Organisationstruktur når man internationaliserer

#1| 0

Hej PN


Skal lave en opgave som omhandler organisation. Har om et dansk firma, der vil ind på det mexikanske marked.

De sælger høreapparater, har en god økonomi, og mange ansatte.

Problemet er, at jeg ikke er så god til organisationsstruktur :-(



Min forespørge, er ikke at nogen laver det her for mig. Søger bare nogle hints i form af hvad man tager fat i, for at rundbarbere sådan en opgave.

Er i hvert fald helt lost, håber nogen kan hjælpe... Det mindste svar, er en hjælp!!

Redigeret af ERH4RDT d. 08-12-2015 13:14
08-12-2015 09:11 #2| 0
OP

Kan jo godt se i opgaven, det fremgår, at man skal lave den udfra mit marketing mix/plan - så forstår godt det kan være svært at hjælpe mig.

Bare om i kan nogle faktorer, man arbejder med, i denne sammenhæng, ville være en kæmpe hjælp <33333

08-12-2015 11:48 #3| 1

evt nogle overvejelser omkring outsourcing/offshoring, risk management, hidden costs, transaktionsomkostningsanalyse, kulturteori(Hofstede), Mcgregors X og Y teori, explicit/tacit knowledge, Porters generic strategies, værdikæde, Porter og Kramer om CSR/CSV.
Ved slet ikke om det er den retning du skal i, men noget af det må være et must til din opgave ;-)

08-12-2015 12:22 #4| 0
Shadowwarrior skrev:evt nogle overvejelser omkring outsourcing/offshoring, risk management, hidden costs, transaktionsomkostningsanalyse, kulturteori(Hofstede), Mcgregors X og Y teori, explicit/tacit knowledge, Porters generic strategies, værdikæde, Porter og Kramer om CSR/CSV.
Ved slet ikke om det er den retning du skal i, men noget af det må være et must til din opgave ;-)

Hvad skal han dog med alle de modeller og teorier? Han skal opstille en organisations struktur.

@OP

Ja det er vel lidt svært uden at se når vi ikke har nogen ide om hvordan du laver dit marketing mix. Det kan jo være du har lavet et aggressivt mix, der fx kræver nogle key account managere. Så kan du fortælle om hvordan strukturen bliver med dem og hvilke salgsmål du opstiller (som jo hænger samme med dine milestones). Så skal du fortælle hvordan du vil træne dem osv., der kan du komme ind på the evolution of the seven steps of selling, salgsstrategier (bala, efu), skaffe og bruge leads osv, evt. kommunikative stile..


Redigeret af madsbp d. 08-12-2015 12:23
08-12-2015 12:28 #5| 0
OP

i er begge inde på noget af det rigtige. Lærerne forventer brug af modeller og teorier, til brug af belæg for besvarelse! Tak for input @shadowwarrior . Har tænkt mig at benyttet hofstede, outsourcing, risiko-analyse, helt 100% FEDT!


@maddsbp

Ja ved godt, det er svært at besvare, uden den information :( det er det som jeg skal finde ud af.

Tænker umiddelbart en sales manager skal uddanne Mexicanere til at sælge produkterne. Kulturforskellene på Danmark og Mexico er SÅ store, at det kan være svært for en dansk sælger, at få succes i Mexico. Har ikke haft så meget salg, på min uddannelse, da det er markedsføringsøkonom. Kender kun de modeller du nævner fra forrige jobs.


Tusinde tak for input!


08-12-2015 12:40 #6| 0

Velbekomme :-)

madsbp: Prut

08-12-2015 12:58 #7| 0
ERH4RDT skrev:

i er begge inde på noget af det rigtige. Lærerne forventer brug af modeller og teorier, til brug af belæg for besvarelse! Tak for input @shadowwarrior . Har tænkt mig at benyttet hofstede, outsourcing, risiko-analyse, helt 100% FEDT!

@maddsbp

Ja ved godt, det er svært at besvare, uden den information :( det er det som jeg skal finde ud af.

Tænker umiddelbart en sales manager skal uddanne Mexicanere til at sælge produkterne. Kulturforskellene på Danmark og Mexico er SÅ store, at det kan være svært for en dansk sælger, at få succes i Mexico. Har ikke haft så meget salg, på min uddannelse, da det er markedsføringsøkonom. Kender kun de modeller du nævner fra forrige jobs.

Tusinde tak for input!




Markedsføringsøkonom siger du?
Så må du have haft noget om hvordan strukturen på salgsafdelingen skal være.
Skal det være delt op i forhold til produkt/industri/geografi?
Aflønning bør du også tænke på, hvad motiverer mexicanere vs hvad motivere danskere?

Når du siger du vil bruge Hofstede, så husk at forhold dig kritisk til det - og forklar hvorfor du evt mener at forskellen på mexicanere og danskere er mindre/større på nogle punkter.
Hvornår skal du aflevere?
Jeg er lige på vej ned og se Wolfsburg i aften, men kommer til min computer i nat.
Og vil godt sende nogle af mine noter fra AP Degree, som jeg gjorde færdig sidste år.
08-12-2015 13:05 #8| 0
OP
Jones skrev:

Markedsføringsøkonom siger du?
Så må du have haft noget om hvordan strukturen på salgsafdelingen skal være.
Skal det være delt op i forhold til produkt/industri/geografi?
Aflønning bør du også tænke på, hvad motiverer mexicanere vs hvad motivere danskere?

Når du siger du vil bruge Hofstede, så husk at forhold dig kritisk til det - og forklar hvorfor du evt mener at forskellen på mexicanere og danskere er mindre/større på nogle punkter.
Hvornår skal du aflevere?
Jeg er lige på vej ned og se Wolfsburg i aften, men kommer til min computer i nat.
Og vil godt sende nogle af mine noter fra AP Degree, som jeg gjorde færdig sidste år.

Det må du meget gerne sende! Skriver min mail i en PM.

Har haft lidt om struktur, i faget organisation ja.

Jeg tænker via en analyse af gert hofstede's kulturdimensioner, finder jeg fx. frem til at Mexico's kultur er præget af Masculinity- dvs, drevet af konkurrence og stor stræben efter succes. Så kunne man nemt argumentere for provisionsløn. (Bare et eksempel)

Forstår ikke helt "Skal det være delt op i forhold til produkt/industri/geografi?" :(


tak for indput!!!!

08-12-2015 13:22 #9| 0

I forlængelse af Hofstede, er Mcgregor omkring lederstil ganske oplagt, tænker jeg :-)

08-12-2015 13:29 #10| 0
OP
Shadowwarrior skrev:I forlængelse af Hofstede, er Mcgregor omkring lederstil ganske oplagt, tænker jeg :-)

Kender ham ikke! Prøver lige at læse op på det:) tak

08-12-2015 13:31 #11| 0
OP

ah ham kender jeg godt!! Det passer perfekt jo

08-12-2015 14:41 #12| 0

Ift. "training needs" og "leadership for employer" kan du evt snakke om selvledelseskompetence og ledelse til selvledelse (facilitering af selvledelse). Selvledelse er et ret udbredt fænomen/buzzword i det nye årtusinde

09-12-2015 14:40 #13| 0
OP

@Jones


Skal aflevere i morgen tidlig :)

09-12-2015 15:09 #14| 0

Jeg har så skidt internet i toget på vej hjem fra Hamborg. Om en time er jeg i DK og sender dig det :)

09-12-2015 15:22 #15| 0
OP
Jones skrev:Jeg har så skidt internet i toget på vej hjem fra Hamborg. Om en time er jeg i DK og sender dig det :)

fedt!! tak for det, safe trip :)

09-12-2015 15:37 #16| 0

Blot nogle ustrukturerede noter, mest noget der måske kan få tankerne igang:


Jeg ville overordnet kigge tungt på in/outsourcing dynamikken der blev refereret til tidligere, samt hvad ambitionerne er. Og start fra forbrugeren: hvordan køber de høreapparater i dag (får de en henvisning fra en læge, eller går de direkte ind i en specialbutik - er der offentlige tilskud for den sags skyld)? Skal kategorien udvikles, eller skal forbrugerne konverteres over til dette brand. Er produktet så komplekst / eksklusivt at det kræver at du ejer butikken der sælger, og dermed har fuld kontrol over salg og pris mv.? Eller findes der allerede et modent marked med avanceret distribution, som man kunne sigte efter at connecte med?


En vinkel kunne være denne: I praksis er købekraften til et dansk høreapparat nok størst i en håndfuld storbyer i Mexico. Mexico City til at starte med, ambitionen er at komme ind i en eksisterende kategori af butikker. Det kræver et hovedkontor i MC med en overordnet salgchef, en mindre marketingafdeling, nogle produktspecialister, supportfunktioner, et par KAMs (hvis der findes eksisterende detailkæder f.eks.), dertil de enkelte sælgere der skal ud til butikkerne og sørge for at få "hyldeplads" (nok lidt mere komplekst end hyldeplads i denne kategori) - de skal nok gerne have erfaring fra lignende branche osv. osv.


← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar