Hey PN
Jeg og damen skal have ny bil, vi kigger efter en bil til maks 80.000 kr.
Vi er kun os to og har ikke pt planer om familie forøgelse.
Vi bor centralt i Aalborg og kører cirka 15.000 km årligt
Vi har kigget rundt på nettet og følgende er i tankerne:
1. Helt ny mini bil hvor vi må acceptere en micro motor og skrabet kabine.
2. Brugt bette bil fra 2006-2012, med lidt større motor end hvis vi tager en fabriks ny bil.
Her er tankerne en Peugeot 206 1,4 HDi fra 2009 og en VW Fox 1.2 fra 2006 er nogle af typerne vi har i tankerne. De har kørt omkring 50-60.000 km.
3. En bil på papegøjeplader som er brugt fra 2008-2012, hvor vi acceptere at den har kørt op mod 100.000 km
Her er typen noget ala Seat Ibiza, Ford C-max, Seat Leon og Mercedes A200 van.
Det er første gang jeg skal bruge så mange penge på en bil, og derfor spørger jeg jer til råd om dette emne.
Altså det jeg søger det er hvad folk vil anbefale man invisteret i?
Hvad der taler for og i mod for enten favriks ny, 2-4 år brugt Bette bil eller en bil på papegøje plader :)
Ny bil, men hvilken ?
Kan man ikk få nogle billigere brugte Aygo, Peuget 107, Spark og noget i den duer, der er 2-4 år gamle som kører bedre på literen end dem du har nævnt, samt billigere i forsikring og vægtafgift?
Min 5 år gamle Aygo har tæt på, hvis ikke samme fart i sig som en 5år VW fox 1.2.
@zonki
Har kigget rundt og jo det kan man godt få. Har også fundet en VW Mii smoking har kørt 16.000 og er fra 2013.
Når jeg kigger på spark og Aygo. Er de så ikk meget lammende ved motorvejs kørsel (har jeg hørt).
@kongs
UP'en er ikk til at finde i det prisleje vi søger i :/..
Det jeg søger er, hvad har folk erfaringer med ved købe af disse biler typer.
Hvad taler for og i mod at købe en fabriksny bil, en 2-3 år gammel bil? En på papegøjeplader ?
Håber det giver mening :)
Min dinitrol mand lovpriste de nye minibiler - de gav ham rigtig meget dejligt rustarbejde :)
Selv lige købt seat ibiza 2009. Gået 180.000km. Super tilfreds med den. Gav 50.000kr
Går omkring 23-25 ved 120km/t.
Har en ven som lige har købt en Aygo, og var selv ude og kigge på 107'eren. Men du får en del mere bil ved køb af ibiza eller Fiesta :)
Med det kørselsbehov er privat leasing vejen frem - E.g. en 208'er.
Drop tanken om at købe ny dielselbil når du ikke triller mere end 15.000 om året.
@kamstrup
Jeg overvejer self at købe en ligende bil, samme budget cirka har luret en del på ibizaen, samt Golf. Synes det jeg har kunne finde har været en del dyre og ældre end det du skriver?
er det privat handel eller ved forhandler?
Pft
Gulplade er i mine øjne dumt, da de koster ca. 8000 om året i ejerafgift (godt 5000 for privat benyttelse af gulpladebil), hvis ikke du kan tørre 2500 af på "halvt erhverv". Så kan de være så billige som de er, men de er altså ca. 7000 om året de på forhånd er bagud i at eje.
Om det skal være nyere brugt i B-klassen eller en spritny er op til dig selv.
Umiddelbart lyder kørselsbehovet som en benziner.
Prøv at søge (via autouncle.dk) Toyota Yaris benzin fra 2011 og frem til max 80000 - der kommer faktisk en del hits godt nok på 1.0'ere der må formodes at være sløve. Men billige at eje. ;-)
Men siden kan jo bruges til at søge hvad som helst med max. km, min. ydelse osv.
Det nytter ikke noget at du kun regner bilens pris ind i dit regnestykke. Hvad med vægtafgift, forsikring, rep, brændstof og værditab. En UP koster måske mere end en af de gulpladebiler du snakker om, men uden overhovedet at regne på det, så vil jeg næsten godt vædde med at den ender med at være billigere. En UP er bare i vægtafgift/misundelsesafgift 6 - 7.000,- billigere om året. Hertil koster den nok kun det halve i forsikring og ingen rep omkostninger i starten. Er bilerne en vis alder skal de også synes.
Glem alt om en dieselbil, når du ikke kører mindst 30km pr tur. Ellers ryger både økonomien i dieselbilen og ikke mindst, du smadre motoren. Den soder simpelthen til, og lige netop PSA-koncernens dieselmaskiner er kendte for det.
15tkm om året, kan aldrig berettige til en dieselbil.
Min kammerat fik en brugt Clio for flere år tilbage, kører sgu fint og har næsten været uden fejl. Han fik den for 50k
GrimGladGris skrev:
Glem alt om en dieselbil, når du ikke kører mindst 30km pr tur. Ellers ryger både økonomien i dieselbilen og ikke mindst, du smadre motoren. Den soder simpelthen til, og lige netop PSA-koncernens dieselmaskiner er kendte for det.
15tkm om året, kan aldrig berettige til en dieselbil.
Sikke noget vrøvl.
Jeg kører selv en swift 1,3 og kører ca 33km pr tur til og fra arbejde (15 arbejdsdage ca). Kører vel 10-15.000 om året, og det kan sagtens betale sig.
Dog er jeg enig i, at hvis man kører mange små ture og kold starter så er det ikke diesel man bør vælge. Man at sige 10-15.000 om året ikke er for diesel biler, synes jeg slet ikke passer.
Hold dig væk fra Peugeot 206'eren. Har selv haft en, godt nok benzin, og havde ikke andet end problemer med den i de 2 år den kunne køre ;)
Min bror har en Seat, og den har der til gengæld aldrig været noget med.
jeg oprettede selv sådan en tråd for ikke mere end 3 uger siden, da jeg også var i tvivl, da kæresten også skulle have ny bil. Vi endte med, at købe en Peugeot 106. Det har vi ikke fortrudt. :)
BuddysBudsBud skrev:
Hold dig væk fra Peugeot 206'eren. Har selv haft en, godt nok benzin, og havde ikke andet end problemer med den i de 2 år den kunne køre ;)
Min bror har en Seat, og den har der til gengæld aldrig været noget med.
Og jeg har tilfældigvis 2 kollegaer som har netop de biler du nævner. Ham med 206eren har aldrig haft problemer og ham med Ibizaen har Ikke haft andet end problemer. Hvad er din point?
Mads Møller said it
Privat leasing.
Det er simpelthen blevet billigt og så er det forudsigeligt hvad det kommer til at koste over feks 3 år.
Startbeløb
Månedlig leasing
Brændstof
Evt. 4 vinterdæk
Ved køb af brugt bil til 80.000 med mere end 100.000 km kan du få grimme overraskelser.
Min ford S-max fra 07 med 120.000 km skulle feks i december have skiftet udstødningsmanifold.
Uheldigvis var denne reservedel også bygget sammen med katalysatoren
Pris: 13.800
Men så havde jeg også nøjagtigt fået 0% mere eller bedre bil, den virkede bare igen.
Alternativt skal du klart købe en ny mini med servicegaranti
God fornøjelse uanset hvad du vælger:)
Jeg ville lede efter noget ala:
www.dba.dk/vw-touran-20-tdi-170-highline/id-502905788/
Super meget bil for pengene og nedvejet, så der ikke betales høj afgift. Du bør dog kan finde en, der har ikke har kørt så mange km.
DAxelsen skrev:BuddysBudsBud skrev:
Hold dig væk fra Peugeot 206'eren. Har selv haft en, godt nok benzin, og havde ikke andet end problemer med den i de 2 år den kunne køre ;)
Min bror har en Seat, og den har der til gengæld aldrig været noget med.
Og jeg har tilfældigvis 2 kollegaer som har netop de biler du nævner. Ham med 206eren har aldrig haft problemer og ham med Ibizaen har Ikke haft andet end problemer. Hvad er din point?
Pointen med mit tidligere indlæg, var såmen bare at dele ud af mine personlige erfaringer, du er velkommen til at have andre erfaringer end mig.. Er ny på sitet, så slap dog af ;)
MrLe-roy skrev:GrimGladGris skrev:
Glem alt om en dieselbil, når du ikke kører mindst 30km pr tur. Ellers ryger både økonomien i dieselbilen og ikke mindst, du smadre motoren. Den soder simpelthen til, og lige netop PSA-koncernens dieselmaskiner er kendte for det.
15tkm om året, kan aldrig berettige til en dieselbil.
Sikke noget vrøvl.
Jeg kører selv en swift 1,3 og kører ca 33km pr tur til og fra arbejde (15 arbejdsdage ca). Kører vel 10-15.000 om året, og det kan sagtens betale sig.
Dog er jeg enig i, at hvis man kører mange små ture og kold starter så er det ikke diesel man bør vælge. Man at sige 10-15.000 om året ikke er for diesel biler, synes jeg slet ikke passer.
Der er sikkert meget, du ikke synes passer. Der er ikke nogen, med forstand på biler, motorer og deslige, der ville anbefale en diesel til så få km om året. Alene de faste omkostninger, de forventlige vedligeholdelsesudgifter osv. løber op i for meget, til det kan svare sig. Dertil kommer at motoren ikke bliver ordentlig driftvarm og derved ikke løber de lovede km/l som det skal, for at indhente merprisen ved køb. Summasummarum, du må lige læse på lektien en gang til. ;)
Jeg er gået væk fra papegøjeplade bilerne, da de koster for meget årligt. Jeg har kigget rundt og kan virkelig ikke finde noget der springer mig i øjnene, Jeg ønsker ikke en micro bil ala 107'eren. Gerne lidt større.
Mads Møller skrev:
www.peugeot.dk/208-privatleasing/
Super tilbud - og passer umiddelbart rigtig godt til dit behov.
Har kigget på dette tilbud.
Hvad er fidusen ved at lease, ud over at du betaler en fast månedlig ydelse over 3 år, når de er gået så skal man aflevere den retur.
Man får fuld service på den i de 3 år. Ergo ikke nogle uforudsigelige rep. omkostninger. Hvilket er et kæmpe win.
Og det er noget jeg skal have kigget mere på, for jeg synes at den 208'er ser super nice ud. Så der er booket en prøvetur i den i næste uge.
Hvis det ikke ender godt, så må jeg kigge på andre leasing aftaler, eller kigge på brugt markedet igen. Men hvad angår brugt markedet, så synes jeg det vælter i mini bilerne. Jeg har hørt at micro/mini bilerne ikke holder deres værdi ret godt, og det taler derfor kraftigt i mod, at jeg vil investere i denne type bil.
Så hvis jeg vælger en brugt bil, så skal jeg nok acceptere at den er mere end 4 år gammel og tage chancen med om den holder og der ikke kommer alle mulige rep. omkostninger :/ ...
Jeg snakkede med en kammerat i forgårs, der have købt en bil via bilauktion, er der nogen der har erfaringer med det ?
Han snakkede om bilauktion i Vejle.