Er lige begyndt på PLO seriøst efter at have spillet NLHE i lang tid, og kun spillet meget lidt PLO for sjov på siden. Er rimelig lost på mange ting så PN må hjælpe mig :)
Skurken spiller noget 32/23 med 3-bet på 8ish. Han spiller forholdsvist agro i 3-bettede pots men ikke noget over spewy af hvad jeg har set.
Seat 8: xx (195)
Seat 4: Skurk (133.10)
Seat 5: Helt (109)
xxposts big blind (1)
Skurk posts big blind (1)
---
Dealing pocket cards
Dealing to Helt: [7♦, T♠, J♠, J♦]
Helt raises 4 to 4
xx calls 3
Skurk raises 15 to 16
Helt calls 12
xx folds
--- Dealing flop [6♦, 5♠, 6♠] --- POT: $36
Skurk checks
Helt checks
--- Dealing turn [3♦]
Skurk checks
Helt bets 25
Skurk raises 111 to 111
Helt calls 68 [all in]
PLO100 Donk på glatis
Jeg smider insta
Du på træk til non nuts. Du bliver CR på turn, og kan meget vel være nede til en to outer (bonde).
Non-nuts træk er som hjemmeplejens arbejdsmoral, jævt ringe..
edit: går ud fra du skal calle 86 og ikke 68
68 er korrekt(16 + 25 + 68 = 109 = Heros stack).
Jeg folder også! Hero vinder 25% af gangene i det spot.
Hele den her hånd er super iffy.
Først og fremmest: Hvis ikke du er glad for din hånd på det her flop er PF ret tvivlsomt. At kalde et rr med 100bb udelukkende for at setmine er -EV (endda et stort rr til 16bb pga blindstruktur og SB's coldcall). Derudover er der problemet med SB, de gange han kalder 3bettet æder det gevaldigt ind i din implied fe i og med at du har langt færre spots hvor du profitabelt kan stikke stakken ind som et semibluff eller stabbe efter potten når/hvis BB checker sin hånd.
Der er en verden til forskel på det her spot PF og et spot hvor SB folder og BB 3better dig. Dels får du i sidste spot bedre implied odds da 3bettet er det mindre og dels kan du i langt højere grad tage potten ned postflop uden et SD.
Floppet er også super marginalt imo. Jeg hader både at bette og at checke. Bet er iffy da vi hader livet super meget når han c/r os. Derudover er det ofte et overpar når folk 3better PF og så checker sådan et flop. Ind i mellem er det dog også hænder som AKQJ, AKT8, KQJ9 eller whatever med en fd som har tænkt sig at c/r som semibluff.
Men problemet med at checke og potcontrolle er at der er relativt mange super dårlige kort for vores hånd. Enhver Q, K og A som ikke er en spar er top irriterende. I mindre grad er vi ikke glade for at se kort der fylder en straight. Så hvis vi checker og villain nu byder stort ud i os på en Kh turn eller en 8c turn, hvad så?
Turn er også irriterende. Af samme grund som på floppet hader vi at blive c/r, ja villain kan have et hus ind i mellem men der er altså ikke mange 63, 33, 55 og 66 kombier i hans range PF - så huset skal vi imo ikke være alt for bange for. Men på den anden side må vi formodes at have god folding equity mod AA**, KK**, QQ** hvis de har checket to gange og hvis vi bliver kaldt af en streg eller AA så har vi fin backup med de to fd's.
Whatever. Jeg har været 45 minutter om at skrive det her indlæg fordi jeg er gået frem og tilbage på stort set hver beslutning. Jeg beklager hvis det bare blev en lang ramble, men jeg synes sq alle beslutninger er tætte.
Miller
Vi kan jo SÅ lidt bruge det der til noget. Lad nu være med at skriv i en analysetråd, hvis du ik vil analysere.
HK
Fornøjelse at se at alle dine indlæg altid er i topklasse med masser af gode tanker.
OP
Det er svært at sige noget mere end HK har sagt, dog kan jeg sige hvad jeg ville gøre, da jeg ik rigtig kan læse ud af HKs indlæg, hvad han egentlig vil gøre.
Når du checker floppet og villain igen checker turn er det meget typisk et overpar han sidder med. Og som oftest synes jeg ikke mn kan få dem af, hvis man venter til turn med at bette. Så når du har checket floppet, checker jeg også turn bagved. De hænder som ville folde til mit turnbet er jeg alligevel godt foran og de hænder som er foran mig vil jeg gerne se et gratis riverkort mod.
Som default better jeg nok floppet. Jeg synes rigtig tit at to tønder får villain til at smide sit overpar. Ja der er en risiko for at vi bliver cr på floppet og må smide, men det må vi sgu tage med. Jeg tror der er mere at vinde ved at bette flop for at tønde turn end der er ved at checke bag og så prøve at semibluffe fra turn af.
Jeg synes btw det er skidt at du kommer ind med stakken på turn. Du trækker typisk meget tyndt mod hans range.
En rigtig god ting for dig når du er relativ ny i plo ville være at højne dine krav til dine preflophænder. Det gør flopbeslutningerne generelt meget nemmere.
Mange tak for svar indtil videre. Jeg er også lidt i tvivl om hvad HK egentlig vil gøre, men han siger dog han hader at blive crai på turn :)
Havde det gjort nogen forskel at vi havde haft KK**ds i forhold til om vi vil kalde??
Har vi overhovedet odds til at kalde mod AA** eller KK** ??
HK +1
@alle
Er det ikke et std. call af villains 3b pre, nu når vi trods alt sidder på knappen? - Vores hånd er hvertfald ikke en af de dårligste starthænder i PLO. (dog ej heller premium)
@OP
Sådan som du har spillet hånden so far, ville jeg folde netop turn...
Der er flere grunde til dette:
1) Vi er langt fra sikre på at alle vores flush-outs er "levende", da villain sagtens kan have større f-draws i sin range. Bl.a. den frække handske AA** med nfd, som imo ikke virker helt usandsynligt, med villains linje indtil videre i hånden.
2) Der er ganske få hænder i villains range, vi rent faktisk er godt - eller okay oppe imod, rent %-wise. Jeg har meget svært ved at se villain gøre dette move med nøgne AA**/KK**/QQ**. Som mindste skal der godt nok et draw på siden imo, før disse hænder bliver sandsynlige. Og dem har vi bare ikke god (nok) equity imod.
Derfor ville mit std-move på turn her, være at checke bagved og så se en river an. Hvis den lander ♦ eller ♠, må timingtells, samt andre reads/observationer vedr. villain, afgøre min videre action. Det er obv klart, at hvis villain checker, så har vi et relativt easy vbet (og caller vi altid et shove, hvis han skulle finde på at CRAI). - Jeg kan simpelthen ikke se villain tage linjen: 2xcheck, for derfter at CRAI på river med en højere flush - no way!
Ang. min flop-action, vil jeg gerne lige have lov at tænke den igennem endnu ;)
//drain
Drain
Jo jeg synes det er ganske std at betale 3bet pre. Jeg folder ca aldrig ip preflop til 3bet.
Hvis vi vaelger at kalde 3b preflop skal vi foerst starte med at taenke over hvilke haender det er vi faar value fra.
Hvis vi vaelger at kalde preflop med det formaal blot at vinde uncontested pots er det 100% ligegyldigt hvilke haender vi kalder med preflop og vi behoever i princippet ikke engang kigge paa dem.
pokerheh, selvom jeg er tilbøjelig til at give dig ret. Så synes jeg stadig, det giver mere mening at have hænder med god equity, selvom formålet må være at vinde uncontested pots. Eftersom vi så kan shove med "god" equity. Desuden kommer der ting som card-removal osv.
Men jeg forstår din pointe.
Jeg fik vidst ikke sagt det men som spillet tror jeg turn er et tæt fold.
Mht til PF.
Altså vi kan ikke kalde bare for at floppe Jxx og opgive stort set alle andre flops (hvis vi ser bort fra Txx, 7xx, flush og flops som T73)
Jeg vil godt pointere at uanset Hero's hånd er det klart mere marginalt at flatte et sq rr i det her spot end hvis SB havde foldet. Jeg har pointeret hvorfor:
- reraiset er større hvilket gør vores implied odds mindre i forhold til hvad vi kalder
- Vi vil blive squeezet pga vores dårlige relative position på floppet. Det er meget fint vi har absolut position med knappen men havd fanden skal vi bruge det til når den mest sandsynlige action på floppet er: SB checks, BB bets, Hero? Med en spiller bag os betyder det at vi må folde LANGT oftere end ellers.
I en HU pot kan vi med den her hånd meget profiatbelt conteste flops om Q8x, KTx, 87x og flops med spar, osv osv. Alle flops hvor det er langt mere tricky for os at fortsætte mod et cbet med en spiller bag os. Dels fordi vi risikerer at SB kalder eller raiser og dels pga den større pot, som medfører vi hurtigere bliver committet med vores marginale hånd.
Min pointe er, at den range du forsvarer et reraise fra BB med HU skal være væsentligt løsere end den range du forsvarer et squeeze reraise med. Med dårlig relativ postion og med lavere STP ratio bliver det LAAAANGT sværere at udspille folk postflop.
Når alt det så er sagt er den her hånd for god til at folde i det her spot. Men vi skal altså have en god plan for flops der ikke er Jxx eller TTx osv. Ellers bliver vi sq udspillet for meget!
Okay det er vidst på tide jeg kommer ud af skabet og fortæller det er den famøse reversed HH vi har gang i :)
aktuelt er det mig som er skurk og sidder med A♣J♣A♦4♠, og dermed 2 blockers hvor den ene er til nutdraw.
Ville høre om det var mig der havde den helt forkerte tankegang og tro han burde folde den slags hænder her.
Men synes faktisk det var fedt at få nogle tanker omkring preflop 3-bets. Især det med squeeze hvor vi så skal stramme lidt mere op, der har jeg muligvis haft den modsatte tankegang.
@OP
Tjaaa, grunden til at villain caller må vel være på grund af din lidt "alternative" linje med AA**, som så gør at villain enten soul-reader dig og putter dog nøjagtigt på den hånd du nu her, eller villain putter dig på en anden hånd, han mener han har god equity imod. (hvad det så ellers kunne være, skal jeg ikke kunne gøre mig klog på)
Umiddelbart ville jeg CBette dette board, da boardets tekstur generelt er et godt et. Et "semivådt par-board". Hvis vi derefter bliver raiset, må vi så re-evaluere vores action. Call er dårligt, fold er okay, mens shove ville være frækt (dog også en anelse riski) ;)
Vil også lige forsvare villain og sige, at foldet/callet ikke er verdens nemmeste option at skulle tage, da linje af HERO (villain i hånden) er en smule odd.
Du fik den ind som 60/40. Det er vel fint nok.
@HK
ork ja det er jeg også tilfreds med, havde bare regnet med at den slags hænder ville han folde.
@koch
Det tror jeg vi alle er rimelig enige om.
@kochman
at betfolde AA** på det her flop er sku ikke ret godt
Hvorfor om man må sprøge??
Ville du da bare tage heros's linje med checket x2 og IKKE fortsætte intiativet fra pre til post?
Hvad ville din foretrukne action være, hvis vi antager at pre er std og vi så facer beslutningen på floppet, hvor vi er first to act HU i en 3b pot?
Mr Drain
Hvis en aggro reg raiser dit cbet på det her flop har han altså trips eller båd under halvdelen af gangene. Med stack sizes og med pot størrelsen kan du aldrig bet/folde sådanne flops med AA og hvis du gør har du et kæmpe leak.
Hvis en passiv spiller popper det her flop er det en hel anden historie.
Hero's (villain, ham i BB) flop check er jeg for øvrigt ikke pjattet med. Floppet er super drawy og der kommer en milliard kort der fucker vores hånd. Det er værd at bemærke at vi altså kan få en masse medium draws til at folde som har en del eq mod vores nøgen AA. Nøgne medium fd's og hænder med en OESD folder formentlig til et cbet, hvilket er massivt +EV for os.
Hvis BB har AA + fd er jeg helt med på at checke det her flop ind i mellem, afhængig af villains