Det er en rigtig fin debat at få i gang, det er på høje tid IMO, at nogen tør sige det her højt: For man kan være sikker på, at der ikke er nogen bilimportører, som står og fraråder folk at købe deres lager fyldt til randen med dieselbiler. ;)
Jeg vil ikke gå ind i det politiske omkring det, det er en smagssag om man er til det ene eller det andet, jeg kan bare faktuelt tage stilling til og oplyse om, at det da, alt andet lige, vil komme til have en voldsom betydning for værdifastsættelsen af et givent produkt, der har udsigt til at blive forbudt at anvende i potentielt, samtlige byer og offentlige områder. Man er en ret dårlig rådgiver, i fald man ikke gør en eventuel køber opmærksom på dette forhold. Ligeledes kan man også let forestille sig, at der vil være virksomheder, der forbyder diesel i deres bilflåde, eller stiller krav til kunders- og leverandørers ejerforhold: Det ser man faktisk meget ofte i forbindelse med lastbiler: Der er stort set INGEN større entrepenører, der vil have lastbiler til at køre for sig, hvis ikke de lever op til Euro 4, 5 eller 6. Så kører man rundt i en gammel smadderkasse af en lastbil, ja så får man heller ikke nogen kunder. ;)
Så til det konkrete:
Hvis man sammenligner en dieselbil Vs en benzinbil: Så ER en dieselbil betragteligt dyrere at holde, driftsmæssigt. Bare sådan en ting som alm. dækslid, er noget kraftigere på en diesel, alene fordi den har et noget kraftigere moment: Den træder simpelthen hårdere i pedalerne. Men ja, det gælder hele bilens driftslinje og at en diesel bare er en dyrere konstruktion.
Og rigtig mange mennesker er ikke klar over det forhold, at en dieselbil faktisk bruger meget mere brændstof end en tilsvarende benzinbil, så længe moteren ikke er driftsvarm: Og en diesel ER noget længere om at blive driftsvarm end en benzin: Så hver eneste gang man kører blot en distance på 20 km eller mindre, så ville det ha' været billigere at tage en benzinbil i stedet for en diesel. Det slider også forholdsvist meget mere på en diesel end på en benzin. èn køretur på 5 km i kold dieselbil, sviner og ødelægger både miljø og bil, mere end en køretur fra Aalborg til Paris, på en driftsvarm motor, and that is a fact. Dertil kommer så det forhold, at bilen med kold motor har sværere ved at holde ruder fri af dug osv, så der er også praktiske argumenter her.
Slutteligt, vil jeg dog stadig hævde at en VW Golf VII, med et forbrug på 30 km/l (Nej, det kører den aldrig i praksis) og den deraf 1200 kr (billige) grønne ejerafgift, kommer så langt ned i driftsomkostninger, at jeg ikke lige kan få øje på en benzin, som kan matche motorens styrke, ville kunne matche økonomisk, set over et 5-årig ejerskab. Så det ville stadig være en fin anbefaling, i det givne eksempel med 40tkm i årligt forbrug. Ændres det til fx bare 25tkm midt i perioden, så er det nok IKKE et godt køb. Det må køber gøre op med sig selv. ;)
Til sidst, skal jeg ikke være den i hiver frem og kalder for spåkone m/k om X år, og peger fingre: Jamen du sagde der ville gå grøn bølge i Europa. Jeg siger bare, i al stilfærdighed, at det er der så absolut en mulighed for. Men set fra et personligt synspunkt, så vil jeg mene, at der lige så godt kan ske det modsatte, at der går egoisme og koldkrigs-retorik i Europa, hvor man nok må forvente at det ikke lige er miljøbevidstheden, der kommer øverst på dagsordenen. Men eksempelvis som i er inde på, så stopper Fiat produktionen af dieselmotorer, Jaguar og Volvo stopper produktionen af konventionelle motorer allerede indenfor få år. -Alle andre vil følge trop, det kan i være visse på.
Til syvende og sidst, er det jo hvad man selv tror på, konsensuspolitikkens tid, er nok en saga blot.
Redigeret af GrimGladGris d. 12-03-2018 13:06