Ny bil

#1| 0

Vores bil er blevet totalskadet, og vi skal finde en ny. Jeg ved virkelig lidt om biler, så kunne godt bruge lidt hjælp.

 

Vi er 2 voksne og 3 børn. Jeg kører ca. 70 km om dagen, og derudover skal vi bruge den til familieting i weekenden og ferier. Vi kører ikke langt sydpå på ferier - mere til f.eks. Sverige.

 

Vi havde en C4 Picasso diesel før.

 

Budgettet er lidt flydende. Gad godt holde det omkring 200.000, men kan også gå over. Men også meget gerne under! 150.000 ville være optimalt.

 

Skal vi have en elbil? Er det håbløst at købe en diesel-bil med stigende afgifter osv? Hvad med hybrid?

 

Vi går ikke så meget op i biler, så design og image betyder ikke meget.

 

Nogle gode bud?

Redigeret af Megl d. 14-11-2023 21:41
14-11-2023 21:52 #2| 0

Har I brug for pladsen i en MPV som den Citroen I kommer fra?
Hvis ja, så er mulighederne på el nærmest ikke eksisterende og slet ikke på et budget som dit.

Mit råd vil være at se på hvilken slags bil, som I realistisk kan være i.

Hvis I kan klemme jer ned i en stationcar så er der en del muligheder. Hvis det skal være en MPV, så er det lidt mere begrænset, men ikke umuligt.

Diesel er stadig fin til dit kørselsbehov.

14-11-2023 22:00 #3| 0
OP

Vi vil gerne have pladsen i en MPV, men vi kan også gå lidt ned i størrelse, da vi ikke skal bruge så meget plads til barnevogn og autostole, da børnene er blevet større (3, 8 og 11).

14-11-2023 22:07 #4| 0

Hvis I vil have en MPV, så er der vel en håndfuld muligheder hvis de ikke skal være alt for gamle eller have gået alt for langt:

VW Touran
Citroen Berlingo / Peugeot Partner
Citroen C4
Renault Grand Scenic
Ford Grand C-Max
Dacia Lodgy
Opel Zafira

Det spænder fra de mest populære og dyreste til de mindst.
Som altid, så skal man ud og se på dem og prøve et par stykker.

14-11-2023 22:12 #5| 0
lolAI skrev:

Har I brug for pladsen i en MPV som den Citroen I kommer fra?
Hvis ja, så er mulighederne på el nærmest ikke eksisterende og slet ikke på et budget som dit.

Mit råd vil være at se på hvilken slags bil, som I realistisk kan være i.

Hvis I kan klemme jer ned i en stationcar så er der en del muligheder. Hvis det skal være en MPV, så er det lidt mere begrænset, men ikke umuligt.

Diesel er stadig fin til dit kørselsbehov.

 Diesel er et no go at købe efterhånden.. reglerne for dem er ret ringe efterhånden og bliver mere og mere udfaset.

 

15-11-2023 05:03 #6| 1

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/bmw/520d/20-touring-aut-5d/5962707

 


Du får ekstremt meget bil for pengene i en 5-serie....

15-11-2023 07:14 #7| 0

FDM har lige udgivet en artikel om at Diesel biler er i frit fald så jeg ville nok holde mig fra diesel.

 

Tænker jeres budget er for lille til elbil med tanke de ture i også tager og størrelse, men I ville spare meget mere ved at køre på el sådan som priserne er pt. Det eneste der nærmer sig er en Maxus Euniq, men den har ikke så stort et batteri. Ellers kan I måske overveje at lease en bil I kun er bundet af i et år. Markedet udvikler sig med lynets hast lige pt.

 

Jeg kører ca 16000 km om året og kører el nu og sparer ca 12-14.000 kr. om året i brændstof, ved bare at lade hjemme om natten. Ja der er også en engangs investering i en ladestander men den er hurtigt tjent hjem. Og hvis I ikke har solceller eller varmepumpe får I refusion for elafgiften for det i lader.


Redigeret af Kongs d. 15-11-2023 07:17
15-11-2023 08:06 #8| 0
Kongs skrev:

FDM har lige udgivet en artikel om at Diesel biler er i frit fald så jeg ville nok holde mig fra diesel.

 

Tænker jeres budget er for lille til elbil med tanke de ture i også tager og størrelse, men I ville spare meget mere ved at køre på el sådan som priserne er pt. Det eneste der nærmer sig er en Maxus Euniq, men den har ikke så stort et batteri. Ellers kan I måske overveje at lease en bil I kun er bundet af i et år. Markedet udvikler sig med lynets hast lige pt.

 

Jeg kører ca 16000 km om året og kører el nu og sparer ca 12-14.000 kr. om året i brændstof, ved bare at lade hjemme om natten. Ja der er også en engangs investering i en ladestander men den er hurtigt tjent hjem. Og hvis I ikke har solceller eller varmepumpe får I refusion for elafgiften for det i lader.

 

 

 Kan du linke ti den FDM ting / frit fald du taler om?

 

15-11-2023 08:12 #9| 0
Mikkmakk skrev:

 

 Kan du linke ti den FDM ting / frit fald du taler om?

 

 

 BT bringer tilsvarende her til morgen:


https://www.bt.dk/forbrug/salget-er-kollapset-totalt-og-eksperter-kommer-med-klar-opfordring-saelg-den



15-11-2023 08:34 #10| 0
OP

Tak for svar - det er meget værdsat!

 

Så det er helt håbløst at købe en dieselbil til omkring 120.000, der har kørt omkring 100.000 med henblik på at køre i den, til den mere eller mindre ikke kan mere? Så kan værditabet jo være lidt ligegyldigt?

 

Og hvad er holdningerne til de nye, kinesiske elbiler, som f.eks. er Aiways U5?

 

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/aiways/u5/premium-5d/5939638

 

Eller denne her:

 

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyundai/kona/39-ev-trend-5d/5986750

Redigeret af Megl d. 15-11-2023 08:38
15-11-2023 09:07 #11| 0
Megl skrev:

Tak for svar - det er meget værdsat!

 

Så det er helt håbløst at købe en dieselbil til omkring 120.000, der har kørt omkring 100.000 med henblik på at køre i den, til den mere eller mindre ikke kan mere? Så kan værditabet jo være lidt ligegyldigt? 

 

 Du er i lidt samme situation som mig, og jeg gør præcis det du nævner. Jeg vil ikke bruge en formue på en el-bil PT da udviklingen simpelthen går alt for stærkt. Så for at købe lidt tid så vil jeg hellere køre en go' men brugt diesel til omkring de 100.000 (og der er virkelig meget godt på markedet PT), velvidende at den bare skal holde i 3-5år år og/eller til (for dyre) reperationer sender den til østeuropa for en slik :-)

 

- på den måde køber vi os lige lidt tid til producenterne har lavet den elbil vi mangler PT: En stationcar i Astra/Fokus-klassen prissat til 250.000 fra ny, og med et batteri der klarer 6-700km

 

 

Jeg valgte en:

Brugt Opel Astra 1,6 CDTi 136 Dynamic Sports Tourer aut. 5d - Bilbasen

Da jeg ville have Automatgear, og i klassen var det stort set kun Astra'en der kunne klare det krav og holde sig under 125.000 (for både pris og km-tal)

 

 

Hvis du kan acceptere lidt flere km på bagen får du en go' rabat:

Brugt Opel Astra 1,6 CDTi 136 Enjoy Sports Tourer aut. 5d - Bilbasen

 

 

En Insignia kunne også være et godt bud:

Brugt Opel Insignia 1,6 CDTi 136 Edition Sports Tourer aut. 5d - Bilbasen

Redigeret af Mads Møller d. 15-11-2023 09:16
15-11-2023 09:08 #12| 0
Schaffen85 skrev:

 Diesel er et no go at købe efterhånden.. reglerne for dem er ret ringe efterhånden og bliver mere og mere udfaset.

 

 

 Jeg går selv med tanke om at købe mig en ældre bil inden for et års tid.

hvorfor er diesel så meget nogo?

Jeg vil meget sjældent skulle køre til Kbh, som regel kun til arrangementer eller hvis der skal afhentes en større "ting". Arrangementer vil nemt kunne klares med det offentlige, p plads priser har jo allerede sørget for det gøres sådan oftest, afhentning kan selvfølgelig blive et problem, men der må bytte/leje bil kunne klare det tænker jeg.

Hvad er så minusser? Miljøet har jeg altså ikke penge til at tænke på hvis besparelsen er stor nok. Gensalgsværdi er jeg også "ligeglad" med, plejer at kører mine biler ud, da jeg ikke køber nyere biler.

jeg kan kun se et minus, stiger diesel prisen når der sælges mindre af det?


15-11-2023 09:11 #13| 0
OP
Mads Møller skrev:

 

 Du er i lidt samme situation som mig, og jeg gør præcis det du nævner. Jeg vil ikke bruge en formue på en el-bil PT da udviklingen simpelthen går alt for stærkt. Så for at købe lidt tid så vil jeg hellere køre en go' men brugt diesel til omkring de 100.000 (og der er virkelig meget godt på markedet PT), velvidende at den bare skal holde i 3-5år år og/eller til (for dyre) reperationer sender den til østeuropa for en slik :-)

 

- på den måde køber vi os lige lidt tid til producenterne har lavet den elbil vi mangler PT: En stationcar i Astra/Fokus-klassen prissat til 250.000 fra ny, og med et batteri der klarer 6-700km

 

 Lige præcis! Det er også det, jeg tænker. At købe sig tid til, at el-bilerne bliver bedre, eller at der er et større brugtmarked for de nyeste.

 

Hvad siger folk til denne løsning?

15-11-2023 09:21 #14| 0

At købe en diesel bil som er ca. 5 år gammel og regne med at køre i den 5-10 år mere, er i min optik langt det mest fornuftige fra et økonomisk synspunkt.

Der er virkelig stor forskel på et scenarie hvor man køber en 5 år gammel bil i 150-200k segmentet og et scenarie hvor man går ud og bruger 600k på en ny diesel bil.
De to ting kan slet ikke sammenlignes fra et værditabsperspektiv.

At det skulle blive umuligt at køre i en nyere dieselbil indenfor de næste 10 år tror jeg heller ikke på.

Redigeret af lolAI d. 15-11-2023 09:22
15-11-2023 09:27 #15| 0
Mads Møller skrev:

 


- på den måde køber vi os lige lidt tid til producenterne har lavet den elbil vi mangler PT: En stationcar i Astra/Fokus-klassen prissat til 250.000 fra ny, og med et batteri der klarer 6-700km


 


 




Det skal du nok ikke satse på.
Priserne på biler er steget ret markant de sidste 3-4 år. Du kan jo heller ikke få en Astra/focus fra ny i dag til 250.000.
Du kommer sandsynligvis til at gå på kompromis med et eller flere af dine krav til den tid.
15-11-2023 09:46 #16| 0
lolAI skrev:

Det skal du nok ikke satse på.
Priserne på biler er steget ret markant de sidste 3-4 år. Du kan jo heller ikke få en Astra/focus fra ny i dag til 250.000.
Du kommer sandsynligvis til at gå på kompromis med et eller flere af dine krav til den tid.

 

 Jeg ligger min lid til at Tesla kommer med en model-2 der passer til os discount-ryttere der ikke gider bruge alle vores skillinger på noget så ligegyldigt - men dog stadig nødvendigt - som en automobil....


Første skridt kommer (måske) til næste år, og så ligger det jo ligefor at lave en SUV/stationcar der passer til Astra/focus-segmentet i ~2026

 

Tesla til omkring 200.000 kroner er på vej - MereMobil.dk

Redigeret af Mads Møller d. 15-11-2023 10:25
15-11-2023 11:09 #17| 0

Jer med dieselbil tager tydeligvis ikke højde for:

 

-øget ejerafgift

 

- yderligere restriktioner for hvor man må køre henne

 

- yderligere udgifter til brændstof

 

- manglende reservedele hvis bilerne ikke bliver solgt herhjemme bliver de sendt udenlands og derfor kommer der også til at mangle reservedele med tiden

 

Jeg forstår godt argumentet for at spare en skilling nu og her. Senest har Tesla medarbejdere dog været ude og nævne at afgiften gennemsnitligt stiger 20% om året på elbiler. Jeg tvivler stærkt på at selv med Teslas revolutionerende teknologi, at de kan ramme et prisleje hvor alle føler sig komfortable.

 

Personligt er vi gået med en model:

Før:

Solgt Peugeot 308 fra 2019 (de har mange problemer med deres motorer, tandremmen smelter og sluger olie som bare fanden) så derfor ville jeg bare af med den. Brændstofforbrug årligt ca 20.000 kr.

 

Nu:

MG4 leasing 3500 kr. om måneden uden udbetaling 15.000 km. Maks binding 1 år..

 

MG ZS luxury 2020 40.000 km købt for 170 tkr.

 

Grunden til vores valg var en blanding af økonomi og behov. ZS giver os den plads vi har brug for til familieture og MG4 var meget billigt ift. andet i markedet.

 

Ulemperne er på den bil vi har købt lille batteri, men det har ingen betydning da vi aldrig kører 260 km på en tur (som er dens distance).

 

Samlet elforbrug seneste 2 måneder: 1200 kr. pr mdr for: ladning af 2x biler og el til et hus på 240 kvm2. 

 

Så der er en stor besparelse at hente, men man skal selvfølgelig kunne leve med teknologien bliver bedre, men den bliver nok også dyrere pga afgifterne stiger.

 

Og så er der jo dem der mener elbiler kun er her 10-15 år og så får vi syntetisk benzin i stedet. Men lad os nu se.

 

Redigeret af Kongs d. 15-11-2023 11:20
15-11-2023 11:41 #18| 0
Kongs skrev:

Jer med dieselbil tager tydeligvis ikke højde for:

 

-øget ejerafgift

 

- yderligere restriktioner for hvor man må køre henne

 

- yderligere udgifter til brændstof

 

- manglende reservedele hvis bilerne ikke bliver solgt herhjemme bliver de sendt udenlands og derfor kommer der også til at mangle reservedele med tiden

 

Jeg forstår godt argumentet for at spare en skilling nu og her. Senest har Tesla medarbejdere dog været ude og nævne at afgiften gennemsnitligt stiger 20% om året på elbiler. Jeg tvivler stærkt på at selv med Teslas revolutionerende teknologi, at de kan ramme et prisleje hvor alle føler sig komfortable.

 

Personligt er vi gået med en model:

Før:

Solgt Peugeot 308 fra 2019 (de har mange problemer med deres motorer, tandremmen smelter og sluger olie som bare fanden) så derfor ville jeg bare af med den. Brændstofforbrug årligt ca 20.000 kr.

 

Nu:

MG4 leasing 3500 kr. om måneden uden udbetaling 15.000 km. Maks binding 1 år..

 

MG ZS luxury 2020 40.000 km købt for 170 tkr.

 

Grunden til vores valg var en blanding af økonomi og behov. ZS giver os den plads vi har brug for til familieture og MG4 var meget billigt ift. andet i markedet.

 

Ulemperne er på den bil vi har købt lille batteri, men det har ingen betydning da vi aldrig kører 260 km på en tur (som er dens distance).

 

Samlet elforbrug seneste 2 måneder: 1200 kr. pr mdr for: ladning af 2x biler og el til et hus på 240 kvm2. 

 

Så der er en stor besparelse at hente, men man skal selvfølgelig kunne leve med teknologien bliver bedre, men den bliver nok også dyrere pga afgifterne stiger.

 

Og så er der jo dem der mener elbiler kun er her 10-15 år og så får vi syntetisk benzin i stedet. Men lad os nu se.

 

 

 Kongs, er det dieselmotoren på 1,5L/130hk? Jeg købte en 308 diesel i slut 2017 med den gamle motor på 1,6L/120hk og jeg har ikke de nævnte problemer der?


@alle

Ved I hvad afgiften stiger til og fra i 2024, som nævnes i BT-artiklen? Det er meget rart at vide, hvilken prisstigning jeg kigger ind i

15-11-2023 11:51 #19| 0
SineQuaNon skrev:

 

 Kongs, er det dieselmotoren på 1,5L/130hk? Jeg købte en 308 diesel i slut 2017 med den gamle motor på 1,6L/120hk og jeg har ikke de nævnte problemer der?

 

@alle

Ved I hvad afgiften stiger til og fra i 2024, som nævnes i BT-artiklen? Det er meget rart at vide, hvilken prisstigning jeg kigger ind i

 

 Nej det er PureTech motoren i hele koncernen der er lort. Vi nåede aldrig at få problemer heldigvis. Men mine forældre fik på opfordring skiftet tandremmen (endnu ikke smeltet) men nu sluger den bare olie og er kun 4 år. Det er en joke, at de stadig sælger de biler. FDM fraråder også køb af biler med denne motortype bl.a. fordi der også har været en del sager hvor kunder ikke har fået kulance.

 

Men alle PSA biler med PureTech motor har eller får sandsynligvis problemer i større eller mindre grad, så jeg skulle bare af med den inden et kæmpe værditab.


15-11-2023 11:51 #20| 0
Schaffen85 skrev:

 Diesel er et no go at købe efterhånden.. reglerne for dem er ret ringe efterhånden og bliver mere og mere udfaset.

 

Hvilke specifikke regler tænker du på? Bor ex i København med to dieselbiler i husstanden(2019 og 2015 årgange) og vi er da ikke blevet reguleret. 

Hvis der henvises til miljøzoner og partikelfiltre snakker vi vel den absolutte bund af dieselbil-parken? 

 

 

15-11-2023 11:58 #21| 0
mino skrev:

Hvilke specifikke regler tænker du på? Bor ex i København med to dieselbiler i husstanden(2019 og 2015 årgange) og vi er da ikke blevet reguleret. 

Hvis der henvises til miljøzoner og partikelfiltre snakker vi vel den absolutte bund af dieselbil-parken? 

 

 

 

Det er reglerne lige nu ja, så ikke noget at være nervøs over, men det vil ikke undre mig hvis der kommer yderligere restriktioner enten fra DK eller EU.

15-11-2023 12:06 #22| 1
Kongs skrev:

Jer med dieselbil tager tydeligvis ikke højde for:

 

-øget ejerafgift

 

- yderligere restriktioner for hvor man må køre henne

 

- yderligere udgifter til brændstof

 

- manglende reservedele hvis bilerne ikke bliver solgt herhjemme bliver de sendt udenlands og derfor kommer der også til at mangle reservedele med tiden

 

Jeg forstår godt argumentet for at spare en skilling nu og her. Senest har Tesla medarbejdere dog været ude og nævne at afgiften gennemsnitligt stiger 20% om året på elbiler. Jeg tvivler stærkt på at selv med Teslas revolutionerende teknologi, at de kan ramme et prisleje hvor alle føler sig komfortable.

 

Personligt er vi gået med en model:

Før:

Solgt Peugeot 308 fra 2019 (de har mange problemer med deres motorer, tandremmen smelter og sluger olie som bare fanden) så derfor ville jeg bare af med den. Brændstofforbrug årligt ca 20.000 kr.

 

Nu:

MG4 leasing 3500 kr. om måneden uden udbetaling 15.000 km. Maks binding 1 år..

 

MG ZS luxury 2020 40.000 km købt for 170 tkr.

 

Grunden til vores valg var en blanding af økonomi og behov. ZS giver os den plads vi har brug for til familieture og MG4 var meget billigt ift. andet i markedet.

 

Ulemperne er på den bil vi har købt lille batteri, men det har ingen betydning da vi aldrig kører 260 km på en tur (som er dens distance).

 

Samlet elforbrug seneste 2 måneder: 1200 kr. pr mdr for: ladning af 2x biler og el til et hus på 240 kvm2. 

 

Så der er en stor besparelse at hente, men man skal selvfølgelig kunne leve med teknologien bliver bedre, men den bliver nok også dyrere pga afgifterne stiger.

 

Og så er der jo dem der mener elbiler kun er her 10-15 år og så får vi syntetisk benzin i stedet. Men lad os nu se.

 

 

 Jeg tror, du skal prøve at regne på det selv.

 

- øget ejerafgift er jo småpenge det stiger de næste par år

- Yderligere restriktioner for hvor man må køre henne er vist helt frit fortolket, begræsningen er jo på de ældre diesel biler og ikke nyere, så sandsynligheden for at der opleves yderligere restriktioner indenfor de næste 10 år, er vist ikke så store, der er jo endnu intet på tegnebrættet.

- Yderligere udgifter til brændstof, joh jah det er da nok sandt at brændstofsudgifterne kommer til at stige, men hvor meget? Skal vi så også til at regne med større udsving i elpriser og tariffer når vi forsøger at sammenligne udgifter eller går det kun den ene vej? 

- Manglende reservedele er sgu for plat, der er reservedele at finde til de her biler de næste mange år.

 

Prøv lige at lave et regnestykke på en familiebil i 150-200k klassen, med en forventet levetid på 5-10 år og et kørselsbehov på 25000 om året.

Selv med de punkter du nævner, så bliver en diesel bil ikke et dyrt bekendtskab kontra en elbil. 

Du får svært ved at finde sammenlignelige biler til dem OP søger som elbil, uden at de er væsentligt dyrere.

 

 

Redigeret af lolAI d. 15-11-2023 12:12
15-11-2023 12:24 #23| 0
lolAI skrev:

 

 Jeg tror, du skal prøve at regne på det selv.

 

- øget ejerafgift er jo småpenge det stiger de næste par år

- Yderligere restriktioner for hvor man må køre henne er vist helt frit fortolket, begræsningen er jo på de ældre diesel biler og ikke nyere, så sandsynligheden for at der opleves yderligere restriktioner indenfor de næste 10 år, er vist ikke så store, der er jo endnu intet på tegnebrættet.

- Yderligere udgifter til brændstof, joh jah det er da nok sandt at brændstofsudgifterne kommer til at stige, men hvor meget? Skal vi så også til at regne med større udsving i elpriser og tariffer når vi forsøger at sammenligne udgifter eller går det kun den ene vej? 

- Manglende reservedele er sgu for plat, der er reservedele at finde til de her biler de næste mange år.

 

Prøv lige at lave et regnestykke på en familiebil i 150-200k klassen, med en forventet levetid på 5-10 år og et kørselsbehov på 25000 om året.

Selv med de punkter du nævner, så bliver en diesel bil ikke et dyrt bekendtskab kontra en elbil. 

Du får svært ved at finde sammenlignelige biler til dem OP søger som elbil, uden at de er væsentligt dyrere.

 

 

 

Enig ift. OPs behov. Men det her kan blive en lang debat. Forventet levetid på 5-10 år er jo også et vidt begreb herunder forventet øget værkstedsudgifter desto længere bilens levealder. Km/L kommer også til at spille meget ind og som du også selv nævner ved ingen af os hvor elpriser eller tariffer bevæger sig hen heller.

 

Da jeg regnede på det kunne det slet ikke betale sig for os at fortsætte med benzinbil og dieselbil var nogo pga. vores relativ korte køreture på 10-30 km hver vej. Så derfor endte vores valg på elbil.

 

Redigeret af Kongs d. 15-11-2023 12:38
15-11-2023 12:30 #24| 0
Kongs skrev:

 

 Nej det er PureTech motoren i hele koncernen der er lort. Vi nåede aldrig at få problemer heldigvis. Men mine forældre fik på opfordring skiftet tandremmen (endnu ikke smeltet) men nu sluger den bare olie og er kun 4 år. Det er en joke, at de stadig sælger de biler. FDM fraråder også køb af biler med denne motortype bl.a. fordi der også har været en del sager hvor kunder ikke har fået kulance.

 

Men alle PSA biler med PureTech motor har eller får sandsynligvis problemer i større eller mindre grad, så jeg skulle bare af med den inden et kæmpe værditab.

 

 Ah ok, troede det var diesel du mente  jvf al snakken om diesel. 

 

15-11-2023 12:42 #25| 0
SineQuaNon skrev:

 Ah ok, troede det var diesel du mente  jvf al snakken om diesel. 

 

 

Diesel er også noget lort, det er så AddBlue pumpen der ryger - det kræver en helt ny tank da den er hermetisk lukket, og det koster 10 af de lange. Nu har vi fået skiftet den tank to gange og skal sælge inden garantien på den udløber (2 år).

15-11-2023 12:54 #26| 0
OP
lolAI skrev:

 

 Jeg tror, du skal prøve at regne på det selv.

 

- øget ejerafgift er jo småpenge det stiger de næste par år

- Yderligere restriktioner for hvor man må køre henne er vist helt frit fortolket, begræsningen er jo på de ældre diesel biler og ikke nyere, så sandsynligheden for at der opleves yderligere restriktioner indenfor de næste 10 år, er vist ikke så store, der er jo endnu intet på tegnebrættet.

- Yderligere udgifter til brændstof, joh jah det er da nok sandt at brændstofsudgifterne kommer til at stige, men hvor meget? Skal vi så også til at regne med større udsving i elpriser og tariffer når vi forsøger at sammenligne udgifter eller går det kun den ene vej? 

- Manglende reservedele er sgu for plat, der er reservedele at finde til de her biler de næste mange år.

 

Prøv lige at lave et regnestykke på en familiebil i 150-200k klassen, med en forventet levetid på 5-10 år og et kørselsbehov på 25000 om året.

Selv med de punkter du nævner, så bliver en diesel bil ikke et dyrt bekendtskab kontra en elbil. 

Du får svært ved at finde sammenlignelige biler til dem OP søger som elbil, uden at de er væsentligt dyrere.

 

 

 

Hvis jeg nu har pengene, kan det så ikke betale sig at købe f.eks. en Skoda Enyaq fra '21 til 250.000? Køber jeg dieselbilen nu, skal jeg jo nok over til el om 5-7 år? Så ved at købe diesel-bilen, skubber jeg vel bare udgiften nogle år frem? Eller er argumentet, at om 5-6 år er der bedre og billigere (og flere brugte) elbiler, så derfor er det fint at vente?

15-11-2023 12:55 #27| 0
telum skrev:

 

Diesel er også noget lort, det er så AddBlue pumpen der ryger - det kræver en helt ny tank da den er hermetisk lukket, og det koster 10 af de lange. Nu har vi fået skiftet den tank to gange og skal sælge inden garantien på den udløber (2 år).

 Føj da, tak for info. Hvor længe gik der før den røg første gang? Jeg kan nemlig ikke mindes at de har snakket om det endnu, og den er trods alt omkring de 6 år gammel nu

 

15-11-2023 12:55 #28| 1
Kongs skrev:

 

Enig ift. OPs behov. Men det her kan blive en lang debat. Forventet levetid på 5-10 år er jo også et vidt begreb herunder forventet øget værkstedsudgifter desto længere bilens levealder. Km/L kommer også til at spille meget ind og som du også selv nævner ved ingen af os hvor elpriser eller tariffer bevæger sig hen heller.

 

Da jeg regnede på det kunne det slet ikke betale sig for os at fortsætte med benzinbil og dieselbil var nogo pga. vores relativ korte køreture på 10-30 km hver vej. Så derfor endte vores valg på elbil.

 

 

 Men så lad da være med at smide anekdotiske indspark ind i en debat, hvor dit udgangspunkt er et helt andet og hvor du mener, at dem med dieselbiler ikke tager højde for en række ting. Det viser sig vel egentlig bare, at det er dig der ikke har taget højde for en masse ting.

 

@OP 



Som altid i en debat om biler, så bliver det meget hurtigt anekdotisk.

"Jeg har haft en bil - den var fed - så køb den samme" 

"Min mosters anden mands kusine havde engang en bil- den var lort så lad være med at købe den"

Ud og se på nogle forskellige biler i den størrelse/prisklasse I er ude efter. Lad være med at være bange for en 5 år gammel diesel bil, ihvertfald ikke af de årsager der er nævnt her. Det samme gælder benzin biler. 

Du skal se på bilens stand, kendte fejl ved modellen osv.  

15-11-2023 12:58 #29| 0
Megl skrev:

 

Hvis jeg nu har pengene, kan det så ikke betale sig at købe f.eks. en Skoda Enyaq fra '21 til 250.000? Køber jeg dieselbilen nu, skal jeg jo nok over til el om 5-7 år? Så ved at købe diesel-bilen, skubber jeg vel bare udgiften nogle år frem? Eller er argumentet, at om 5-6 år er der bedre og billigere (og flere brugte) elbiler, så derfor er det fint at vente?

 

 Jeg synes i hvert fald at bulletinerne om solid state batterier er spændende. Toyota mener at kunne massefremstille dem i 2027/2028. Jeg håber at min gamle Peugeot kan holde til de er på markedet

15-11-2023 12:59 #30| 0
SineQuaNon skrev:

 Føj da, tak for info. Hvor længe gik der før den røg første gang? Jeg kan nemlig ikke mindes at de har snakket om det endnu, og den er trods alt omkring de 6 år gammel nu

 

 

 Det sker ikke for alle, men mener den gik efter ca. 80k og så igen efter 150k. Hvis man googler problemet vil man finde en del utilfredse ejere - specielt fordi de ikke får problemet fikset, men bare kører videre med samme reservedel...

 

Edit: fra 2015.

Redigeret af telum d. 15-11-2023 13:05
15-11-2023 13:05 #31| 0
Megl skrev:

 

Hvis jeg nu har pengene, kan det så ikke betale sig at købe f.eks. en Skoda Enyaq fra '21 til 250.000? Køber jeg dieselbilen nu, skal jeg jo nok over til el om 5-7 år? Så ved at købe diesel-bilen, skubber jeg vel bare udgiften nogle år frem? Eller er argumentet, at om 5-6 år er der bedre og billigere (og flere brugte) elbiler, så derfor er det fint at vente?

 

Passer en Enyaq i størrelsen til jer?

Som jeg skrev tidligere, så skal I ud se hvilken størrelse bil I realistisk kan være i. Når I ved det, så er det nemmere at snævre sig ind på mulighederne. 

 

Jeg advokerer ikke for at en dieselbil er det eneste rigtige, men i MPV størrelsen er det helt klart svært at komme udenom dem - og man behøver heller ikke være skrækslagen for at man skal smide bilen ud efter 3 år jf. tidligere diskusioner.

 

Alle bilkøb skubber udgiften til den næste bil nogle år frem:-) 

Hvis en elbil passer i størrelse, pris og kørselsmønster, jamen så slå jer løs.

Hvis ikke, så lad være med at være bange for en gammeldags forbrændingsmotor.

 

15-11-2023 13:10 #32| 1
OP

Tjohh, den er nok lige det mindste - skal have prøvet en.

 

Mange tak for gode inputs!

15-11-2023 13:14 #33| 0

Der er ingen der har snakket om Hybrid endnu? Hvad med sådan en Hyundai Ioniq 5-tingest:

 

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyundai/ioniq/ev-premium-5d/5673551

 

Jeg aner intet om det, men størrelsen ligner en almindelig stationcar og personligt tiltaler det mig, at man i det daglige ofte kører på el, men hvis man skal krydse Fyn kan det gøres uden optankning af El.

15-11-2023 13:19 #34| 0
telum skrev:

 

 Det sker ikke for alle, men mener den gik efter ca. 80k og så igen efter 150k. Hvis man googler problemet vil man finde en del utilfredse ejere - specielt fordi de ikke får problemet fikset, men bare kører videre med samme reservedel...

 

Edit: fra 2015.

 Okay, så kan jeg krydse fingre for at være blandt de heldige. Den har kørt 120000km nu. Tak for info

 

15-11-2023 13:34 #35| 0
telum skrev:

Der er ingen der har snakket om Hybrid endnu? Hvad med sådan en Hyundai Ioniq 5-tingest:

 

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/hyundai/ioniq/ev-premium-5d/5673551

 

Jeg aner intet om det, men størrelsen ligner en almindelig stationcar og personligt tiltaler det mig, at man i det daglige ofte kører på el, men hvis man skal krydse Fyn kan det gøres uden optankning af El.

 

Den er relativ lille og kan ikke sammenlignes med stationcar. Men ellers en meget økonomisk bil og får især store roser for deres rene elbil som køre længst pr kWh af alle elbiler der er blevet testet. Så tænker også deres hybridudgave er god.

 

Redigeret af Kongs d. 15-11-2023 14:09
15-11-2023 18:06 #36| 2

Ræk ud til Jens Jacob Baumspieler og få en pris på den nye Dominant BX326! 

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar