Pædagoger i børnehave, ansvarlighed?

#1| 0

Jeg er lykkelig far til 2 dejlige piger på 4 år, som er glade for at gå i børnehave.
Vi er overvejende positive overfor institutionen og vi synes også at der foregår en god del spændende aktiviteter.
Der har været enkelte punkter som vi har påpeget, bl.a. vores børn ikke fik smurt solcreme på til middag, når nu de skulle lege ud hele eftermiddagen.
Pigerne smøres ind hjemmefra inden de afleveres, så de er beskyttet om formiddagen.
Det har vi dog haft en dialog om og jeg tror det er blevet bedre.

Mine forældre har i dag hentet vores piger i børnehaven og de lægger straks mærke til følgende:

-alle børn er ude og lege og der er 3 pædagoger tilstede. Alle pædagoger sidder ved et bord og snakker udenfor og kan derfor se måske 30% af områdets areal.
Der er børn på den anden side af huset og der er børn længere væk, som ikke er under nogen former for opsyn.

Adspurgt om hvor mine børn befinder sig, svarer de at nok er ved voldene. Ikke korrekt og pædægogen har blot svaret ud fra en formodning.

Jeg fortæller de gamle at det faktisk er ret normalt, men at der er stor forskel på hvordan der holdes øje udenfor. Nogle pædagoger bevæger sig rundt i området og følger med. Andre sidder stort set altid ned.

Spørgsmålet er derfor i første omgang, hvad der egentlig forventes og kan forlanges af pædagogerne?


02-09-2010 22:19 #2| 0

Har arbejdet på en specialskole med SFO i et år, og der skulle der cirka 1 voksen til 5-6 børn.

Men det er især galt hvis du spørger dem hvor dine børn er og de siger noget ukorrekt. Børnene skal lege et sted hvor de voksne kan holde opsyn.

02-09-2010 22:26 #3| 0

Hvorfor skal det altid være sådan at pædagogerne SKAL vide hvor alle børn befinder sig.
Det er en umulig opgave, men de skal gøre det efter deres bedste evne..

I princip så ville det letteste vel være at give alle børn en GPS ankellænke på når de kommer så kan pædagoggerne altid vide hvor de er..

Så kan man også måle deres puls og sikre sig de er levende :)

02-09-2010 22:28 #4| 0

Pædagoger er generelt så pissedovne at det nok er svært at få ændret deres mentalitet og dermed få gjort noget ved det.

02-09-2010 22:34 #5| 0

Hehe selvfølgelig skal pædagogerne ikke altid vide hvor dine små poder er.
Er enig i hvad PantherDk siger.
Det har aldrig været et problem, at man ikke har styr på dem 100%. Så længe man sikrer sig at man kan høre dem hele tiden, og at de ikke kan rende ud af stedet så ser jeg ikke noget problem i at de sidder og pludrer en del.

Jo ældre de bliver jo mere plads og frihed får de også. Så håber da at de som 4 årige har en del frihed nu. Det kan de jo godt administrere så længe de forholdsvist hurtigt kan komme til en pædagog hvis de har brug for det.

02-09-2010 22:46 #6| 0

hønefar imo.

02-09-2010 23:00 #7| 0

@sakii

Jeg har selv arbejdet i børnehave 6 år, jeg mener godt du kan forlange at der er mere opsyn med børnene, dog mener jeg ikke at du kan forlange at en pædagog skal vide hvor dine børn befinder sig. At de bare sidder på en bænk og snakker er ikke acceptabelt! Men jeg vil da gerne indskyde at med de besparinger der er på børnepasningsområdet og tidligere har været gør at flere steder skipper en vikar ved sygdom af det faste personale og derved bliver det svært at have et helt nøjagtigt overblik over mange ting, jeg har flere gange været alene med 20 børn. I en børnehave får man ikke længere børnepasning, man får børne opbevaring, det har vi en fin regering som har sørget for. Men var jeg dig ville jeg da helt sikkert tage det om med lederen på stedet og evt. hvis der holdes noget forældremøde.

@djowgern

Lyder da ikke til det er studenterhuen der trykker hos dig.

02-09-2010 23:00 #8| 0

@sakki

Nu har du vel opdraget dine pigergodt hjemmefra så de ved hvad de må og ikke må...

02-09-2010 23:01 #9| 0

@djow
LOL det er vist et meget godt eksempel på, at du snakker som du har forstand til.. Meget kan man sige om arbejdet i en børnehave, men ustressende er det fandema ikke.

Og ellers enig med de andre her i tråden, børnene er vel formodentlig inden for et afgrænset område hvor de ikke kan løbe ud på veje, har mulighed for at få fat i nogle farlige ting o.s.v ergo er der vel ingen der kan forvente, at alle børn holdes under konstant opsyn.

02-09-2010 23:10 #10| 0

Så længe pædaggisk arbejde er så nedprioriteret i samfundet, som det er tilfældet, lav løn, besparelser etc.... Vil normeringen være derefter.... Så det er standard at opleve noget a la det OP nævner....

02-09-2010 23:14 #11| 0

Er leder af en daginstitution, og på vej i seng så jeg kan være frisk til at afholde sommerfest til kl. 19 imorgen for børn og forældre - så mit svar bliver kontant og lige fra hoften uden korrekturlæsning!.

1.
Pædagogerne skal ikke vide hvor alle børnehavebørn er, der skal skabes et pædagogisk miljø ikke et fængselsmiljø!
Der er masser af udvikling i at børnene skal klare forskellige problemstillinger i løbet af dagen på egen hånd uden voksen indblanding, såsom praktiske ting, løsning af konflikter osv.
Som forælder må du også kende til at dine unger 'intet' kan når du er tilstede, eksempelvis tage tøj på smøre brødet etc. men fint håndterer disse ting selvstændigt når du ikke har tid.

2.
Legepladsen eller inde miljøet skal selvfølgelig følge gældende sikkerhedskrav således dit barn er sikkert på området også uden opsyn.

3.
selvfølgelig skal der være opsyn, og pædagogerne skal cirkulere rundt efter behov, og tro mig de ved hvor udbryderkongen Malthe og skovlslageren Ali er - Men de søde tvillingepiger Filuka og Silke på 4 behøves der altså ikke være 24/7 opsyn med!

4.
Selvfølgelig snakker pædagoger, og også om 'x-factor' og 'dagens mand' som på alle andre arbejdspladser! MEN det er min klare opfattelse at Laaaangt det meste snak er af pædagogisk karakter, det kunne være den famøse sommerfest der skal planlægges, eller et barns udvikling der skal diskuteres, det kan være den ene pædagog lige er kommet fra møde med psykologen og nogle informationer skal overleveres.
Husk på at åbningstiden 6.30-17.00 er fyldt med børn, og der kun er 1 månedeligt personalemøde til disse informationer typisk fra 17-21 (hvor en del af personalet er mødt 6.30 den dag og andre skal møde samme tid dagen efter!)
... så kunne man holde flere møder, og ja det ville der også være behov for - men det ville give afspadsering, og så ville der sgu kun være én pædagog på legepladsen den torsdag eftermiddag!

Det vil også lige være på sin plads at understrege at der hvor der forekommer mest snak, er morgen og eftermiddag hvor børn bliver hentet og bragt (og så ser forældrene det selvfølgelig) - for i disse tidsrum har pædagogerne ikke startet aktiviteter op som kræver der fulde opmærksomhed, således har de (for det meste) overskud til at hjælpe forældrene ordentligt ud af døren eller komme med et par anekdoter fra barnets hverdag og liv således I ved hvordan det går.

5.
Solcreme skal ungerne selvfølgelig have på, hvis det smutter så bær over med det. Sker det flere gange så konfronter personalet. Husk i øvrigt at løst tøj med lange armer osv. klart er at fortrække ifht. solcreme!

6.
Brug lidt tid når I henter og tag nogle snakke med pædagogerne: 'Hvad har i lavet idag?', 'Fed aktivitet i lavede!', 'hvad synes i om hendes sproglige eller motoriske udvikling' osv. så der opbygges en god dialog - for så er det også lettere at komme når der er noget man vil påtale!

7.
Jeg kender ikke institutionen, men er dog ret sikker på der ikke er tale om dovenskab eller ligegyldighed!

Hvis der er andet er du/I velkommen til at spørge enten her eller i PM.

DaBLAM

02-09-2010 23:23 #12| 0

Et IRL eksempel på en pædagogs ligegyldighed/dovenskab.(dette er næppe gældende for alle pædagoger, but still...

Jeg er vikar på en folkeskole og jeg har en 0.klasse hele dagen. Vi skal i skoven (1km væk fra skolen) sammen med parallelklassen sammen med den pædagog som normalt har klasserne. I skoven kan vi ikke finde 7 af børnene da vi skal hjem(de er most likely flygtet fra os. Han siger at vi bare går hjem uden de 7 børn, så må de selv komme tilabge på skolen.

Dejlig ansvarsfuld pædagog. I dette tilfælde var han dog spot on. De 7 slyngler kom selv tilbage efter lidt tid.

02-09-2010 23:42 #13| 0

Jeg snakker blot ud fra den erfaring jeg har. Jeg har arbejdet som pædagogmedhjælper/vikar i 6 forskellige børnehaver nu og mønstret er, som oftest, det samme: så snart der er mulighed for det sætter pædagogerne sig ned og drikker deres kaffe og snakker om de nye tasker de lige har købt.

Jeg er helt med på at det kan være hårdt og stressende en gang i mellem, men folk der ikke har set det indefra ville blive rystede over hvor let pædagogerne tager på mange ting, hvor ugidelige de fleste er og hvor let de prøver at komme uden om de forskellige situationer der opstår.

Nu vi er kommet ind på andre sider af sagen, så undrer jeg mig til tider over at pædagogerne brokker sig over hvor lidt personale der er, og hvor meget de lider under besparelser. De steder hvor jeg har hørt brok og uh det er så hårdt og så videre har vi som oftest været så meget personale at man faktisk går rundt og småkeder sig fordi der ikke er noget at lave. Hvis det er sådan situationen er i andre børnehaver må jeg ærligt indrømme at jeg er rystet over at de føler sig så pressede over nedskæringer.

03-09-2010 00:02 #14| 0

De steder hvor jeg har hørt brok og uh det er så hårdt og så videre har vi som oftest været så meget personale at man faktisk går rundt og småkeder sig fordi der ikke er noget at lave.


Djowgren

Der er sku altid noget at lave i en børnehave. Lyder sku som om det er dig der har været den mest dovne, og så sviner du de andre pædagoger til på den måde.

Undskyld, men dine udtalelser tyder på du har en meget lav intelligens.

Mikkmakk

03-09-2010 01:17 #15| 0

Mikkmakk +1

03-09-2010 02:09 #16| 0

Jeg er pædagog... :-)

Een af fagets største udfordringer ift. øget anseelse, status mv. er, at der kræves en vis grad af metodekendskab for at kunne anerkende pædagogernes arbejde fuldt ud.

En random pædagogmedhjælper (eller en forælder) uden nogen særlig stor pædagogisk indsigt, vil derfor ofte få indtryk af, at pædagoger ikke laver en skid.
Men pædagogerne laver faktisk noget. De ved, hvem/hvad de skal iagttage, hvem der har brug for støtte til at danne sociale relationer, hvem er meget impulsstyret og har brug for ekstra støtte i aktiviteter osv osv.

Jeg har selv været pædagogmedhjælper inden jeg tog på seminariet og har selv tænkt, at pædagogerne var dovne. Og selvfølgelig findes der dårlige pædagoger og selvfølgelig findes der dovne pædagoger...

Selve uddannelsen er strammet voldsomt op i forhold til for nogle år siden. Nu kan du ikke blive pædagog, blot ved at kunne tænde et bål og ellers synes det er vildt fedt at sidde i rundkreds...

03-09-2010 03:19 #17| 0
Jeg fatter ikke folk gider være pædagoger o.l.

-Lønnen er til grin
-Samfundet generelt værdsætter ikke det arbejde som udføres
-Nomeringerne er uansvarlige
-Støjniveauet er grotesk
-Sure utilfredse forældre som tror, at deres guldklump er hele verdens centrum
- osv osv osv

Den indstilling at offentligt ansatte er luddovne snyltere er sgu bizar.
03-09-2010 04:05 #18| 0

Jeg er enig med isaac. Sick life.

03-09-2010 06:25 #19| 0

@ 8ty7even - Tror ikke folk bliver pædagoger fordi de regner med at tjene en mil om året. Der er vist andre motiver bag det :) At samfundet ikke værdsætter deres arb. er jeg helt enig i.

Jeg skænker pædagogen og SOSU assistenten en venlig tanke hver dag. Jeg kunne IKKE udføre deres job. Pædagogen varetager vores fremtid og SOSU'en vores gamle, vi burde være mere taknemmelige for deres hårde arbejde!

03-09-2010 08:56 #20| 0

@ DaBLAM

Spot on!!!!!

03-09-2010 09:08 #21| 0

@7913
Een af fagets største udfordringer ift. øget anseelse, status mv. er, at der kræves en vis grad af metodekendskab for at kunne anerkende pædagogernes arbejde fuldt ud.

En random pædagogmedhjælper (eller en forælder) uden nogen særlig stor pædagogisk indsigt, vil derfor ofte få indtryk af, at pædagoger ikke laver en skid.


Dette er altså en meget uheldig argumentation. Du siger hermed at det kun er for de indviede(udd. pædagoger) at komme med kritik da det simpelthen er for kompliciret for lægmand at forstå det. Hvis denne argumentation holder stik, vil det ikke være muligt at kunne kritisere noget som helst i DK, da de "anklagede" blot kan spille dette kort hver gang der er problemer.

Det er pædagogerne der har et problem hvis der i befolkningen er en generel holdning om at de ikke arbejder nok i deres arbejdstid, så bliver de nødt til i højere grad at synliggøre deres arbejdsindsats, fremfor at sige at ingen andre er kloge nok til at forstå deres store arbejdsindsats.

03-09-2010 09:30 #22| 0

Interessant tråd. Jeg har selv været pæd. medhjælper i fire år. Som Dablam er inde på, så kan de sagtens være "uden opsyn", man skal bare ha' en fornemmelse hvilke børn det er.

Att: Dablam. Er det acceptabelt, at alle pædagogerne går fra hver mandag kl 09-11 for at holde "sparringsmøde", hvor vi så er er 3 pæd. medhjælpere + 1 vikar til 50-60 børn?

03-09-2010 09:54 #23| 0

I min datters vuggestue synes jeg altså det går fint. Det er en integreret institution, og da min store pige gik der var det pædagogiske indhold i børnehaven også helt pænt.
Når der endeligt var ting vi var uenige om, så kunne vi tage en snak med pædagogerne og komme til enighed (det er mit indtryk at det kan man de fleste steder, så længe man ikke forventer at pædagogerne har tid hver dag i flere timer til lige præcist dit barn, for selvfølgelig har de ikke det).

Det er da klart at børn på 3-4 år skal kunne løbe rundt om et hjørne og være udenfor pædagogernes synsvidde, så længe de ikke kan slippe ud, og så længe pædagogerne kan høre hvis der er noget galt (f.eks. højt skrigeri).
Derudover synes jeg aldrig jeg har mødt en pædagog der var decideret doven på sin arbejdsplads, det er klart at der kan være brodne kar overalt, men så er det jo et ledelsesproblem at få gjort noget ved det.

03-09-2010 10:54 #24| 0

Dablam + 1000


Som far ville jeg være svært bekymret hvis pædagogerne ALTID vidte hvor mine børn var !!!

Og synes generelt det er skandaløst at folk der vælger en udannelse ud fra motiver om at hjælpe andre, være noget for nogen, arbjede med de kommende genrationer for et bedre samfund. støtte psykisk syge og handicappede osv...... lønnes dårligere en en landmand der passer svin eller en random kontonusser...

03-09-2010 12:58 #25| 0

Jeg vil indledningsvist understrege at ikke har som mission at forsvare pædagoger og faget for enhver pris! Faktisk er jeg nok en af de største kritikere på markedet – men jeg har til gengæld noget viden og erfaring at have det i!
Jeg er 36, har arbejdet som leder af 2 integrerede daginstitutioner de sidste 10 år, er selvstændig konsulent og foredragsholder og er derfor i kontakt med et hav af institutioner, skoler og studerende.
Lige nu pønser jeg på at skrive 2 bøger, den ene om ’moderne pædagogik og læring’ rettet til pædagoger, den anden (sammen med min souschef) ’en form for forældre håndbog, med en enkelt indføring i måden man kan/bør tænke om sine mindre børn, og deres liv’ – altså ikke endnu en bog om hvilket badevandstermometer, og klapvogn man bør vælge!

... nå men et par svar og nogle tanker...


@TomNash - om Bh. kl. pædagogen og skoven.
Der er ingen facit på hvad god pædagogik er, og de fleste handlinger beror på vurderinger taget på baggrund af viden om børnene og teori om børn. Om han handlede rigtigt i situationen vil jeg ikke udtale mig om - Dog vil jeg anbefale dig at tage en snak med ledelsen, hvor du kort referere episoden og fortæller at du følte dig utryg i situationen.

@djowgern - om dovenskab
Selvfølgelig er der brodne kar i alle fag men hvis man var doven anlagt, vil jeg klart anbefale at man finder et andet job, for med de normeringer der er i daginstitutioner er der sgu ikke plads til at tage den med ro! En anden positiv bi effekt ved at skifte job, ville sikkert også være at man blev betalt mere for at lave mindre!

@7913 og TomNash - Om metode kendskab
"En random pædagogmedhjælper (eller en forælder) uden nogen særlig stor pædagogisk indsigt"
En sådan person findes ikke! Alle danskere TROR de ved bedst når det kommer til børnepædagogik, det være sig forældre, politikere, bedsteforældre mv. Det er derfor næsten umuligt at opnå en forståelse for de handlinger der gøres fagligt.

Pædagoger skal derfor blive bedre til at dokumentere deres arbejde - dels fordi børn (og voksne) lærer ved at genopleve ting, dels fordi der er et behov for at synliggøre det pædagogiske arbejde der udføres.
Pædagoger har endnu ikke den store viden inden for pædagogisk dokumentation, og der er derfor en tendens/tradition for at man skriver på tavlen eller tager nogle billeder af børn der maler, UDEN at få formidlet hvilke pædagogiske overvejelser der lå bag aktiviteten (eks. Motorisk udvikling, samarbejde, sociale kompetencer).

Det kan selvfølgelig føles surt at have brugt en formiddag på at lave en billede kollage med børn i fordybelse og læring med pædagogiske tekster, når Carolinas mor som det første spørger surt: ”hvorfor har hun ikke sine Lilla Molo Molo spænder i?”. Men det rummer vi bare, den høje løn og rolige hverdag gør vi bare kan smiler sødt og går i gang med at forklare om det udviklende i aktiviteten.

@Barkerizzle – om pædagoger der går fra til forberedelse.
Det er en meget udbredt løsning, jeg benytter den dog ikke i min institution!
Sat på spidsen af et stykke sort og hvidt papir, kan man sige at:
Børnepasning er der hvor man gør det letteste!
Børnepædagogik er der hvor man gør det rigtigste!

En hverdag i en daginstitution indeholder både det ene og det andet, og så længe man er bevidst om man periodisk laver børnepasning (med eks. få Medhjælpere på legepladsen) for at kunne kvalificere de pædagogiske tidsrum så kan det virke logisk.

I min institution bruger personalet (også medhjælperne) deres egen pause én gang om ugen på pædagogisk forberedelse og planlægning (2 og 2). Men det er jo ikke noget jeg har kunne forlange, det er noget der opstår når man har engageret personale med noget på hjertet der føler de har en god leder der også udviser rummelighed og fleksibilitet over for dem! (og så vidner det vel også om de langt fra er dovne!)

Om Løn
Jeg gider ikke gå så meget ind i det her, men fra et ledelses perspektiv er det problematisk at jeg kun har relativt få midler til at lønne dem der gør en indsats ud over det forventede.
I 2010 har jeg eksempelvis 32.000kr til 16 personaler – det vil sige under 200kr lønstigning pr. person pr. måned.
Hvis vi skal udvikle området yderligere bliver det nødvendigt også at se på lederens muligheder for at belønne engagerede medarbejdere – det må give en synagi effekt i en branche der ikke er vandt til at blive forgyldt.

DaBLAM

03-09-2010 13:06 #26| 0

Pædagoger i børnehaver dovne? Det er der da vist ikke tid til...Men der er selvfølgelig nogle, hvilket er til stor belastning for det resterende personale.

MEN kritikken er i den grad berettiget.

Vi pædagoger har nemlig et kæmpe problem i forhold til vores fag.

Hvad er det vi laver? Hvordan dokumentere vi det, for den omverden hvor vi så gerne vil anerkendes?

Jeg er slet ikke i tvivl om at den gennemsnitlige pædagog gør et super stykke arbejde, til en løn de fleste, med rette griner af, men desværre er vi utroligt dårlige til at dokumentere dette.

Det er her vi har et stort arbejde foran os.

03-09-2010 15:33 #27| 0

@ TomNash

Min formulering er dårlig, indrømmet, men...

Hvordan kommer du til, at:

"Een af fagets største udfordringer ift. øget anseelse, status mv. er, at der kræves en vis grad af metodekendskab for at kunne anerkende pædagogernes arbejde fuldt ud."

svarer til:

Du siger hermed at det kun er for de indviede(udd. pædagoger) at komme med kritik da det simpelthen er for kompliciret for lægmand at forstå det. Hvis denne argumentation holder stik, vil det ikke være muligt at kunne kritisere noget som helst i DK, da de "anklagede" blot kan spille dette kort hver gang der er problemer.

Det er da helt hen i skoven - sjovt, at du taler om uheldig argumentation :-)

Det næste afsnit, du skriver, er netop pointen med mit indlæg:

Det er pædagogerne der har et problem hvis der i befolkningen er en generel holdning om at de ikke arbejder nok i deres arbejdstid, så bliver de nødt til i højere grad at synliggøre deres arbejdsindsats

Det er netop den udfordirng, jeg nævner. Hvis pædagogerne vil have anerkendelse for deres arbejde, må de blive bedre til at synliggøre hvad det er de kan... NETOP FORDI, det er svært for en ikke-uddannet at få øje på.
Er denne formulering bedre?

På seminariet skrev jeg en opgave om netop denne problemstilling. Hvad kan pædagogerne gøre for at synliggøre deres kvalificerede arbejde, for at opnå anerkendelse som professionelle.


@ Dablam:
"En random pædagogmedhjælper (eller en forælder) uden nogen særlig stor pædagogisk indsigt"
En sådan person findes ikke!

Det er så din påstand - jeg mener at have mødt nogle stykker!!
Din argumentation er sikkert, at god pædagogik ikke kan defineres - men jeg vil alligevel påstå, at jeg kan udpege eksempler på dårlig pædagogik - i hvert fald i forhold til min viden fra seminariet og praksis...

I øvrigt, hvis du er interesseret i metoder til dokumentation, så prøv at google "læringshistorier" og det skal helst være den New Zealandske måde. Det er superinteressant og faktisk relativt enkelt.

08-09-2010 19:58 #28| 0
OP

@Dablam m.fl.

Super gode svar for manges vedkommende i denne tråd.

Det er vigtig information at få som forældre, at der rent faktisk er nogle pædagogiske årsager til at børnene på visse tidspunkter løser opgaverne uden at have en voksen indenfor rækkevidde.
Og jeg kan da udmærket forstå de kommentarer om, at pædagogerne netop slås med de myter og den sværeste opgave nærmest er at kunne oplyse andre om baggrunden for deres handlinger.
At vi får input fra Dablam i denne tråd er fantastisk og at det holdes så objektivt har jeg stor beundring overfor når man tænker på hans position.
Kommunikationen imellem forældre og pædagoger viser sig nu at være endnu vigtigere, da mange myter og utilfredshed sikkert kunne tages den vej.
Det problematiske i det er, ud fra min erfaring, at der faktisk sjældent er tid til at tage den dialog.
Om morgenen er der ikke mange pædagoger til at tage imod og servere mad og holde styr på tropperne, de har i hvert fald hænderne fulde.
Om eftermiddagen er der mere tid, men ofte er de tilbageværende pædagoger ikke klar over hvordan det er gået. Enten er de fra en anden stue eller også har de ikke været der hele dagen. Så beskeden er tit, at det vist er gået godt og så kan der ikke siges så meget mere.
De bedste situationer er, at vi møder de faste pædagoger tilknyttet stuen og som kender børnene godt og derfor ved hvad der er gået godt og hvor meget/lidt pigerne har deltaget i.
Heldigvis er der et par stykker af disse pædagoger på mine børns stue og her får vi alle de oplysninger vi har behov for, når vi møder dem om eftermiddagen.

08-09-2010 21:52 #29| 0

Jeg forstaar slet ikke hvad dine boern skal med solcreme. Bor ikke selv i Danmark men har da lige checket vejrudsigten og det ser da ud som om at regnfrakke og gummistoevler er mere relevant :)

08-09-2010 23:37 #30| 0

@7913 (sorry, har først set nu du har skrevet)
Du afkorter min argumentation, jeg skriver (kort sagt) at alle TROR de ved noget om pædagogik/børneopdragelse og derfor er det svært at opnå forståelse for vore handlinger - for folk ved jo bedre (i deres optik)
Og JA, der ER god og dårlig pædagogik - men det kan 2 pædagoger vist hurtigt blive enige om!

mht. pædagogisk dokumentation, så kender jeg til Newzealandske læringshistorier, narrative fortællinger, iagttagelse og fortælling, norditaliensk dokumentation mm. min pointe er at det er vanskeligt at videreformidle til pædagoger der ikke har tradition for at dokumentere deres pædagogik.

Du er iøvrigt velkommen til at sende en PM, eller slå et smut forbi DKs bedste daginstitution ;)

@Sakii
Tak for ordene.
Jeg er enig i at morgener er dårlige at snakke i! Der vil helt sikkert også være eftermiddage hvor der er primær pædagoger til dit barn tilstede, da 'lukke vagterne' typisk roterer for at man netop kan snakke med forældre!

Problemet er ofte, at det er meget svært at svare på forælderens standardspørgsmål "Nå. hvordan er det gået i dag?" for hvad er det for et svar der søges efter? Er det det korte svar "det er gået godt!" eller den minutiøse gennemgang af dagen, eller hvad?

Spørgsmålet dækker selvfølgelig nok over "Har du set mit barn i dag?" -og det har vi!!

Ellers kan man som jeg tidligere har rådet til spørge anderledes, eksempelvis:

"Du behøver ikke at svare lige nu, (hvis det passer dårligt, eller man vil have et lidt forberedt svar) Men min kone og jeg kunne godt tænke os at høre lidt om:

hvilke lege Mathilde leger for tiden?
Hvem Mathilde leger mest med?
Hvordan I opfatter Mathildes sprog eller Motorik mm.
Hvordan vi takler det når hun bliver hysterisk om morgenen
osv.

På den måde ville indholdet af samtalen få en konstruktiv pædagogisk karakter, og I ville tydeligt få indblik i at pædagogerne ser jeres datter og at de rent faktisk ved langt mere om hende og hendes udvikling end i forældre ofte selv gør. Desuden har pædagogen haft mindst 800 4 årige i sin karriere, så de kan helt sikkert guide den almene forælder!

(Bemærk at der i børnehaver både er uddannede og IKKE uddannede ansatte)

I fyrer bare løs hvis der skulle være flere spørgsmål...

DaBLAM

← Gå til forumoversigtenGå til toppen ↑
Skriv et svar