NanoQ skrev:Her bliver det:
Rejebisque med ristede kammuslinger og lidt knas
En lille champagnesorbet
Cote de boeuf med fritterede løg, rodfrugtskum og pommes anna
Xitaah's helt fantastiske appelsinsuppe med bær og hjemmelavet is (den lavede jeg også sidste år).
Til inspiration:
-Rejebisque med ristede kammuslinger og lidt knas
Champagne er selvfølgelig et oplagt nytårsvalg, men jeg havde valgt en god hvid Bourgogne eller premium oversøisk. Gerne med lidt alder, så den får denne her lidt ristet hasselnødagtige udvikling. Det står godt til ristede kammuslinger imho.
-En lille champagnesorbet
Jeg ved ikke, om denne ret kræver en vin, eller hvor sød den er, men enten Champagne eller en god, iskold (fra fryseren) Limoncello. Det er næsten en citronsorbet i sig selv
-Cote de boeuf med fritterede løg, rodfrugtskum og pommes anna
Det her er jo bare en drømme rødvinsret. På bordet med din yndlingsvin, der er til den fyldige side. Man kan argumentere for, at det let sødmefulde rodfrugttilbehør lægger op til en ikke-for-tør/stram rødvin, men det ville jeg ikke selv lægge alt for meget i. Måske have det i mente før du vælger Madiran eller Cahors, hvilket de færreste nok gør. Jeg drak gerne Ribera del Duero, any Syrah, Chateauneuf, fyldig oversøisk pinot noir, ikke-for-stram Brunello, god(!) californisk Zinfandel (ja, de findes, men der er langt imellem de rigtig gode), Napa-cab, ja sågar en Bordeaux til den rigere side. Anyway, her er tæt på fri leg imho.
-Xitaah's helt fantastiske appelsinsuppe med bær og hjemmelavet is (den lavede jeg også sidste år).
Den her kender jeg ikke, hvor sød er den? Det kunne lyde som noget, en god sød, tysk riesling kunne passe godt til, hvis retten ikke er for sød. God Auslese eller endnu hellere Beerenauslese (eller endnu finere) hvis budgettet tillader det. Ungarsk Tokaj har også en flot syre (gerne en 6 puttonyos). Sauternes kan nok også gå. Der er også et par frække bud fra Loire i form af Bonnezeaux og Quartz de Chaume. Det er alt sammen under forudsætning af, at det ikke er påkrævet med en hedvin. Der er fine, mere robuste hedvine på Muscat og måske endda en god, hvid portvin kunne passe godt til.
Redigeret af SineQuaNon d. 30-12-2022 22:09