Torsdag fløj min kæreste og jeg med Ryanair til Alicante i Spanien. Pga et fly der stod på landingsbanen blev vi omdirigeret til lufthavnen i Valencia ca 170 km væk.
Ryanair ville fragte os i busser til Alicante, men da det havde lange udsigter og vi kun er her på en forlænget weekend lejede jeg en bil i Valencia i stedet for i Alicante. Dette har givet mig en ekstraudgift på 130 Euro.
Principielt er det ikke Ryanairs problem at jeg ikke gad 3+ timers venten og transport for at komme tilbage til udgangspunktet, og jeg er også indstillet på selv at betale. Dog har Ryanair sendt mig nogle bestemmelser angående forsinkelse og dem håber jeg i kan hjælpe med at tolke på.
Den jeg tænker at skulle bruge er denne :
1. RET TIL KOMPENSATION
Hvis du ufrivilligt nægtes boarding, eller hvis din afgang annulleres eller
er forsinket i minimum 3 timer i forhold til den planlagte ankomst
(forudsat at der ikke foreligger usædvanlige omstændigheder
jf.ovenfor), er vi forpligtet til at udbetale følgende beløb til dig:
250 EUR for alle flyvninger på højst 1500 km, eller
400 EUR for alle flyvninger inden for Fællesskabet på mere end
1500 km og for alle andre flyvninger på mellem 1500 km og 3500
km.
Hvis vi er i stand til at tilbyde en alternativ rute eller afgang, og
ankomsttiden derved ikke overstiger det planmæssige
ankomsttidspunkt for den reserverede rejse:
med to timer for så vidt angår alle flyvninger på 1500 km eller
mindre, eller
med tre timer for så vidt angår alle flyvninger inden for
Fællesskabet på over 1500 km og for alle andre flyvninger på
mellem 1500 km og 3500 km
Er det korrekt forstået at vi har ret til 400 Euro pr billet da flyet aldrig nåede frem, og forsinkelsen var over 3 timer incl bustransport?
Kommer pengene automatisk, eller skal man selv søge om dem et sted?
Pft. Thomas