Jeg skal prøve det der Omaha. Hånd nr. 11 mod 8 ukendte. Men det er det sædvanlige med en masse postflop limping og calls af raises. Postflop er der ikke så meget skelen til pot odds og den slags - det hele er implied;-)
Jeg skal lære spillet, så jeg ser en masse flops, og spiller pænt aggressivt med både draws og made hænder. Her har jeg en høj hånd og en lav hånd og et nut flush draw. Det er fint til mig, når man kan komme billigt ind;-p Klar over det ikke er den bedste position.
Skal jeg tage foden af pedalen på et tidspunkt? Skal jeg lukke villain ude med mit flop raise?
Skal jeg checke river i håb om at fange et bluff? Jeg får nok ikke et call af mange hænder jeg slår?
Evt. mindre udstik?
Game #2385343584: Omaha PL (US$1/US$2) - 2006/05/16 - 01:32:21 (GMT)
Table "Swaps" Seat 3 is the button.
Seat 1: Evander (US$196 in chips)
Seat 2: Klasevits (US$200 in chips)
Seat 3: letmeatem (US$433.11 in chips)
Seat 4: Tinkerdog (US$200 in chips)
Seat 5: ivabigun (US$141 in chips)
Seat 6: 89898989 (US$220.23 in chips)
Seat 7: Ezsaias__ (US$315.75 in chips)
Seat 8: Kimm07 (US$90 in chips)
Seat 10: Angkor (US$303.50 in chips)
ivabigun: posts small blind US$1
89898989: posts big blind US$2
----- HOLE CARDS -----
dealt to Angkor [Ah 3d Qs 4h]
Ezsaias__: folds
Kimm07: calls US$2
Angkor: calls US$2
Evander: calls US$2
Klasevits: folds
letmeatem: calls US$2
ivabigun: folds
89898989: checks
----- FLOP ----- [2h Qd 5c]
89898989: bets US$11
Kimm07: folds
Angkor: raises to US$44
Evander: folds
letmeatem: calls US$44
89898989: folds
----- TURN ----- [2h Qd 5c][4c]
Angkor: bets US$110
letmeatem: calls US$110
----- RIVER ----- [2h Qd 5c 4c][4s]
Angkor: bets US$147.50 and is all-in
PLO200
Hvis spillet er meget passivt med mange limpere preflop, er det okay at limpe med. Men ellers er hverken din hånd eller din position ikke noget at skrive lange breve hjem om :-)
Floppet:
Det er ikke noget kæmpe stort draw du har ramt. Du har 3 esser der vil give dig nuts. 3´ere og 4´ere giver dig godtnok en straight men ikke nuts. Jeg ville nok spille den lidt mere forsigtigt, når der er et raise foran dig. Får du på nakken, er du tvunget til at drysse, og det vil være træls, eftersom dine gode dollinger så er helt spildt.
Turn:
Bingo. Du rammer second nuts. Heldigvis har du fået bygget en pænt stor pot, og du er headsup, så det er bare pedalen i bund.
River:
Adwr, det er ikke just noget drømmekort. Men sådan er Omaha - tingene vender meget hurtigt og meget oftere end i holdem. Hvis du har besluttet at spille den til bunds, vil jeg mene det er bedst at checke og lade villain afgøre om der skal flere penge i eller ej. Stikker du ud her, bliver du ihvertfald ikke callet af en dårligere hånd - ikke på dette limit. Læg mærke til at villain coldcaller et reraise på floppet - et flop som ellers ikke indeholder mange draws ud over dit eget.
Desværre har du ikke noget read på villain - det er ellers det der gerne skal afgøre om du caller et riverbet :-)
Jeg vil mene, at det er -EV det her play. Enig med Gene, om at din hånd ikke er særlig stærk på noget tidspunkt.
Flop: Du har 7 outs til the nuts (som snildt kan ændre sig hurtigt igen på river) + 6 outs til en mindre straight. Det er slet ikke nok til at være så aggresiv her, call for at holde puljen nede.
Turn: Du rammer, men ikke the nuts. En farlig situation her. Han kan sagtens sidde med en kanon redraw såsom mellem set og flush draw + du allerede kan være drawing dead. Jeg smider her, fordi der er alt for stor risiko for at du taber en kæmpe pulje.
Preflop:
Noget løst at spille denne hånd, men et suited es er godt til grundtakst, specielt i multi-potter.
Flop:
Glimrende raise, der kan sende eventuelle større straight-draws ud. Bedre at raise her, end at betale, og så have 3-4-5 mand i potten, når du rammer en "ikke-nut-straight". Altenativet til raise, er at folde, hvilket er et glimrende play.
Turn:
Der skal bettes i en to-mands, selvom villains let kan have ramt en bedre straight. (Han betalte, uden at reraise på flop, og da der ikke er noget flush-draw på floppet, kan en flok straight-draws nemt være det han har.) Tilstrækkelig mange spillere spiller dog to par og lignende så passivt at bettet er i orden.
River:
Trist kort, men igen må der bettes. Man kan ikke folde, og kommer derfor af med pengene, hvis villain har et større hus, og hvis han har slow-playet en straight, skal han tvinges til at gætte.
Eneste argument for at checke, kan være håbet om en bluff fra villain, men det kræver et read.
Overordnet set er det en af den slags ubehagelige potter man kommer til at spille en del af, når man ikke stiller større krav til start-kortene.
Ejnar Pik, Sydhavnen.
Er det ikke at se spøgelser, hvis man vil folde turn her? Specielt heads up?
Hvilken hånd repræsenterer du Angkor? Og det taget i betragtning hvilke holdings CALLER villain så bare med på så tørt et flop??
Det her er fuldstændig ukontrolleret aggression, og med mindre du har et rimelig wacky image, så kommer det til at koste knaster.
Dit river push er fuldstændig i skoven. Villain kalder med alle hænder du er bagud til og folder alt andet.
Omaha er tricky, der kommer mange forskellige bud.
Det var mest river jeg kom i tvivl om bagefter, men det korte bekendtskab jeg havde til villain, viste at han hellere ville calle end bette. Så river må være et bet, når jeg nu er commited.
Helt ukontrolleret synes jeg nu heller ikke det er. Jeg vil gerne heads up (eller tage den ned her) med outs mod 89898989, som havde vist mest aggresivitet indtil videre. Jeg repræsenterer en hånd, der gerne vil beskyttes, eller en hånd der har en masse outs. Jeg synes det er svært at definere/repræsentere en specifik hånd på floppet, da der i Omaha er så mange muligheder på de senere streets, som gør at mange hænder kan spilles med samme høje aggressivitet.
At jeg så får en caller bagved er selvfølgelig en fejl.
Hvis jeg raiser på floppet, kan jeg ikke se hvordan jeg slipper væk når jeg nu rammer. Caller jeg bare floppet, kan jeg nemmere slippe væk, men turn bliver noget mere tricky at spille 3-handed som mellemmand.
Er et raise på floppet ikke med til at gøre mine beslutninger nemmere på senere streets, samtidig med at det giver mig en mulighed for at tage potten her og nu??
Ok, som jeg ser hånden er flg. problemet.
Under antagelse af, at villain er nogenlunde standard, non-tricky og ikke en idiot så overvej flg.
Flop raise: Hvad hånd-range repræsenterer man normalt med sådan et raise? Noget der ligner top set, middle set, et godt wrap, måske top to.
Hvad rereraiser villain? Nok kun top set. Afhængigt af dit image, middle set og et 3467 wrap.
Hvad caller villain med? Et godt wrap kalder han helt sikkert med, hvis han ikke rereraiser. Han kalder måske også med andre mindre gode wraps og middle set. Men, hvis han er nogenlunde god burde han ikke calle med middle eller bottom set, top to eller lign. Dem tager han en beslutning med på floppet. Hvis han caller med andet, så falder han ikke ind under standard beskrivelsen.
Turn card - nu skal du byde igen, du har ikke ramt en af dine 3 clean outs, men en af de andre (måske tainted) outs. Nu bliver du også pot-committed, og villain får frie hænder til at spille perfekt poker.
Med andre ord, du roder dig ud i noget værre snavs, fordi du beslutter at du lige skal tage den ned på floppet. Det er fint nok med en aggressiv linie, men dine reverse implied odds er meget høje her.
På river har villain vel praktisk talt ingenting tilbage?
Det er muligt sidder og laver call down manøvre med middle set eller top to, men alt andet lige er det her en tand for aggressivt til min smag.
Villain har mig dækket. Jeg ser den med reverse implied odds, men hvad er et godt wrap på Q52o? 3467 er kun 20-30% afhængigt af backdoor flushes?
Hvad er action på turn, hvis den er checket til mig?
Pottet til mig?
Og hvordan svarer vi et raise, hvis vi har better/potter?
Ingen der har ideer?
Under alle omstændigheder vandt jeg, da han viser 22J5 op med to ♣
Til 18:41 "hvis nu hvis"-indlæget
Lidt svært at forholde sig til anden positions turnspil, fordi flopspillet ville have givet anden information.... men...
Hvis den er checket til dig, vil jeg som regel potte fordi potten er stor nok til at være værd at beskytte og igen, fordi din stack ikke er dybere. Slowe engang imellem for at mixe det op, inducere bluff eller evt. slippe lidt billigere fra det hvis han har nut-str8.
Hvis den pottes til dig, så kommer det an på hvem der var aktiv på floppet. Hvis du var aktiv på flop og han callede vil jeg kraftigt overveje fold, begrænset hvilke draws han kunne være på og du har endnu ikke mange penge i potten.
Hvis jeg vil spille med vil jeg stort set aldrig reraise, hvis han er ude i bluff skal han have lov at spytte på river igen. Parrer boardet udover dine par på river har du så også tilbage i bøssen der til evt. semibluff.
Respons til all-in raise på turn efter dit potbet: Readbaseret, hvis det er en ret uopfindsom spiller, så fold. Oftest mod ukendt spiller vil jeg calle, med 4 outs de gange han har nuts. Men nu er jeg også aggro-maniac ;-)
Betydningen af position efter floppet er overvurderet i omaha.
Som hånden reelt spilles, så vil jeg oftest checke river. Jeg tror at du med større regelmæssighed vil få betaling af et bluff end at han sidder med 2´ere eller str8, uden read altså.
Mvh.
Eksplicit
P.S sig til næste gang du spiller på crypto så jeg kan lette dig for nogle $ ;-)
Var ellers lige igang med godnattrøste-pils (har fodproblemer, kan ikke komme ud for en dør) og hyggepokernet-skrivning.... men man er vel ikke ludoman for ingenting :-D
Er igang, haft skrub idag, så skal nok den anden vej ;-)
Eksplicit
@ AngorWat
Jeg syntes du spiller potten godt efter min mening.
Den som spiller den skidt er efter min mening spilleren som indvolvere sig med 22J5, og ikke går all in på dit raise med 3rd nut''s set, og istedet bare at caller.
Denne slags spillere findes der heldivis stadig en masse af;)
@Kripke
Du virker mig noget som en ''Beton spiller'' med dine svar.