Hej PN ,
Da jeg i en anden tråd kan se at der er flere folk som er godt inde i reglerne omkring fraflytning af lejlighed, har jeg lige et par spørgsmål jeg håber i kan hjælpe med.
Sagen er den at jeg har opsagt min lejlighed med udflytning d.1/10-13 . Vi har aftalt med viceværten ( privat udlejer) at han kommer og laver synstjek d. 17/9.
Da vi af og til har været en smule på kant med vores udlejer, frygter jeg lidt at han har tænkt sig at bolle os godt og grundigt. Vi har aldrig fået klager fra naboerne, men han har ofte været efter os med rengøring af fælles trappe, samt han mener vi har rodet for meget udenfor vores dør. Derudover er han bare en utrolig usymptatisk fyr, som jeg slet ikke er i tvivl om vil forsøge at tage røven på os.
Jeg kunne derfor godt tænke mig at vide hvilke rettigheder jeg har ved udflytningen.
Mener jeg engang har hørt om at for hvert år man bor i en lejlighed går der en % sats til renovering af lejligheden, som vi betaler gennem vores husleje. Er det en and eller nogen der kender de præcise regler for dette ? Vi flyttede ind i lejligheden 1.1-11 og udflytter 1.10-13, så næsten 3 år.
Derudover har han sagt vi ikke selv må male vores lejlighed, til trods for at vi hjalp vores underboer med at male da de flyttede ud sidste år.
Har følgende fra vores lejekontrakt :
"Lejemålet er fra udlejeres side afleveret nyistandsat og rengjort til lejren og skal ved udflytning ligeledes afleveres uden mangler af nogen art og nyinstandsat med maling, hvidtning, tapesering samt behandling af gulve"
et par linjer længere nede står følgende :
" Istandsættelse udføres alene ved udlejers foranstaltning, og omfatter tillige rengøring efter håndværkere "
Som jeg læser det, har han altså ret i at vi ikke må male selv, men er ikke ekspert på området. Problemet er at jeg bare ikke gider betale ham for at male, når han har nogle polakker til at gøre det, og vi garanteret bliver bonet dobbelt pris i forhold til hvad han betaler dem :-)
Udover dette, har jeg fundet en anden interessant ting i vores lejekontrakt. Der står at vi har adgang / Brugsret til et kælderrum, men dette har vi aldrig haft. Ved indflytningen blev det nævnt at alle var optaget, men hvis vi gerne ville have et kunne han godt finde en løsning. Vi har dog ikke haft brug for dette, så derfor har vi ikke gjort krav på det. Det er måske på grænsen til angle shoot, men når jeg slet ikke er i tvivl om han vil gøre det den anden vej, ser jeg mig altså ikke for fin til at gøre det ligeledes. Kan jeg få noget ud af dette, det må trods alt være en lille del af vores husleje som er gået til dette, uden vi har haft det ?
Andre ting jeg skal være opmærksom på eller gode råd modtages med kyshånd :-) Hvis i har brug for anden information siger i bare til.
Opsigelse af lejlighed
En ting du i hvert fald skal være opmærksom på er IKKE at skrive under på fraflytningsrapporten hvis du ikke er enig!
Som jeg læser det har udlejer ret til at bestille folk til at istandsætte lejligheden, hvilket ikke er super. Du har ikke så mange muligheder for at gøre noget ved det (hvis det er som jeg læser det). Dog kunne du netop håbe på at han bruge polakker. Udlejer SKAL kunne viser org. regninger fra håndværkere for at kunne trække dette i dit depositum. Det der så typisk er nitte er hvis udlejer kender en håndværker der vil hjælpe ham med at fuske.
Er dog ikke ekspert i det her :)
En kopi af lejekontratkern (med følsom data streget over) ville gøre underværker.
Som udgangspunkt kan du ikke blive stillet dårligere end lejeloven, så den er værd at kigge igennem.
Pokernewbie skrev:
Mener jeg engang har hørt om at for hvert år man bor i en lejlighed går der en % sats til renovering af lejligheden, som vi betaler gennem vores husleje. Er det en and eller nogen der kender de præcise regler for dette ? Vi flyttede ind i lejligheden 1.1-11 og udflytter 1.10-13, så næsten 3 år.
Derudover har han sagt vi ikke selv må male vores lejlighed, til trods for at vi hjalp vores underboer med at male da de flyttede ud sidste år.
Har følgende fra vores lejekontrakt :
"Lejemålet er fra udlejeres side afleveret nyistandsat og rengjort til lejren og skal ved udflytning ligeledes afleveres uden mangler af nogen art og nyinstandsat med maling, hvidtning, tapesering samt behandling af gulve"
et par linjer længere nede står følgende :
" Istandsættelse udføres alene ved udlejers foranstaltning, og omfatter tillige rengøring efter håndværkere "
Som jeg læser det, har han altså ret i at vi ikke må male selv, men er ikke ekspert på området. Problemet er at jeg bare ikke gider betale ham for at male, når han har nogle polakker til at gøre det, og vi garanteret bliver bonet dobbelt pris i forhold til hvad han betaler dem :-)
Udover dette, har jeg fundet en anden interessant ting i vores lejekontrakt. Der står at vi har adgang / Brugsret til et kælderrum, men dette har vi aldrig haft. Ved indflytningen blev det nævnt at alle var optaget, men hvis vi gerne ville have et kunne han godt finde en løsning. Vi har dog ikke haft brug for dette, så derfor har vi ikke gjort krav på det. Det er måske på grænsen til angle shoot, men når jeg slet ikke er i tvivl om han vil gøre det den anden vej, ser jeg mig altså ikke for fin til at gøre det ligeledes. Kan jeg få noget ud af dette, det må trods alt være en lille del af vores husleje som er gået til dette, uden vi har haft det
Mht. til %-satsen, hedder den 1% for hver måned i har betalt husleje. Procentsatsen udgør alene "alm. vedligeholdese", det vil sige, ting som maling, slid på gulve, slid af andre ting. Et hul i væggen vil i stadig skulle hæfte fuldt for.
Der står da intet i den lejekontrakt om i ikke selv må istandsætte, og kan på ingen måder forestille mig at det skulle være lovligt at påtvinge et bestemt malerfirma. Reglen er i skal istandsætte lejligheden, og faktisk må i gerne istandsætte lortet med sort maling, selvom de som udgangspunkt skriver hvilken farve der er foretrukket. I kan ikke påtvinges at skulle betale for at der bliver malet af et firma valgt af tossen selv, hvis i mener i kan gøre det billigere. Istandsæt selv jeres lejlighed, og forklar ham at det ikke er lovligt at nægte det.
Det vigtigste i alt det her, er hvorvidt i har udformet en fyldestgørende indflyningsrapport. Hvis i ikke har skrevet gulvene så lidt slidte ud, at det ene vindue ikke kan lukke håndtaget helt ned, at dørkarmene er malet dårligt, at der er et lille hul i gulvet i køkkenet, eller noget helt andet, så kan udlejer som sådan gøre hvad det passer ham, og charge jer for det.
Det med kælderrummet er jo bare åndssvagt, især når han siger han ville finde ud af det hvis det var nødvendigt for jer.
@darkXoiX
Hvis jeg har forstået det korrekt, vil det så sige at hvis udlejer kommer med en regning for malerarbejde på lad os sige 10.000 kr. så skal vi kun betale lige omkring 7000 kr. fordi vi har boet her i 30 måneder = 30 % ?
Mht. til at male selv, er det dette jeg hæfter mig ved " Istandsættelse udføres alene ved udlejers foranstaltning, og omfatter tillige rengøring efter håndværkere "
Det læser jeg som at udlejer finder folk til at male, men er det forkert ?
Mht. til indflytningsrapport har vi selvfølgelig bollet os selv i røven og ikke lavet noget. Lejligheden skal dog nok blive pæn når den bliver rengjort mm. så jeg satser ikke på han kan fange os på ret meget der - forhåbentlig ikke i hvert fald.
Der er dog en ting jeg er lidt nervøs for. Gulvet i køkkenet er linoleum med trægulv under. Et enkelt sted i køkkenet kan du mærke at trægulvet under har fået vand og gulvet er derfor bulet lige der. Der har altid stået en skraldespand netop der, så det er først noget vi har opdaget for nyligt. Spottet ligger forholdsvis tæt på håndvasken, så det er muligvis derfra vandet er kommet når vi har vasket op, men det er selvfølgelig ikke noget vi har gjort bevidst. Hvorndan skal vi forholde os til dette ?
Nej der forefindes kun med sikkerhed en vedligeholdelseskonto hvis indvendig vedligeholdelse påviler udlejer.
Påviler den indvendige vedligeholdse lejer (dig/jer) - som den som regel gør ved privat udlejning, er det nemlig ikke normen og du skal kunne se noget desangående det i din lejekontrakt, hvis opsparing på sådan en konto er inkluderet i huslejen.
Det skal også fremgå af din lejekontrakt hvem den indvendige vedligeholdelse påviler :)
Kan slet ikke sætte mig ind i det skulle være lovligt for udlejer at stå for istandsættelse, medmindre lejer har valgt ikke at gøre det selv.
Har kigget i lejeloven, men kan ikke finden noget specifikt om emnet.
Må være ærlig at indrømme jeg har taget udgangspunkt i stort set alle boligforeninger der findes, med den ene procent. Det er muligt reglerne kan være anderledes hos nogle private udlejere, men det skulle overraske mig.
Som udgangspunkt, hos alle de boligforeninger jeg har boet/hørt om, får man 1% per måned man bor, i rabat. Dvs, man skal bo otte år og fire måneder, for at få sit fulde indskud tilbage ved fraflyttelse, hvis man ellers har overholdt lejelovens §25 stk 1 og 2.
"§ 25. Lejeren skal behandle det lejede forsvarligt.
Stk. 2. Lejeren er erstatningsansvarlig for skade, som forvoldes ved uforsvarlig adfærd af ham selv, hans husstand eller andre, som han har givet adgang til det lejede."
Desuden står der i §22 stk 1 og 2:
"§ 22. Udlejeren skal i hvert regnskabsår afsætte 29,00 kr. pr. m² bruttoareal på en vedligeholdelseskonto for lejligheden. Beløbene afsættes med 1/12 månedsvis. Det i 1. pkt. nævnte beløb er opgjort i 1994-niveau og reguleres en gang årligt med 2,0 pct. tillagt en tilpasningsprocent for det pågældende finansår, jf. lov om en satsreguleringsprocent. For 1998 og fremover reguleres beløbet efter 1. pkt. i stedet efter udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en 12-måneders-periode sluttende i juni måned året før det finansår, reguleringen vedrører. Beløbet afrundes til nærmeste hele kronebeløb.
Stk. 2. Har lejeren ved aftale delvis overtaget pligten til at vedligeholde med tapet, hvidtning og maling, nedsættes det beløb, der afsættes på vedligeholdelseskontoen, forholdsmæssigt."
Jeg prøver lige igen:
Såfremt _indvendig_ vedligeholdelse jf. lejekontrakten tilfalder _lejer_, så er der _IKKE_ nogen vedligeholdeskonto, medmindre det specifikt er nævnt i lejekontrakten.
Såfremt den tilfalder udlejer er der en vedligeholdelskonto, den kan være på de 29kr (+2% for hvert år siden 1994) pr bruttom2 du nævner, eller mere hvis boligreguleringsloven er gældende i OP's kommune (det er der 39 eller 44kr + 2% p.a. siden 1994).
Som du faktisk også nævner:
Stk. 2. Har lejeren ved aftale delvis overtaget pligten til at vedligeholde med tapet, hvidtning og maling, nedsættes det beløb, der afsættes på vedligeholdelseskontoen, forholdsmæssigt."
forefindes der altså ingen vedligeholdelse konto såfremt hele den indvendige vedligeholdelse jf. lejekontrakt (se nedenunder) påviler lejer.
Det er mere specifikt udpenslet i boligreguleringslovens paragraf 18:
Stk. 3. Har lejeren ved aftale delvis overtaget pligten til at vedligeholde ejendommen, nedsættes det beløb, der afsættes på vedligeholdelseskontoen, forholdsmæssigt. Har lejeren overtaget hele udlejerens vedligeholdelsespligt, skal der ikke foretages afsætning.
Selvom det ikke er sikkert at boligreguleringsloven er gældende i OP's kommune, vil jeg mene at fordi ordlyden i de to love er ens, udover den tilføjede udpensling i paragraf 3, kan man argumentere at selvsamme er tilfældet i den regulere lejelov.
Desuden oplyser LLO at Ca. 85 % af alle private udlejningsboliger omfattet af boligreguleringsloven. Årsagen er, at boligreguleringsloven er indført i de fleste større kommuner med privat udlejningsbyggeri. hvorfor overstående stk 3 fra Boligreguleringsloven nok er gældende i OP's tilfælde. Og så er der altså overhovedet ingen tvivl om, at med mindre indvendig vedligeholdelse påfalder udlejer (det gør det altså ret sjælendt), at sandsynligheden for en vedligeholdelskonto ret lille.
Hvis lejekontrakten er baseret på standard skabelonen fra boligministiriet, er det i paragraf 8 der angives hvem der står for indvendig vedligeholdelse.
OBS: Istandsættelse og vedligeholdelse er jo ikke det samme, i vores lejekontrakt "forestår udlejer istandsættelse" men vi kan dog få lov at komme med et modsvarende tilbud vedr. (ny)istandsættelse ved fraflytning, men selve arbejdet skal foretages af en fagudlært og fra et "registreret firma". Det er obv. gay, men det kan man altså som udlejer godt, hvis man anfører det i lejekontrakten. Vi var dog også klar over det da vi skrev under, så vi kan ikke engang tillade os at pive :)
Pokernewbie skrev:
@darkXoiX
Hvis jeg har forstået det korrekt, vil det så sige at hvis udlejer kommer med en regning for malerarbejde på lad os sige 10.000 kr. så skal vi kun betale lige omkring 7000 kr. fordi vi har boet her i 30 måneder = 30 % ?
Og hvis i havde boet der i 120 måneder, så skal han give jer penge? Arrrgh ;)
Hold nu kæft, Daxelsen.
"Lejeren afholder udgifterne til normalistandsættelsen, men BoSj/afdelingne overtager (med 1% pr. måned) gradvist denne udgift. Dvs efter 8 år og 4 måneder (= 100 måneder) har BoSj/afdelingen nået 100% og betaler herefter hele omkostnngen til normalistandsættelsen."
DarkXoiX skrev:
"Lejeren afholder udgifterne til normalistandsættelsen, men BoSj/afdelingne overtager (med 1% pr. måned) gradvist denne udgift. Dvs efter 8 år og 4 måneder (= 100 måneder) har BoSj/afdelingen nået 100% og betaler herefter hele omkostnngen til normalistandsættelsen."
Det gælder jo så kun, hvis det står i lejekontrakten.
Hvis det stod i OP's lejekontrakt, så ville han nok have fundet det. Det er ikke smart at vildlede OP om sin situation. OP kan ikke fradrage nogen % af istandsættelsesarbejdet, hvis ikke det står i lejekontrakten.
Når der står i en lejekontrakt, at lejemålet skal afleveres nyistandsat, er det et meget byrdefuld vilkår, for bl.a. skal alt nymales. Det er mange overraskede over.
Det er lejer, der skal betale for det hele. Hvis det kun kommer til at koste 10.000 kr., er det mirakuløst billigt, hvis det er en lejlighed af rimelig normal størrelse.
Det er muligt, at man trods lejekontraktens passus kan komme igennem med, at ens egne faglærte håndværkere må istandsætte lejemålet. Det er dog ikke klart, hvorfor OP reelt skulle ønske dette. OP kan bede udlejer om en udspecificeret regning vedrørende istandsættelsesarbejdet.
Glem det om kælderrummet. Det er lidt sent at hive fat i.
@Henry
Jeg er ikke uenig, synes bare Daxelsens kommentar var åndssvag.
Når det så er sagt vil jeg gerne citeres for at sige:
"Må være ærlig at indrømme jeg har taget udgangspunkt i stort set alle boligforeninger der findes, med den ene procent. Det er muligt reglerne kan være anderledes hos nogle private udlejere, men det skulle overraske mig."
Åh Gud det her giver mig dårlige minder fra sidste år hvor jeg fraflyttede en lejlighed med 2 kammerater . Vi havde heller ikke skrevet nogen indflytningsrapport og blev kneppet gevaldigt på det da udlejer mente at der var meget galt. Så hele vores depositum forsvandt plus vi fik en ekstra regning ....
Men tilbage til emnet så mener jeg heller ikke udlejer kan nægte jer i selv at male og ordne gulve . Han kan dog bare komme og sige at det ikk er gjort godt nok og skal laves om. (P.s hav en kyndig person f.eks håndværker med ved flyttesynet, det kan gavne jer i sidste ende )
Held og lykke :S
henry skrev:
Det er muligt, at man trods lejekontraktens passus kan komme igennem med, at ens egne faglærte håndværkere må istandsætte lejemålet. Det er dog ikke klart, hvorfor OP reelt skulle ønske dette. OP kan bede udlejer om en udspecificeret regning vedrørende istandsættelsesarbejdet.
Det vil jeg også mene er tilfældet i langt de fleste lejekontrakter, hvor udlejer foretrækker at have istandsættelses"pligten". Et evt. problem er, at der sikkert også optræder en klausul om at det så pludselig er lejers ansvar, at lejemålet er udlejningsklart til en given dato, og det kan immervæk godt virke en smule skræmmende, at man hæfter for om håndværkerne nu også lige når det. Sådan har jeg det ihvertfald selv.
Jeg er dog bekendt med at der forefindes en del udlejere, der laver lejekontrakter, der går lidt udover hvad der anses for gyldigt. I tvivlstilfælde synes jeg at en kontakt til LLO, hurtigt være de 500 kr eller hvad et medlemskab koster, værd.
Jeg tror faktisk hellere ikke, uden at have undersøgt praksis, men ud fra min egen rådgivning fra LLO (skal vi ikke bare sige jeg og min samlever har haft god brug for LLO igennem tiden :P), at det er tilladt at lejer ikke har mulighed for at komme med sit eget tilbud fra faglærte håndværkere.