Ny bil: Stationcar - hvilken?

#1| 0

Hey PN,


Så kom turen til undertegnede og den nødvendige opgradering af bilflåden. Jeg ved hat om biler og har derfor ikke den store indsigt i markedet. Jeg har flittigt fulgt med i diverse tidligere tråde, men ingen af de foregående kriterier matcher præcist vores og samtidig kommer der jo nye modeller på (brugt)markedet.


Vores kriterier:

- Budget 200.000 som ikke kan overskrides

- Så stort bagagerum som muligt

- Fra 2015 og frem
- Maks kørt 50.000

- Gerne brugt


Hvad skal vi ud at prøvekøre?

Jeg har snuset mig frem til følgende, som er inden for budget og resten af kriterierne:


Peugeot 308

Honda Civic Tourer

Renault Megane

Opel Astra

Andre?


11-03-2018 14:17 #2| 0

Tjek Hyundai i30 CW også. Jeg er yderst tilfreds med min


Den eneste af de nævnte med 5 års garanti uden Kilometerbegrænsning

Redigeret af Mads Møller d. 11-03-2018 14:17
11-03-2018 14:37 #3| 0

Skoda Octavia skal vel også med

11-03-2018 15:13 #4| 0

Kia Ceed SW

11-03-2018 15:15 #5| 0

Du skriver intet om km/året, altså skal det være en diesel eller en benzin?

VW Golf VII.

Opel Insignia.

Ford Focus.

Renault Megane IV.

Seat Leon.

Hyundai i30/Kia Ceed.


Redigeret af GrimGladGris d. 11-03-2018 15:16
11-03-2018 15:30 #6| 0
Qured skrev:Skoda Octavia skal vel også med


Har ikke kunne finde den til prisen, når man tager antal km og år i betragtning?

GrimGladGris skrev:Du skriver intet om km/året, altså skal det være en diesel eller en benzin?
VW Golf VII.
Opel Insignia.
Ford Focus.
Renault Megane IV.
Seat Leon.
Hyundai i30/Kia Ceed.

Den kommer til at skulle gøre 40k-ish om året :)

Opel Insignia blev valgt fra, da Astra'en umiddelbart har et bedre baggagerum.
Kan Golf'en fås inden for ovennævnte kriterier - samme med Focus?

Seat Leon og Hyundai i30 er kommet på listen - Kia Ceed havde jeg faktisk på listen, men fik åbenbart svedt den ud, da jeg skrev OP.




11-03-2018 16:59 #7| 0
KeysorSoze skrev:
Har ikke kunne finde den til prisen, når man tager antal km og år i betragtning?

Spøjst :)


Fandt ellers 13 på Bilbasen.


Fx:


https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/12-tsi-110-style-combi-5d/3585781


https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/16-tdi-105-ambition-combi-5d/3561128


https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/20-tdi-150-ambition-combi-dsg/3525715


11-03-2018 17:16 #8| 0
Qured skrev:
Spøjst :)

Fandt ellers 13 på Bilbasen.

Fx:

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/12-tsi-110-style-combi-5d/3585781

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/16-tdi-105-ambition-combi-5d/3561128

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/skoda/octavia/20-tdi-150-ambition-combi-dsg/3525715

Jeg må ha' været godt og grundig træt, da jeg søgte efter dem :) Tak!

11-03-2018 17:19 #9| 0

Ford Mondeo, fantastisk bil med masser af plads

11-03-2018 19:19 #10| 0

Om VW Golf VII er inden for prisrammen og kriterierne, ja så rigeligt da:

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/golf-vii/16-tdi-110-bluemotion-variant-5d/3597365

Markedet vælter sig jo nærmest i biler af den type lige pt, så husk det er naturligvis populære varer, men der er godt nok også mange af dem: da de jo netop typisk har været kørt som privatleasingbiler. ;)

Det samme kan siges om Skoda Octavia, Ford Focus og Opel Astra. ;)

Særligt Ford Focus, er du vel stort set i stand til at kunne lokke biler ud af forhandlere, fabriksnye 2016-17 modeller, indenfor prisrammen ;)

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/focus/15-tdci-120-business-stcar-5d/3215504

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/focus/15-tdci-120-titanium-stcar-5d/3592976

Sidstnævnte er godt nok uden billeder, men er en original titanium og for at dokumentere min påstand om, at du er i stand til at få en fabriksny meget meget tæt på din maks-prisramme, en titanium koster på den forkerte side af 300k som ny, det gør en buss-line eller edition bestemt ikke. den første er mere for der er billeder, men dog stadig også et fint bud, i fald du "lige" kan handle 10k af ;)




11-03-2018 19:29 #11| 0
GrimGladGris skrev:Om VW Golf VII er inden for prisrammen og kriterierne, ja så rigeligt da:
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/golf-vii/16-tdi-110-bluemotion-variant-5d/3597365
Markedet vælter sig jo nærmest i biler af den type lige pt, så husk det er naturligvis populære varer, men der er godt nok også mange af dem: da de jo netop typisk har været kørt som privatleasingbiler. ;)
Det samme kan siges om Skoda Octavia, Ford Focus og Opel Astra. ;)
Særligt Ford Focus, er du vel stort set i stand til at kunne lokke biler ud af forhandlere, fabriksnye 2016-17 modeller, indenfor prisrammen ;)
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/focus/15-tdci-120-business-stcar-5d/3215504
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/ford/focus/15-tdci-120-titanium-stcar-5d/3592976
Sidstnævnte er godt nok uden billeder, men er en original titanium og for at dokumentere min påstand om, at du er i stand til at få en fabriksny meget meget tæt på din maks-prisramme, en titanium koster på den forkerte side af 300k som ny, det gør en buss-line eller edition bestemt ikke. den første er mere for der er billeder, men dog stadig også et fint bud, i fald du "lige" kan handle 10k af ;)



Tak, jeg havde lige kort forvekslet Focus med Mondeo - en kammerat har en Focus, lækker bil men bagagerummet er simpelthen for lille :/ De skal også til at skifte, netop pga. for lille bagagerum.


Så vidt jeg kan se, så er Golfens bagagerum på 600+ liter, så den skal helt sikkert prøves :)

11-03-2018 19:34 #12| 0

Har du kigget på en Seat Leon st.? Den kan fås i en 2017 model for den pris, og det er en VW motor der ligger under hjelmen + et bagagerum af fin størrelse. :)

11-03-2018 19:42 #13| 0
chubbY88 skrev:Har du kigget på en Seat Leon st.? Den kan fås i en 2017 model for den pris, og det er en VW motor der ligger under hjelmen + et bagagerum af fin størrelse. :)

Seat Leon er som tidligere nævnt kommet på listen, tak :)

11-03-2018 19:53 #14| 0

Hvis feltet er snævret ind i retning af Octavia, Leon og Golf VII, så skal du ud og prøve alle 3, for der er faktisk større forskel på de 3 søskende end man umiddelbart skulle tro, når man nu ved de deler ca 85% reservedelsnumre på alt det, du ikke lige kan se på bilen. Det er både på det praktiske, men så sandelig også oplevelsen på landevejene, der er vidt forskellige. ;)

Octavia = Bedstefar.

Golf VII = Næstkommanderende i den lokale bank 45 år og trofast.

Leon = Den 32 årige unge nyudnævnte marketingchef.


Opel Astra er et fint bud.

Men, det synes jeg så sandelig også en Renault Megane IV er, der får du først og fremmest mere for dine penge, og formentlig segmentets mest harmoniske dieselmotor. ;)

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/renault/megane-iv/15-dci-110-zen-st-5d/3357140

Den specifikke bil er mest valgt fordi det er en reel 2017-model (rigtig mange af dem, som er i udbud fra parallelimport-selskaberne (automesterkæderne osv), er 2016-modeller. ;) og så fordi, der lige var et billede af det yderst regulære bagagerum, da jeg fornemmer det er noget, der vægtes højt. ;)

Redigeret af GrimGladGris d. 11-03-2018 19:55
11-03-2018 20:03 #15| 0

^^ Det samme kan i øvrigt siges om Hyundai C30 og Kia Ceed, det er meget få købere, som går ud efter en prøvetur i begge biler, der ikke ved hvilken de helst vil have. Og, det er netop fordi de er mere forskellige end man lige tror. ;)

11-03-2018 20:03 #16| 0

Feltet er som sådan ikke snævret ind til de tre nævnte - jeg ved som sagt tæt på intet om biler, så der er ingen forudindtagelser om biler/bilmærker, der spiller ind :)


Er der en grund til, at du feks har udelukket Peugeot’en i ovennævnte indlæg?

11-03-2018 20:03 #17| 0

Vil foreslå en Ford C-MAX. Har flere kollegaer, der triller rundt i den og er super glade for den.

11-03-2018 20:03 #18| 0
GrimGladGris skrev:^^ Det samme kan i øvrigt siges om Hyundai C30 og Kia Ceed, det er meget få købere, som går ud efter en prøvetur i begge biler, der ikke ved hvilken de helst vil have. Og, det er netop fordi de er mere forskellige end man lige tror. ;)

Vi må vidst bare ud og prøve en masse biler :)

11-03-2018 20:04 #19| 0
aLETman skrev:Vil foreslå en Ford C-MAX. Har flere kollegaer, der triller rundt i den og er super glade for den.

Svigerfar har den - bagagerummet er for lille :/

11-03-2018 20:08 #20| 0

^^ Lige præcis, så vidt jeg er orienteret, får du godt nok svært ved at finde en Grand C-MAX inden for de kriterier, som er listet. Du kan godt finde nogen enkelte alm. C-MAX, men de har jo ikke større bagagerum end en Fiesta, stort set. ;)

11-03-2018 20:11 #21| 0
KeysorSoze skrev:Feltet er som sådan ikke snævret ind til de tre nævnte - jeg ved som sagt tæt på intet om biler, så der er ingen forudindtagelser om biler/bilmærker, der spiller ind :)

Er der en grund til, at du feks har udelukket Peugeot’en i ovennævnte indlæg?

Ja, i det du skal køre 40.000 km om året, så bliver det svært, hvis det ikke skal foregå i en lånebil, da en sådan pug, meget gerne og ofte, vil på værksted. ;) Den er ganske enkelt ikke på niveau kvalitets- og driftsmæssigt, med de andre nævnte. ;)

11-03-2018 20:22 #22| 0

Vi er på jagt efter noget lidt tilsvarende til en udskiftning i sommer / efterår / vinter 2019, en stationcar i mellem størrelsen med fornuftig plads bagi, dog væsentlig lavere kørselsbehov.

Vi kigger dog primært efter en 2017 eller evt. Ny model alt efter hvad der kan fås en skarp pris på.

Vi har en shortlist på disse der skal prøvekøres:
Opel Astra Stc
Golf Variant Stc
Reneault Megane Stc
Hyundai i30 Stc
Ford Focus Stc

Min hustru hælder på forhånd mod Reneault Megane, da vi har Reneault Clio St diesel her nu og simpel integration med IPhone. Let GPS i bilen på skærmen samt der ikke har været problemer med den og Reneaults diesel motor er behagelig og går langt på literen.
Jeg vil dog gerne teste de forskellige og vil også foretrække en benzin model.

11-03-2018 21:30 #23| 0
GrimGladGris skrev: Ja, i det du skal køre 40.000 km om året, så bliver det svært, hvis det ikke skal foregå i en lånebil, da en sådan pug, meget gerne og ofte, vil på værksted. ;) Den er ganske enkelt ikke på niveau kvalitets- og driftsmæssigt, med de andre nævnte. ;)

Noteret :)

Willum skrev:Vi er på jagt efter noget lidt tilsvarende til en udskiftning i sommer / efterår / vinter 2019, en stationcar i mellem størrelsen med fornuftig plads bagi, dog væsentlig lavere kørselsbehov.

Vi kigger dog primært efter en 2017 eller evt. Ny model alt efter hvad der kan fås en skarp pris på.

Vi har en shortlist på disse der skal prøvekøres:
Opel Astra Stc
Golf Variant Stc
Reneault Megane Stc
Hyundai i30 Stc
Ford Focus Stc

Min hustru hælder på forhånd mod Reneault Megane, da vi har Reneault Clio St diesel her nu og simpel integration med IPhone. Let GPS i bilen på skærmen samt der ikke har været problemer med den og Reneaults diesel motor er behagelig og går langt på literen.
Jeg vil dog gerne teste de forskellige og vil også foretrække en benzin model.

Tak for input.


Nu kommer min eklatante mangel på viden om biler til udtryk:


Golf Variant og den Golf GrimGladGris linker til i #10 - hvad er forskellen/hvad er bedst ift value for money?

11-03-2018 21:35 #24| 0

Kan blot tilføje, at jeg foreløbig er ovenud begejstret for min Peugeot 308 SW købt i november


Edit: smag og behag kan selvfølgelig diskuteres; jeg synes også det er den flotteste af dem allesammen

Redigeret af Borge d. 11-03-2018 21:37
11-03-2018 21:42 #25| 0
Borge skrev:Kan blot tilføje, at jeg foreløbig er ovenud begejstret for min Peugeot 308 SW købt i november

Edit: smag og behag kan selvfølgelig diskuteres; jeg synes også det er den flotteste af dem allesammen

Helt enig i din sidste sætning, hvilket også er derfor, a det ærgrer mig, hvis den ikke kan lide at køre langt jvf. GrimGladGris’ kommentar :/

11-03-2018 22:56 #26| 0
GrimGladGris skrev:

Du skriver intet om km/året, altså skal det være en diesel eller en benzin?

VW Golf VII.

Opel Insignia.

Ford Focus.

Renault Megane IV.

Seat Leon.

Hyundai i30/Kia Ceed.




Skal man ikke køre ret mange km for at det på VW’en giver mening at købe diesel?

12-03-2018 00:00 #27| 0

@Jensen

Ikke hvis du medregner, at langt de fleste af de diesel'er der er i markedet, er tidligere leasingbiler, hvor der blandt andet er navigation og multifunktionsrat i bilerne, det er der laaaaangt fra i alle benzinbilerne, medmindre du vil noget over de 200tkr. ;) Noget andet er jo så, at den Golf VII jeg linkede til, går over 30 km/l, som så også udløser den lavest mulige grønne ejerafgift, det sammenholdt med et km forbrug om året på 40tkm, så vil den på den lange bane, vise sig at være signifikant billigere at afholde driftsomkostninger på, særligt set i det lys, at den også har en vis gensalgsværdi om fx 5 år og 200tkm mere på klokken. Der er benzinbilen noget mere tricky at overbevise en kommende køber om, at det er et stjerne godt køb, med 250 tkm på klokken. ;)


Men det er rigtig fint at du spørger ind til det, for du har ret i, at det for langt de fleste vil være økonomisk smartere, at købe benzin i forhold til diesel anno 2018. Servicen på en dieselbil er stadig noget dyrere end på en tilsvarende benzinbil. Så det har ret meget at sige, særligt når vi kommer ud over garantiperioden.

En anden lille krølle på den hale, er jo at man netop i Tyskland har givet byerne lov til at forbyde dieselbiler, præcis som vi allerede har set det afprøvet i både Paris og i Oslo. Hvis jeg stod og skulle købe ny bil personligt, ville jeg godt nok skulle finde nogen meget tungtvejende grunde frem, til overhovedet at overveje en diesel, så er vi ude i noget hestetrailerkørsel eller håndværkertrailer med 3½ tons på slæb. Hvis der går grøn bølge i Europa i løbet af de næste 5 år, tror jeg ikke man skal regne med at ens fine 700tkr BMW diesel stationcar er ret mange basører værd i brugtværdi. ;)

Redigeret af GrimGladGris d. 12-03-2018 00:06
12-03-2018 08:13 #28| 0
GrimGladGris skrev:

@Jensen

Ikke hvis du medregner, at langt de fleste af de diesel'er der er i markedet, er tidligere leasingbiler, hvor der blandt andet er navigation og multifunktionsrat i bilerne, det er der laaaaangt fra i alle benzinbilerne, medmindre du vil noget over de 200tkr. ;) Noget andet er jo så, at den Golf VII jeg linkede til, går over 30 km/l, som så også udløser den lavest mulige grønne ejerafgift, det sammenholdt med et km forbrug om året på 40tkm, så vil den på den lange bane, vise sig at være signifikant billigere at afholde driftsomkostninger på, særligt set i det lys, at den også har en vis gensalgsværdi om fx 5 år og 200tkm mere på klokken. Der er benzinbilen noget mere tricky at overbevise en kommende køber om, at det er et stjerne godt køb, med 250 tkm på klokken. ;)

Men det er rigtig fint at du spørger ind til det, for du har ret i, at det for langt de fleste vil være økonomisk smartere, at købe benzin i forhold til diesel anno 2018. Servicen på en dieselbil er stadig noget dyrere end på en tilsvarende benzinbil. Så det har ret meget at sige, særligt når vi kommer ud over garantiperioden.

En anden lille krølle på den hale, er jo at man netop i Tyskland har givet byerne lov til at forbyde dieselbiler, præcis som vi allerede har set det afprøvet i både Paris og i Oslo. Hvis jeg stod og skulle købe ny bil personligt, ville jeg godt nok skulle finde nogen meget tungtvejende grunde frem, til overhovedet at overveje en diesel, så er vi ude i noget hestetrailerkørsel eller håndværkertrailer med 3½ tons på slæb. Hvis der går grøn bølge i Europa i løbet af de næste 5 år, tror jeg ikke man skal regne med at ens fine 700tkr BMW diesel stationcar er ret mange basører værd i brugtværdi. ;)




Enig ville også holde mig fra diesel umiddelbart pga. af tendenserne i EU. Fiat stopper også produktion af diesel, bliver ulovligt i flere storbyer=mindre omsættelig.

Ingen ved det, men der er så meget der peger i retning af at diesel er slut indenfor 5-10 år imo
12-03-2018 09:42 #29| 0
GrimGladGris skrev:@Jensen
Ikke ...

Kongs skrev:

Enig ville også holde mig fra diesel umiddelbart pga. af tendenserne i EU. Fiat stopper også produktion af diesel, bliver ulovligt i flere storbyer=mindre omsættelig.

Ingen ved det, men der er så meget der peger i retning af at diesel er slut indenfor 5-10 år imo

Meget interessant at I bringer det på banen, for det har også været min egen bekymring.

Er vi efterhånden der, hvor en benzinbil - på trods af kørselsforbruget - bør vægtes højere end en diesel?

12-03-2018 10:01 #30| 1

Man kan også overveje, om man overhovedet ønsker at køre rundt i en dieselbil, ydermere fra eksempelvis VW, hvor der systematisk er svindlet med udledningstal for sundhedsskadelige stoffer. De forbud, vi ser komme nu, har en årsag.


https://videnskab.dk/krop-sundhed/100000-doer-aarligt-dieselbilers-udstoedning-draeber-langt-flere-end-troet

12-03-2018 12:53 #31| 3

Det er en rigtig fin debat at få i gang, det er på høje tid IMO, at nogen tør sige det her højt: For man kan være sikker på, at der ikke er nogen bilimportører, som står og fraråder folk at købe deres lager fyldt til randen med dieselbiler. ;)


Jeg vil ikke gå ind i det politiske omkring det, det er en smagssag om man er til det ene eller det andet, jeg kan bare faktuelt tage stilling til og oplyse om, at det da, alt andet lige, vil komme til have en voldsom betydning for værdifastsættelsen af et givent produkt, der har udsigt til at blive forbudt at anvende i potentielt, samtlige byer og offentlige områder. Man er en ret dårlig rådgiver, i fald man ikke gør en eventuel køber opmærksom på dette forhold. Ligeledes kan man også let forestille sig, at der vil være virksomheder, der forbyder diesel i deres bilflåde, eller stiller krav til kunders- og leverandørers ejerforhold: Det ser man faktisk meget ofte i forbindelse med lastbiler: Der er stort set INGEN større entrepenører, der vil have lastbiler til at køre for sig, hvis ikke de lever op til Euro 4, 5 eller 6. Så kører man rundt i en gammel smadderkasse af en lastbil, ja så får man heller ikke nogen kunder. ;)


Så til det konkrete:

Hvis man sammenligner en dieselbil Vs en benzinbil: Så ER en dieselbil betragteligt dyrere at holde, driftsmæssigt. Bare sådan en ting som alm. dækslid, er noget kraftigere på en diesel, alene fordi den har et noget kraftigere moment: Den træder simpelthen hårdere i pedalerne. Men ja, det gælder hele bilens driftslinje og at en diesel bare er en dyrere konstruktion.


Og rigtig mange mennesker er ikke klar over det forhold, at en dieselbil faktisk bruger meget mere brændstof end en tilsvarende benzinbil, så længe moteren ikke er driftsvarm: Og en diesel ER noget længere om at blive driftsvarm end en benzin: Så hver eneste gang man kører blot en distance på 20 km eller mindre, så ville det ha' været billigere at tage en benzinbil i stedet for en diesel. Det slider også forholdsvist meget mere på en diesel end på en benzin. èn køretur på 5 km i kold dieselbil, sviner og ødelægger både miljø og bil, mere end en køretur fra Aalborg til Paris, på en driftsvarm motor, and that is a fact. Dertil kommer så det forhold, at bilen med kold motor har sværere ved at holde ruder fri af dug osv, så der er også praktiske argumenter her.


Slutteligt, vil jeg dog stadig hævde at en VW Golf VII, med et forbrug på 30 km/l (Nej, det kører den aldrig i praksis) og den deraf 1200 kr (billige) grønne ejerafgift, kommer så langt ned i driftsomkostninger, at jeg ikke lige kan få øje på en benzin, som kan matche motorens styrke, ville kunne matche økonomisk, set over et 5-årig ejerskab. Så det ville stadig være en fin anbefaling, i det givne eksempel med 40tkm i årligt forbrug. Ændres det til fx bare 25tkm midt i perioden, så er det nok IKKE et godt køb. Det må køber gøre op med sig selv. ;)


Til sidst, skal jeg ikke være den i hiver frem og kalder for spåkone m/k om X år, og peger fingre: Jamen du sagde der ville gå grøn bølge i Europa. Jeg siger bare, i al stilfærdighed, at det er der så absolut en mulighed for. Men set fra et personligt synspunkt, så vil jeg mene, at der lige så godt kan ske det modsatte, at der går egoisme og koldkrigs-retorik i Europa, hvor man nok må forvente at det ikke lige er miljøbevidstheden, der kommer øverst på dagsordenen. Men eksempelvis som i er inde på, så stopper Fiat produktionen af dieselmotorer, Jaguar og Volvo stopper produktionen af konventionelle motorer allerede indenfor få år. -Alle andre vil følge trop, det kan i være visse på.


Til syvende og sidst, er det jo hvad man selv tror på, konsensuspolitikkens tid, er nok en saga blot.

Redigeret af GrimGladGris d. 12-03-2018 13:06
12-03-2018 13:12 #32| 0

GGG - Husk det ikke uvæsentlige faktum at literprisen på diesel er ca. 15-18% under benzin.


Hvis vi sætter levetiden på en bil til 500K kilometer, så er forskellen i total brændstofpris ~40.000DKK, så det betyder lidt i længden (og det er endda ved en 1:1 sammenligning - altså at begge vil kunne gå 20km/L, hvilket i praksis vel sjældent er tilfældet)...

Redigeret af Mads Møller d. 12-03-2018 13:17
12-03-2018 13:25 #33| 1
Mads Møller skrev:GGG - Husk det ikke uvæsentlige faktum at literprisen på diesel er ca. 15-18% under benzin.

Hvis vi sætter levetiden på en bil til 500K kilometer, så er forskellen i total brændstofpris ~40.000DKK, så det betyder lidt i længden (og det er endda ved en 1:1 sammenligning - altså at begge vil kunne gå 20km/L, hvilket i praksis vel sjældent er tilfældet)...

Jeg er helt med på det forhold. Men de 40k/10 år kan ikke stå alene. Hvad så hvis dine løbende serviceeftersyn, har været afregnet til 7500 kroner, mod de løbende serviceeftersyn på en benzin bil, blot har været 5000 kroner. Det sammenholdt med en dyrere ejerafgift, en dyrere forsikring, et højere værditab. Ja, så er jeg faktisk ikke så sikker på, at dieselen har været så meget billigere. Særligt, hvis du igennem det 10 årige ejerskab, har måtte tage offentlig transport eller betale cykelleje 10 dage om året, hvor du skal besøge moster Oda i Berlin, København eller Gråsten. ;)

12-03-2018 14:11 #34| 0

Helt enig i at der er både plusser og minusser ved begge - det var blot en påmindelse om ikke at udelade et af plusserne ved dieselstinker-løsningen. Ja det var i øvrigt et andet punkt; Man har en tendens til at lugte værre og længere af diesel end af benzin hvis man glemmer plastikhandsker ved tankning....

12-03-2018 16:37 #35| 0

Planen er at vi skal have bilen indtil den ganske enkelt ikke kan mere (eller eventuelle forbud fucker det hele op).


Om det så er 5 eller 10 år eller er sted midt i mellem, er jo selv sagt svært at spå om. Det er under alle omstændigheder ikke fastsat en tidsramme for, hvornår der skal skiftes ud.


Ved ikke om ovenstående har nogen indflydelse på diesel vs. benzin problematikken.


Bilder mig selv ind, at jeg går lidt op i miljø, økologi og alt det der pjat. Så hvis valget - set fra et økonomisk synspunkt - er rimeligt close, så bliver det en benzinbil :)

12-03-2018 17:32 #36| 0

Gode argumenter GGG! Jeg var selv inde i nogle af de samme overvejelser, og endte med dieselen af de nævnte årsager: jeg tænker at have den i seks år, kommer nok op på 25k km per år, den er mere økonomisk og billigere at fylde.

Derudover hader jeg tanken om at den er mindre miljøvenlig, og tænker at den er svær at komme af med sels år fra nu, så det var ikke nogen entydig beslutning.

12-03-2018 22:19 #37| 0

12-03-2018 23:26 #38| 0
GrimGladGris skrev:

@Jensen

Ikke hvis du medregner, at langt de fleste af de diesel'er der er i markedet, er tidligere leasingbiler, hvor der blandt andet er navigation og multifunktionsrat i bilerne, det er der laaaaangt fra i alle benzinbilerne, medmindre du vil noget over de 200tkr. ;) Noget andet er jo så, at den Golf VII jeg linkede til, går over 30 km/l, som så også udløser den lavest mulige grønne ejerafgift, det sammenholdt med et km forbrug om året på 40tkm, så vil den på den lange bane, vise sig at være signifikant billigere at afholde driftsomkostninger på, særligt set i det lys, at den også har en vis gensalgsværdi om fx 5 år og 200tkm mere på klokken. Der er benzinbilen noget mere tricky at overbevise en kommende køber om, at det er et stjerne godt køb, med 250 tkm på klokken. ;)

Men det er rigtig fint at du spørger ind til det, for du har ret i, at det for langt de fleste vil være økonomisk smartere, at købe benzin i forhold til diesel anno 2018. Servicen på en dieselbil er stadig noget dyrere end på en tilsvarende benzinbil. Så det har ret meget at sige, særligt når vi kommer ud over garantiperioden.

En anden lille krølle på den hale, er jo at man netop i Tyskland har givet byerne lov til at forbyde dieselbiler, præcis som vi allerede har set det afprøvet i både Paris og i Oslo. Hvis jeg stod og skulle købe ny bil personligt, ville jeg godt nok skulle finde nogen meget tungtvejende grunde frem, til overhovedet at overveje en diesel, så er vi ude i noget hestetrailerkørsel eller håndværkertrailer med 3½ tons på slæb. Hvis der går grøn bølge i Europa i løbet af de næste 5 år, tror jeg ikke man skal regne med at ens fine 700tkr BMW diesel stationcar er ret mange basører værd i brugtværdi. ;)




Dæleme et solidt svar ;-) Jeg havde misset de 40.000km. Da jeg regnede på egen bil, var det even up, på lavere diesel vs bemzon pris, lidt flere km (ikke stor forskel på VW Golf og Passat udgaverne), mod højere ejerafgift. Jeg regnede dog nok også på 15.000km. I det regnestykke havde jeg så heller ikke dækslid, dyrere vedligehold etc.
12-03-2018 23:45 #39| 0

@GrimGladGris

Hsr du styr på brugtmarkedet? Jeg har lige fået et tilbud på en Passat Variant 1.4 150HK DSG Highline Premium. Står til 377.000 på listepris, hvortil der kommer lidt ekstra for levering, metallak. Tilbuddet jeg har er på 365.000.

Når jeg imidlertid kigger brugte biler med samme specs, så skal jeg stort set betale det samme for billigste identiske model på Bilbasen. Disse er så 2016 eller 2017 modeller, og har kørt en del. Billigste model for to uger siden kostede 364.000. Lige nu er priserne faldet marginalt, så billigste nu er en 2017’er der har kørt 20.000 til 354.000 med levering....

Een ting er at prisen stort set ikke er til at forhandle på de brugte (nogle har af samme grund så stået i over 6 måneder, til trods for st priserne er sat ned), men man vælger jo aldrig en brugt bil med de specs, hvis man kan få en ny, selv vælge farve, evt ekstraudstyr (til øget pris selvfølgelig), og nul km kørt, hvis man blot skal betale 11.000kr mere. Hovedparten af dem jeg har set, har ikke haft yderligere ekstraudstyr en hvad der nu er i +/Premium udgaverne.

Så, til spørgsmålet. Hvorfor er priserne så skæve? Forhandlerne må da kunne se at de ikke kan sælge bilerne til de priser. Jeg kan forstå at man blev ramt af afgiftnedsættelsen, men biler man tager ind nu burde ikke have det problem med at være købt for dyrt, ligesom de biler der blev købt før afgiftsnedsættelsen, jo er en sunk cost. Hjælper jo ikke noget at benchmarke mod priser som ikke længere er gældende. Jeg kan se på andre Toyota Avensis og Mazda 6, at de ser ud til at have taget nogle solide afskrivninger. FDM siger at man taber 50% de første 4 år, men hos VW holder de åbenbart prisen i et til to år ;-)

Det er muligt at man benchmarker mod de andre biler på Bilbasen (som så er sat skævt), men forhandlerne burde ikke være så dumme over en kam, at de ikke kan se det skæve, eller i det mindste sammenligne med hvad de vil sælge en ny bil til, og så lave en eller anden form for afskrivning.

Har fulgt markedet på Golf Variant, og Passat Variant tæt fra før afgiftnedsættelsen. Da jeg dog gerne vil have en Passat der har taget er par års afskrivninger, og markedet er helt off, så har jeg lige købt microbil brugt, med optionen på at skyde den af igen hvis markedet skulle rette sig.

13-03-2018 07:05 #40| 0

Jeg er ikke GGG, og har ikke styr på brugtbilsmarkedet. Jeg kiggede dog også på brugte biler i november og stødte ind i nøjagtig det samme fænomen; de ‘nye’ brugte biler var lige så dyre som fabriksnye biler. Jeg tror, det skyldes afgiftsnedsættelsen i oktober 2017. De brugte biler fra før det er meget højere afgiftsbelagt og derfor er de billigere end deres nypris, men pga afgiftnedsættelsen er de ikke billigere end en ny bil efter denne dato. Jeg endte med at købe ny bil i hvert fald og tænker, der må ske nogle prisrettelser på en del brugte biler, ellers bliver de aldrig solgt

13-03-2018 07:24 #41| 0
KeysorSoze skrev:Planen er at vi skal have bilen indtil den ganske enkelt ikke kan mere (eller eventuelle forbud fucker det hele op).

Om det så er 5 eller 10 år eller er sted midt i mellem, er jo selv sagt svært at spå om. Det er under alle omstændigheder ikke fastsat en tidsramme for, hvornår der skal skiftes ud.

Ved ikke om ovenstående har nogen indflydelse på diesel vs. benzin problematikken.

Bilder mig selv ind, at jeg går lidt op i miljø, økologi og alt det der pjat. Så hvis valget - set fra et økonomisk synspunkt - er rimeligt close, så bliver det en benzinbil :)

Nogle der har input til dette :) ?


Og hvordan påvirker listen over biler, vi skal ud at prøvekøre, hvis man i steder for diesel kigger på benzin? Samme udbud

13-03-2018 20:35 #42| 0
Borge skrev:Jeg er ikke GGG, og har ikke styr på brugtbilsmarkedet. Jeg kiggede dog også på brugte biler i november og stødte ind i nøjagtig det samme fænomen; de ‘nye’ brugte biler var lige så dyre som fabriksnye biler. Jeg tror, det skyldes afgiftsnedsættelsen i oktober 2017. De brugte biler fra før det er meget højere afgiftsbelagt og derfor er de billigere end deres nypris, men pga afgiftnedsættelsen er de ikke billigere end en ny bil efter denne dato. Jeg endte med at købe ny bil i hvert fald og tænker, der må ske nogle prisrettelser på en del brugte biler, ellers bliver de aldrig solgt

Blot mærkeligt at jeg ikke synes at det er alle mærker det gør sig gældende. Desuden burde de biler der kommer ind nu jo være justeret markant, med mindre det er leasing biler, eller medarbejderbiler, som de ikke kan finde ud af at tage tabet på.


Men enig i at det bare burde blive stående, hvilket en del også gør kan jeg se. Så går der 3 måneder, så ryger de 10.000 ned. Ikke synderligt begavet, da det jo blot er standard afskrivning på den tid......!

13-03-2018 20:38 #43| 0

^^ Som udgangspunkt skal man jo huske på at udbudspriser ikke er det samme som salgspriser. ;)

Dertil må man også bare konstatere, at folks penge sidder løsere i dag end de gjorde for bare 2 år siden.

Redigeret af GrimGladGris d. 13-03-2018 20:39
14-03-2018 13:42 #44| 0

Vi kiggede på næsten alle de biler, der er nævnt her i tråden, da vi skulle have stationcar. Vi valgte en Golf Variant VII.

En 308 blev fravalgt på grund af pladsen på bagsædet. Der var nærmest ingen plads bag mig som chauffør, når sædet var tilpasset min størrelse. Bagagerummet var dog enormt.

Toyota Auris blev fravalgt, da der simpelthen var for mange knapper og plastikfornemmelse i kabinen.

Seat Leon blev fravalgt, da det føltes som en tarvelig billig Skoda.

Octaviaen blev fravalgt, da vi langt hen af vejen skulle betale det samme for en Golf, når der skulle udstyr i den, men den havde mere benplads og større bagagerum. Akselafstanden er ca 15 cm større i Octaviaen i forhold til Golfen. Finishen i bilen var bare knap så gennemført som en Golf. Det var et snert kald, men efter en prøvetur i Octaviaen gik vi ind og skrev under på Golfen (forhandleren var under samme tag).

Ford Focus var meget inde i spillet, men den havde bare også begrænset benplads og så var der lidt omkring designet, som jeg ikke var tilfreds med.

Kia Ceed var interessant pga. garanti osv., men den har en virkelig stor blind vinkel ud af sideruden i bagagerummet, så den røg på grund af dette begrænsede udsyn for min kæreste.


Honda Accord var bare totalt japansk indvendig med selvlysende knapper og alt muligt gøgl, som i bund og grund var visuel støj.

Stod jeg i dag og skulle gøre valget om, så blev det bare til en anden golf med apple car play :)



14-03-2018 22:44 #45| 0
Ceres skrev:

Vi kiggede på næsten alle de biler, der er nævnt her i tråden, da vi skulle have stationcar. Vi valgte en Golf Variant VII.

En 308 blev fravalgt på grund af pladsen på bagsædet. Der var nærmest ingen plads bag mig som chauffør, når sædet var tilpasset min størrelse. Bagagerummet var dog enormt.

Toyota Auris blev fravalgt, da der simpelthen var for mange knapper og plastikfornemmelse i kabinen.

Seat Leon blev fravalgt, da det føltes som en tarvelig billig Skoda.

Octaviaen blev fravalgt, da vi langt hen af vejen skulle betale det samme for en Golf, når der skulle udstyr i den, men den havde mere benplads og større bagagerum. Akselafstanden er ca 15 cm større i Octaviaen i forhold til Golfen. Finishen i bilen var bare knap så gennemført som en Golf. Det var et snert kald, men efter en prøvetur i Octaviaen gik vi ind og skrev under på Golfen (forhandleren var under samme tag).

Ford Focus var meget inde i spillet, men den havde bare også begrænset benplads og så var der lidt omkring designet, som jeg ikke var tilfreds med.

Kia Ceed var interessant pga. garanti osv., men den har en virkelig stor blind vinkel ud af sideruden i bagagerummet, så den røg på grund af dette begrænsede udsyn for min kæreste.

Honda Accord var bare totalt japansk indvendig med selvlysende knapper og alt muligt gøgl, som i bund og grund var visuel støj.

Stod jeg i dag og skulle gøre valget om, så blev det bare til en anden golf med apple car play :)






Også der jeg startede efter at have brugt en del tid i kærestens Golf. Jeg er dog mere låst på Passat’en nu, men uanset hvilket mærke man prøver, så bliver det altid bedre hver gang man går et niveau op....hvilket man så nogle gange skal lade være med. Golf’en er dog lækker. Er ret begejstret for Highline modellerne med alcantarasæder.
15-03-2018 13:01 #46| 1

Tænker dog at en BMW kunne være det rette valg, dette fordi jeg ofte selv har set disse ved grænsen, og at de kan have en enorm mængde varer i bagagerummet. Hvis det miiiiig seeeelv der skulle ud og købe ny bil nu, ville jeg dog nok hellere spare pengene, dette fordi jeg gerne vil bevare min frihed

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar