Ny eller brugt Tesla?

#1| 0

PN ved som bekendt alt om alting.

 

Hvis man er på udkig efter en model 3 long range, er det så værd at købe en brugt 19/20 model og spare 100k eller er den nye model bedre og billigere i udgifter etc? 

Er ligeglad med følelsen af ny bil 

 

Håber der er et par eksperter på PN er i vildrede.

04-04-2023 22:00 #2| 2
Dassasin skrev:

PN ved som bekendt alt om alting.

 

Hvis man er på udkig efter en model 3 long range, er det så værd at købe en brugt 19/20 model og spare 100k eller er den nye model bedre og billigere i udgifter etc? 

Er ligeglad med følelsen af ny bil 

 

Håber der er et par eksperter på PN er i vildrede.

 

 Vil helt klart anbefale en fra slut 2021/2022 som er med varmepumpe.. sparer en del på batteri + at ruderne er langt bedre støj isoleret .

Havde en selv performance før uden og den nye med. 



04-04-2023 22:24 #3| 0

Er kun Tesla 3 en mulighed? Der er efterhånden ret meget at vælge mellem.

 

Har hørt en del kammerater være rimelig utilfreds med komforten i Tesla 3, men kan ikke sige så meget til det, da jeg ikke selv har prøvet den.

04-04-2023 22:28 #4| 0
Kongs skrev:

Er kun Tesla 3 en mulighed? Der er efterhånden ret meget at vælge mellem.

 

Har hørt en del kammerater være rimelig utilfreds med komforten i Tesla 3, men kan ikke sige så meget til det, da jeg ikke selv har prøvet den.

 

 Bilen er ganske fin og der er flere fordele kontra deres konkurrenter som stadig vil charge penge for opdatering osv som Tesla gør ganske gratis vis deres software .

Men ja der er masser af fine biler på markedet efterhånden.. 

er selv ret lun på Xpeng

04-04-2023 22:40 #5| 0
Kongs skrev:

Er kun Tesla 3 en mulighed? Der er efterhånden ret meget at vælge mellem.

 

Har hørt en del kammerater være rimelig utilfreds med komforten i Tesla 3, men kan ikke sige så meget til det, da jeg ikke selv har prøvet den.

 

 Jeg har set anmeldelser der hader komforten og anmeldelser der elsker den, jeg tror man skal prøvekøre bilen (som alle andre biler) inden man køber den, for ja der er forskel på at køre en Tesla og en Passat for eksempel.

Tror pt det handler i høj grad om hvor man vil / kan gå på kompromis, og hvor man ikke har lyst til at gøre det.


Jeg fik min Model Y i fredags, og ja - den er hårdt opsat i forhold til undervognen, og i min optik en kende for modtagelig over for brosten og bumpede grusveje. 

Tilgengæld kører den langt på strømmen/lader hurtigere end visse andre mærker, har massere af bagagerum både foran og bagved, samt massere bagsædeplads - hvilket for mig vægter højere end en smule stød, når man rammer et hul i vejen. 




04-04-2023 22:57 #6| 0
Kongs skrev:

Er kun Tesla 3 en mulighed? Der er efterhånden ret meget at vælge mellem.

 

Har hørt en del kammerater være rimelig utilfreds med komforten i Tesla 3, men kan ikke sige så meget til det, da jeg ikke selv har prøvet den.

 

 Har bare svært ved at se bedre value andre steder?

 

04-04-2023 23:02 #7| 0
Schaffen85 skrev:

 

 Vil helt klart anbefale en fra slut 2021/2022 som er med varmepumpe.. sparer en del på batteri + at ruderne er langt bedre støj isoleret .

Havde en selv performance før uden og den nye med. 

 

 

 

 Tak for info, har de et specielt model nr? Eller er det bare ind og læse under bilen og hvis den har varmepumpe, så er den også med bedre isolerede ruder? 

04-04-2023 23:08 #8| 0
ktothep skrev:

 

 Jeg har set anmeldelser der hader komforten og anmeldelser der elsker den, jeg tror man skal prøvekøre bilen (som alle andre biler) inden man køber den, for ja der er forskel på at køre en Tesla og en Passat for eksempel.

Tror pt det handler i høj grad om hvor man vil / kan gå på kompromis, og hvor man ikke har lyst til at gøre det.

 

Jeg fik min Model Y i fredags, og ja - den er hårdt opsat i forhold til undervognen, og i min optik en kende for modtagelig over for brosten og bumpede grusveje. 

Tilgengæld kører den langt på strømmen/lader hurtigere end visse andre mærker, har massere af bagagerum både foran og bagved, samt massere bagsædeplads - hvilket for mig vægter højere end en smule stød, når man rammer et hul i vejen. 




 

 Fair pointer.

 

Der må også være nogle pros and cons ift. købe kontra leasing.

 

Altså en ny model Y koster ca. 5000 kr. om måneden at lease. 

 

Tænker det er et marked i rivende udvikling og dermed tænker jeg der kan være risiko for store værditab, medmindre man tænker man holder den til ikke kan mere.


04-04-2023 23:09 #9| 0
Dassasin skrev:

PN ved som bekendt alt om alting.

 

Hvis man er på udkig efter en model 3 long range, er det så værd at købe en brugt 19/20 model og spare 100k eller er den nye model bedre og billigere i udgifter etc? 

Er ligeglad med følelsen af ny bil 

 

Håber der er et par eksperter på PN er i vildrede.

 

Jeg har selv lige købt brugt. Jeg gik efter 2021+ fordi de kom med refresh modellen i 2021. 

Det var den jeg gik efter, og endte med. 

Jeg gav 295.000 for en Standard Range fra midten af 2021 der havde kørt 15.000 i blå med vinterdæk (ikke originale tesla hjul til 16.000, men stadig alufælge). Det er ca. 50-60.000 i besparelse ift. nypris i dag (jeg bestilte lige før den seneste nedsættelse på 30.000, men jeg synes ikke priserne for de billigste 2021 modeller er faldet væsentligt).

 

Hvis du går efter refresh modellerne, skal du kigge på om vinduerne er født med chrome delete (sorte rammer og håndtag i stedet for krom), at bagklap er automatisk, og længere rækkevidde (der er lidt forskelle på rækkevidden, og jeg kan ikke huske hvad 2021 Long Range har).

 

Jeg vil tro du kan finde dem for omkring 340.000 for en hvid.

 

Jeg er i øvrigt stadig vild begejstret for min "nye" bil. Jeg gik fra en Passat fra 2003, så det er noget af et spring. Jeg er vild med køreoplevelsen i den.

 

 

Kongs skrev:

Er kun Tesla 3 en mulighed? Der er efterhånden ret meget at vælge mellem.

 

Har hørt en del kammerater være rimelig utilfreds med komforten i Tesla 3, men kan ikke sige så meget til det, da jeg ikke selv har prøvet den.

Personligt valgte jeg Tesla Model 3 foran Cupra Born. Born faldt ikke i pris for de brugte, og kostede nogenlunde det samme som Teslaen, men Teslaen har bare meget mere ekstraudstyr out-of-the-box. Born er samme drivlinje som ID.3. 

 

 

 

Redigeret af Torstens d. 04-04-2023 23:18
04-04-2023 23:16 #10| 0
Kongs skrev:

 

 Fair pointer.

 

Der må også være nogle pros and cons ift. købe kontra leasing.

 

Altså en ny model Y koster ca. 5000 kr. om måneden at lease. 

 

Tænker det er et marked i rivende udvikling og dermed tænker jeg der kan være risiko for store værditab, medmindre man tænker man holder den til ikke kan mere.

 

 

 Der er værditab på alle biler. Og ja, man kan blive ved med at vente, hvis man vil have elbil, for der sker noget med teknologien hele tiden. Toyota har hvert år i 5-8 år sagt at de kommer med Solid State batterier næste år.

Tesla har planer om M3P batterier inden længe - jeg har ikke sat mig ind i dem, men det skulle være en videreudvikling af LFP batterier, der skulle være lige så energieffektive som NCA batterierne, men kunne holde lige så godt som LFP, der bruges i de fleste Standard Range Model 3 biler i dag (efter sigende skulle de kunne holde til at køre 1 mio. miles - svarende til 4000 charge cycles). Og her er man ikke afhængig af metaller der kun mines i Kina. Det er dog CATL der kommer til at producere M3P, og de er selv kinesere.

 

Jeg tror ikke man skal købe en bil og forvente, at man får sine penge tilbage. Tidligere var der et ca. værditab på 20-25% når man kørte den ud fra forhandleren. Jeg tror ikke der er så højt lige nu, men det lader ikke til at der er mangel på halvledere mere, så mon ikke brugtvognspriser er ved at blive normaliseret.

05-04-2023 12:07 #11| 0
Dassasin skrev:

 

 Tak for info, har de et specielt model nr? Eller er det bare ind og læse under bilen og hvis den har varmepumpe, så er den også med bedre isolerede ruder? 

 

 Ja der var en del mere støj i de ældre modeller og det er blevet langt bedre fra 2022 modellen.

Det var hovedsaglig fra vinduerne støjen skulle udbedres.


varmepumpe leveres fra alle 2022 modeller:) 

Jeg ved bare t nogle blev registreret slut 2021 også og om der et specielt nummer man skal kigge efter, ved jeg faktisk ikke lige 🙃

Men det står vel i salgsbeskrivelsen eller spørg. 

Jeg super glad for min performance..  den kører godt, oplader hurtigt og holder godt på batteriet..  


Ønsker man lidt mere “ familie “ comfort, så kan man vælge en Y model, hvor man sidder lidt højere ;) 

05-04-2023 13:14 #12| 1

@OP:


Man kan se det via stelnummeret også (hvis du kan få det fra sælger):

https://www.findmyelectric.com/tesla-vin-decoder/

 

10. ciffer siger noget om årgang. Du skal se efter M, N eller P for en Refresh model

05-04-2023 17:27 #13| 1

Har også en model Y fra sep 2021 med varmepumpe.. med længder bedste bil jeg har haft. Men ja, undervognen er hård.🤷🏻‍♂️

05-04-2023 17:50 #14| 0
Xnuu skrev:

Har også en model Y fra sep 2021 med varmepumpe.. med længder bedste bil jeg har haft. Men ja, undervognen er hård.

 

 Fedt og dejligt du er glad for den:)


og helt enig.. har endda kørt i flere el biler efterhånden og ingen kører ind til videre lige så godt bortset fra Porschen.. ;)

06-04-2023 08:45 #15| 0
Xnuu skrev:

Har også en model Y fra sep 2021 med varmepumpe.. med længder bedste bil jeg har haft. Men ja, undervognen er hård.

 Nu har jeg ikke selv kørt i en model Y, men når du siger hård undervogn, hvordan skal det forstås?  

06-04-2023 09:16 #16| 0
Unreachable skrev:

 Nu har jeg ikke selv kørt i en model Y, men når du siger hård undervogn, hvordan skal det forstås?  

 

 Den “fjedrer” ikke ligesom andre biler kan gøre, hvorfor ture over eksempelvis brosten, grusveje, hvis man rammer et hul i vejen mærkes markant mere end andre biler, hvor affjedringen er anderledes.

Flere teorier går på, at det skyldes vægten på bilen, at undervognen er nødt til at være så hård. Det skulle dog være bedre i de tyske udgaver, end de foregående - men min Y der kom i fredags, fra netop Tyskland, syntes jeg stadig er hårdt opsat - og dermed kommer stødene lettere op igennem kabinen / sædet når jeg eksempelvis rammer et hul i vejen, end det for eksempel gjorde i min Passat jeg havde før. 

Som nævnt tidligere, er der dog mange pros på bilen, der gør at jeg sagtens kan leve med det, de få gange hvor det bliver “slemt”. 


 

Redigeret af ktothep d. 06-04-2023 09:18
06-04-2023 12:43 #17| 0
ktothep skrev:

 

 Den “fjedrer” ikke ligesom andre biler kan gøre, hvorfor ture over eksempelvis brosten, grusveje, hvis man rammer et hul i vejen mærkes markant mere end andre biler, hvor affjedringen er anderledes.

Flere teorier går på, at det skyldes vægten på bilen, at undervognen er nødt til at være så hård. Det skulle dog være bedre i de tyske udgaver, end de foregående - men min Y der kom i fredags, fra netop Tyskland, syntes jeg stadig er hårdt opsat - og dermed kommer stødene lettere op igennem kabinen / sædet når jeg eksempelvis rammer et hul i vejen, end det for eksempel gjorde i min Passat jeg havde før. 

Som nævnt tidligere, er der dog mange pros på bilen, der gør at jeg sagtens kan leve med det, de få gange hvor det bliver “slemt”. 

 

 

 

 Okay tak for svar :-) Jeg er stadigvæk der hvor jeg prøver at overbevise mig selv til en Tesla, og det er primært interiøret jeg skal overbevises om, jeg synes godt det kan blive for "plastik" i looket indvendigt, måske det bare er mig :D 

06-04-2023 13:17 #18| 0
Unreachable skrev:

 

 Okay tak for svar :-) Jeg er stadigvæk der hvor jeg prøver at overbevise mig selv til en Tesla, og det er primært interiøret jeg skal overbevises om, jeg synes godt det kan blive for "plastik" i looket indvendigt, måske det bare er mig :D 

 Det er også det eneste som jeg skulle vende mig til fordi der netop kun er en stor skærm og ikke rigtig andet😀  men når du først forstår bilen og hvordan skærmen nærmest styrer alt i bilen, så ændre du også holdning, og den reagere hurtigt på alt.


Men jeg tror ikke du fortryder..  alle som jeg kender som Har været skeptiske inden valget af Tesla inkl mig selv, er kun blevet meget postitiv overrasket!
 husk at køb en performance eller Long-range og helst med varmepumpe… det fortryder du ikke.

Redigeret af Schaffen85 d. 06-04-2023 13:19
06-04-2023 15:11 #19| 0
Unreachable skrev:

 

 Okay tak for svar :-) Jeg er stadigvæk der hvor jeg prøver at overbevise mig selv til en Tesla, og det er primært interiøret jeg skal overbevises om, jeg synes godt det kan blive for "plastik" i looket indvendigt, måske det bare er mig :D 

 

 Interiøret skal man vende sig til, jeg syntes dog ikke det er så voldsomt mere plastik agtigt, i forhold til andre konkurrenter. 
Manges kvaler går eksempelvis på skærmen, og det faktum at alt kører over den, der er eksempelvis ikke et heads up display eller lignende - hvor jeg er modsat og kan faktisk godt lide det minimalistiske udtryk. 
Efter en uges tid, har jeg intet problem med skærmen og har snildt affundet mig med at hastighed osv vises på den - faktisk syntes jeg det er behageligt om aften, at jeg ikke har noget lys direkte foran mig, men igen en smagssag. 

 

Nu ved jeg ikke hvilken Tesla du har i tankerne, og om det er til familiebrug eller ej - men eksempelvis model Y har vanvittigt med plads, også meget mere en visse konkurrenter, hvilket helt sikkert er noget man kommer til at værdsætte - alene det, at der er en frunk hvor der faktisk er plads til ladekabler, advarselstrekant osv osv. er IMO et kæmpe plus. 

Skal jeg nævne noget negativt så syntes jeg at den adaptive fartpilot er en smule til den trælse side, men måske det bare er fordi jeg skal vende mig til den. 
Jeg syntes at have oplevet flere gange allerede, hvor jeg føler den tager farten af bilen, for så at køre op igen, når jeg slår den til - dette på trods af, at der ikke er biler foran.
Ligeså når den er slået til, tager det lang tid og komme op i fart, hvis man eksempelvis er havnet bag en lastbil og skal ud og overhale den på motorvejen - så skal den lige have lidt hjælp med pedalen, hvis man vil hurtigt frem. Jeg forestiller mig at det handler om forbruget af el, i forhold til accelerationen, og når jeg tænker mig om, så tror jeg faktisk passaten var nogenlunde ligeså. 


 

 

 

Redigeret af ktothep d. 06-04-2023 15:12
06-04-2023 15:21 #20| 0
ktothep skrev:

 


 Interiøret skal man vende sig til, jeg syntes dog ikke det er så voldsomt mere plastik agtigt, i forhold til andre konkurrenter. 
Manges kvaler går eksempelvis på skærmen, og det faktum at alt kører over den, der er eksempelvis ikke et heads up display eller lignende - hvor jeg er modsat og kan faktisk godt lide det minimalistiske udtryk. 
Efter en uges tid, har jeg intet problem med skærmen og har snildt affundet mig med at hastighed osv vises på den - faktisk syntes jeg det er behageligt om aften, at jeg ikke har noget lys direkte foran mig, men igen en smagssag. 


 


Nu ved jeg ikke hvilken Tesla du har i tankerne, og om det er til familiebrug eller ej - men eksempelvis model Y har vanvittigt med plads, også meget mere en visse konkurrenter, hvilket helt sikkert er noget man kommer til at værdsætte - alene det, at der er en frunk hvor der faktisk er plads til ladekabler, advarselstrekant osv osv. er IMO et kæmpe plus. 


Skal jeg nævne noget negativt så syntes jeg at den adaptive fartpilot er en smule til den trælse side, men måske det bare er fordi jeg skal vende mig til den. 
Jeg syntes at have oplevet flere gange allerede, hvor jeg føler den tager farten af bilen, for så at køre op igen, når jeg slår den til - dette på trods af, at der ikke er biler foran.
Ligeså når den er slået til, tager det lang tid og komme op i fart, hvis man eksempelvis er havnet bag en lastbil og skal ud og overhale den på motorvejen - så skal den lige have lidt hjælp med pedalen, hvis man vil hurtigt frem. Jeg forestiller mig at det handler om forbruget af el, i forhold til accelerationen, og når jeg tænker mig om, så tror jeg faktisk passaten var nogenlunde ligeså. 

 


 


 


 




Jeg kører nyere Passat GTE. Jeg kan bekræfte, at du husker korrekt. Adaptiv fartpilot er til den konservative side. Hvis ikke man sørger for at være lidt vågen, så vil man opleve, at øvrige bilister hopper ind foran mm.
06-04-2023 21:21 #21| 0
ktothep skrev:

 

 Interiøret skal man vende sig til, jeg syntes dog ikke det er så voldsomt mere plastik agtigt, i forhold til andre konkurrenter. 
Manges kvaler går eksempelvis på skærmen, og det faktum at alt kører over den, der er eksempelvis ikke et heads up display eller lignende - hvor jeg er modsat og kan faktisk godt lide det minimalistiske udtryk. 
Efter en uges tid, har jeg intet problem med skærmen og har snildt affundet mig med at hastighed osv vises på den - faktisk syntes jeg det er behageligt om aften, at jeg ikke har noget lys direkte foran mig, men igen en smagssag. 

 

Nu ved jeg ikke hvilken Tesla du har i tankerne, og om det er til familiebrug eller ej - men eksempelvis model Y har vanvittigt med plads, også meget mere en visse konkurrenter, hvilket helt sikkert er noget man kommer til at værdsætte - alene det, at der er en frunk hvor der faktisk er plads til ladekabler, advarselstrekant osv osv. er IMO et kæmpe plus. 

Skal jeg nævne noget negativt så syntes jeg at den adaptive fartpilot er en smule til den trælse side, men måske det bare er fordi jeg skal vende mig til den. 
Jeg syntes at have oplevet flere gange allerede, hvor jeg føler den tager farten af bilen, for så at køre op igen, når jeg slår den til - dette på trods af, at der ikke er biler foran.
Ligeså når den er slået til, tager det lang tid og komme op i fart, hvis man eksempelvis er havnet bag en lastbil og skal ud og overhale den på motorvejen - så skal den lige have lidt hjælp med pedalen, hvis man vil hurtigt frem. Jeg forestiller mig at det handler om forbruget af el, i forhold til accelerationen, og når jeg tænker mig om, så tror jeg faktisk passaten var nogenlunde ligeså. 

 

 

 

 

 Jeg læser hvad du skriver - og ja, en Y model, jeg har 3 børn på hhv 1½, 6 & 8

 

07-04-2023 10:07 #22| 0
Unreachable skrev:

 

 Okay tak for svar :-) Jeg er stadigvæk der hvor jeg prøver at overbevise mig selv til en Tesla, og det er primært interiøret jeg skal overbevises om, jeg synes godt det kan blive for "plastik" i looket indvendigt, måske det bare er mig :D 

 

 Jeg har endnu ikke mødt en eneste Tesla ejer, der har fortrudt - eller for den sags skyld kunne forestille sig nogensinde at køre i andet igen. 
Og jeg har immervæk mødt nogle stykker. 
Så sæt du bare i gang. 

07-04-2023 10:10 #23| 0
Unreachable skrev:

 

 Okay tak for svar :-) Jeg er stadigvæk der hvor jeg prøver at overbevise mig selv til en Tesla, og det er primært interiøret jeg skal overbevises om, jeg synes godt det kan blive for "plastik" i looket indvendigt, måske det bare er mig :D 


 Looket er minimalistisk, men bestemt ikke plastik :)

 

Har tidligere haft både Audi årgang 2018 og BMW årgang 2019 og tager jeg Teslaen med i denligning, så var BMWen den der var mest plastik :)

 

Har aldrig været så glad for nogen bil som jeg er for min Tesla Model 3 Long Range (Nov 2021)

07-04-2023 12:52 #24| 0

Tesla's byggekvalitet har tidligere været problematisk og f.eks var det bare et spørgsmål om tid før man skulle have udskiftet dørhåndtag.

Hvad er status på byggekvaliteten af nye Teslaer?

07-04-2023 12:54 #25| 0
dankjar skrev:

Tesla's byggekvalitet har tidligere været problematisk og f.eks var det bare et spørgsmål om tid før man skulle have udskiftet dørhåndtag.

Hvad er status på byggekvaliteten af nye Teslaer?

 

 Anmeldelser jeg har læst/set peger på at kvaliteten er blevet noget bedre på de tyske udgaver - men kræver nok lidt mere tid, før det endeligt er bekræftet. 


Man skal dog lige over bilen med en klud, for at fjerne diverse sugekopmærker på ruder osv. når man får den - det når de tilsyneladende ikke på fabrikken :D 





Redigeret af ktothep d. 07-04-2023 12:54
07-04-2023 13:47 #26| 0
dankjar skrev:

Tesla's byggekvalitet har tidligere været problematisk og f.eks var det bare et spørgsmål om tid før man skulle have udskiftet dørhåndtag.

Hvad er status på byggekvaliteten af nye Teslaer?

 

 Efter 2021ish er byggekvaliteten ifølge diverse rapporter blevet væsentligt forbedret på biler fra stort set alle fabrikker. Allerede fra Shanghai frbrikken var den blevet forbedret, men også Berlin og Austin skulle have ganske god byggekvalitet i dag.

Skulle man have panel-gaps eller lister der ikke er hæftet ordentligt mv. er det ting man kan få fikset på garantien, så det er vel mere et irritationselement, end noget man må leve med.

 

Jeg havde en mekaniker forbi forleden for at se på mine baglygter, hvor de var lidt forskudte ved bagklappen. Det kunne nemt fikses og blev gjort gratis i min indkørsel - og han opdagede en anden ting jeg skal have fikset, som nok desværre skal forbi værkstedet (en tætningsliste der var for kort).

07-04-2023 14:22 #27| 0
Kongs skrev:

 

 Fair pointer.

 

Der må også være nogle pros and cons ift. købe kontra leasing.

 

Altså en ny model Y koster ca. 5000 kr. om måneden at lease. 

 

Tænker det er et marked i rivende udvikling og dermed tænker jeg der kan være risiko for store værditab, medmindre man tænker man holder den til ikke kan mere.

 

 

 De 5k er ikke for long range eller performance, vel? Hvis jo, hvor finder du den pris henne?

07-04-2023 15:48 #28| 3
Torstens skrev:

 

 Efter 2021ish er byggekvaliteten ifølge diverse rapporter blevet væsentligt forbedret på biler fra stort set alle fabrikker. Allerede fra Shanghai frbrikken var den blevet forbedret, men også Berlin og Austin skulle have ganske god byggekvalitet i dag.

Skulle man have panel-gaps eller lister der ikke er hæftet ordentligt mv. er det ting man kan få fikset på garantien, så det er vel mere et irritationselement, end noget man må leve med.

 

Jeg havde en mekaniker forbi forleden for at se på mine baglygter, hvor de var lidt forskudte ved bagklappen. Det kunne nemt fikses og blev gjort gratis i min indkørsel - og han opdagede en anden ting jeg skal have fikset, som nok desværre skal forbi værkstedet (en tætningsliste der var for kort).

 

Dejligt at man kan få ordnet disse ting på garantien, men stadig skuffende at det overhovedet er nødvendigt med en bil i det prisleje. På f.eks en ny BMW er det normalt ikke nødvendigt at skulle tjekke bilen for panel-gaps, løse lister, forskudte baglygter etc.

 


 

07-04-2023 16:22 #29| 0
dankjar skrev:

 

Dejligt at man kan få ordnet disse ting på garantien, men stadig skuffende at det overhovedet er nødvendigt med en bil i det prisleje. På f.eks en ny BMW er det normalt ikke nødvendigt at skulle tjekke bilen for panel-gaps, løse lister, forskudte baglygter etc.

 

 

 

 

 Enig i at det er ubelejligt. Dog vil jeg påpege, at en i4, som ern den BMW model der ligner Model 3 mest starter ved 450.000, og kræver en del tilvalgspakker for at få noget af det ekstraudstyr der er med i Teslaen.

Så det er jo et valg om man vil have den tyske byggekvalitet for væsentligt flere penge, eller om man kan leve med, at man skal tjekke efter og lige få fikset de ting der er med Teslaen.

Så for Model 3 Standard Range/Long Range vs I4 eDrive40 skal man virkeligt ville BMW'en for at betale den betydelige overpris. Snakker vi Model 3 Performance vs. i4 M50, er der nogle ting ved i4'eren der trækker betydeigt op. Især at den har justerbar undervogn og affjedring. 

Men her snakker vi også betydeligt andre biler end entry modellerne.

 

Personligt kan jeg ikke se hvorfor man skulle vælge en performance model, hvis ikke det er for at tage den på banen en gang imellem. Og her er Teslas bremser ret ringe.

Redigeret af Torstens d. 07-04-2023 16:23
07-04-2023 19:15 #30| 0

Vi fandt en brugt faceliftet model long range fra 2021 med 40k kilometer kørt til 340.000 

Syntes godt besparelsen i forhold til en ny kunne betale sig. Prøvekørte også en born, men kæmpe forskel imo

07-04-2023 22:13 #31| 0

https://www.kvalitetsbiler.dk/lej-en-elbil/

Du kan prøve det af her. 0 kr i udbetaling og du binder dig maks i 30 dage og alt er inkl i prisen - pånær strømmen. 5999kr for en Y’er. 

Redigeret af Katjing7 d. 07-04-2023 22:13
08-04-2023 01:32 #32| 0
Dassasin skrev:

Vi fandt en brugt faceliftet model long range fra 2021 med 40k kilometer kørt til 340.000 

Syntes godt besparelsen i forhold til en ny kunne betale sig. Prøvekørte også en born, men kæmpe forskel imo

 

 Enig - jeg tror nærmere Born og ID.3 vil kunne sammenlignes med den kommende Tesla model, som de indtil videre bare har kaldt compact, og som flere steder bliver kaldt model 2. 

Forskellen er bare, at Tesla har tænkt sig at sælge den til omkring $25.000 eller omkring 200.000 - det er ca. hvad en e-Up koster i dag, mens Born og ID.3 koster over 300.000 - og væsentligt mere for long range modellerne med ekstraudstyr der kan sammenlignes med hvad Tesla leverer.

09-04-2023 20:02 #33| 0

Hvad koster årlig forsikring på Model Y ca. hos jer?

Redigeret af Tiltchamp d. 09-04-2023 20:03
09-04-2023 20:28 #34| 0
Tiltchamp skrev:

Hvad koster årlig forsikring på Model Y ca. hos jer?

 

 9000

10-04-2023 00:03 #35| 0
Tiltchamp skrev:

Hvad koster årlig forsikring på Model Y ca. hos jer?

 

 6300, fri km, + glas forsikring 

10-04-2023 02:14 #36| 0

 

Redigeret af Torstens d. 10-04-2023 15:56
10-04-2023 09:09 #37| 0

Tak 👍🏼😊

11-04-2023 10:13 #38| 0
Katjing7 skrev:

https://www.kvalitetsbiler.dk/lej-en-elbil/

Du kan prøve det af her. 0 kr i udbetaling og du binder dig maks i 30 dage og alt er inkl i prisen - pånær strømmen. 5999kr for en Y’er. 

 

 Der må simpelthen været et catch. Deres priser er lavere end privatleasing (fx Gomore eller Ald) som endda er med 10-15k udbetaling. 

Redigeret af cje1234 d. 11-04-2023 10:15
11-04-2023 10:17 #39| 0
Xnuu skrev:

 

 6300, fri km, + glas forsikring 

 

 Hvorhenne? :) 

11-04-2023 12:46 #40| 0
cje1234 skrev:

 

 Der må simpelthen været et catch. Deres priser er lavere end privatleasing (fx Gomore eller Ald) som endda er med 10-15k udbetaling. 

 

 Jeg kan ikke finde det?

11-04-2023 16:50 #41| 0
cje1234 skrev:

 

 Der må simpelthen været et catch. Deres priser er lavere end privatleasing (fx Gomore eller Ald) som endda er med 10-15k udbetaling. 


Jeg tænkte det samme, men jeg kunne heller ikke finde, hvad det skulle være. Deres Trustpilot ser fin ud.


Er der nogen, der kender firmaet?

11-04-2023 20:49 #42| 0
Ludomaniac skrev:

 

Jeg tænkte det samme, men jeg kunne heller ikke finde, hvad det skulle være. Deres Trustpilot ser fin ud.


Er der nogen, der kender firmaet?

 

 Jeg har handlet bil der sidste år, og der var ingen problemer. Ærlige og seriøse folk. Også fik jeg en mail fra dem om, at de havde annonceret det leje-koncept, og tænkte det måske kunne have relevans for OP. :) 

16-04-2023 09:28 #43| 0
mortenkk skrev:

 

 Hvorhenne? :) 

 

 Igennem ASG Care (Sønderjyske forsikring), men de har vist ændret det til 7980 for nye kunder.. ser det ud til.

21-04-2023 19:41 #44| 2
Ludomaniac skrev:

 

Jeg tænkte det samme, men jeg kunne heller ikke finde, hvad det skulle være. Deres Trustpilot ser fin ud.


Er der nogen, der kender firmaet?

 

 Ringede til dem, og eneste lidt minus var at (a) kun brugte biler du kan leje, (b) kan kun lejes i maks 1 år, (c) afhenting og tilbagelevering skal foregå i Tørring. Sælgeren i telefonen kunne ikke bekræfte om man fik ekstern til at vurdere eventuel slitage og skader, så kan potentiel også være faldgrube.

 

Ser man bort for dette, er det stadig ekstremt attraktivt i mine øjne og mere konkurrencedygtigt end privatleasing. Efter et år kan man jo blot skifte til en anden bil de udlejer, da der jo ingen udbetaling er. Specielt i nuværende makromiljø og Tesla, der sænker deres priser i tide og utide, er det ganske attraktivt.

22-04-2023 20:09 #45| 0

Hvordan er det med garantien på Tesla…


8 år på batteri, 10 år på karosseri? Hvad med alt det øvrige (særligt teknik, sensorer osv.) - noget I har tegnet særlig aftale eller forsikring for at få dækket?

23-04-2023 23:03 #46| 0
Tiltchamp skrev:

Hvordan er det med garantien på Tesla…


8 år på batteri, 10 år på karosseri? Hvad med alt det øvrige (særligt teknik, sensorer osv.) - noget I har tegnet særlig aftale eller forsikring for at få dækket?

 

 Hed tidligere 4 år eller 80000 km på det udover driveunit og batteri. 

15-10-2023 22:06 #47| 0

Er der noget man skal være særligt opmærksom på, hvis man står overfor at købe en Telsa Model Y, inden for den nærmeste fremtid?

 

Jeg hælder til at købe fabriksny, istedet for let brugt, da afskrivningen tilsyneladende ikke er så voldsom på de "let brugte" der er på markedet, ligesom det primært er de hvide der er til salg, hvilket er en farve jeg ikke kan leve med.

 

Er der nogle særlige ting at være obs på i forbindelse med et køb? Jeg tænker ikke umiddelbart der er noget som helst at handle med hos Tesla.


Er der rygter om prisstigninger/sænkninger der er lige op over, som vi tidligere har set?

 

Jeg er obs på, at købet nok bør lukkes inden nytår aht. afgiften.

15-10-2023 23:03 #48| 0
Fantomet skrev:

Er der noget man skal være særligt opmærksom på, hvis man står overfor at købe en Telsa Model Y, inden for den nærmeste fremtid?

 

Jeg hælder til at købe fabriksny, istedet for let brugt, da afskrivningen tilsyneladende ikke er så voldsom på de "let brugte" der er på markedet, ligesom det primært er de hvide der er til salg, hvilket er en farve jeg ikke kan leve med.

 

Er der nogle særlige ting at være obs på i forbindelse med et køb? Jeg tænker ikke umiddelbart der er noget som helst at handle med hos Tesla.

 

Er der rygter om prisstigninger/sænkninger der er lige op over, som vi tidligere har set?

 

Jeg er obs på, at købet nok bør lukkes inden nytår aht. afgiften.




Priserne er lige faldet i USA, men steget flere steder i EU. Blandt andet Norge.

Her snakker vi Model Y og 3.

Jeg ved ikke om du kan bruge den info til noget :-)
15-10-2023 23:06 #49| 0

Troe ikke du skal være nervøs for de store prisstigninger i Danmark, T V Æ R T I M O D

 

 

16-10-2023 07:21 #50| 0

samme som Torstens havde skrevet, opdagede jeg ;)

Redigeret af Mikkmakk d. 16-10-2023 07:46
16-10-2023 08:54 #51| 0
Fantomet skrev:

Er der noget man skal være særligt opmærksom på, hvis man står overfor at købe en Telsa Model Y, inden for den nærmeste fremtid?

 

Jeg hælder til at købe fabriksny, istedet for let brugt, da afskrivningen tilsyneladende ikke er så voldsom på de "let brugte" der er på markedet, ligesom det primært er de hvide der er til salg, hvilket er en farve jeg ikke kan leve med.

 

Er der nogle særlige ting at være obs på i forbindelse med et køb? Jeg tænker ikke umiddelbart der er noget som helst at handle med hos Tesla.

 

Er der rygter om prisstigninger/sænkninger der er lige op over, som vi tidligere har set?

 

Jeg er obs på, at købet nok bør lukkes inden nytår aht. afgiften.




Nok kun at der med al sandsynlighed kommer en refresh a la Model 3 om et år. Jeg var i samme situation hvor jeg også ville købe en fabriksny grundet brugtpriserne var så høje. Så har leaset en bil indtil refresh kommer. Vil nok nemmere kunne se mig selv have den nye model i en længere periode.

Afgift stiger kun marginalt da det primært rammer biler over 450k. Dvs Model Y vil kun stige cirka 1,5% i pris.
fdm.dk/nyheder/bilist/2023-06-elbiler-plugin-hybrider-tager-afgiftshop-2024-saadan-stiger-de
16-10-2023 10:13 #52| 0

Der kommer i hvertfald til at ske en masse inden for 1-2 år. ;)

 

spændende.

Redigeret af Mikkmakk d. 16-10-2023 10:15
16-10-2023 12:28 #53| 0

Vær lige obs på at der ikke er ultrasoniske sensorer i 2023 modeller. De er blevet fjernet og erstattet af 100 procent kamerabaseret vision. Det var blandt andet derfor jeg valgte at købe en brugt 2022 model Y, men det kan være at de efterhånden har fået bugt med børnesygdommene.
Har ikke fortrudt - det er den fedeste bil.

16-10-2023 12:35 #54| 0

Hvad giver i ca. i forsikring på en tesla 3 og eller tesla y om året som elitebilist?

 

Har lige søgt på den samlino med flere tilbud.

 

Det er jo vanvittigt, imo. !!

Plus 10k !! måske fordi det var en tesla 3 med 492 HK men alligevel?

Redigeret af Mikkmakk d. 16-10-2023 12:43
16-10-2023 15:02 #55| 0

Model Y LR hos TopDK med samlerabat og 15k km ligger på 7,6k for mig i en basisdækning (Ansvar, kasko, førerdækning samt vejhjælp)

17-10-2023 09:03 #56| 0
cje1234 skrev:

Model Y LR hos TopDK med samlerabat og 15k km ligger på 7,6k for mig i en basisdækning (Ansvar, kasko, førerdækning samt vejhjælp)

 

 Det er også dyrt IMO.

 

Grunden til jeg ryger op på 10k er at jeg kører 30k km om året.

 

Jeg giver 3600kr om året nu for en Hyundai Tucson diesel fra 2020 som har en værdi af ca 220K, så syntes det er vanvittigt at skulle give +10k for en bil til ca 350k (brugt model 3 fra 2022).

 

Godt argument for at køre den et par år mere og vente på bedre elbiler, og jeg er jo også glad for den ;)

17-10-2023 12:00 #57| 1

Rigtig mange Tesla ejere har bilen forsikret hos ASG Care.
Det er ikke nødvendigt at samle sine øvrige forsikringer her, for at få det til en fornuftig pris.

Lidt afhængig af lokation ligger prisen på ca. 9000 kr. årligt, inkl selvrisiko dækning ( mindre selvrisiko på glasskader mv. som på det kraftigste anbefales) . ASG er altid med fri kilometer og den eneste difference de har i prisen er om din alder er over / under 26 år. 

Tesla er dyrere at forsikrer end tilsvarende biler i samme prisleje. IMO opvejes dette dog af en markant billigere brændstofs pris, lavere løbende driftsomkostninger samt billigere vægtafgift / Ejerafgift. 

 

 

17-10-2023 13:28 #58| 0

Jeg har pt firmabil men overvejer at købe en model y, for at få befordring.

Er der nogen der kender en god måde at regne ud, hvornår det kan betale sig at købe selv, fremfor at blive beskattet?

Kører ca. 60.000 km om året.
Et bud er 75/25 arbejde og privat kørsel.

17-10-2023 15:17 #59| 0
Mikkmakk skrev:

 

 Det er også dyrt IMO.

 

Grunden til jeg ryger op på 10k er at jeg kører 30k km om året.

 

Jeg giver 3600kr om året nu for en Hyundai Tucson diesel fra 2020 som har en værdi af ca 220K, så syntes det er vanvittigt at skulle give +10k for en bil til ca 350k (brugt model 3 fra 2022).

 

Godt argument for at køre den et par år mere og vente på bedre elbiler, og jeg er jo også glad for den ;)

 

 Men hvad giver du i ejerafgift på din Hyundai? For Tesla'en er 740 kr/år, og for mit vedkommende - som også kører 30k om året, og lige har købt en y'er - så går det jeg skal betale mere for forsikring op med det jeg sparer i ejerafgift.

Jeg betaler for øvrigt 8500 kr/år gennem IDA for 30k km, og ✔️ ved alle tilvalg på dækningen.

17-10-2023 15:39 #60| 1
TheYid skrev:

Jeg har pt firmabil men overvejer at købe en model y, for at få befordring.

Er der nogen der kender en god måde at regne ud, hvornår det kan betale sig at købe selv, fremfor at blive beskattet?

Kører ca. 60.000 km om året.
Et bud er 75/25 arbejde og privat kørsel.

 

 45000km årligt på jobbet. 

Første 20.000 km får du 3,73kr = 74.600

25.000km * 2,19 = 54.750 kr

Totalt 130.000 ca 

10.000kr månedligt ca.  

Så ja det kan rigtigt godt betale sig når du kører så meget..  min bror gør det samme og han kører Tesla performance hver dag. 

Han har fri el for 1100kr hos clever mener jeg også har han luft-til-vand hvor han får penge tilbage fra sin leverendør. 

En ny Tesla vil ikke koste dig rigtig noget plus du også har penge tilgode… Tesla har god garanti på deres biler og service koster nærmest ikke noget.. 

bremser slidest meget langsomt da man næsten ikke bruger bremserne hvis man kører sen rigtigt ;) 


18-10-2023 11:26 #61| 0
Mikkmakk skrev:

Hvad giver i ca. i forsikring på en tesla 3 og eller tesla y om året som elitebilist?

 

Har lige søgt på den samlino med flere tilbud.

 

Det er jo vanvittigt, imo. !!

Plus 10k !! måske fordi det var en tesla 3 med 492 HK men alligevel?




 giver 6.284 for min model y gennem ASG, bor i 9000..

 Ved dog ikke om man kan få den pris mere, måske har jeg været heldig i sin tid da den kom 🤷🏻‍♂️

18-10-2023 11:43 #62| 0
Xnuu skrev:

 



 giver 6.284 for min model y gennem ASG, bor i 9000..

 Ved dog ikke om man kan få den pris mere, måske har jeg været heldig i sin tid da den kom

 

 Det syntes jeg er en fair pris.

 

18-10-2023 13:48 #63| 0
Schaffen85 skrev:

 


 45000km årligt på jobbet. 

Første 20.000 km får du 3,73kr = 74.600

25.000km * 2,19 = 54.750 kr

Totalt 130.000 ca 

10.000kr månedligt ca.  

Så ja det kan rigtigt godt betale sig når du kører så meget..  min bror gør det samme og han kører Tesla performance hver dag. 

Han har fri el for 1100kr hos clever mener jeg også har han luft-til-vand hvor han får penge tilbage fra sin leverendør. 

En ny Tesla vil ikke koste dig rigtig noget plus du også har penge tilgode… Tesla har god garanti på deres biler og service koster nærmest ikke noget.. 

bremser slidest meget langsomt da man næsten ikke bruger bremserne hvis man kører sen rigtigt ;) 

 



Fornemt. Tak!

Det var egentlig også min fornemmelse, men ikke kommet videre. Firmabil er jo egentlig dejligt nemt, når der ikke skal tænkes over reparation, service osv.
Men det har el bilerne jo egentlig ændret lidt på.

Igen, tak!
18-10-2023 14:33 #64| 0
TheYid skrev:
Fornemt. Tak!

Det var egentlig også min fornemmelse, men ikke kommet videre. Firmabil er jo egentlig dejligt nemt, når der ikke skal tænkes over reparation, service osv.
Men det har el bilerne jo egentlig ændret lidt på.

Igen, tak!

 

 Det var så lidt. 

Ja lige bortset fra Audi, mercedes og bmw. 
de forlanger stadigvæk du slal komme på værkstedet for at få opdateret deres systemer osv. 

 Dette gør Tesla helt gratis og kan gøres fra bilen uden problemer.

 

Jeg aner ikke lige hvordan det er på de nye kineser-biler;)

19-10-2023 13:06 #65| 0
Mikkmakk skrev:

Hvad giver i ca. i forsikring på en tesla 3 og eller tesla y om året som elitebilist?

 

Har lige søgt på den samlino med flere tilbud.

 

Det er jo vanvittigt, imo. !!

Plus 10k !! måske fordi det var en tesla 3 med 492 HK men alligevel?

 

 Jeg betaler 6180 for en Model 3 SR+. Det er med 3.500 i selvrisiko og op til 10.000 km kørt pr. år.

 

Det er ved IDA Forsikring.

 

Til sammenligning har jeg også en Hyundai i10 forsikret for 2.832 med 1.000 i selvrisiko.

19-10-2023 13:18 #66| 1
Fantomet skrev:

Er der noget man skal være særligt opmærksom på, hvis man står overfor at købe en Telsa Model Y, inden for den nærmeste fremtid?

 

Jeg hælder til at købe fabriksny, istedet for let brugt, da afskrivningen tilsyneladende ikke er så voldsom på de "let brugte" der er på markedet, ligesom det primært er de hvide der er til salg, hvilket er en farve jeg ikke kan leve med.

 

Er der nogle særlige ting at være obs på i forbindelse med et køb? Jeg tænker ikke umiddelbart der er noget som helst at handle med hos Tesla.

 

Er der rygter om prisstigninger/sænkninger der er lige op over, som vi tidligere har set?

 

Jeg er obs på, at købet nok bør lukkes inden nytår aht. afgiften.

 

 USA har lige opdateret deres model Y'ere, så de accelererer hurtigere, og der er kommet ambient led lys i panelet lige bag skærmen. Det er ikke den facelift vi har set med 3'eren, men i hvert fald en opgradering. Den er, så vidt jeg er orienteret, kun tilgængelig på Fremont og Austin producerede Y'ere indtil videre.

 

Hvis du kigger på fabriksny kan det betale sig for dig at tjekke om de har nogen i deres lagerbeholdning. Der kan være en del at spare på det, hvis du klan finde en farve og model der passer dig.

19-10-2023 21:36 #67| 0
Torstens skrev:

 

 Jeg betaler 6180 for en Model 3 SR+. Det er med 3.500 i selvrisiko og op til 10.000 km kørt pr. år.

 

Det er ved IDA Forsikring.

 

Til sammenligning har jeg også en Hyundai i10 forsikret for 2.832 med 1.000 i selvrisiko.

 

 Der er ingen tvivl om at det der trækker meget op i pris er at jeg kører ca. 30k om året. Jeg har ikke fået et officielt tilbud fra next på en tesla men på den der samlino skriver den ca. 10k.

 

Vi giver 182 kr om måneden for en I10 med alle tilvalg, som alle. Dog med 2k i selvrisiko hos Next.

20-10-2023 12:12 #68| 0

@OP 

 

kan denne artikel bruges ? 

 

/nuller

 

https://www.bt.dk/forbrug/bt-forklarer-saa-nemt-kan-du-spare-40-70000-kroner-paa-elbil-men-du-skal-vaere

 

 

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar