Kongs skrev:Jer med dieselbil tager tydeligvis ikke højde for:
-øget ejerafgift
- yderligere restriktioner for hvor man må køre henne
- yderligere udgifter til brændstof
- manglende reservedele hvis bilerne ikke bliver solgt herhjemme bliver de sendt udenlands og derfor kommer der også til at mangle reservedele med tiden
Jeg forstår godt argumentet for at spare en skilling nu og her. Senest har Tesla medarbejdere dog været ude og nævne at afgiften gennemsnitligt stiger 20% om året på elbiler. Jeg tvivler stærkt på at selv med Teslas revolutionerende teknologi, at de kan ramme et prisleje hvor alle føler sig komfortable.
Personligt er vi gået med en model:
Før:
Solgt Peugeot 308 fra 2019 (de har mange problemer med deres motorer, tandremmen smelter og sluger olie som bare fanden) så derfor ville jeg bare af med den. Brændstofforbrug årligt ca 20.000 kr.
Nu:
MG4 leasing 3500 kr. om måneden uden udbetaling 15.000 km. Maks binding 1 år..
MG ZS luxury 2020 40.000 km købt for 170 tkr.
Grunden til vores valg var en blanding af økonomi og behov. ZS giver os den plads vi har brug for til familieture og MG4 var meget billigt ift. andet i markedet.
Ulemperne er på den bil vi har købt lille batteri, men det har ingen betydning da vi aldrig kører 260 km på en tur (som er dens distance).
Samlet elforbrug seneste 2 måneder: 1200 kr. pr mdr for: ladning af 2x biler og el til et hus på 240 kvm2.
Så der er en stor besparelse at hente, men man skal selvfølgelig kunne leve med teknologien bliver bedre, men den bliver nok også dyrere pga afgifterne stiger.
Og så er der jo dem der mener elbiler kun er her 10-15 år og så får vi syntetisk benzin i stedet. Men lad os nu se.
Jeg tror, du skal prøve at regne på det selv.
- øget ejerafgift er jo småpenge det stiger de næste par år
- Yderligere restriktioner for hvor man må køre henne er vist helt frit fortolket, begræsningen er jo på de ældre diesel biler og ikke nyere, så sandsynligheden for at der opleves yderligere restriktioner indenfor de næste 10 år, er vist ikke så store, der er jo endnu intet på tegnebrættet.
- Yderligere udgifter til brændstof, joh jah det er da nok sandt at brændstofsudgifterne kommer til at stige, men hvor meget? Skal vi så også til at regne med større udsving i elpriser og tariffer når vi forsøger at sammenligne udgifter eller går det kun den ene vej?
- Manglende reservedele er sgu for plat, der er reservedele at finde til de her biler de næste mange år.
Prøv lige at lave et regnestykke på en familiebil i 150-200k klassen, med en forventet levetid på 5-10 år og et kørselsbehov på 25000 om året.
Selv med de punkter du nævner, så bliver en diesel bil ikke et dyrt bekendtskab kontra en elbil.
Du får svært ved at finde sammenlignelige biler til dem OP søger som elbil, uden at de er væsentligt dyrere.
Redigeret af lolAI d. 15-11-2023 12:12