Havde valgt en Opel Insignia med 1.6 turbomotor, hvis jeg var til komfort/udstyr og følelsen af at sidde i et schweizisk urværk og pengeskab.
Havde valgt en Ford Mondeo 1.5 Ecoboost, hvis jeg var til at køre hurtigt om hjørnerne og synes det er sjovt at køre omveje, når jeg skal besøge svigermor på bøhlandet.
Havde valgt VW Passat, hvis jeg bildte mig selv ind at jeg så fik lidt streetcredit fra folk, der havde råd til en rigtig premiumbil som fx Audi, BMW, Mercedes eller Volvo.
I Virkeligheden, ville jeg dog nok vælge at tage en ca 1 år gammel Volvo V70/V60, Audi A4, BMW 3-serie eller Mercedes C-klasse, alene fordi det er federe biler at køre i, igen lidt afhængig af om man vægter komfort over sport eller omvendt. Og, så ikke mindst: Værditabet. En spritny bil af de nævnte, ellers meget populære mærker, smider ca ½-delen af deres værdi over de næste 3-4 år. Desværre. Ligesom de forskellige mærker ikke ligefrem er flinke til at være søde ved deres kunder: Tænker lidt på ekstreme kampagnemodeller osv.. Som man let render ind i at gå udenom, i fald man ikke kender markedet: Et eksempel fra min egen mor og hendes mand: De var, sidste år millimetre fra at skrive under på en spritny Opel Insignia 1.4 st.car, som med lidt udstyrsdetaljer og træk, metallak osv, løb op i præcis 340.000kr, med 40k i kontantrabat. Alt åndede fred og idyl, lige til de fik talt med mig om det, for så kunne jeg oplyse at Opel var på vej med særlige "business-modeller", med præcis nogen af de udstyrsdetaljer, som min mors mand vingede af i ekstraudstyrslisten. Bl.a. panoramaglastag, afl-lygter(kurvelys), parkeringssensor både for og bag med bakkamera osv inden i kabinen. Udover et let opgraderet navigations- og musikanlæg. Altsammen ville ha' betydet at den business-model, skulle koste 390.000kr.. Men, dem solgte de så lige op til nytår, for 330.000kr. Ved at vente godt 4 måneder, sparede de 10.000kr og fik mer-udstyr for 50.000kr. Altså, det er en jungle på det marked der, så vær virkelig omhyggelig, måske du kan finde nogen supertilbud på andre flådeejerbiler, jeg ved at både VW og i særdeleshed Ford kører med markant billigere biler til flådeejere. Og, når de kommer ud i hobetal, som brugtbiler om 2-3 år, saver de enorme summer af de private folks biler, der er købt til fuld/næsten fuld pris. Og jeg er seriøs nu: Du skal vide at, giver du 400k for en spritny Mondeo st.car som privatperson, så kan en forretningskunde, gå ud af præcis samme dør, samtidig med dig, med en slutseddel på præcis samme bil, til 330k. Så store er forskellene og rabatterne. Så nej, jeg ville ALDRIG betale fuld pris for en helt ny bil, blot for at betale rabatten til flådeejere, så hellere en 2-3 år gammel "næsten" ny bil. Og, det er særligt her i firmabilssegmentet og over, de her enorme prisforskelle- og rabatter ligger.