Overvejer ny leasing bil, gode råd ønskes

#1| 0

Hej PN

 

Kører rundt i en Skoda Octavia, som til næste forår fylder 10 år. Er i princippet rigtigt glad for den, men konens bil har også nået en højere alder og at have 2 gamle damer i bilparken går nogle gange udover den daglige drift, da værkstedsbesøgene selvfølgelig bliver hyppigere.

 

Derfor overvejer jeg om Octavia'en skal skfites ud med en leaset el-bil, så vi kun har en gammel bil tilknyttet husstanden. Jeg er dog blank på leasingområdet, da jeg aldrig har prøvet det før. Synes det er enormt svært at overskue markedet og finde de gode tilbud.

 

Kører 20.000 km årligt og vil stadig gerne have en bil af en hvis størrelse, da vi er en familie på 4 (dog ikke små børn længere). Er jo vant til meget plads i Octavia'en. Max månedlig ydelse vil være 5000 kr.

 

Jeg har kigget på Skoda Enyaq Coupe, men synes jo egentlig ikke, at det er et godt tilbud. Bilen kan jeg dog godt lide.

 

Hvad er der ellers på markedet som kan give mening?

06-12-2024 13:30 #2| 1

Vi har netop købt en alm enyaq fra 21 og vi er meget glade for den. Jeg kender ikke leasing priserne, men selve driften af bilen er billig (strømmen) kontra brændstof, specielt hvis du kan få en refusionsaftale. Kræver dog, at du hverken har solceller eller varmepumpe i forvejen.

Der er mange gode biler på markedet, ID4 kunne også være et bud. Kig evt på YouTube, der er mange gode tips og tricks til elbiler.

I bør kunne få rigtig meget bil for de penge. Mange er jo også glade for Tesla model y :)

07-12-2024 04:20 #3| 2

Hvorfor Coupe? Der ville jeg til hver en tid vælge den almindelig enyaq som har mere plads bagi.

 

Med et budget på 5.000 kr. om måneden så kan I købe bil for ca. 400.000 kr. med lån og vedligeholdelsesudgifter måske lidt mindre.

 

Der kan I få ekstremt meget for penge. Jeg ville dog se hvor langt jeg kunne strække de biler I har. Der sker meget i elbil markedet og en måned kan sagtens betyde en besparelse på 10.000 kr. eller mere.

 

Igår kom der lige nyhed om at BYD (stort kinesisk bilfirma) sænker priserne med 10% i Europa fra januar 25. Det ville ligge yderligere pres på andre bilfabrikker og brugt priserne.

 

En god grund til at købe fremfor at lease er at der indføres højere afgifter på elbiler fra 2026-2030, medmindre politikerne beslutter at ændre dette for at nå deres målsætning i 2030.

 

 

Hvis det skulle bilkøb lige nu ville jeg nok prøvekøre følgende biler:

 

  • Skoda Enyaq 
  • Tesla Y
  • Kia EV3
  • Volvo Ex C40
  • Renault E Scenic
  • ID4

Jeg har sikkert glemt nogle stykker. Personligt synes jeg man får mest for pengene med en Tesla, Kia og Renault. Personligt ville jeg aldrig købe en Tesla lige nu, men det er mere etisk og politisk end på baggrund af bilens kvaliteter. De 2 andre biler har lang rækkevidde og gode anmeldelser, samt har Kia 7 års garanti.

Redigeret af Kongs d. 07-12-2024 08:58
07-12-2024 10:08 #4| 0
OP
MrLe-roy skrev:

Vi har netop købt en alm enyaq fra 21 og vi er meget glade for den. Jeg kender ikke leasing priserne, men selve driften af bilen er billig (strømmen) kontra brændstof, specielt hvis du kan få en refusionsaftale. Kræver dog, at du hverken har solceller eller varmepumpe i forvejen.

Der er mange gode biler på markedet, ID4 kunne også være et bud. Kig evt på YouTube, der er mange gode tips og tricks til elbiler.

I bør kunne få rigtig meget bil for de penge. Mange er jo også glade for Tesla model y :)

 

Dejligt at høre med jeres erfaringer med Enyaq. Svigerforældrene har også en og er mega glade for den. Vi kan godt få refusion, da vi ikke har solceller eller varmepumpe.

07-12-2024 10:12 #5| 0
OP
Kongs skrev:

Hvorfor Coupe? Der ville jeg til hver en tid vælge den almindelig enyaq som har mere plads bagi.

 

Med et budget på 5.000 kr. om måneden så kan I købe bil for ca. 400.000 kr. med lån og vedligeholdelsesudgifter måske lidt mindre.

 

Der kan I få ekstremt meget for penge. Jeg ville dog se hvor langt jeg kunne strække de biler I har. Der sker meget i elbil markedet og en måned kan sagtens betyde en besparelse på 10.000 kr. eller mere.

 

Igår kom der lige nyhed om at BYD (stort kinesisk bilfirma) sænker priserne med 10% i Europa fra januar 25. Det ville ligge yderligere pres på andre bilfabrikker og brugt priserne.

 

En god grund til at købe fremfor at lease er at der indføres højere afgifter på elbiler fra 2026-2030, medmindre politikerne beslutter at ændre dette for at nå deres målsætning i 2030.

 

 

Hvis det skulle bilkøb lige nu ville jeg nok prøvekøre følgende biler:

 

  • Skoda Enyaq 
  • Tesla Y
  • Kia EV3
  • Volvo Ex C40
  • Renault E Scenic
  • ID4

Jeg har sikkert glemt nogle stykker. Personligt synes jeg man får mest for pengene med en Tesla, Kia og Renault. Personligt ville jeg aldrig købe en Tesla lige nu, men det er mere etisk og politisk end på baggrund af bilens kvaliteter. De 2 andre biler har lang rækkevidde og gode anmeldelser, samt har Kia 7 års garanti.

 

 Mange tak for dit indlæg. Det er super brugbart. Vi har kig på en Coupe pga. designet, foretrækker den fremfor den almindelige Enyaq, men har ikke lagt mig fast. Leasing overvejelserne er fordi, at der sker så meget med elbilsmarkedet og vi kun er bundet 12 måneder af en aftale. Jeg er heller ikke vild med at tage et lån, hvis der skulle ske ændringer på økonomifronten herhjemme. Så er det nemmere at komme ud af leasing kontra måske at tabe rigtigt mange penge på et salg.

07-12-2024 10:33 #6| 0
MrLe-roy skrev:

…… men selve driften af bilen er billig (strømmen) kontra brændstof, specielt hvis du kan få en refusionsaftale. Kræver dog, at du hverken har solceller eller varmepumpe i forvejen.

 Skal til at bygge hus, og havde tænkt solceller og elbil ind i projektet. Er det en økonomisk dårlig kombo, givet ovenstående, hvis jeg skal maksimere værdien af mine investeringer?

07-12-2024 10:47 #7| 0
Jensen skrev:

 Skal til at bygge hus, og havde tænkt solceller og elbil ind i projektet. Er det en økonomisk dårlig kombo, givet ovenstående, hvis jeg skal maksimere værdien af mine investeringer?




Det regnestykke har jeg ikke lavet, men det afhænger vel af hvor meget I kører og om I har flere biler. Hvis I har 2 biler, skal begge så være på el?

Refusionen på vores aftale er 94 øre pr. KWh, så det løber op over tid. Hvis man kører meget vil jeg tro at en clever aftale også er en fin løsning :)

Men hvis du en dag står og skal sælge dit hus, så ville jeg da ikke være ked af at have solceller. Men om det økonomisk kan betale sig, det har jeg ingen anelse om :)
Redigeret af MrLe-roy d. 07-12-2024 10:49
07-12-2024 13:04 #8| 1

Tag en prøvekørsel i en XPENG G9.

Så vil du ikke være i tvivl😊

07-12-2024 16:00 #9| 0
OP
Rambam skrev:

Tag en prøvekørsel i en XPENG G9.

Så vil du ikke være i tvivl




Den er til gengæld for stor. Har længe haft kig på G6'eren, men er gået lidt væk fra den igen.
07-12-2024 16:59 #10| 0

Helt klart model Y. 
De andre er også et godt bud, men Tesla er bare langt længere fremme på alt det tekniske 😊


evt. BYD er også en super fed bil hvor du får ekstrem meget for pengene .. der kan du lease for 5000 om måneden for deres performance model og kun 15000kr i udbetaling mener jeg.



07-12-2024 18:47 #11| 0
Schaffen85 skrev:

Helt klart model Y. 
De andre er også et godt bud, men Tesla er bare langt længere fremme på alt det tekniske

 

  Ville være dumt at købe/lease BYD nu når de lige har offentliggjort prisfald på 10% til januar.

 

Og egentlig meget enig om Model Y og havde nok selv gået med den, hvis det ikke var Musk/Trump showet. Lidt den samme diskussion om kinesiske biler er etisk korrekt at købe. Men ja en helt anden debat.

Redigeret af Kongs d. 07-12-2024 18:49
07-12-2024 19:02 #12| 0
Eskeman skrev:

Den er til gengæld for stor. Har længe haft kig på G6'eren, men er gået lidt væk fra den igen.

 

 Fair nok. Jeg tog den pga størrelsen😊


Har du overvejet en IONIQ 5.,

07-12-2024 19:49 #13| 0
Kongs skrev:

 

  Ville være dumt at købe/lease BYD nu når de lige har offentliggjort prisfald på 10% til januar.

 

Og egentlig meget enig om Model Y og havde nok selv gået med den, hvis det ikke var Musk/Trump showet. Lidt den samme diskussion om kinesiske biler er etisk korrekt at købe. Men ja en helt anden debat.

 

 Så venter han vel bare til Januar ;)


ja det er en anden debat selvom jeg aldrig kommer til at forstå argumentet ;).   Nu bliver ret mange batterier lavet i Kina, så det også en jungle i sig selv.

BYD laver også batterier for Tesla og er verdens førende indenfor det.. 


Men ja Tesla Y er en rigtig god bil og alt teknik spiller bare.

Opdateringer kommer automatisk og koster ikke en kr.  


07-12-2024 21:09 #14| 0

F6ck hvor jeg elsker el-bils-tosserne. En masse tåber har overbevist sig selv som at afskrivning er ubetydeligt. Sandheden er e anden, stakkels mennesker... 

07-12-2024 21:18 #15| 0

Tesla er det hvad Toyota Avensis var fra slut 90’er en mange år frem? Charmen er i hvert fald til at overse for mit vedkommende.

07-12-2024 21:21 #16| 6
Schaffen85 skrev:

 


ja det er en anden debat selvom jeg aldrig kommer til at forstå argumentet ;).   

Sorry for hijack, men hvordan kan du ikke forstå det? :-) Det bedste, man som privatperson kan gøre, hvis man ikke synes, en verden domineret af Musk og Kina er ideelt, er ved at boycotte deres produkter. Mikroaktivisme kan have en effekt, hvis nok hopper på vognen :-)  

 

On topic: Jeg ville også vente og malke dine nuværende biler. Ser ud, som om der kommer til at ske en del på elbil-markedet i 2025, så jeg ville vente, hvis ikke behovet er akut.  

07-12-2024 21:26 #17| 17
Lilbabs skrev:

F6ck hvor jeg elsker el-bils-tosserne. En masse tåber har overbevist sig selv som at afskrivning er ubetydeligt. Sandheden er e anden, stakkels mennesker... 




Tak for dit gode indspark til tråden.
08-12-2024 09:15 #18| 1
Lilbabs skrev:

F6ck hvor jeg elsker el-bils-tosserne. En masse tåber har overbevist sig selv som at afskrivning er ubetydeligt. Sandheden er e anden, stakkels mennesker... 

 

 Fordi en ny benzin/diesel skal slet ikke afskrives over de næste år hvor det vælter ind med afgifter og restriktioner?!


Det var dog en tåbelig og naiv holding

08-12-2024 09:17 #19| 0
Mads Møller skrev:

 

 Fordi en ny benzin/diesel skal slet ikke afskrives over de næste år hvor det vælter ind med afgifter og restriktioner?!


Det var dog en tåbelig og naiv holding

 

Ja og mange af dem bliver usælgelige i DK om nogle år. Men ja det betyder jo ingen afskrivning.

Redigeret af Kongs d. 08-12-2024 09:17
08-12-2024 10:01 #20| 0

Sørg for at bilen har Android Automotive. 

Redigeret af Caidic d. 08-12-2024 10:01
08-12-2024 12:51 #21| 1
Kongs skrev:

 

Ja og mange af dem bliver usælgelige i DK om nogle år. Men ja det betyder jo ingen afskrivning.

 

 Præcis. Jeg tænker at en ny fossil-bil vil være den nok værste “investering” man kan lave PT.


…og er man nervøs for afskrivninger så køb noget gammelt lort, leas’ eller tag cyklen.

10-12-2024 11:51 #22| 0

Jiimmy fra biler.tv har mange test af elbiler og gåde råd. Jeg synes han har ret i denne video mht. garanti er for kort på tyske og franske biler.

10-12-2024 16:06 #23| 0
pokerlife skrev:

Jiimmy fra biler.tv har mange test af elbiler og gåde råd. Jeg synes han har ret i denne video mht. garanti er for kort på tyske og franske biler.

 

Ja det har jo desværre været et generelt problem i mange år. Udfordringen er så hvis kvaliteten ikke følger med når prisen skal presses ned og underleverandører sandsynligvis leverer et dårligere produkt.

 

Det er også tankevækkende at de ikke tør stå ved deres produkt, hvis det er så bundsolidt ift. konkurrenterne fra Kina som giver 5-7 års garanti.

Redigeret af Kongs d. 10-12-2024 16:12
10-12-2024 17:09 #24| 2
Kongs skrev:

 


Ja og mange af dem bliver usælgelige i DK om nogle år. Men ja det betyder jo ingen afskrivning.




Ah, lad os nu se. Der er helt sikkert en trend mod EL-biler, men jeg synes nu også jeg hører om flere der skifter tilbage igen.

Men OP vil have en EL-bil, så det må selvfølgelig være udgangspunkt for rådgivningen.
10-12-2024 18:07 #25| 1
Aurvandil skrev:

Ah, lad os nu se. Der er helt sikkert en trend mod EL-biler, men jeg synes nu også jeg hører om flere der skifter tilbage igen.

Men OP vil have en EL-bil, så det må selvfølgelig være udgangspunkt for rådgivningen.

 

 Tjah faktum er jo politikerne vil have bilparken til at være skiftet i 2030. Så der slet ikke sælges benzin eller dieselbiler til den tid. Der er dog flere udfordringer ved dette som endnu ikke er løst. bl.a. vores elnet som slet ikke lige nu ville kunne løfte opgaven med så mange elbiler.

 

Usælgelig er også så meget sagt, de kan jo nok sælges, men enten til en væsentlig hårdere afskrivning eller til udlandet. Faktum er jo lige nu holder benzin bilerne egentlig deres pris meget pænt.

Redigeret af Kongs d. 10-12-2024 18:08
10-12-2024 19:59 #26| 0
Kongs skrev:

 


 Tjah faktum er jo politikerne vil have bilparken til at være skiftet i 2030. Så der slet ikke sælges benzin




Er det ikke 2035?
Jeg synes udviklingen går alt for langsomt på området til at jeg tror på vi kan undvære benzinbiler de næste 20 år.
Dog fint med en EL-bil, hvis man bare skal bruge den til at køre frem og tilbage på job, hente børn, køre I Bilka og den slags hverdagsting.
10-12-2024 21:11 #27| 1
Aurvandil skrev:
Er det ikke 2035?

 

Jeg mener også at salget af fossil biler først stoppes 2035 - tror at årstallet 2030 dukker op fordi der i transportaftalen fra 2020 blev aftalt, at den daværende regering skulle arbejde for at muliggøre et stop for salg af nye benzin- og dieselbiler i 2030 i EU.


De kom dog ikke igennem med et stop allerede 2023 da EU har sat 2035 som slutdato for salg af fossile biler.


Når vi kommer til 2035, og mange efterfølgende år, vil der stadig være ganske mange husholdninger der har en benzin bil og jeg tvivler på at der vil blive vedtaget så vidtrækkende restriktioner at man direkte tvingen til at skifte, da det vil betyde at de økonomisk dårligt stillede kommer i klemme.

De biler der stadig er på markedet i 2035 vil få en passende tid til at blive slidt op - kan jo heller ikke være rimeligt, at en bil der er købt i 2034 er ubrugelig året efter - der vil ganske givet ske en langsom naturlig udfasning og når der ikke er så mange tilbage vil der blive tilbudt en fornuftig skrofningsordning.

 




10-12-2024 21:36 #28| 3

Ambitionen er jo 1 mill elbiler
Og der er 3 mill biler i DK
Så der er nok stadig brug for brændstofbiler længe endnu

Men jeg glæder over elbiler i KBH
De støjer ikke, og de oser ikke
Passer perfekt til byen
Glæder mig også til selv at få en elbil, når nuværende er slidt ned

11-12-2024 07:20 #29| 0

Ok fair det er nok korrekt med 2035. Men anyways der er jo også mange bilfabrikker som har indset at diesel er fortid allerede nu og producerer ikke flere. Det samme kommer nok også til benzinbiler.

11-12-2024 09:25 #30| 0
Kongs skrev:

 


Det er også tankevækkende at de ikke tør stå ved deres produkt, hvis det er så bundsolidt ift. konkurrenterne fra Kina som giver 5-7 års garanti.

 

 At kineserne giver længere garanti, ville jeg ikke i sig selv betragte som sigende for de respektive produkters kvalitet.

 

Der er syge konkurrenceforhold med kineserne, og jeg har ikke særlig tiltro til at deres garanti nødvendigvis på samme måde er relateret til sikkerhed for produktets holdbarhed.

 

11-12-2024 09:35 #31| 0

Jeg ved intet om det, men er det lidt som når vaskemaskinen har "10 års garanti på motor", hvor motoren aldrig går i stykker, men lejer, varmelegemer og alt muligt andet er de reelle bekymringer?

11-12-2024 11:07 #32| 0
henry skrev:

 

 At kineserne giver længere garanti, ville jeg ikke i sig selv betragte som sigende for de respektive produkters kvalitet.

 

Der er syge konkurrenceforhold med kineserne, og jeg har ikke særlig tiltro til at deres garanti nødvendigvis på samme måde er relateret til sikkerhed for produktets holdbarhed.

 

 

 Enig. 

 

i min optik har en garanti fra et kinesisk mærke ikke lige så meget værdi som en garanti fra et af de etablerede mærker. 

 

så det er nemt nok for evt. BYD at gi mega lang garanti. Hvis så bilen er noget lort, så honere de ikke garantien eller lader firmaet gå konkurs. 

 

det har skoda Vw immerværk lidt sværere ved. 

men det er selvfølgeligt min egen holdning

 

11-12-2024 18:55 #33| 0
Aurvandil skrev:

Er det ikke 2035?
Jeg synes udviklingen går alt for langsomt på området til at jeg tror på vi kan undvære benzinbiler de næste 20 år.
Dog fint med en EL-bil, hvis man bare skal bruge den til at køre frem og tilbage på job, hente børn, køre I Bilka og den slags hverdagsting.

 At mene at el-bilen kun fungerer som en hverdagsting tenderer til ignorance. 

 

11-12-2024 18:59 #34| 0
OP

Tråden stikker lidt af og der kommer meget få konkrette forslag. I mellemtiden har jeg fundet ud af, at Skoda Enyaq kommer i en faceliftet udgave i 2025, så jeg tror, at jeg venter på de nye priser + hvad der ellers sker på markedet.

11-12-2024 20:53 #35| 0
Qured skrev:

 At mene at el-bilen kun fungerer som en hverdagsting tenderer til ignorance. 


 




Nej, det handler om behov.
Hvis en EL-bil fungerer til dine behov er det jo superduper.
11-12-2024 22:16 #36| 0
henry skrev:

 

 At kineserne giver længere garanti, ville jeg ikke i sig selv betragte som sigende for de respektive produkters kvalitet.

 

Der er syge konkurrenceforhold med kineserne, og jeg har ikke særlig tiltro til at deres garanti nødvendigvis på samme måde er relateret til sikkerhed for produktets holdbarhed.

 

 

 Tjah nu nævnte jeg kinesiske biler men der er jo også mange andre fornuftige bilmærker f.eks. Toyota som vil tilbyde lange garantier, men de europæiske sakker bagud og ja det er et skæv vridende marked med de kinesiske statsstøtter og Tesla som sætter priserne ned


Jeg forstår bare ikke hvis man har et fantastisk produkt så bør man kunne stå inde for det. Hvis garantien er en god forretning for de andre fabrikanter så er det jo muligvis bare dårlig forretning for de europæiske fabrikanter, som de ikke kan få til at køre rundt. Jeg tvivler stærkt på man giver en garanti væk gratis, men har kalkuleret med hvad det giver på den lange bane.

 

Men de europæiske bilfabrikanter har jo også generelt sovet gevaldigt i timen og kommet alt for sent igang for alvor med elbil markedet. Det kan de kun takke sig selv for.

11-12-2024 22:17 #37| 0
Eskeman skrev:

Tråden stikker lidt af og der kommer meget få konkrette forslag. I mellemtiden har jeg fundet ud af, at Skoda Enyaq kommer i en faceliftet udgave i 2025, så jeg tror, at jeg venter på de nye priser + hvad der ellers sker på markedet.

 

Enig ligesom ID4 fik et ordentligt tur og nu faktisk er rigtig fornuftig selvom den var lidt udskældt. Jeg tror desværre, at den bliver ret pebret ift. andre muligheder i markedet, men ellers vent til sommer hvis du kan så kommer Skoda ofte med Tour de France kampagner.

Redigeret af Kongs d. 11-12-2024 22:18
11-12-2024 23:32 #38| 0

lidt sjov læsning når så mange roser Tesla for at være næsten fejlfri



Teslaer dumper på stribe til bilsyn – Ekstra Bladet

12-12-2024 00:05 #39| 0
Mr.Bean1957 skrev:

lidt sjov læsning når så mange roser Tesla for at være næsten fejlfri



Teslaer dumper på stribe til bilsyn – Ekstra Bladet

 

Heller ikke noget nyt, det gammel historie bare ny artikel. Og klart de dyreste at reparere og finde reservedele til og også derfor forsikringen på Tesla koster væsentligt mere end andre mærker, har spurgt en assurandør, hvorfor der var så stor forskel og det er den primære årsag.

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar