En Omaha hånd, jeg kom lidt i tvivl om, og den handler om kompromiset mellem at beskytte sin hånd og få value OOP.
Jeg har kun spillet et kvarters tid med villain. Han virker tænkende, men også en lille smule overspillende uden at det er markant. Vi har spillet en pot, hvor jeg fremlagde en urealistisk linje (og reppede en yderst smal range), hvor han caller mig tyndt ned - jeg valuebettede dog lige så tyndt, så han måtte i mucken. Han har en ca. 100% cbet frekvens, hvilket er semi-sjældent i Omaha HU.
Han har mig muligvis som en regular (jeg sidder og venter på et par HU borde), og fra potten før, muligvis en antydning af, at jeg ved hvad jeg laver. Min c-bet frevkvens har dog været relativt lav, og jeg har ikke defended ret meget mod hans c-bets til trods for hans høje frekvens. Han har derfor grund til at tro, jeg er til den passive side (hvilket jeg også er - i hvert fald i forhold til ham).
3K stacks effektivt.
Han åbner til 30. Jeg betaler med T♣T♥6♦3♦
Flop: T♠7♣5♦
Jeg checker, han siger 40, jeg siger 141, han siger 420....
..Og så er jeg åben for forslag ;-).
Det er første gang, han har 3bettet floppet, af de få gange, jeg har cr'et.
Så, eh.. hvordan går jeg value fra lavere sets, samtidig med at price wraps ind?
- AB
PLO5/10, nuts deep, spinkelt redraw
Sidder han med 7798 med 98 i klør kommer han ikke væk fra hånden, og du er 2/3 favorit.. Tror jeg re-popper, da der er mange kort jeg ikke vil se + han måske ikke er interesseret i at smide alle 3k. efter hans evtuelle overpar!
Han kan sagtens 3-bette for at se hvor han står henne i hånden, og komme ud af den "billigt"..
konklusion, ville re-poppe og håbe på han folder..
Hov hov- fik vist ikke svaret på spørgsmålet!!
Håbe villain folder når vi har nuts?
Jeg 4-better også, men håber self han kommer over toppen med noget draw værk. Så længe Hero ikke committer sig selv med 4-bettet vil han stadig tro han har noget FE.
Ligegyldigt om vi kalder eller repotter her viser vi styrke. Hvis villain er tænkende regner han vel med set eller wrap her.
Jeg skubber så ind som muligt og regner med han kalder/skubber alle underset og wraps.
Jeg 3better floppet her. Vi er allerværst meget marginalt bagud (til 9♠8♠6♣4♣ )
Som resten, at flatte kan aldrig komme på tale. Er for mange kort som kan være action killers til hans evt 77 ? eller til hans Wrap hvis han misser totalt, og samtidigt hvis han har den så kan vi ryge bagud på mange turns.
Repopper til 1050-1100 viser at han måske, har FE ved at skubbe.
Er ikke PLO chef, men repop er alle vidst enige i. At han folder AA / KK 2 par combos etc er jo det.
Jeg repopper helt klart.. Sidder han med settet kan der komme nogle klamme actionkillers på turn + han muligvis kan sætte dig på træk og fyre stakken til midten. Har han wrappet så skal han få lov at betale ved kasse 1 for at ramme. Pop it
Tror du han kan folde et set?
"Han virker tænkende, men også en lille smule overspillende uden at det er markant."
Jeg tænker er det bedre at leade flop?
Men ok jeg leader/cr 50/50 også med to par, træk og stærke made hands, da jeg synes cr viser meget stor styrke.
@AlexKP: Jeg er ret sikker på, at han kan komme fra et "naked" set. Det er dét, der er hele pointen, obv.
Re-pop (comittende) med cold (set) nuts er en let løsning, men er den profitmaksimerende?
- AB
Et naked set har han vel større chance for at komme væk fra på turn:
4-J er deciderede action killers, hvis bordet parre kan vi risikere at være bagud, og alt over 10'eren giver nu to muligheder for over set... Hvilket vel sagtens giver 2 aktion kort på turn 2 og 3...
Vildandens range er jo polariseret til godt træk/tyret træk og middelset(men du har ret han ligner mere middelset end træk). Hvis vi kalder giver vi odds til trækket og er meget tæt på at smide stakken på 4-J og hvis vi jammer kan vi risikere at 2. nuts folder. Klikket giver lidt dårligere odds til træk, men comitter os stadigt til potten, og er nok skidt med et lidt passivt image(ligner jo det, det er; pleeeeeease kom over toppen igen. Ville nok virke med noget mere metagame).
Jeg skubber stadig ind og håber manden har set townsend sige: "jeg vil ikke anbefale nogen at komme væk fra middelset ever" :).
Hvis det jeg skriver er helt væk så råb endelig, forsøger at udvikle mit plohu.
Edit: Personligt spiller jeg for stakken her med 77 og det mindste ved siden af. Men jeg overspiller også for meget...
@KK: Jeg tror, clicket er dårligste option, og hvis vi var 2K dybere, ville jeg nok heller ikke anbefale et 3bet.
Derudover er din analyse af det kompromis, vi må lave i hånden, god.
Ved et flatcall, har vi følgende "safecards":
2, Q, K, A. På de fire kort, må vi formode, at vi stadig holder nuts, og kan derfor roligt cr'e turn AI. I så fald at A-Q skulle være killers, må det være det. Det kræver at hans hånd er dobbeltparret, eller at han er ude i en hel syg variant på floppet, og so be it.
T: Gigant actionkiller. Turn går check-check, Udstik på river, afhængigt af den obv, og han flatter.
J, 9, 8, 6, 4, 3: Det er obv. hér, det bliver spændende. Vi er nu OOP. Har ikke lead. Potten er 900. Stacks er 2450.
4'eren er trixy-lixy.
7 er enten actionkiller fra wrap/bundset, eller en klam 1outer. 5'eren kan være et fint moneykort vs. 77, killer for wrap, eller 1outer.
Så.. nogen forslag?
- AB
God hånd.
Problemet med at 4-bette her er at vi nu spiller vores hånd fuldstændig face up, særligt hvis Villian ser AB som værende lidt til den passive side. Passiv spiller 4-better ikke med disse stacks uden TT. (+ evt 77 med retræk) Ved at 4-bette tillader vi Villian at spille optimalt. Med 150-200 bb stacks er vi naturligvis bare til midten direkte på floppet.
Vi kommer aldrig væk uanset hvad. Kan ikke helt beslutte mig mig om vi c/c'er nogle turns eller vi CRAI på dem alle. Hælder nok mest til det sidste. Potter han en 6er og evt J, kan c/c muligvis komme på tale, for i meget få tilfælde at komme væk på river.
Jeg har prøvet at begive mig ud i en længere teknisk forklaring, men endte bare med at forvirre mig selv, så prøver med den korte udgave: Blanker turn (her tænker jeg på AKQ2), kommer Villian alligevel flyvende med stort hele sin range, hvorpå vi obv er til midten. Han kommer ikke fra T7(evt med hulskud/openended) eller mindre sets. Skulle en str8 complete på turn, burde vi stadig kunne få value ud af alle made hands som ofte crying caller blanke rivers.
I øvrigt mener jeg ikke at T75 nødvendigvis er actionkillers. Vi får som minimum et bet mere og nogle gange stakken hvis han overspiller, ud af made hands. Derudover kan han sagtens give wrappet et B/F skud mere på turn eller evt river hvis vi giver ham yderligere snor.
Syntes ik man kan spille den helt forkert, jeg kan lide begge dele, syntes egentligt ik rigtig der er så meget i hånden da begge spil er helt iorden, jeg kender dog ik rigtig nogle spillere der folder 77 3 BI dybe bår du beskriver ham som en der overspiller svagt, slet ik på 5/10 HU selvom du har været passiv, kommer an på i hvilket hjørne jeg er i... Men at calle er ganske fint, jeg kommer dog ind på alle turns, har han 4 bettet et wrap så tillykke til ham, så klonker vi river...
1239 to go eller CR any turn ind, flip a coin...
Ps.
Efter jeg har læst din tråd tror jeg det er en reverse??
Han virker tænkende, men også en lille smule overspillende uden at det er markant. --- Ja det er AB
Han har en ca. 100% cbet frekvens, hvilket er semi-sjældent i Omaha HU. ---- AB
Min c-bet frevkvens har dog været relativt lav, og jeg har ikke defended ret meget mod hans c-bets til trods for hans høje frekvens.---- Ik AB
eg checker, han siger 40, jeg siger 141, han siger 420.... --- Er dog AB spil at sige 141, I get mixed signals :D
Den er ikke reverse.
"Uheldigvis" er det sådan med "spændende" beslutninger, at ingen af alternativerne er specielt dårlige.. Så at sige vil alle marginale beslutninger, med vores skill-level, være yderst tætte, og muligvis i det lange løb komplete ligegyldige.
Så jeg synes dog den her er lidt mere interessant, fordi konstellationen af "tænkende og kun lidt overspillende" vs. passiviteten fra min side kan tviste beslutningen. After all, så skal han have en decideret smart plan for 3bettet på flop (stack protection i form af kontrol over hånden IP, tynd value fra draws til at checke turn bag, etc etc) for ikke bare at have en hånd, han vil have stacks ind på.
Hvad siger I evt. til at halvpotte alle turns undtagen J og 6? (B/C obv).
@KP: Jeg er ked af at sige det, men jeg har et yderst varieret HU game ifht. modstander. Dvs. både min c-bet frekvens og min cr/lead grad er temmeligt afhængigt af modstanderen. Fx ved jeg, at de fleste hold'em donks (hvilket villain i det her tilfælde ligner - m. cbet frekvens, marginalt overspillende, og andre små tegn (fx hans 3bet -> tank -> fold to 4bet i den her hånd)), meget ofte vil afvente agressionen, lave enkelte plays, og med god sandsynlighed komme ualmindeligt godt ind i alle store pots.
- AB
Hmm ved godt det er en niche hånd, men den er meget sjov og mit arbejde er rimeligt kedeligt :).
Der er 16 safe cards.
Der er 22 straight cards. Regner simpelhen ikke dit redraw som værende god.
Der er 7 Action killers. 10'eren, 5'ere og 7'ere. Er ikke nødvendigvis enig i at 5'ere er action killers.
Hvis han sidder med set er der således 5 action killers tilbage og kun 4 af dem vi vil se. Det giver 21 "safe cards" mod 23 hvor vi ikke rigtig spiller profitabelt mere, da rangen alle mulige kombistuff. Det tale imo. for at repotte, prøve at få noget FE med ind i beregningerne(jeg er egentlig ikke ked af et fold her), eller at komme til midten med den bedste hånd.
Hvad der ikke taler for at repotte er at en meget sandsynelig villian hånd er 77+oesd(ala 7789, 7768) hvilket faktisk har 32% mod vores hånd. Der gør han har odds til at kalde profitabelt, + gode implied odds + position. Hvis han overspiller skubber han vel ind over et 4-bet. Jeg er sgu stadig på et repot.
Jeg kan godt se at call kan være marginalt mere profitabelt(men det kan ikke være meget), men det giver en enorm varians.
Nå: Halvpot turn, arj den kan jeg overhoved ikke lide. Vi giver villian næsten odds til at trække, og implied odds til at hive hele stakken på river. CRAI turn må være den rigtige løsning. Dels fordi det ikke gør så meget at villian checker bagved på et str8 kort. Vi får odds til at hive hans penge på parret river, og kan endda bluff induce riveren.