Jeg har for gud ved hvilken gang haft min bil på værksted (en 2003 Passat). Jeg er utroligt glad for bilen, men pænt ærgerlig over de mange skader der har været. Jeg var her ude i nogle tanker om at skifte den, når den kom tilbage fra værksted, og her undersøgte jeg hvilke brugte biler der var værd at forfølge. Jeg kom frem til, at årets brugtbil 2014 var Honda Civic fra 2006 og nyere, som faktisk er en ganske udmærket bil. Den har gode køreegenskaber, den er forholdsvis billig, og mekanisk set er der ret få problemer med dem. Jeg fik så en snak med min mekaniker, som mente, at når nu jeg ikke ville kunne få mere end det jeg over de sidste par måneder har betalt i værkstedsregninger for min nuværende bil, burde jeg holde ved den. Der er mange nye ting på den.
Men han påpegede også at Honda og Hyundai er der næsten aldrig problemer med, mens VW har mange motorproblemer (han havde væøret forbi Audi, som havde store containere med motorer der var i stykker).
Mht. Tesla, så er det egentlig OK, at den ikke er mere afgiftsfri, end så mange andre biler, da selve produktionen af den bil forurener meget mere, end andre biler forurener i deres levetid. Jeg er dog på LAs side her, og mener det er forrykt, at man skal betale 180% oven i prisen i afgift på en bil der skal have danske plader. Det er med til at vores bilpark er gammel og meget forurenende. Men desværre tænker politikerne bare i kroner og øre mht. afgifter - bedst eksemplificeret i biobrændsel, som dybest set betyder at biler kan køre på rapsolie med en mindre ombygning - rapsolie kan fås til omkring 2-3 kr/liter, men bruger man det til bilen, skal man betale en afgift der modsvarer forskellen mellem prisen på rapsolien og hvad diesel koster.
Fint at brintbiler stadig vil være afgiftsfrie, men de skal lige udvikle dem lidt mere, før de bliver attraktive at køre i. Jeg tror desværre ikke det sker før 2019.
Redigeret af Torstens d. 10-10-2015 00:17