Hvad tænker PN om ny bil pt med den nuværende klimaplan diskussion?
FDM artikel
Burde man afvente en afgørelse?
Budget op til 450 og åben for EL bil køb.
Hvad tænker PN om ny bil pt med den nuværende klimaplan diskussion?
FDM artikel
Burde man afvente en afgørelse?
Budget op til 450 og åben for EL bil køb.
I den prisklasse, ville jeg afvente. Det kan komme nogle spændende afgiftnedsættelser på "klimavenlige" biler.
går du ren benzin eller diesel, tror jeg ikke, der bliver den store forskel, så længe du vælger en bil fra 2016 og frem.
Det giver ingen mening at købe ny bil lige PT. Klart afvent ny klimaplan.
... må være frusterende at være bilforhandler, men det er nok bare name-of-the-game at de er taget som gidsler det næste stykke tid :-(
Enig. Forsætter søgen efter en 2016+ model hvis det bliver diesel.
Mads Møller skrev:Det giver ingen mening at købe ny bil lige PT. Klart afvent ny klimaplan.
... må være frusterende at være bilforhandler, men det er nok bare name-of-the-game at de er taget som gidsler det næste stykke tid :-(
Det er de jo hver gang der er forhandlinger og snak om nye afgifter eller regler
Der er allerede nu gode priser på plugt-ins, men det giver måske stadig mening at vente lidt, selvom man må forvente, at der kommer lange leveringstider, hvis man ikke er blandt de første der bestiller...
I 2021 træder WLTP rigtigt i kraft. Mere eller mindre alle benzin og diesel biler stiger i 2021. Hvad skal bruge i en bil?
Jeg ville holde øje med Cupra Formentor, hvis det skal være sjovt ;)
med dit budget ville jeg købe en model 3 nu.
Som lovgivningen er stiger elbiler ret voldsomt 1. januar.
wzup skrev:med dit budget ville jeg købe en model 3 nu.
Som lovgivningen er stiger elbiler ret voldsomt 1. januar.
Det er ikke uvant for dig at spekulere i afgiftsændringer efter 1. januar :-)
Jeg er oprigtigt nysgerrig, hvordan er det gået med dine teslaer siden 2015? Så vidt jeg husker købte du dem også med økonomisk gevinst for øje?
Har du/i stadig de samme 2?
Hvis de er solgt, gik salget godt?
Synes du (stadig) det økonomisk var et godt køb?
P.s.
Personligt tøffer jeg btw. stadig rundt i min Skoda i år 2020 og ser en smule misundeligt på de teslaer der kommer kørende.
Vidx skrev:
Det er ikke uvant for dig at spekulere i afgiftsændringer efter 1. januar :-)
Jeg er oprigtigt nysgerrig, hvordan er det gået med dine teslaer siden 2015? Så vidt jeg husker købte du dem også med økonomisk gevinst for øje?
Har du/i stadig de samme 2?
Hvis de er solgt, gik salget godt?
Synes du (stadig) det økonomisk var et godt køb?
P.s.
Personligt tøffer jeg btw. stadig rundt i min Skoda i år 2020 og ser en smule misundeligt på de teslaer der kommer kørende.
jeg solgte mine 2 S'ere i slutningen af 2016, begge med en (meget lille) økonomisk gevinst, og købte en X istedet, som så har kostet næsten som en alm bil i afskrivning
Kigger selv på at købe elbil, specifikt Audi E-tron.
Synes det er meget svært at finde ud af om man skal købe nu eller vente.
Hvad synes I?
Importerer i øvrigt nok fra Tyskland, pga den lave tyske moms pt. Hvis det har noget at sige.
Xenith skrev:Kigger selv på at købe elbil, specifikt Audi E-tron.
Synes det er meget svært at finde ud af om man skal købe nu eller vente.
Hvad synes I?Importerer i øvrigt nok fra Tyskland, pga den lave tyske moms pt. Hvis det har noget at sige.
Hvor meget er der at hente på besparelse?
poksjunkie skrev:
Hvor meget er der at hente på besparelse?
På momsen eller?
Den tyske moms er midlertidigt sat ned fra de normale 19% til 16%.
Mads Møller skrev:Det giver ingen mening at købe ny bil lige PT. Klart afvent ny klimaplan.
... må være frusterende at være bilforhandler, men det er nok bare name-of-the-game at de er taget som gidsler det næste stykke tid :-(
Hvorfor mener du at det ingen mening giver at købe el / hybrid nu?
Som det er lagt ud fra Eldrupkommisionen ser vi vel ikke ind i en afgiftsreduktion på el- og hybridbiler såfremt modellen med de 750.000 "grønne" biler i DK inden 2030 skal effektueres - Hvilket er det, så vidt jeg er informeret, der bør stiles efter jf. Eldrupkommisionens udspil til regeringen.
Jeg har selv kig på Mercedes CLA 250e (hybrid) og skal afgive ordre i denne uge for at sikre levering inden nytår, og derved sikre den reduktion i afgift der pt. er gældende. Jeg ser ikke umiddelbart at afgiften på hybrid sænkes efter nytår (jeg frygter mere for at den vil stige).
Pt. er afgiften på ovenstående model halvdelen af hvad den er på en benzin med samme motor (ca. 100k for hybrid kontra ca. 200k for benzin).
Spil gerne ind hvis jeg her tager fejl :-)
Banditten skrev:
Hvorfor mener du at det ingen mening giver at købe el / hybrid nu?
Som det er lagt ud fra Eldrupkommisionen ser vi vel ikke ind i en afgiftsreduktion på el- og hybridbiler såfremt modellen med de 750.000 "grønne" biler i DK inden 2030 skal effektueres - Hvilket er det, så vidt jeg er informeret, der bør stiles efter jf. Eldrupkommisionens udspil til regeringen.
Jeg har selv kig på Mercedes CLA 250e (hybrid) og skal afgive ordre i denne uge for at sikre levering inden nytår, og derved sikre den reduktion i afgift der pt. er gældende. Jeg ser ikke umiddelbart at afgiften på hybrid sænkes efter nytår (jeg frygter mere for at den vil stige).
Pt. er afgiften på ovenstående model halvdelen af hvad den er på en benzin med samme motor (ca. 100k for hybrid kontra ca. 200k for benzin).
Spil gerne ind hvis jeg her tager fejl :-)
Problemet opstår hvis du får lovet en levering lige før nytår og der så sker "et eller andet" og leveringen bliver forsinket til den anden side af nytår. Så kender du pludselig ikke prisen på din nye bil. Derfor ville jeg personligt vente til jeg kender loven på den anden side, og/eller købe en bil med strakslevering.
Vidx skrev:
P.s.
Personligt tøffer jeg btw. stadig rundt i min Skoda i år 2020 og ser en smule misundeligt på de teslaer der kommer kørende.
De ligger og tøffer med 110kmt på motorvejen, ellers når de ikke hjem. 😂😂😂
Mads Møller skrev:Problemet opstår hvis du får lovet en levering lige før nytår og der så sker "et eller andet" og leveringen bliver forsinket til den anden side af nytår. Så kender du pludselig ikke prisen på din nye bil. Derfor ville jeg personligt vente til jeg kender loven på den anden side, og/eller købe en bil med strakslevering.
Som FDM også anbefaler, ville jeg i det tilfælde få indført betingelse i slutsedlen om, at man fx har ret til at ophæve køb, hvis ikke den kan indregistreres inden afgifterne stiger - enten ved nytår, eller hvis der politisk besluttes at de biler leveret i 2021 stadig kan indregistreres til den nuværende afgift, hvis blot de er bestilt i 2020 - eller hvis de forlænger de nuværende afgifter med et år.
Er forhandler ikke villig til det, ville jeg også være ekstremt påpasselig med at bestille noget, der ikke kan leveres straks. Men kunne man få det indført, ville jeg da også mene, at det lige netop er nu, man skal bestille elbiler eller pluginhybrider fremfor at vente...
poksjunkie skrev:
Hvor meget er der at hente på besparelse?
jeg er ikke 100% sikker på reglerne for en ny vs. brugt bil. Jeg har brugt tal for en der havde kørt 9000 km
Men hvis du kigger på mobile.de, og finder en bil dér, og bruger skats afgiftberegner, får jeg en pris der hedder ca. 65.000€ for bilen i tyskland (for et 50'er - det er de billigste der ligger i det leje), og 70.600 DKK i afgift - det er samlet set ca. 550.000 for en bil der normalt herhjemme fra ny koster lige over 800.000 - jeg har ikke regnet på ekstraudstyr mm.
Her er tallene fra skats beregner:
Registreringsafgift
Afgiftspligtig værdi:335.396,00kr.
Registreringsafgift:473.473,00kr.
Elbil/Pluginhybrid fradrag i afgift (indfasning):-378.778,00kr.
Elbil/Pluginhybrid bundfradrag:-24.099,00kr.
Endelig afgift:70.596,00kr.
Torstens skrev:
jeg er ikke 100% sikker på reglerne for en ny vs. brugt bil. Jeg har brugt tal for en der havde kørt 9000 km
Men hvis du kigger på mobile.de, og finder en bil dér, og bruger skats afgiftberegner, får jeg en pris der hedder ca. 65.000€ for bilen i tyskland (for et 50'er - det er de billigste der ligger i det leje), og 70.600 DKK i afgift - det er samlet set ca. 550.000 for en bil der normalt herhjemme fra ny koster lige over 800.000 - jeg har ikke regnet på ekstraudstyr mm.
Her er tallene fra skats beregner:
Registreringsafgift
Afgiftspligtig værdi:335.396,00kr.Registreringsafgift:473.473,00kr.
Elbil/Pluginhybrid fradrag i afgift (indfasning):-378.778,00kr.
Elbil/Pluginhybrid bundfradrag:-24.099,00kr.
Endelig afgift:70.596,00kr.
Hvis det er E-tron 50 du refererer til så koster den ikke 800k fra ny. 55’eren starter ved 749k i DK.
Er selv på udkig efter en 55’er.
Xenith skrev:Hvis det er E-tron 50 du refererer til så koster den ikke 800k fra ny. 55’eren starter ved 749k i DK.
Er selv på udkig efter en 55’er.
OK, det var bare hvad der stod nyprisen var for sådan en på bilbasen, hvor jeg var inde og finde nogle af de ting man skal udfylde på udregneren ved skat.
Hvis jeg var dig ville jeg prøve nogle forskellige elbiler forudsat at du får sat en oplader op i hjemmet.
men brugt Tesla Model S, en ny Tesla model 3 ville klart være mine første prioriteter og så evt prøve en af de mindre elbiler alt efter kørselsbehov.
Du kan lease en model 3 performance ( største model )
For 15.000kr i udbetaling og 7000kr om måneden..
koster Max 800kr Om måneden i strøm.
Du får altså bil i år for 500.000 uden afgift fordi afgiften er så lav på Tesla lige pt.. det svare til en Audi S6, BMW m3/m4 osv / bare for at sammenligne lidt med andre modeller hvor afgiften er latterlig høj. og Tesla, det er altså en luksus bil med alt i udstyr.. så frem man er til el biler :)
Schaffen85 skrev:Du kan lease en model 3 performance ( største model )
For 15.000kr i udbetaling og 7000kr om måneden..
koster Max 800kr Om måneden i strøm.
Du får altså bil i år for 500.000 uden afgift fordi afgiften er så lav på Tesla lige pt.. det svare til en Audi S6, BMW m3/m4 osv / bare for at sammenligne lidt med andre modeller hvor afgiften er latterlig høj. og Tesla, det er altså en luksus bil med alt i udstyr.. så frem man er til el biler :)
Bare lige en aber dabei... Det koster jo at aktivere alt ekstraudstyr - det er ikke alt der er med i standardprisen.
Just saying, men der var en historie for nylig, hvor en mand købte en brugt tesla model S, hvor han kom hjem og manglede for 8000$ ekstraudstyr. Efter lidt polemik blev det aktiveret fra Teslas side historien gik viralt).
Men vi snakker om nogle features, der koster $8000 ekstra i USA - så du får altså ikke alt med fra fabrikken af, når du køber (der er også features der ikke er tilladte i DK - som f.eks. at bilen kan køre hen til dig på en parkeringsplads, så den feature er ikke mulig på en dansk indregistreret bil).
Torstens skrev:
Bare lige en aber dabei... Det koster jo at aktivere alt ekstraudstyr - det er ikke alt der er med i standardprisen.
Just saying, men der var en historie for nylig, hvor en mand købte en brugt tesla model S, hvor han kom hjem og manglede for 8000$ ekstraudstyr. Efter lidt polemik blev det aktiveret fra Teslas side historien gik viralt).
Men vi snakker om nogle features, der koster $8000 ekstra i USA - så du får altså ikke alt med fra fabrikken af, når du køber (der er også features der ikke er tilladte i DK - som f.eks. at bilen kan køre hen til dig på en parkeringsplads, så den feature er ikke mulig på en dansk indregistreret bil).
Jo hvis du køber en hel ny model 3 får du alt med.. du kan ikke vælge fra eller til.. min bror har lige købt en han fin sidste søndag.
Hvis du køber en model s ældre model.. så ved jeg ikke hvad du får.. men lidt er der vel slet på nogle år;)
Schaffen85 skrev:
Jo hvis du køber en hel ny model 3 får du alt med.. du kan ikke vælge fra eller til.. min bror har lige købt en han fin sidste søndag.
Hvis du køber en model s ældre model.. så ved jeg ikke hvad du får.. men lidt er der vel slet på nogle år;)
Jeg ved ikke hvad du mener med alt, men hvis jeg går ind på deres hjemmeside og bestiller den dyreste udstyrsvariant, skal jeg betale 8.400 ekstra for andet, end hvid, 31.000 for vinterdæk, 8.400 for hvidt interiør, Fuldt selvkørende funktion - 58.300.
I alt 632.743, hvis jeg tilvælger alt - og så kommer der et ikke-refunderbart ordregebyr. Jeg aner ikke om man kan forhandle, men der er helt sikkert muligheder for tilkøbt ekstraudstyr. Og finder de på nye features i softwaren, der adskiller sig fra de ting man har i dag, kan det sikkert også tilkøbes i fremtiden.
Torstens skrev:
Jeg ved ikke hvad du mener med alt, men hvis jeg går ind på deres hjemmeside og bestiller den dyreste udstyrsvariant, skal jeg betale 8.400 ekstra for andet, end hvid, 31.000 for vinterdæk, 8.400 for hvidt interiør, Fuldt selvkørende funktion - 58.300.
I alt 632.743, hvis jeg tilvælger alt - og så kommer der et ikke-refunderbart ordregebyr. Jeg aner ikke om man kan forhandle, men der er helt sikkert muligheder for tilkøbt ekstraudstyr. Og finder de på nye features i softwaren, der adskiller sig fra de ting man har i dag, kan det sikkert også tilkøbes i fremtiden.
Nu snakker jeg om leasing via Tesla på
Amager.
Jeg snakker ikke om køb.
Og vinterdæk er ikke ekstraudstyr og det er en farve på Bilen heller ikke.
snakker om model 3 hvor performance er top modellen i 3 serien.
den fås i flere størrelse hvad angår kw på batteri osv.
når du vælger performance er der ikke tilvalg osv på udstyr i bilen.. den er spækket med det den skal have.
en Tesla 3 koster ikke over 600
Schaffen85 skrev:
Nu snakker jeg om leasing via Tesla på
Amager.
Jeg snakker ikke om køb.
Men jeg skrev kun ud fra din kommentar "Jo hvis du køber en hel ny model 3 får du alt med", hvor du skriver køber. Og en kollega jeg har, der lige har købt nævnte netop, at det ikke er alt der er med ved køb, hvilket jo også bliver bekræftet af, at "Fuldt selvkørende funktion" koster 58.300 på deres hjemmeside.
en Tesla 3 koster ikke over 600
Jo, hvis du inkluderer alle tilvalg (som altså indebærer 31.000 for vinterdæk og 58.300 for "Fuldt selvkørende"), så kommer den op i 632.000 ifølge deres egen hjemmeside:
https://www.tesla.com/da_dk/model3/design#payment
Af en eller anden grund har den valgt vinterdæk fra i det link - det er 31.000 oveni.
Inkluderer et køb også en ladestander hjemme? - ellers ser det ud til, at man kan købe ådan en for 4.050
Torstens skrev:
Men jeg skrev kun ud fra din kommentar "Jo hvis du køber en hel ny model 3 får du alt med", hvor du skriver køber. Og en kollega jeg har, der lige har købt nævnte netop, at det ikke er alt der er med ved køb, hvilket jo også bliver bekræftet af, at "Fuldt selvkørende funktion" koster 58.300 på deres hjemmeside.
Jo, hvis du inkluderer alle tilvalg (som altså indebærer 31.000 for vinterdæk og 58.300 for "Fuldt selvkørende"), så kommer den op i 632.000 ifølge deres egen hjemmeside:
https://www.tesla.com/da_dk/model3/design#payment
Af en eller anden grund har den valgt vinterdæk fra i det link - det er 31.000 oveni.
Inkluderer et køb også en ladestander hjemme? - ellers ser det ud til, at man kan købe ådan en for 4.050
Min bror valgte clever ( mener jeg det hedder ) billigere og bedre i forhold til når du skal lade op mange steder, både herhjemme og i eu.
Kan ikke huske prisen.. mener 3500 + moms