra. ;) Dertil skal det også siges, at nogen af de her "tilbud" fra diverse forhandlere, inkluderer at man skal finansiere gennem dem (der er 10k i stiftelsesprovision til forhandleren) og andre sjove ting som en bil i bytte. ;)

@Borge

Du har fuldstændig ret, det var mig som var forhippet på at finde en udgave med bakkamera.

Men stadig, er de til at finde i 2018-modeller (faceliftede) til en rimelig penge, bare uden det omtalte bakkamera.

En Active: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/308/16-bluehdi-120-active-sw-5d/3644550

En Allure Sky: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/308/16-bluehdi-120-allure-sky-sw-5d/3643522


;)

Redigeret af GrimGladGris d. 28-05-2018 22:30
28-05-2018 22:29 #31| 0
GrimGladGris skrev:^^ Du har fuldstændig ret, det var mig som var forhippet på at finde en udgave med bakkamera.
Men stadig, er de til at finde i 2018-modeller (faceliftede) til en rimelig penge, bare uden det omtalte bakkamera.
En Active: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/308/16-bluehdi-120-active-sw-5d/3644550
En Allure Sky: https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/peugeot/308/16-bluehdi-120-allure-sky-sw-5d/3643522

;)

Min har bakkamera:)

Redigeret af Borge d. 28-05-2018 22:30
28-05-2018 22:32 #32| 1
Borge skrev:
Min har bakkamera:)

Okay, det har min BMW i8 også.

Men min pointe er, at det ikke er standard i Pug 308, heller ikke i en Allure. ;)

Må bare lige gøre opmærksom på, at både VW Golf og Opel Astra faktisk er lige så billige eller billigere i visse modeller, som deres franske konkurrent er. ;)

28-05-2018 22:35 #33| 0
GrimGladGris skrev: Okay, det har min BMW i8 også.
Men min pointe er, at det ikke er standard i Pug 308, heller ikke i en Allure. ;)
Må bare lige gøre opmærksom på, at både VW Golf og Opel Astra faktisk er lige så billige eller billigere i visse modeller, som deres franske konkurrent er. ;)

Ja, klart, jeg synes dog Peugeot’en er den flotteste af de nævnte (pånær din bmw;-)), hvorfor jeg egentlig valgte den, og skulle jeg have tilsvarende udstyr i en tysk var Peugeot’en den billigste. Men lad mig gentage, at jeg ikke har forstand på det, så det er for mig meget muligt, der er bedre køb at gøre i en tysk

Redigeret af Borge d. 28-05-2018 22:36
28-05-2018 22:40 #34| 0

Jeg ved godt at de sikkert stadig er en meget lille bitte smule billigere end eksempelvis Golf. Men, man kender jo som bekendt først prisen på sin bil den dag den skal sælges igen. Og totaløkonomisk er der ingen tvivl om at en Golf er en bedre forretning end en 308. Men biler er heldigvis ikke kun forretning. ;)

28-05-2018 22:49 #35| 0

@Borge

Og jeg skal være den første til at erkende at det er et værre sammensurium af forskellige biler folk anbefaler. Men det er dælme svært at rådgive om noget, når man ikke rigtig ved hvad der efterspørges, hvorfor jeg slet ikke er kommet med nogen anbefalinger overhovedet, blot oplysninger. I øvrigt ville jeg slet ikke anbefale en dieselbil, mest af alt fordi de formentlig er forbudte at færdes i inden for ganske få år, og så står OP med en værdiløs bil.

28-05-2018 22:54 #36| 0
GrimGladGris skrev:@Borge
Og jeg skal være den første til at erkende at det er et værre sammensurium af forskellige biler folk anbefaler. Men det er dælme svært at rådgive om noget, når man ikke rigtig ved hvad der efterspørges, hvorfor jeg slet ikke er kommet med nogen anbefalinger overhovedet, blot oplysninger. I øvrigt ville jeg slet ikke anbefale en dieselbil, mest af alt fordi de formentlig er forbudte at færdes i inden for ganske få år, og så står OP med en værdiløs bil.

Yes, enig, jeg startede egentlig også bare med at ville sige, at jeg er glad og tilfreds med min bil. Det havde jeg ganske givet også været med en tilsvarende Opel eller VW. Jeg vil i hvert fald anbefale sinysnip at lytte til dig fremfor mig. Jeg valgte en diesel da jeg forventeligt kommer til at køre en del km de dage, jeg kører, men har allerede delvist fortrudt pga det, du skriver og pga dårlig samvittighed overfor miljøet. Jeg tror, der går lidt mere end et par år, men stemningen er helt sikkert ved at vende sig mod diesel og flere og flere storbyer vil nok indføre sanktioner a la hvad vi ser i Berlin

30-05-2018 12:15 #37| 0

Nogle af de kyndige bileksperter, der kan hjeælpe, og tage et kig på følgende overblik jeg har forsøgt at lave.

  • Er der nogle graverende fejl der ændre prisen for en eller flere scenarier?
  • Har jeg glemt nogle væsentlige pros/cons
  • Er nogle af mine estimeringer alt for konservative eller optimistiske?
  • Andet


  • Alt er pr. måned undtagen Udbetaling.
  • Værditab er beregnet udfra at bilen 5 år senere har tabt 50% af dens købsværdi, jeg ved ikke om dette bør justeres for alle eller nogle af de enkelte scenarier.
  • Leasing perioden er 36 måneder, og så kommer der eventuelt en yderligere udbetaling, dette er ikke regnet med.
  • Leasing prisen vil blive højere da jeg vil skulle køre mere end 10.000 KM om året.
30-05-2018 12:45 #38| 0

Jeg tænker at på en brugt bil er der allerede slidt noget af dækkene af hvorimod de på den nye ikke er. tænker at denne forskel skal afspejles i de månedlige omkostninger til dæk.

derudover virker det ret lavt sat at i kun bruger 1000kr om året på dæk

Vedligeholdningsomkostningerne synes jeg er lige lave nok på den brugte 3-5år gamle bil.

30-05-2018 13:06 #39| 0
Allundberg skrev:Jeg tænker at på en brugt bil er der allerede slidt noget af dækkene af hvorimod de på den nye ikke er. tænker at denne forskel skal afspejles i de månedlige omkostninger til dæk.
derudover virker det ret lavt sat at i kun bruger 1000kr om året på dæk
Vedligeholdningsomkostningerne synes jeg er lige lave nok på den brugte 3-5år gamle bil.

Alletiders input, det får jeg inkluderet.

Tak

30-05-2018 14:02 #40| 0

max 4 år inden værdien er 50

30-05-2018 14:03 #41| 0
MrFrank skrev:Nogle af de kyndige bileksperter, der kan hjeælpe, og tage et kig på følgende overblik jeg har forsøgt at lave.



  • Er der nogle graverende fejl der ændre prisen for en eller flere scenarier?
  • Har jeg glemt nogle væsentlige pros/cons
  • Er nogle af mine estimeringer alt for konservative eller optimistiske?
  • Andet





  • Alt er pr. måned undtagen Udbetaling.
  • Værditab er beregnet udfra at bilen 5 år senere har tabt 50% af dens købsværdi, jeg ved ikke om dette bør justeres for alle eller nogle af de enkelte scenarier.
  • Leasing perioden er 36 måneder, og så kommer der eventuelt en yderligere udbetaling, dette er ikke regnet med.
  • Leasing prisen vil blive højere da jeg vil skulle køre mere end 10.000 KM om året.



Dine afskrivninger virker urealistisk lave. Det er en diesel bil, hvordan markedet ser ud for dem om x antal år er heller ikke let at vide. Du kan roligt sætte afskrivningen højere end hvad et standard finansieringsbeløb ville være


Selvom du vil have en bestemt model bliver de stadig solgt for langt mindre end den nypris du opgiver.



Det er tæt på umuligt at sælge så ny en brugt budget bil privat, og afskaffer du den via en forhandler har den nye vel tabt de første 30k bare du har kørt i den et par uger og jævnt dyr forsikring du har. Evt kig på Renault forsikring hvis det er fordi du er 18-25

Redigeret af Live d. 30-05-2018 14:15
30-05-2018 15:09 #42| 0
Live skrev:


Dine afskrivninger virker urealistisk lave. Det er en diesel bil, hvordan markedet ser ud for dem om x antal år er heller ikke let at vide. Du kan roligt sætte afskrivningen højere end hvad et standard finansieringsbeløb ville være

Selvom du vil have en bestemt model bliver de stadig solgt for langt mindre end den nypris du opgiver.



Det er tæt på umuligt at sælge så ny en brugt budget bil privat, og afskaffer du den via en forhandler har den nye vel tabt de første 30k bare du har kørt i den et par uger og jævnt dyr forsikring du har. Evt kig på Renault forsikring hvis det er fordi du er 18-25

Tak for input, forstår jeg dig korrekt, hvis du siger:

1) Mit forventede værditab er for optimiske, at bilen vil have tabt mere end 50% værdi efter 5 år?

2) Jeg bør kunne få nyprisen forhandlet ned i forhold til den listepris jeg har brugt, hvad er realistisk her (jeg har ingen ide) - 10K, 20K?

3) Er desværre ikke længere 18 - 25, og har ikke rigtig kigget forsikringer igennem, men da jeg tænker det vil have indflydelse på alle scenarier gad jeg ikke kigge på det nærmere, men jeg vil tage et kig på Renault forsikring til den tid.


fiskeri skrev:max 4 år inden værdien er 50

Ikke vanvittig brugbart, care to elaborate?

30-05-2018 15:21 #43| 0
MrFrank skrev:Tak for input, forstår jeg dig korrekt, hvis du siger:
1) Mit forventede værditab er for optimiske, at bilen vil have tabt mere end 50% værdi efter 5 år?
2) Jeg bør kunne få nyprisen forhandlet ned i forhold til den listepris jeg har brugt, hvad er realistisk her (jeg har ingen ide) - 10K, 20K?
3) Er desværre ikke længere 18 - 25, og har ikke rigtig kigget forsikringer igennem, men da jeg tænker det vil have indflydelse på alle scenarier gad jeg ikke kigge på det nærmere, men jeg vil tage et kig på Renault forsikring til den tid.


Ikke vanvittig brugbart, care to elaborate?



De bliver solgt til 132k, obviously ikke alle modeller, men likely sammenligneligt med leasingbilerne.



Selvom du smider i omegnen af 150k, vil ham du afsætter den til tage udgangspunkt i 132k som nypris og han selv skal kunne tjene på den. Vil være overrasket hvis du kan få i nærheden af de 80k. På finansiering vil det ca være 1700 PR måned, det er ikke ofte du hører om at en bil på afbetaling er mere værd end restgælden, og det er endda med 20 procent udbetaling oveni de 1700, en god slat af de 20 procent går til omkostninger, but still.

Redigeret af Live d. 30-05-2018 15:25
30-05-2018 15:50 #44| 0
Live skrev:


De bliver solgt til 132k, obviously ikke alle modeller, men likely sammenligneligt med leasingbilerne.



Selvom du smider i omegnen af 150k, vil ham du afsætter den til tage udgangspunkt i 132k som nypris og han selv skal kunne tjene på den. Vil være overrasket hvis du kan få i nærheden af de 80k. På finansiering vil det ca være 1700 PR måned, det er ikke ofte du hører om at en bil på afbetaling er mere værd end restgælden, og det er endda med 20 procent udbetaling oveni de 1700, en god slat af de 20 procent går til omkostninger, but still.

Ok, hvad vil du mene restværdien ville være på bilen efter 5 år, hvis vi antager den er købt fra ny og har kørt omkring 100.000KM?

Vil gerne prøve at lave så realistisk en scenarie som muligt, så prøvede bare at give et bud, men som sagt har jeg ingen forstand på emnet.

30-05-2018 16:10 #45| 0
MrFrank skrev:

Ok, hvad vil du mene restværdien ville være på bilen efter 5 år, hvis vi antager den er købt fra ny og har kørt omkring 100.000KM?

Vil gerne prøve at lave så realistisk en scenarie som muligt, så prøvede bare at give et bud, men som sagt har jeg ingen forstand på emnet.




Min er lidt under to år, har kørt 75k, jeg kan få lige omkring de 100 for den, stod med en listepris på 161k, om tre år vil jeg gætte på den er 35-45k værd. En der kører mindre kan måske snige sig op på 60k, der kommer satme til at være mange af dem til salg
30-05-2018 16:22 #46| 0
Live skrev:

Min er lidt under to år, har kørt 75k, jeg kan få lige omkring de 100 for den, stod med en listepris på 161k, om tre år vil jeg gætte på den er 35-45k værd. En der kører mindre kan måske snige sig op på 60k, der kommer satme til at være mange af dem til salg

Tjek, tak.

Virker dog en anelse vildt, hvis den er faldet 40K (ca. 30%) ud fra den reelle salgsværdi de første 2 år, og at den så skulle falde yderligere ca 50% de næste tre år.

Såfremt det er korrekt, burde det vel tale for at der var værdi i at købe en 5 år gammel vogn til 50 - 70K hvis man kan få det?

30-05-2018 16:25 #47| 0

Hvis du er ligeglad, så køb min gamle Lupo, når jeg om et par uger har skifter den ud. Fantastisk bil, hvis man ikke kan lide sig selv.

Redigeret af GodPreben d. 30-05-2018 16:25
30-05-2018 16:51 #48| 0
MrFrank skrev:
Tjek, tak.
Virker dog en anelse vildt, hvis den er faldet 40K (ca. 30%) ud fra den reelle salgsværdi de første 2 år, og at den så skulle falde yderligere ca 50% de næste tre år.
Såfremt det er korrekt, burde det vel tale for at der var værdi i at købe en 5 år gammel vogn til 50 - 70K hvis man kan få det?


Privat kan du sikkert, men forhandlerne tager ved, og at købe og at sælge 2 år gamle budget biler privat er ikke let. Selvom jeg kan få 100k for min, sælger de den til dig for 120. Man får så lidt ekstra garanti osv og lettere finansiering hvilket de fleste skal have

Redigeret af Live d. 30-05-2018 16:56
30-05-2018 18:24 #49| 0

Nogen der har nogen erfaring med en Nissan Cashqui(eller wtf den nu hedder..) egentlig?

30-05-2018 18:36 #50| 0
djoffer skrev:

Nogen der har nogen erfaring med en Nissan Cashqui(eller wtf den nu hedder..) egentlig?




Ja, tænker den er utrolig grim. Ikke helt en Fiat multiplan,men alligevel vel :)

Har dog prøvet at kører i den og synes den gør det rigtig godt. Har også en god kammerat som har haft den fra ny i Ca et år som er super glad for den.
Desværre ikke noget brugbart info.
30-05-2018 19:47 #51| 0
MrFrank skrev:Tak for input, forstår jeg dig korrekt, hvis du siger:
1) Mit forventede værditab er for optimiske, at bilen vil have tabt mere end 50% værdi efter 5 år?
2) Jeg bør kunne få nyprisen forhandlet ned i forhold til den listepris jeg har brugt, hvad er realistisk her (jeg har ingen ide) - 10K, 20K?
3) Er desværre ikke længere 18 - 25, og har ikke rigtig kigget forsikringer igennem, men da jeg tænker det vil have indflydelse på alle scenarier gad jeg ikke kigge på det nærmere, men jeg vil tage et kig på Renault forsikring til den tid.


Ikke vanvittig brugbart, care to elaborate?

Tommelfinger Regel. Mellem ca 3,5 til 4 år har ALLE nye biler tabt 50% af deres værdi. Kører selv i en peugoet 208 diesel. Den har tabt 50% på under 3 år( 65000 km)

30-05-2018 22:18 #52| 0
Repsak skrev:

Ja, tænker den er utrolig grim. Ikke helt en Fiat multiplan,men alligevel vel :)

Har dog prøvet at kører i den og synes den gør det rigtig godt. Har også en god kammerat som har haft den fra ny i Ca et år som er super glad for den.
Desværre ikke noget brugbart info.

Virkelig synes den er ret fed, er også voldsom populær i kbh er mit indtryk. Kører ihvertfald virkelig mange af dem rundt

31-05-2018 01:02 #53| 1

Bilforsikring bør kunne gøres billigere.

Ejerafgiften er også for højt sat for de nye: den er blot 1200 kr/året, eftersom den er skrevet til over 30 km/l.

Service & vedligehold + dæk, virker for lavt sat: Det er en dieselbil, det er en renault og du kører 20-25k om året?

Værditabet kan du roligt gange med 1.5-2.0, særligt i det lys at den pågældende model kom frem i 2012 og der er en ny model på vej, lige om hjørnet.

Brændstof virker også noget optimistisk estimeret: Dieselprisen er i øjeblikket 11.29, altså er 1000 kroner 88,57 liter diesel x 20 km/l = 1771,15 km/md = 21.257 km/året, og du skriver i OP at du kører 20-25tkm om året. Skulle bilen så køre 25 km/l i snit(det gør den ikke med det kørselsmønster du har), så rækker dine dieselpenge til: 26.571 km/året, men jeg tror samtidig roligt at du kan regne med, at prisen på diesel ikke falder i fremtiden, tværtimod. ;)


Noget andet er, hvordan kan det være at du tager udgangspunkt i de høje "udbetalinger" på bilen, særligt den under 1 år gamle og den helt nye? 168.000 kroner for en Energy-model er penge lige ud af vinduet, når en fabriksny Zen-model sælges for 132.000 kroner. Det værditab kan du afskrive allerede når du kører ud over kantstenen ved forhandleren. Derfor er din pris på 125.000 for en 1-2 år gammel bil også for høj.


Tallene for den nye må se nogenlunde sådan her ud:

Udbetaling: 140.000 inkl levering og metallak.

Ejerafgift: 1200 kr/år

Forsikring: Højest 3500 kr/år

Service & vedligehold: Mindst 7.000 kr/år.

Brændstof: 15.000 kr/år.

Værditab: 25.000 kroner/år.

Dæk: 3500 kr/år.

Parkering: 1200 kr/år. <-- Dit eget, temmeligt lavt satte beløb.

Diverse:

Herunder FDM vejhjælp, vask, brobizz, vignette m.m: 4500 kr/år.

I alt 60.900 kroner/året eller 5.075 kr/md. ;)

Hvilket giver en km-pris på 2.44 kr, hvilket er ekstremt lavt sat. ;) FDM opererer med et standardbudget på 3,19 kr/km ved en bil til 150.000 kroner, i et 5 årigt ejerskab og 100.000 km. -Alene det, at du kører 25.000 km om året, vil rykke det tal noget. ;)

Dertil skal du jo så også huske den rentebyrde du har, ved at smide 140tkr upfront Vs de havde været investeret. ;)



Noget helt andet er jo, at nu er selv EU-kommisæren for området ude at give dieselbilerne dødsdommen.

https://ekstrabladet.dk/biler/eu-kommissaer-afsiger-doedsdom-dieselbiler-er-faerdige/7177337

Düsseldorf, Stuttgart, Hamborg osv har allerede indført forbud mod dieselbiler, som ikke lever op til Euro6-normen. Det er kun starten på det, der vil sprede sig som en steppebrand, efter EU-dommen fra februar gør det muligt helt at forbyde som man ønsker. ;)

Redigeret af GrimGladGris d. 31-05-2018 01:37
31-05-2018 13:55 #54| 0
GrimGladGris skrev:Bilforsikring bør kunne gøres billigere.
Ejerafgiften er også for højt sat for de nye: den er blot 1200 kr/året, eftersom den er skrevet til over 30 km/l.
Service & vedligehold + dæk, virker for lavt sat: Det er en dieselbil, det er en renault og du kører 20-25k om året?
Værditabet kan du roligt gange med 1.5-2.0, særligt i det lys at den pågældende model kom frem i 2012 og der er en ny model på vej, lige om hjørnet.
Brændstof virker også noget optimistisk estimeret: Dieselprisen er i øjeblikket 11.29, altså er 1000 kroner 88,57 liter diesel x 20 km/l = 1771,15 km/md = 21.257 km/året, og du skriver i OP at du kører 20-25tkm om året. Skulle bilen så køre 25 km/l i snit(det gør den ikke med det kørselsmønster du har), så rækker dine dieselpenge til: 26.571 km/året, men jeg tror samtidig roligt at du kan regne med, at prisen på diesel ikke falder i fremtiden, tværtimod. ;)

Noget andet er, hvordan kan det være at du tager udgangspunkt i de høje "udbetalinger" på bilen, særligt den under 1 år gamle og den helt nye? 168.000 kroner for en Energy-model er penge lige ud af vinduet, når en fabriksny Zen-model sælges for 132.000 kroner. Det værditab kan du afskrive allerede når du kører ud over kantstenen ved forhandleren. Derfor er din pris på 125.000 for en 1-2 år gammel bil også for høj.

Tallene for den nye må se nogenlunde sådan her ud:
Udbetaling: 140.000 inkl levering og metallak.
Ejerafgift: 1200 kr/år
Forsikring: Højest 3500 kr/år
Service & vedligehold: Mindst 7.000 kr/år.
Brændstof: 15.000 kr/år.
Værditab: 25.000 kroner/år.
Dæk: 3500 kr/år.
Parkering: 1200 kr/år. <-- Dit eget, temmeligt lavt satte beløb.
Diverse:
Herunder FDM vejhjælp, vask, brobizz, vignette m.m: 4500 kr/år.
I alt 60.900 kroner/året eller 5.075 kr/md. ;)
Hvilket giver en km-pris på 2.44 kr, hvilket er ekstremt lavt sat. ;) FDM opererer med et standardbudget på 3,19 kr/km ved en bil til 150.000 kroner, i et 5 årigt ejerskab og 100.000 km. -Alene det, at du kører 25.000 km om året, vil rykke det tal noget. ;)
Dertil skal du jo så også huske den rentebyrde du har, ved at smide 140tkr upfront Vs de havde været investeret. ;)


Noget helt andet er jo, at nu er selv EU-kommisæren for området ude at give dieselbilerne dødsdommen.
https://ekstrabladet.dk/biler/eu-kommissaer-afsiger-doedsdom-dieselbiler-er-faerdige/7177337
Düsseldorf, Stuttgart, Hamborg osv har allerede indført forbud mod dieselbiler, som ikke lever op til Euro6-normen. Det er kun starten på det, der vil sprede sig som en steppebrand, efter EU-dommen fra februar gør det muligt helt at forbyde som man ønsker. ;)

Mange tak for input

  • Lavere ejerafgift - tjek
  • Lavere bilforsikring - tjek
  • Højere Service og Vedligehold - tjek
  • Højere omkostning ved dæk - Tjek
  • Højere værditab - Tjek - omend jeg synes en fordobling virker af meget. Hvis jeg forventer at kunne sælge bilen 5 år efter køb med 100K km for 40.000 vil værditabet pr. måned være ca. 1.700
  • Hvad angår rentebyrde vil der ikke være en direkte omkostning, da jeg ikke behver låne pengene

Hvis du skulle ud og købe et fartøj der kunne fragte dig rundt

31-05-2018 13:56 #55| 0
GrimGladGris skrev:Bilforsikring bør kunne gøres billigere.
Ejerafgiften er også for højt sat for de nye: den er blot 1200 kr/året, eftersom den er skrevet til over 30 km/l.
Service & vedligehold dæk, virker for lavt sat: Det er en dieselbil, det er en renault og du kører 20-25k om året?
Værditabet kan du roligt gange med 1.5-2.0, særligt i det lys at den pågældende model kom frem i 2012 og der er en ny model på vej, lige om hjørnet.
Brændstof virker også noget optimistisk estimeret: Dieselprisen er i øjeblikket 11.29, altså er 1000 kroner 88,57 liter diesel x 20 km/l = 1771,15 km/md = 21.257 km/året, og du skriver i OP at du kører 20-25tkm om året. Skulle bilen så køre 25 km/l i snit(det gør den ikke med det kørselsmønster du har), så rækker dine dieselpenge til: 26.571 km/året, men jeg tror samtidig roligt at du kan regne med, at prisen på diesel ikke falder i fremtiden, tværtimod. ;)

Noget andet er, hvordan kan det være at du tager udgangspunkt i de høje "udbetalinger" på bilen, særligt den under 1 år gamle og den helt nye? 168.000 kroner for en Energy-model er penge lige ud af vinduet, når en fabriksny Zen-model sælges for 132.000 kroner. Det værditab kan du afskrive allerede når du kører ud over kantstenen ved forhandleren. Derfor er din pris på 125.000 for en 1-2 år gammel bil også for høj.

Tallene for den nye må se nogenlunde sådan her ud:
Udbetaling: 140.000 inkl levering og metallak.
Ejerafgift: 1200 kr/år
Forsikring: Højest 3500 kr/år
Service & vedligehold: Mindst 7.000 kr/år.
Brændstof: 15.000 kr/år.
Værditab: 25.000 kroner/år.
Dæk: 3500 kr/år.
Parkering: 1200 kr/år. <-- Dit eget, temmeligt lavt satte beløb.
Diverse:
Herunder FDM vejhjælp, vask, brobizz, vignette m.m: 4500 kr/år.
I alt 60.900 kroner/året eller 5.075 kr/md. ;)
Hvilket giver en km-pris på 2.44 kr, hvilket er ekstremt lavt sat. ;) FDM opererer med et standardbudget på 3,19 kr/km ved en bil til 150.000 kroner, i et 5 årigt ejerskab og 100.000 km. -Alene det, at du kører 25.000 km om året, vil rykke det tal noget. ;)
Dertil skal du jo så også huske den rentebyrde du har, ved at smide 140tkr upfront Vs de havde været investeret. ;)


Noget helt andet er jo, at nu er selv EU-kommisæren for området ude at give dieselbilerne dødsdommen.
https://ekstrabladet.dk/biler/eu-kommissaer-afsiger-doedsdom-dieselbiler-er-faerdige/7177337
Düsseldorf, Stuttgart, Hamborg osv har allerede indført forbud mod dieselbiler, som ikke lever op til Euro6-normen. Det er kun starten på det, der vil sprede sig som en steppebrand, efter EU-dommen fra februar gør det muligt helt at forbyde som man ønsker. ;)

Mange tak for input

  • Lavere ejerafgift - tjek
  • Lavere bilforsikring - tjek
  • Højere Service og Vedligehold - tjek
  • Højere omkostning ved dæk - Tjek
  • Højere værditab - Tjek - omend jeg synes en fordobling virker af meget. Hvis jeg forventer at kunne sælge bilen 5 år efter køb med 100K km for 40.000 vil værditabet pr. måned være ca. 1.700
  • Hvad angår rentebyrde vil der ikke være en direkte omkostning, da jeg ikke behver låne pengene

Hvis du skulle ud og købe et fartøj der kunne fragte dig 20.000 km rundt om året, hvad ville du så gøre? :)

31-05-2018 14:25 #56| 0

Jeg ville sgu købe noget nyt hvis jeg var OP. Du gider ikke bruge så mange penge på uforudsete udgifter så er ny bil jo nuts. Den kører desuden også længere pr. liter og er billigere i forsikring. Overvej eventuelt nogle af de biler der er tysk materiale i. F.eks. Zeat som der har tysk motor i, men er lavere prissat end en VW i samme størrelse.

31-05-2018 16:19 #57| 0

Jeg hijacker lige - håber det er okay


Jeg sidder pt i en leaset Peugeot 308 aftale til 2899 per måned uden udbetaling. Samlet ligger mine omkostninger på ca. 4000 pr. måned. Dengang kendte jeg ikke mit behov og valgte derfor leasing, men nu har jeg en lidt længere tidshorisont og overvejere om køb, som en billigere løsning. Mit behov minder meget om Mr. Franks dog kun med forventede 13.000-15.000 km per år. Jeg kigger efter en bil i samme klasse som Peaugeot'en måske lidt mindre fx. Opel Astra serien og med 2-3 år gammel. Tidshorisonten er 3-5 år.


Jeg har prøvet at lave samme regnestykke som Mr. Frank, men kan ikke helt dreje en let måde at regne alternativ investering ind i totalen, som vil være en mulighed hvis jeg fortsætter leasing og sparer købsprisen. Lad os sige prisen er 150.000 og jeg istedet investere dem med estimeret 5% afkast efter skat = 625 kr. per måned. Men dertil skal jeg vel indregne besparelsen på den månedelige udgift jeg har til bilen i tilfælde af køb, som ligeledes kan investeres? Lad os sige denne forskel er på 2500 kr per måned (forskel uden værditab) - 30.000 per år/125 pr måned ved investering på de 5%, som så skal modregnes? I tillæg kommer så evt. låneomkostninger.


Er jeg helt galt på den her?


31-05-2018 20:39 #58| 0

@MrFrank

Det er klart, at jo billigere du køber, jo mindre bliver værditabet også i kroner og ører.

Redigeret af GrimGladGris d. 01-06-2018 19:42
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar