msm89dk skrev:
Tak for feedback mate :) Det er lidt den samme snak som vi har haft på Skype tidligere ang. produktion, jeg tror vi er lidt mere poppede i vores smag og som personer (altså det gode pop!), og at skramle som band, det tror jeg ikke fungerer for os. Men måske jeg tager fejl!
Når du siger trommerne er for pæne i lyden/komprimeret, mener du så udelukkende mixet eller mener du også indspilningen?
Vi må hellere prøve at indspille en sang med dig en dag, bare for at se om det er awesome - selvom det måske bliver svært at finde en tid med alle de projekter du har gang i ;)
Apropos dine projekter - det er virkelig velproduceret denne sang du har lavet med Jimmy Burns. Flot lyd. Nice!!
Personligt synes jeg hans stemme på denne optagelse lyder lidt skrantet og som om han ikke føler den 100%, og jeg går rigtig meget op i vokal :)
Er sangen et cover? Synes jeg har hørt den før. Den er godt skrevet/fængende, det er helt sikkert.
Jeg er også glad for pop, og reggae, og jazz, og også det hele blandet sammen :-) Omkring trommerne er det hele vejen igennem (alt andet end manden bag dem). Det lyder som om selve sættet, er rock/pop-trommer (meget power/punch i lyden, og tæt lyd, pæn lyd), hvor jazz-trommer, eller alt muligt alternativt (ala Tom Waits), vil skramle/støje/fylde mere. Men det er også selve optageteknikken, altså hvilke mikrofoner, hvor mange, og hvor de er placeret, samt efterbehandling, i forhold til kompressor og EQ - det kan godt være det allerede er et jazz-trommesæt han spiller på, men som er komprimeret så meget, at det kommer til at lyde som et rock/pop/allround sæt. Det kan jeg ikke vide :-) ..det er lettere sagt end gjort. De fleste danske lydteknikere (alle jeg nogensinde har indspillet hos som bassist), gør det på samme måde. Close mic'er alt, med mikrofoner der farver lyden vildt meget, overkomprimere det hele, tit i indgangen også (fail), og laver den stort set samme "god standard lyd", og så lyder alt bare sådan og ens, uanset genre og sang og band.
Man kunne f.eks. overveje at optage trommerne med kun en center mic, og så double alle kick og snare anslag med en samplet lyd, for at få det frem i pappet. Det er selvfølgelig sygt utraditionelt, og nok kun mig der gør det :-D men jeg kan få den lyd, jeg gerne vil have frem på den måde.
Jeg kan godt lide at Mads spiller kontrabas på nummeret, synes generelt det klæder jeres stil meget bedre, end el-bassen (elbas kommer hurtigt til at lyde alt for pænt til konteksten). Men det kunne også være fedt, hvis den var mindre komprimeret, og havde mere rå/akustisk lyd (akustisk som i f.eks. være optaget i et rum, hvor man kunne høre rummet). Jeg gætter på det er en blanding af mic/line signal, med mic-signalet godt komprimeret. Den har i hvert fald en mere lukket lyd, end jeg tror ville være optimalt til nummeret.
Om Cold As Ice, er det netop et cover ja, af et gammelt Foreigner nummer, fra 1977. Det er et han elsker at synge, og et fedt skrevet nummer, så gik med det som et af dem jeg ville lave video til. Og så kan jeg 100 gange bedre lide at høre ham synge det, end originalen, der har en forfærdelig "80'er" stil. Vi tog kun 2 takes på hvert nummer, og det her har han sunget mange tusind gange, så man kan sige, at det måske er svært for ham, at synge det som var det første gang, han sang det :-) selv er jeg bare vild med hans vokal. 76 år gammel, og synger vildt ubesværet.
Redigeret af BassCheck d. 22-08-2019 13:16