Hej PN,
Har 100.000 dkk som står på min opsparingskonto.. Overvejer om de skal investeres på en eller anden måde.. hvad kan jeg forvente som nybegynder? der er ikke nogen slags investering med en "flatrate gevinst" som er garanteret? dvs uden den risiko at miste det hele? Jeg har ikke lyst at vente med at få overskud om 20 år.. dog er jeg heller ikki så risikovillig mht at miste pengene :/
nybegynder har 100.000 dkk at investere?
Risiko = Afkast.
Jo højere risiko du tør tage, desto større afkast. Du kan jo altid smide pengene i Danske Statsobligationer, de er næsten 100% sikre, og giver et 3-4% afkast.
Hvis vi snakker aktier, er der INGEN der er sikre, men klart flere som er mere risikofyldte end andre.
og der skal betales skat af en evt. Danske Statsobligationer gevinst? samme skatte& som min A-indkomst?
Aktier er det åbenlyse valg. Der vil jeg prøve at give mit besyv med.
Mht. selskaber er C20 vel et godt og trygt sted at sprede sine aktier for en nybegynder. Hvilke selskaber skal jeg ikke gøre mig klog på.
Tidsfaktoren skal du også tage hensyn til. Hvor lang tid har dine penge på aktiemarkedet.
Det er som udgangspunkt ikke optimalt at investere hele sin investeringsformue på 1 givent tidspunkt, uden planer om at geninvestere. Det øger risikoen. Det samme gør sig gældende når du vil til at sælge.
Når det er sagt, så havde jeg selv, hvis jeg havde 100k, investeret i 3-4 selskaber i C20 som jeg troede på. Dog velvidende at det er et gætværk og at jeg har været heldig hvis jeg valgte de rigtige selskaber. Men også velvidende at der er rimelig sandsynlighed for at jeg kan risikere tab, hvis jeg står og skal bruge pengene indenfor en kortere tidsperiode. Naturligvis også på længere sigt, men sandsynligheden vil alt andet lige være mindre.
EDIT: Konklusion: jeg vil ikke råde dig til det ene eller andet, men har forsøgt at give et par af mine tanker omkring aktie investering du kan tage med i din beslutning
Jeg kunne ogsaa godt taenke mig at hoere om muligheder for at investere hvis vi ser bort fra aktier. Nogen ideer?
Fuldstændig enig med indslaget. også selvom du har kortere tidshorisont. Argumentet for at købe C20 aktier er at det er sjovere selv at følge lidt med i det og se hvordan det går løbende.
Rent historisk er der ik mange aktier der er sygt dårlige nu. Dette skyldes at kurserne er på vej op og har været det de seneste mange måneder. Aktiemarkedet er næsten altid 1-1½ år foran udviklingen i økonomien (samme så man med fald i aktierne før krisen kom, osv osv) og man kan derfor forvente en god tid de kommende år + mere. Danske Bank aktien har ligget meget lavt. Den er på vej tilbage men der er langt op til det niveau den lå i for 4ish år siden. Den ville være et godt bud imo. Samme for Nordea. Bank-aktierne er fint med igen.
Vil du have risiko? Sæt hele lortet i AGF og vær klar til at sælge 9.30 mandagen efter deres oprykning er sikret. Husker meget tydeligt (pga aktiespil) hvordan deres aktie for 3-4år siden (hvor de sidste rykkede op) gik fra kurs 5-7 stykker til at toppe i kurs 28.... Pt ligger den omkring kurs 1,5-2 og stiger helt sikker nogle hundrede procent de kommende 5 måneder...
Mine råd er ikke ekspert-råd overhoved. Mange herinde ved mere til det end jeg. Jeg har blot en normal interesse i det og følger med på borsen.dk mm.
// KD
@KD
Er du selv AGF fan?
Så du mener at det samme vil ske, hvis AGF skulle rykke op. Så argumentet er udelukkende at det skete sidste gang? har du overhovedet kigget deres regnskab? Set at de har fået kapital ved en aktieemission?
Synes du lokker en formentlig ung, udvidende person til en alt for stor risiko med sine sikkert sandsynlig surt optjent penge.
1. Stake mig til søndagsturneringer
2. Hero chefer den op
3. Profit!/OP vinder big
Valgår og udsigt til regeringsskifte - Danske aktier er no go i min optik.
@OP
Du er forholdsvis ung, og har dermed en god del af livets investeringer foran dig - bolig - bil - familie etc.
Bliv kontant, og brug din opsparing til at mindske udgifterne til ovenstående investeringer - det vil give dig et fint afkast.
Køb aktier i flere pokersite, så blander du invesering med interesse og det ikke den værste investering du kan gøre
"Valgår og udsigt til regeringsskifte - Danske aktier er no go i min optik"
Mon ikke dette allerede er fuldt ud priset ind i aktierne idag? .. IMO kommer det ikke bag på verden, at lille DK får et rødt flertal efter de "resultater" de borgerlige har "skabt". ;)
Og enig omkring at en bil ikke kan kaldes indvestering, tværtimod. Men et boligkøb a la 2010-2012 ser unægtligt ud til at blive guld værder for alle unge generation.
I disse år trykkes der penge som aldrig før. Dette giver unægtlig en fremtidig inflation.
Om den kommer om 1-2år eller 5-10år er ikke så let at spå. Men den kommer helt sikkert, når pengene er sivet helt ned igennem økonomien. Vi vil højst sandsynligt også se en guldbobbel komme og gå over de næste 1-5år.
Jeg vil ikke være det mindste forundret, hvis det er dagens ungdom som om 15-20år sidder med gigantiske friværdiger, blot fordi de købte fast ejendom i 2010 fremfor 2006.
Så mit tip:
Kort sigt: Ram den kommende guldboblen og kom ud i tide.
Lang sigt: Køb fast ejendom billigt nu, og hold fast i 20år.
miketysonpoker.blogspot.com/
@miketyson
MHT aktiepriser har du sikkert ret i at det er indregnet, men en ny regering vil sandsynligvis medføre varians i de enkelte aktier afhængig af hvilke tiltag der gennemføres.
MHT Bil - enig - rent forbrug, men en kontant udbetaling på 40% i modsætning til 20% giver et enormt afkast af den ekstra kapital, grundet lavere rente og gebyrer.
MHT Bolig - Renten er næsten historisk lav, og vil vel stige på sigt - gift for fast ejendom. Samtidig er boligbeskatningen i Danmark uholdbar lav - vi betaler iht OECD 0,6% i skat årligt af ejendomsværdien mod 1,6% i snit i OECD. I et konkurrenceperspektiv kan vi ikke opretholde en høj indkomstbeskatning til subsidiering af boligejerne. Det vil sætte en bremse på priserne.
MVH
Som jeg læser det er du tydeligvis risikoavers. Dette sammenholdt med din beskedne tidshorisont gør investering i aktier noget du skal være meget, meget varsom med.
Du bør helt klart sprede dine æg i flest mulige kurve for at minimere variansen og sprede din aktie vs obligationsbeholdning i 20/80ish(med henvisning til risikoprofil og tidshorisont).
Din beskedne tilgængelige formue gør det nok umuligt at få en banks investeringsafdeling til at bruge tid på dig, men et rigtig godt råd er at tale med din bankmand - også selvom mange af disse er helt blanke. Blev selv for år tilbage rådet, at jeg kunne opdele mine afsatte skillinger imellem 3 danske aktier... Hvilket er HELT og ALDELES BLANK!
KD
Sikke en gang vrøvl. Du burde skamme dig over at anbefale en af Danmarks værst drevne virksomheder, og at du underbygger købsforslaget med sætningen 'den kommer helt sikkert til at stige et par hundrede procenter de kommende 5 måneder' taler jo sit eget tydelige sprog om hvor lidt aktie-erfaring du har.
Danske Bank er på vej tilbage? Den har nærmest ligget i det samme kursleje det sidste år.
I øvrigt plejer en god tommelfingerregel at være at aktiemarkederne er 6 mdr foran, ikke halvandet år.
@DanM
Shit du ik klog at høre på.
Siger direkte at der er risiko forbundet med AGF så kan ik helt se din påstand. Skriver jo ovenover hvad jeg mener er bedst. Skriver også at jeg ik er ekspert men blot har en almen interesse.
Ud over det er jeg brændende FCK'er♥
// KD
EDIT: Samme gælder for ThomasJJ. Læs nu hvad jeg skriver. Shit mand - hva sker der for PN og haters pt. Det er ik andet end at være negativ og svine de andre til... sigh.....
@KD
Altså hvis du mener at den bedste løsning er at investere hele ens tilgængelige kapital i AGF(eller een enkelt aktie for den sags skyld - AGF er dog nok det smukkeste eksempel af et uendeligt antal årsager) uden at være EKSTREMT risikoPervers og lettere retarderet så har du nok - med al respekt - ikke en fremtid indenfor bankverdenen...
@Haarby
Synes du er grov. Du siger han end ikke har en fremtid indenfor bankverdenen, og det kræves ellers ikke meget fornuft for at være ansat der... Den er grov.. auch
@Haarby
Bliver sku sur nu! Hva fuck er det I ikke kan se? Lær at læs for helved.
@KD
Ja de går måske lidt hårdt til dig, men når du skriver det her så kan jeg forstå det lidt hen af vejen.
"Vil du have risiko? Sæt hele lortet i AGF og vær klar til at sælge 9.30 mandagen"
At sætte alle sin penge i en aktie er dumt og meget risikofyldt, men at så oven i det vælge AGF er mere end bare risikofyldt. Da OP skriver det er en opsparingskonto er det nok ikke penge han har lyst til at have så meget risiko med, derfor er det knap så godt forslået.
Selvom at du skriver du ikke ved så meget om det, skal man passe med at give gode råd som kan have indflydelse på andres investeringer og i sidste ende have økonomiske konsekvenser.
@KD
Jeg synes du skal lære at læse. Hvem fanden er du, der mener du kan råde en person til at investere i danske bank frem for andre? og så nævner du oveni købet AGF fordi den vil stige et par hundrede procent. Da skyder du lige dig selv en ekstra gang i foden. Derudover er resten af din tekst også vrøvl.
Lad os tage dit eksempel med danske bank, hvad er der sket her. De kom meget langt ned af forskellige grunde og der er kommet et stykke op. Men at den skal op igen hvor den kom fra, amen hvorfor? Skal Vestas og B&O også nødvendigvis op i deres tidligere niveauer så? Det er jo mundvrøvl, intet andet. Hvis du havde en lille smule at underbygge med, så ville det være ok at poste, måske. men altså, nej.
og så denne sætning "Rent historisk er der ik mange aktier der er sygt dårlige nu". Hvem er du der ved det? Jeg ved det ikke, men for mig at se lyder det bare som mundlort der kommer ud.
@ nogle stykker
Hvis man ser på min post ka man ser jeg først giver lidt indsigt i det. Bagefter følger jeg lidt det at andre har for sjov postet hva man kunne gøre, fx stake en, sætte alt på rødt osv osv. Her huskede jeg selv en sjov episode fra den gang jeg spillede aktiespillet og nævnte det derfor.
OP skriver selv han ikke vil have risiko. Så antager ikke at han anyway egentlig gider at gøre det men mest at det var en sjov info.
Ud over det skriver jeg klart at mine råd IKKE er ekspert vide og at mange andre (fx jer) ved meget mere end mig og at det blot skyldes en almen interesse. Selvfølgelig skal OP ik købe AGF-aktier og det ved han jo godt. Men han skal jo heller ikke sætte det hele på rød vel?
Hvis jeg skyder forbi med danske bank, fair, igen ik ekspert men det mener jeg at have læst for et par måneder siden på Euroinvestor. Ikke noget jeg selv ved (igen, hoppy og sjov).
Hvis vi skal være helt seriøse så burde man skrive noget ala:
@ OP
Synes slet ik du skal lytte til PN. Det ka måske give et indblik men snak med din bank og professionelle investorer, fortæl dem du er meget risikoavers og vil sprede det ud så du ikke risikere at tabe for meget.
Håber dette giver mere mening.
@KD
Den "indsigt" du giver skal jeg ikke sige er rigtig eller forkert, men det lyder meget som mundvrøvl i min verden, og det synes jeg du skal passe på med. Du skriver så du har læst det et sted, og det er også fair. Men der skrives mange ting, og på euroinvestor skrives der bestemt mere crap end guld. Det handler om du ikke rigtig har nogen forudsætning for at give det råd stadigvæk.
Mht. agf og til dels danske bank skal er det forskelligt hvor let det er at se om rådene er for sjov eller ej, og du lyder trods alt som om du synes det er en vældig fidus (Hvilket det måske os er, hvem ved, men det grundlag du giver er sku for tyndt til at rådgive med).
Jeg er enig i at man kunne spørge andre steder end pokernet, især fordi at folk som dig ikke formår at sætte skudsikre plusser og minusser op, men istedet kaster sig hovedkuls ud i gætværk. At snakke med ens bankrådgiver ang. råd til investering ville dog ikke være blandt de råd jeg vil give.
EDIT: og jo, for mig gav det sidste indlæg en del mere mening, så vi er sikkert ret enige.
Som det ser ud nu, så forsøger USA at printe sig ud af deres gæld, hvorved de kan betale deres kreditorer tilbage med dollars med lavere købekraft. USA har i øvrigt også den fordel frem for et hvert andet land i verden, at de er verdens reserve valuta, hvilket betyder at de ikke bare kan beskatte sin egen befolkning igennem inflation, men lægge et skattepres på hele verdens befolkning, da råvarer stort set udelukkende handles i dollars.
At snakke om at aktier stiger har kun relevans set i forhold til hvad du kan købe for en aktie. At en Mærsk aktie fx er steget med 100%, som du endda bliver beskattet af gevinsten af, hjælper jo ikke meget hvis alt hvad du skal bruge i din daligdag, benzin, mad og husleje osv er steget med 200%. Lige i øjeblikket ser vi en kæmpe forhøjelse af priserne på råvarer, som er en effekt af en øget pengetrykning, det er derfor mere interessant at se på fx hvor mange tønder råolie der skal til for at købe en given aktie frem for hvor stor din gevinst er i kroner.
Her er i øvrigt et link til en ret interessant dokumentar om den økonomiske situation:
www.youtube.com/watch?v=4ECi6WJpbzE&ob=av3el
KD
Hvis du fulgte bare lidt med, ville du vide at EuroInvestor er det mest retarderede forum i Danmark, og blindt at gengive ting derfra, er ligeledes mega retarderet.
"Hvis man ser på min post ka man ser jeg først giver lidt indsigt i det" - Ok, hvad er det for en indsigt?? Hvilke velbegrundede argumenter fremfører du? Jeg kan ikke finde ET eneste...
Lad nu bare være med at stikke råd ud til folk, du er tydeligvis en kæmpe aktie-tard.
Se på min aller første post, du er netop en af grundende til man ikke skal spørge efter aktie-råd på PN.
@Theonly1
Uanset hvorfor du vender og drejer den, så er det højest mulige afkast vel det vi vil have, uanset hvor høj inflationen er?
Kan ikke lige komme i tanke om nogen situation hvor jeg ikke vil foretrække den højest mulige forrentning af mine penge. Hvor meget den givne forrentning så er værd, det er så en anden sag. Men i det givne tilfælde vil jeg hellere ha investeret 100 og ha 200, fremfor at beholde 100. Uanset om jeg sku ha 300 for at beholde min købekraft.
Ved ikke om jeg overser noget
@Thomas
Netop, synes heller ikke man bør spørge PN til råds. For som jeg selv siger er jeg ik ekspert. Kan ikke se hvordan det kan misforståes. At jeg så læser de forkerte steder er jeg jo nok ik ene om. Omvendt arbejder jeg heller ik i en bank, jeg rådgiver ikke nogen og skriver også det er hoppy :)
Slutter med min statement "Mine råd er ikke ekspert-råd overhoved. Mange herinde ved mere til det end jeg. Jeg har blot en normal interesse i det og følger med på borsen.dk mm" så kan ikke rigtig se problemet I siger jeg har skabt for OP? Hvis jeg nu sagde jeg var pro aktiehandler så LOL mig, ellers, tag det med et gran salt og lad den ligge der over jeg ik ved noget.
Ska vi ellers så holde os til topic?:) Og vil fx gerne selv vide hvilke aktier I mener er gode pt? Synes det er interessant!
Jamen til topic, så har jeg personligt rigeligt ved at foretage mine egne investeringer, der både kan gå godt og skidt. Hvis OP spurgte efter gæt, så ku jeg godt komme med et par stykker, men det er ikke tilfældet.
Så jeg lader andre om at komme med eventuelle kvalificerede input til at investere sine penge. og så vil jeg da også gerne lytte.
KD
Ja, du nævner da til sidst at du ikke er ekspert - hvilket bare gør det endnu flottere at du forinden fastslår at AGF-aktien over de kommende måneder VIL stige flere hundrede %.
Folk er let-påvirkelige og let-overbeviselige når det handler om at ryge med på aktier der blir hypet, ligesom du selv har været det, når en random Euroinvestor-tard har spredt hype omkring en aktie. Så lad være med at hype noget du ikke har en fløjtende fis forstand på.
Jeg er ikke selv kompetent nok til at komme med bud på vinder-aktier, derfor henviser jeg til Proinvestor.com, hvor der er masse af dygtige skribenter samt en sober tone.
brug det hele, jorden går under i 2012...
@carl_hope :)
"MHT Bolig - Renten er næsten historisk lav, og vil vel stige på sigt - gift for fast ejendom."
Delvis enig, her!
Den lange rente er dog idag ca. 5%, men den har skam været helt ned på ca 4,2% ... Og da prisen på ejendom som minimum følger inflationen. (prisen på nybyg) så skal renten faktisk også stige, år for år, blot for at holde prisen i nogenlunde ro.
Med til regnestykket hører som du selv nævner, muligheden for en højere bolig beskatning.
Jeg gætter også at skat på fast ejendom vil stige. Man kan sagten forstille sig at man vil blive beskattet af et evt overskud ved salg af fast ejendom. (som i sverige)
I denne situation sker der fakrtisk det at statten kan se en økonomisk gevinst ved stabilt stigene boligpriser.
Imo, vil det betyde at boligejerene således kan opnå endnu en fredning i mange år frem, da statten nu tjener på de stigende priser.
Ja, det er også en kommentar der er alt for snæversynet.
Det er klart at rente stigning isoleret set er negativ for boligpriserne.
Hvad er det der gør at renten stiger? Ku det tænke sig at påvirke boligpriserne at der er vækst i økonomien?
Køber jeg en lejlighed idag for 1 million, der for 3 år siden kostede 1,2. Så vil jeg ikke vædde på, jeg ikke hive en pæn stigning hjem i 2015, da renteniveauet kun stiger hvis der kommer fremgang i økonomien.
Det er dog ikke noget jeg vil påstå, men konstatere at det igen er en håbløs rådgivning, der ikke tager i nærheden af alle faktore op til overvejelse. Hvilket jeg heller ikke gør, derfor jeg ikke rådgiver om det ene eller andet.
skattespørgsmålet vil jeg ikke ind og spekulere på.
Elsker alle dem der læser økonomi og tror de ved noget.
@ OP
Kig på et investeringsforum som euroinvestor, selv om der derinde er mange der praiser deres egne aktier, kan man finde guld hvis man selv sørger for at sortere lidt i lortet.