Ny bil, Hatchback, hvilken?

#1| 0

Hej PN,


Lidt en bil rookie her.


Jeg skal have min første bil, og hatchback størrelsen passer ret godt til mit behov.


Jeg har haft kig på følgende:

BMW 120
Audi A3
Mercedes A180


De er dog alle i den lidt dyrere ende, så derfor spørger jeg PN til råds til gode biler i samme størrelse, samtidig med en motor og HK der kan klare lidt forskelligt.. Der kommer en del motorvejskørsel.


Nogle der har gode anbefalinger af modeller fra andre producenter?


På forhånd tak :)

06-12-2016 10:08 #2| 0

Easy pick BMW. 120d motor er både med i 3 serie og 5 serie, hvilket BMW ikke havde sat i hvis de ikke havde troet på den kunne holde.

06-12-2016 10:09 #3| 0

Umiddelbart hælder jeg også klart mest til bimmeren.. Synes den er flottest og hvad jeg kunne læse mig frem til er det også den "bedre" bil målt på specs.. Dog selvfølgelig også det dyrere

06-12-2016 10:12 #4| 0

Altså pt. der laver BMW de bedste biler når det kommer til motor og gearkasse. Både mercedes og audi har haft lidt gearkasse og rust problemer.

Derudover kører jeg selv i en 530d, og har haft BMW de sidste 8 år.


Hvis du skulle gå hen og købe en BMW så ville jeg anbefale at købe en BMW Carly adapter og app til iphone så kan du følge lidt med i bilen, tjekke for fejl samt være på forkant med alting. Du kan ligeledes bruge den når du skal købe en bil udlæse den for fejl mv.

06-12-2016 10:16 #5| 0

det har altid været mit indtryk at bmw var gode til benzin og mercedes til diesel. så uden at have den vilde forstand på de biler ville mit bud nok være at tage bmw'en som benziner.


Men prøv at høre grimgris ad. han giver et kompetent indtryk med hensyn til biler

06-12-2016 10:19 #6| 0

alternativer kunne være vw golf. seat leon og sikkert en masse andre

06-12-2016 10:21 #7| 3

Af de tre nævnte ville jeg 10/10 gange vælge 180'eren. Dog kun på grund af udseende, den er så meget pænere end de to andre. Om det er en bedre bil skal jeg ikke kloge mig på.

06-12-2016 10:22 #8| 0

Ville også selv vælge bmw'en.


- Den er klart fedest. Syntes normalt, at Mercedes er det bedre til at designe deres biler, men A180 har ikke 'Mercedes' over sig.

- Har en bekendt, som har samme BMW, og han virker tilfreds med den. :-)

06-12-2016 10:27 #9| 0
Allundberg skrev:det har altid været mit indtryk at bmw var gode til benzin og mercedes til diesel. så uden at have den vilde forstand på de biler ville mit bud nok være at tage bmw'en som benziner.

Men prøv at høre grimgris ad. han giver et kompetent indtryk med hensyn til biler

Du har helt ret når det kommer til BMW årgange fra 1980-2005, der er Mercedes kongen af diesel biler og BMW benziner, men siden 2001 har BMW fokuseret mere på diesel biler og har bl.a. i årene 1999-2008 udviklet på M57 motor som er kommet i udgaverne M57, M57TU og M57TU2 og er nok en af de bedste diesel bil nogensinde lavet inden alle de strikse co2 mv krav kom. Den første M57 var ok, men den blev meget bedre i M57TU udgaven og nærmeste perfekteret i M57TU2 udgaven. Den har ligeledes vundet Wards bedste motor flere år i træk. 535d udgaven har næsten 300hk og kører 14km/l. Efterfølgeren N57 var ligeledes fin men havde lidt kædeproblemer ligesom alle andre mærker det år. (leverandør fejl)

06-12-2016 10:41 #10| 3

Mercedes a180 er 100 x pænere end de andre 2.. Fatter ikke hvordan man kan se det anderledes;)

06-12-2016 10:41 #11| 0

er det en lettere brugt eller hel ny bil ?

06-12-2016 10:42 #12| 0
TCNUtodeath99 skrev:er det en lettere brugt eller hel ny bil ?

Helst brugt indenfor de sidste 3 ish år.

06-12-2016 10:45 #13| 0
ThomasRR skrev:
Helst brugt indenfor de sidste 3 ish år.

Du skriver intet om budget, hvor lang tid du forventer den skal ejes, skal den leases? Hvilken motor efterspørger du, hvad er dit kørselsbehov, skal der være plads til svigermor på bagsædet, barnevogn osv.. Ikke meget at give gode råd om.. Andet end, husk korrekt dæktryk :)

Redigeret af GrimGladGris d. 06-12-2016 10:46
06-12-2016 10:49 #14| 0

Jeg skrev jeg var rookie, hvad mere forventer du? :D

-Kørselsbehov? de 20-25k km året

-Leasing KLART foretrækket

-Skal vel være i en 2år + periode

-Skal bruges i erhvervs + privat regi (Papegøjeplader?)
-Svigermor på bagsædet ikke nødvendigvis, må gerne være en 2 personer, med ekstra baggageplads

-Budget, hmm svært at sige, leasing ydelse 4k ish månedligt + udbetaling (varriere efter model)

-Motorstørrelse, lidt pas, men skal kunne køre ordentligt på motorvej (140-150 km/t) uden bilen er ved at ramle sammen.

-Dæktryk? Meget gerne ;)

Redigeret af ThomasRR d. 06-12-2016 10:51
06-12-2016 11:07 #15| 0
ThomasRR skrev:Jeg skrev jeg var rookie, hvad mere forventer du? :D

-Kørselsbehov? de 20-25k km året
-Leasing KLART foretrækket
-Skal vel være i en 2år + periode
-Skal bruges i erhvervs + privat regi (Papegøjeplader?)
-Svigermor på bagsædet ikke nødvendigvis, må gerne være en 2 personer, med ekstra baggageplads
-Budget, hmm svært at sige, leasing ydelse 4k ish månedligt + udbetaling (varriere efter model)
-Motorstørrelse, lidt pas, men skal kunne køre ordentligt på motorvej (140-150 km/t) uden bilen er ved at ramle sammen.
-Dæktryk? Meget gerne ;)

Well, nu er der da en chance for at komme med et par pip :D


Du skriver 20-25 tkm om året, og så længere nede noget om motorvej? Er det primært motorvej eller er det en sælgerbil til Indre By i Kbh med enkelte afstikkere hjem til den berømte Svigerfamilie i Nordjylland, i fald det er tilfældet er benzin klart at foretrække fremfor diesel.

Leasing, har du overvejet flexordningen 80/20? I øvrigt, bliver ikke noget problem at finde en fin bil med 4k/md.

Noget andet er, at du skal være opmærksom på at værditabet på en papegøjeplade-bil er forholdsvis større end en tilsvarende på hvide plader. Men, det er jo ligegyldigt, hvis du har en fast aftale om scrapværdien. :)


Om de 3 biler du nævner, er det ikke helt ligegyldigt hvilken model af hver, du vælger: Mercedes kører med Renaultmotor i nogen versioner osv.. -Ikke at det er noget minus, snare tværtimod, da motoren er en lille perle.


BMW 1-serie fordele:

Sport/køreegenskaber.

Fremragende motorer

Ligeledes fremragende automatgear, i fald det vælges.


Ulemper:

Stort værditab

Noget "billig" kabine og oplevet kvalitet.


Audi A3 fordele:

Juniorsægler-image.

Lækker oplevet kvalitet, særligt i kabinen.

Fremragende DSG-gearkasse.


Ulemper:

Juniorsælger-image.

Stort værditab.

Undgå CoD-varianten med manuelt gear. -Det spiller bare IKKE!


Mercedes A-Klasse fordele:

Konservativ ungdom-image.

Fremragende indstignings-dieselmotor.

Lavt forbrug.


Ulemper.

Konservativ ungdom-image.

Knapt så inspirerende at køre i, som fx BMW.



Alternativt, kunne du kigge på fx en Volvo V40.. Den kan det samme som de 3 ovenstående.


Slutteligt: Hvad ville jeg vælge af ovenstående? Ingen af dem. Var jeg i dét marked som du er, ville jeg finde mig en Seat Leon eller Golv 7'er, med hele svineriet i, inkl. stor/stærk motor. I know, mindre signalværdi, men altså.. :)

Redigeret af GrimGladGris d. 06-12-2016 11:11
06-12-2016 11:14 #16| 0
GrimGladGris skrev: Well, nu er der da en chance for at komme med et par pip :D

Du skriver 20-25 tkm om året, og så længere nede noget om motorvej? Er det primært motorvej eller er det en sælgerbil til Indre By i Kbh med enkelte afstikkere hjem til den berømte Svigerfamilie i Nordjylland, i fald det er tilfældet er benzin klart at foretrække fremfor diesel.
Leasing, har du overvejet flexordningen 80/20? I øvrigt, bliver ikke noget problem at finde en fin bil med 4k/md.
Noget andet er, at du skal være opmærksom på at værditabet på en papegøjeplade-bil er forholdsvis større end en tilsvarende på hvide plader. Men, det er jo ligegyldigt, hvis du har en fast aftale om scrapværdien. :)

Om de 3 biler du nævner, er det ikke helt ligegyldigt hvilken model af hver, du vælger: Mercedes kører med Renaultmotor i nogen versioner osv.. -Ikke at det er noget minus, snare tværtimod, da motoren er en lille perle.

BMW 1-serie fordele:
Sport/køreegenskaber.
Fremragende motorer
Ligeledes fremragende automatgear, i fald det vælges.

Ulemper:
Stort værditab
Noget "billig" kabine og oplevet kvalitet.

Audi A3 fordele:
Juniorsægler-image.
Lækker oplevet kvalitet, særligt i kabinen.
Fremragende DSG-gearkasse.

Ulemper:
Juniorsælger-image.
Stort værditab.
Undgå CoD-varianten med manuelt gear. -Det spiller bare IKKE!

Mercedes A-Klasse fordele:
Konservativ ungdom-image.
Fremragende indstignings-dieselmotor.
Lavt forbrug.

Ulemper.
Konservativ ungdom-image.
Knapt så inspirerende at køre i, som fx BMW.


Alternativt, kunne du kigge på fx en Volvo V40.. Den kan det samme som de 3 ovenstående.

Slutteligt: Hvad ville jeg vælge af ovenstående? Ingen af dem. Var jeg i dét marked som du er, ville jeg finde mig en Seat Leon eller Golv 7'er, med hele svineriet i, inkl. stor/stærk motor. I know, mindre signalværdi, men altså.. :)

Mange tak for hjælpen. Image er som sådan ikke vigtigt, for mig er det klart køreegenskaber.. Altså at den kører godt, både i byen og på motorvejen.. Har du mulighed for at linke til nogle konkrete eksempler?

06-12-2016 11:15 #17| 0

Leasing kan næsten aldrig betale sig, det er kun et spørgsmål om du vil betale for det luksus at kunne kører i en nyere bil og skifte oftere.


Køb selv en bil, evt. kig på de forskellige salgssider det hænder tit der kommer gode "tilbud" og hvis man lige er skarp til at forhandle, finde fejl mv. Så kan man faktisk kører gratis. Jeg har aldrig tabt penge på mine biler, dvs. afskrivning = 0 og det er den største post ved at have en bil. Køber en bil billigt sælger efter 6 måneder til 1 år.


Derudover er jeg uenig med GGG, BMW holder prisen absolut godt, de første 2-3 år falder de meget i pris som alle andre nyere biler, men efterfølgende holder de prisen ekstremt godt. Bare lige se her de første årgange 1 serie:


http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/BMW/ms-1-Serie?Fuel=0&YearFrom=2000&YearTo=2005&PriceFrom=0&PriceTo=10000000&MileageFrom=-1&MileageTo=10000001&ZipCode=0000&IncludeEngrosCVR=true&IncludeSellForCustome...


Omkring 100.000 kr det er jo for vildt for en 1serie!!!! der er 12 år gammel.

06-12-2016 11:18 #18| 0

Hold dig dog fra at købe biler som er leaset i massevis af Golf, Audi A3, Passat mv. For på et tidspunkt når leasing perioden er ved at være slut så flyder det med dem på markedet og det får prisen til at falde. Der vil jeg anbefale at lease.

06-12-2016 11:21 #19| 0
ThomasRR skrev:
Mange tak for hjælpen. Image er som sådan ikke vigtigt, for mig er det klart køreegenskaber.. Altså at den kører godt, både i byen og på motorvejen.. Har du mulighed for at linke til nogle konkrete eksempler?

Problemet er lidt, at der er umådelig få biler til salg i det segment. Du skal nok gøre lidt benarbejde og søge bredt, og så forhandle dig til en leasingpris efterfølgende, enten selv eller via forhandleren.


Men et sjovt bud kunne være den her:

http://www.bilbasen.dk/brugt/varebil-ekskl-moms/bmw/m135i/30-aut-van-5d/3095902



06-12-2016 11:26 #20| 1

@Bartz


Det er helt fint med forskellige holdninger osv.. Men, er du ikke rar at forholde dig til det jeg skriver? Emnet her er papegøjeplade-biler, og en BMW 1-serie er noget nær umulig at sælge brugt på gule plader.. Værditabet på en sådan, er enormt. Og, at du kan købe biler under markedspris og sælge dem videre selv inden for en kort periode, er jo som sådan ikke noget OP kan bruge til noget, da hans tidshorisont er 2 år +/- i en leaset bil? Jeg personligt køber og sælger langt over 1000 biler om året, og jeg både taber og vinder lidt.. Men fremfor alt, så lever jeg faktisk af at gøre de selvsamme "gode handler", men det kan man ikke sådan bare lige overføre til et konkret eksempel for en konkret privatkunde. :)


I øvrigt er dit link ikke til nogen konkret bil, men blot en søgestreng.

Redigeret af GrimGladGris d. 06-12-2016 11:28
06-12-2016 11:32 #21| 0

Sådan som jeg læser det så er det ikke et must med papagøje plader. Alt det jeg skriver referere til hvide plader.

Jeg ville personligt aldrig købe papagøje pladebiler. Leasing op til ham, men man betaler altså ved kasse 1 når man leaser.


GGG: Det er vel for ingenting jeg hedder Allan Hansen ;).

06-12-2016 11:34 #22| 0

Derudover virker den m135 som GGG linker til billig nok. Mega lækker bil at kører i.

06-12-2016 11:34 #23| 0

Papegøjeplader er også kun hvis det kunne opnå besparing ift hvide plader.. bilen skal bruges i både erhverv og privat


EDIT. dog 55k i udbetaling :)

06-12-2016 11:35 #24| 0
Bartz skrev:
GGG: Det er vel for ingenting jeg hedder Allan Hansen ;).

Hvad hedder du så:-;

06-12-2016 11:35 #25| 1
Bartz skrev:Sådan som jeg læser det så er det ikke et must med papagøje plader. Alt det jeg skriver referere til hvide plader.
Jeg ville personligt aldrig købe papagøje pladebiler. Leasing op til ham, men man betaler altså ved kasse 1 når man leaser.

GGG: Det er vel for ingenting jeg hedder Allan Hansen ;).

LOL jeg handler ikke biler detail. Men, jeg har handlet biler med Allan Hansen mange gange. :)

06-12-2016 11:38 #26| 0

ThomasRR du skal gøre op med dig selv hvad dine prioriteringer er: Eks.


1. Økonomi

2. Holdbarhed

3. Udseende

4. Comfort


Det er lidt nemmere at finde en bil til dig så. Hvis du er ligeglad med økonomi men at du gerne vil smide 55k i udbetaling og 4k leasing ydelse, så er det nemmere at forholde sig til det, for så er det bare at finde den bedste bil til pengene.

06-12-2016 11:41 #27| 1

Et råd herfra må også være, at komme ud og få prøvet nogen biler af.. Der vil altid være noget ved enkelte bilmærker man bare ikke kan holde ud i længden, små detaljer som for andre er ligegyldige..

06-12-2016 11:41 #28| 0

F.eks. hvis du er fuldstændig ligeglad med forsikring, vægtafgift km pr l, og du har 55k udbetaling og 4k leasing ydelse, så er m135i det perfekte valg.


Hvis du ekstremt meget op i økonomi, vægtafgift km pr l, så er det nok en 116d du skal have. :) Hvor på "ligeglad økonomi" skalaen er du?


06-12-2016 11:46 #29| 0

@Bartz


I øvrigt, er det ikke sådan videre gode links de biler der, 12 år gamle 1-serier til lige under 100k. De fleste af dem havde en nypris på +400k.. En tilsvarende Golf V, med tilsvarende motor og udstyr, var 100k billigere dengang.. Og, koster 10k mindre som brugt i dag. ;)


Et eksempel:

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/golf-v/20-fsi-sportline-5d/3067093


Redigeret af GrimGladGris d. 06-12-2016 11:49
06-12-2016 12:57 #30| 0

Hva med den her:


http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/golf-v/20-tdi-140-comfortline-5d/2967116

:)

06-12-2016 12:57 #31| 0

Jamen mht Økonomi, tænker jeg en total udgift inkl alt (forsikring,leasing, skat osv) uden forbrug på 4-4.5k~


Som sagt er god køreoplevelse vigtigere end bilmærke.. Den må gerne ligge godt ved fx 140-150 km/t på motorvej. Og gerne fin comfort, så man har lidt lyd og mulighed for at plugge ens egen musik til osv.. De der basics


Men mht motor osv, ved jeg ikke nok, dog som sagt et "krav" at den kan køre motorvej uden man er ved at panikke over bilen falder fra hinanden.

06-12-2016 13:52 #32| 0

4-4,5k om måneden?

06-12-2016 13:57 #33| 0

ja :)

06-12-2016 13:59 #34| 0

Hvad med Mazda3?

06-12-2016 14:58 #35| 0

Altså nu du siger BMW 120, kunne du vel også overveje en Audi A1? Den er billig og kører fantasktisk, har selv den samme :)

06-12-2016 15:01 #36| 0

Jeg har netop haft samme problemstilling og prøvede samtlige modeller i den klasse. Mit valg faldt på en a3 limousine, som havde kørt 24.000 km. 2,0d og 150hk modellen og med næsten alt i udstyr til 300t.

Den kører fremragende :-)

06-12-2016 16:19 #37| 0
Cyboman skrev:Jeg har netop haft samme problemstilling og prøvede samtlige modeller i den klasse. Mit valg faldt på en a3 limousine, som havde kørt 24.000 km. 2,0d og 150hk modellen og med næsten alt i udstyr til 300t.
Den kører fremragende :-)

Juniersælger-image er også spot on


06-12-2016 16:43 #38| 0

Nemlig

06-12-2016 21:41 #39| 0
Bartz skrev:
Du har helt ret når det kommer til BMW årgange fra 1980-2005, der er Mercedes kongen af diesel biler og BMW benziner, men siden 2001 har BMW fokuseret mere på diesel biler og har bl.a. i årene 1999-2008 udviklet på M57 motor som er kommet i udgaverne M57, M57TU og M57TU2 og er nok en af de bedste diesel bil nogensinde lavet inden alle de strikse co2 mv krav kom. Den første M57 var ok, men den blev meget bedre i M57TU udgaven og nærmeste perfekteret i M57TU2 udgaven. Den har ligeledes vundet Wards bedste motor flere år i træk. 535d udgaven har næsten 300hk og kører 14km/l. Efterfølgeren N57 var ligeledes fin men havde lidt kædeproblemer ligesom alle andre mærker det år. (leverandør fejl)

ok mange tak for info :)


hvad med Z4, ved du noget om hvilke motorer der er gode hvis man kigger på årgange som 2010-2013?




Forresten til OP. Selv en ny Polo burde kunne klare dine krav :) vi har en Polo som 2. bil og den kører fint til 150km/t og kan også sagtens køre hurtigere hvis man vil det.



06-12-2016 21:42 #40| 0
Cyboman skrev:Jeg har netop haft samme problemstilling og prøvede samtlige modeller i den klasse. Mit valg faldt på en a3 limousine, som havde kørt 24.000 km. 2,0d og 150hk modellen og med næsten alt i udstyr til 300t.
Den kører fremragende :-)


Ren nysgerrighed, hvor købte du den lille lækre sag :)?

06-12-2016 21:43 #41| 0

Har selv lige skiftet en 120D ud med en A6 pga nye behov. Og jo, Audien er fed og lækker og alt det der og flyder derudaf, men 120D'eres køreegenskaber var i en særklasse. Dynamisk, direkte og sjov. Enig med de andre, der siger, at interiør i BMW er dateret i forhold til Audi - man kan ikke få alt. Den er også langt mere frisk at køre end A3 eren som er den jeg oftest ender med på ferie. Automatgearet i BMW er bare meget mere skarpt.

06-12-2016 21:50 #42| 1
Hugging Gun skrev:Hvad med Mazda3?

Præcis, købte en Mazda3 for et par år siden fra ny og den kører suverænt og indvendig helt på niveau med BMW og Audi. Bedste bil jeg nogensinde har haft

07-12-2016 08:39 #43| 0
Allundberg skrev:ok mange tak for info :)

hvad med Z4, ved du noget om hvilke motorer der er gode hvis man kigger på årgange som 2010-2013?



Forresten til OP. Selv en ny Polo burde kunne klare dine krav :) vi har en Polo som 2. bil og den kører fint til 150km/t og kan også sagtens køre hurtigere hvis man vil det.



Jeg må ærligt inddrømme, så synes jeg ikke BMW har været heldige med deres N52 og N54 motor som er i de nye Z4 serien. Altså de er ikke dårlige, men de er hellere ikke lavet til at holde 500.000 km ligesom M52 og M54 var. Jeg har oplevet på diverse danske BMW fora at der kan komme problemer med dem allerede ved 150.000 km. Det er ikke alt ødelæggende problemer, det er som oftest indsprøjtningssystemet, det er forholdsvis nemt at skifte men koster penge. Flere nævner at N52 og N54 motor skal man ikke være grådig med diverse addativer.

07-12-2016 08:46 #44| 0

hvilke årgange og modeller sidder de der M52 og M54 så i?


07-12-2016 09:51 #45| 0

BMW Z4 (E85) fra 2002 til 2008 cirka. De bedste årgange der skulle vist være 2006-2008. Og det er kun M54 motor der i E85, mener dog de sidste år der kom der N46, N54 i.


Men altså det er ikke sådan at N54 motoreren er dårlig eller noget, den er bare en smule dårligere på holdbarhed end M54. Så har N54 dog andre fordele bedre brændstofsøkonomi mv. M54 har dog andre svagheder, DISA, ventildækselpakning mv. men det er ikke så dyrt at fikse.

Redigeret af Bartz d. 07-12-2016 10:21
07-12-2016 10:22 #46| 0

Til alle jer andre, så skal man også lige være opmærksom på at på en BMW der er der KÆMPE forskel fra en skrappet 1 eller 5 serie eller den er spækket med udstyr. Eks. så har BMW noget der har Dynamic Drive som ekstra udstyr, når man får det på en 1serie så vil jeg sige den kører bedre end en 5serie der ikke har det.

07-12-2016 11:35 #47| 0

Nogle med input til Opel Astra? Læste 3 uafhængige bil magasiner alle kårede den til bedste Hatchback 2016

07-12-2016 12:20 #48| 0
joachimdk skrev:
Ren nysgerrighed, hvor købte du den lille lækre sag :)?

www.autoc.dk :-)

07-12-2016 17:14 #49| 1

Allright Bartz. Tak for de uddybende svar.


OP jeg har ikke prøvet Opel astra, men den er sikkert fin nok. Tag da ud og prøve nogle af de billige Opel,Ford,VW,Seat og tilsvarende lidt dyrere BMW/Audi/Daimler/Volvo


Så har du alt andet lige det bedste sammenlignings grundlag til selv at finde ud af hvilken bil lige præcis passer til dig :)

07-12-2016 20:55 #50| 0

Fruens A200 med 1,8 CDI er bare vanvittigt godt skruet sammen. Lækker all over.

Jeg har tidligere haft 523 og 525, så jeg var egentligt ret sikker på at vi skulle have en 118D, men det var langt under vanlig BMW standart og jeg synes den føltes som en langt billigere bil end den tilsvarende Merc.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar