Opsigelse af Lejlighed

#1| 0

Kære PN.

Har efter lidt tid forgæves forsøgt at google mit problem. Skal ikke kunne sige om jeg er en tard til det men har ikke kunne finde det jeg leder efter.

Problemet.

D. 1 Nov flyttede jeg i lejlighed i Frederica og boet der siden. For lidt over 2 uger siden opdagede jeg at der røg vand ind fra loftet af efter det voldsomme regn vi har haft. Ringede med det samme til udlejeren og fortalte ham problemet og at jeg ikke var tilfreds med det. Han var der for en uge siden med en fin lomme lygte og lyste op mod loftet hvor der kom vand ind og konstaterede at der var et problem. Har det obv på film da jeg vil have det som bevis senere hen. Nu vil jeg gerne flytte ASAP. Mit spørgsmål er om jeg kan skrive et brev til udlejer og flytte fra dags dato. Selvfølgelig i samme stand som da jeg overtog den. Men kan jeg se bort fra de 3 måneders opsigelse der står i min kontrakt når dette væsentlige problem er der. ? Og hva med mit indskud ? Og skal jeg have noget af lejen igen for denne måned ? Det har iøvrigt dryppede med vand op til adskillige gange siden første gang jeg opdagede det. Skal lige nævnes at dette problem ikke står indført i lejekontrakten.
Håber det er formuleret godt nok.

Håber i kan hjælpe!

14-12-2011 22:07 #2| 0

Super hurtig respons også ved de også alt om det meste indenfor lejeloven -

www.boligdebatten.dk/

14-12-2011 22:09 #3| 0

@ Kaa-Lund.

Super mange tak. Vil prøve den ad.

Folk må stadig godt komme med input :)

14-12-2011 22:35 #4| 0

Svar på noget af det:

- Problemet skal løses ud fra lejelovens § 11 og § 12. Her er et link:
www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=132875

- Du kan ikke bare flytte. Hvis du gør det, kan udlejer ophæve, og så hænger du på lejebetaling i hele opsigelsesperioden uden at kunne bo i lejligheden.

- Fremgangsmåden er nu at sende udlejer et påkrav (dvs et brev), hvor du beder om at få udbedret manglen straks. Det skal man først, se § 11.

- Hvis udlejer herefter afhjælper manglen straks, så er du i lejeforholdet og kan blot opsige med normalt varsel.

- Hvis udlejer ikke afhjælper manglen straks, kan du selv vælge at afhjælpe for udlejers regning. § 11.

- Hvis udlejer ikke afhjælper manglen straks, kan du også vælge at ophæve lejemålet omgående (skriftligt), § 12. Ophævelse er altså noget andet end opsigelse, fordi det sker på baggrund af misligholdelse (her: mangelfuldt lejemål). Du skal i så fald kun betale indtil den dag, du flytter.

MEN: Du kan kun ophæve, hvis manglen er væsentlig! Hvis der kommer vand i stuen hver gang det regner, mener jeg at det er en væsentlig mangel. Men hvis du når dertil at skulle ophæve, så skal du have en second opinion fra andre også. Jeg er slet ikke ekspert på praksis og kan tage fejl. Det er noget snavs at ophæve uden at være berettiget. Han kan i så fald kræve husleje i opsigelsesperioden + erstatning for tab, f.eks. advokatudgifter mv., for at få omstødt ophævelsen.

14-12-2011 22:39 #5| 0

Du bør kraftigt overveje at sende påkravet som anbefalet brev. Du har bevisbyrden for at have sendt et påkrav og er på skideren, hvis udlejer påstår, at han ikke først har modtaget et påkrav, før du gik til de næste skridt.

14-12-2011 22:40 #6| 0

@henry

tak for link.

virker godt nok indviklet. :)

14-12-2011 23:12 #7| 0

@Thedrunkdane.

Hvis udlejer udbedrer fejlen - vil du så blive boende ?

Vandskade er selvfølgelig en mangel ved det lejede, men næppe noget du kan vinde en sag på, såfremt udlejer træffer rimelige foranstaltninger for at udbedre fejlen.

14-12-2011 23:23 #8| 0

Ville tage det op til overtagelse hvis det var. Hvorfor ?

14-12-2011 23:26 #9| 0

Fordi det nok er den juridiske situation du sidder i.

Virker lidt som om du vil ud af lejligheden, uanset vandskaden.

14-12-2011 23:37 #10| 0

Er bare rasende over min sofa har fået vand og af rent held min computer ikke er vandet til. Det tilter mig sgu lidt.

14-12-2011 23:39 #11| 0

vandskade på indbo har intet med udlejer at gøre - det dækkes af din indboforsikring.

Skaden er sket, det er jo ikke udlejer's skyld, så er det da bare at få tingene løst til alles tilfredsstillelse.

14-12-2011 23:43 #12| 0

Nej men har bare følelsen af de vil springe over hvor gærdet er lavest eller hvad man siger. :) Han har jo ikke gjort noget ved det endnu. Imo er det dårlig stil.

14-12-2011 23:47 #13| 0

ro på - du aner jo ikke hvad han har gjort - bestilt håndværker - evt stillads eller lignende.

Er det en stor eller lille udlejer ?

Kommunikation med udlejer løser nok problemet i mindelighed hvis du vil.

14-12-2011 23:54 #14| 0

Det vel meget alm og informere sine lejer om at hvad man har tænkt sig at gøre ved problemet ? Også indenfor 2 uger og 4 dage. Så lejer ikke skal gå og tænke på det. Ved ikke hvad der stor eller lille udlejer men de har vel to bolig kompleks af hvad jeg lige kan se. Men det skal da ikke være en undskyldning. Om han så havde 10 boligkomplekser ville det være ligegyldigt. Kan godt forstå din tankegang men den holder bare ikke i min verden. Måske er jeg bare vred og sur nu men er virkelig træt af at komme hjem fra arbejde og se gulvet er vådt. IGEN.

15-12-2011 00:07 #15| 1

Prøv evt. at stille en spand/flere spande der hvor det drypper.

15-12-2011 01:00 #16| 0

Note to self: Læs OP ordenligt inden du poster, og om natten.

Redigeret af xitaah d. 15-12-2011 09:43
15-12-2011 01:10 #17| 0

@xita

LOL - hvad hjælper det at beskrive hvordan du mener det burde gå, når det ikke er gået sådan.

Bemærk, at der vist ikke er tale om et vandrør.

15-12-2011 08:50 #18| 0
xitaah skrev:
Alt under 1 hverdag til at løse problemet, er i et sådanne tilfælde helt horribelt.
En vandskade skal fixes med det samme, længere er den ikke.

Nogenlunde det samme er lige sket her hvor jeg bor. Vandrør springer søndag ~eftermiddag. Bestyrelsen i området smider breve i brevsprækken til de pågældende lejligheder. Lejere kontakter dem og informerer. Mandag morgen kl 0700 står der 2 VVS mænd, som allerede på dette tidspunkt har været i 2 andre lejligheder. Mandag kl ~0900 er det fixet.


Captain hindsight FTW! :D
← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar