Nye afgifter og brugt import.
Gælder de nye satser også for import af brugte biler?
Således at man vil kunne importere en brugt dieselbil billigere end før?
Hvis de nye afgiftssatser ikke gælder for import af brugte biler, så må det jo også være muligt at importere en halv år gammel cayenne billigt?
PN ved alt - Nye afgifter og brugt
De nye afgifter gælder kun for billige, miljøvenlige biler indtil videre. Og det gør ingen forskel om du importerer den eller ej. Afgiften skal jo betales i Danmark alligevel...
jonasan:
Vås. De nye afgifter gælder også for store tunge biler. De nye afgifter gælder faktisk for alle biler!
Men gælder de også hvis man importerer en 5 år gammel dieselbil fra tyskland? eller gælder de kun ved indregistrering af nye biler?
Topper.
godt man købte sin Cayenne S for 3 måneder siden, sku sjældent man køber en dyr bil og den ligefrem stiger i værdi.... :-)
Laur, hvis man bare kan importere en 3 mdr gammel cayenne til samme pris, er der jo ikke så meget fidus i det.
Sorry glemte i min iver at skrive et svar på spørgsmålet.....
Når det er en varebil vi taler om (eks. Cayenne S) og bilen ikke har været reg. i DKK før 25/4, skal der betales den nye afgift også selvom det er en brugt du hjemtager fra Tyskland (også derfor brugtpriserne er steget pænt på disse biler)......
Dog er der den "undtagelse" af såfremt slutsedlen er underskrevet før 25/4 og bilen efterfølgende indregistreres før 31/12-07 er det fortsat til de gamle afgifter..... her kan der selvfølgelig "snydes," men tror motorkontoret og SKAT har meget fokus på det.
Ok, det er nu mest de små dieselbiler jeg er interesseret i.
Hvis en lille dieselbil, lad os sige en 2 år gammel Clio Diesel eller lignende, har kørt i tyskland, og nu skal importeres til DK, beregnes afgiften så som før 25/4, eller beregnes det ud fra de nye afgifter ?
de nye afgifter, men der er ikke meget fidus i at tage sådan en hjem fra Tyskland, det er jo på de store biler der er virkelig kan være noget at spare. Den lille besparelse der kunne være på de små biler bliver spist af omk. til transport mv.
Laur, der er vel ikke noget at spare på en stor bil, hvis den bliver beregnet ud fra de nye afgifter? Cayenne osv. bliver jo netop dyrere på de nyere afgifter, hvorimod Clio bliver billigere på de nyere afgifter.
Vi taler om at sparer ved at købe bilen i Tyskland kontra at købe den i Danmark, uanset hvad reg. afgiften er i DK er grundpriserne ofte billigere på brugte biler i Tyskland end i DK, da udbuddet er større og afskrivningen på ekstraudstyr er længt højere i Tyskland end i DK...... derfor er der mere at sparer ved dyre biler.... afgiftændringerne i DK har jo ingen betydning på dette, kun på hvad den endelige pris for bilen bliver, men den vil have ændret sig lige meget om du køber i Tyskland eller DK!!!
Grundprisen før afgift på en bil er ofte billigere i Danmark end i Tyskland, hvilket naturligvis umiddelbart strider imod alt fornuft.(edit havde ikke set du skrev om brugte biler, ja så er vi enige) Årsagen er at importørerne har været nødt til at sælge dem nogle procent under den pris de kan sælge dem for i tyskland pga. afgiftstrykket.
De danskere der har en 2 år gammel clio diesel og som ønsker at sælge, sætter brugtprisen for højt pga. den pris de selv gav for den var højere, end nyprisen er i dag (grundet den mere lempelige afgift). Derfor kan det bedre svare sig at købe en helt ny clio hvor man sparer 20.000 frem for at købe en 2 år gammel clio til samme pris. Hvis jeg derimod kan importere en 2 år gammel clio og få en fordelagtig afgift på denne, så vil det være det bedste køb. Og det er hele humlen i mit spørgsmål, kan det lade sig gøre, eller bliver en sådan bil afgiftspålagt efter reglerne før d. 25/4.
tjaa men det vil hurtigt tilpasse sig...
Men ja du kan godt importerer en brugt clio og du vil skulle betale afgift ud fra de nye regler.... men tvivler stadig på der er noget at spare ved at tage så lille og "billig" bil hjem fra Tyskland. Det bliver meget hurtigt ædt op af transportudgifter, leje af grænseplader osv.
TopperH, jamen kommer den nye afgift ikke an på hvor meget brændstof den bruger? Dem som bruger lidt bliver meget billigere. Dem som bruger meget bliver dyrere? Dermed er det kun de helt små billiger og miljøvenlige biler som bliver billigere?
@Topper..
Afgiften ER trådt i kraft, på alt du skal indregistrere.
Dvs. også import og ombygninger.
Markedet for brugte vogne vil langsomt tilpasse sig priserne...
Men du har ret i at der er mere økonomi i at indregge en ny Clio(eller andre økonomiske biler) idag, fremfor at købe en der har kørt 6 mdr.